• Saša Eržen

    29. 3. 2024  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Hudo

    Čelada za rast las

    Približno 80 odstotkov moških naj bi se prej ali slej soočilo s plešavostjo, proti kateri sicer niso imune niti ženske. Nekateri jo sprejmejo, drugi poskrbijo za zaslužek ponudnikov najrazličnejših, bolj ali manj učinkovitih metod za spopadanje s to estetsko nadlogo. Letos med pripomočke prihaja Niostem, nekakšna čelada proti pleši, ki so jo zasnovali strokovnjaki v Nemčiji. Gre za napravo, ki s tehnologijo šibkih bioelektričnih impulzov poskrbi za stimulacijo lasnih mešičkov ter regeneracijo in reaktivacijo matičnih oziroma izvornih celic las, s tem pa pri tako imenovani moški plešavosti oziroma androgeni alopeciji zaustavi izpadanje obstoječih las in spodbudi rast novih. Pilotna študija je pokazala, da se z redno uporabo gostota grive v pol leta poveča za 19 odstotkov oziroma natanko 42 las na kvadratni centimeter, pri čemer lasje postanejo tudi debelejši. Pokrivalo z elektrodami bo treba imeti na glavi pol ure na dan, vsaj šest dni na teden, stalo pa naj bi okoli tisoč evrov. Rezultat obljubljajo v pol leta in ga bo mogoče spremljati s pomočjo aplikacije, v nasprotnem primeru omenjajo vračilo denarja.

  • foto: Igor Škafar

    29. 3. 2024  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Ulica

    Sari

  • Dora Trček  |  foto: Matjaž Rušt

    29. 3. 2024  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Portret

    Tjaša Črnigoj / Gledališka režiserka, ki osvetljuje spregledane, prezrte in tabuizirane vidike ženske izkušnje

    »Tjaša Črnigoj je neprecenljiv glas v sodobnem gledališču, ki ne le ustvarja umetnost, temveč s svojim delom osvetljuje pomembna vprašanja, ki so pogosto družbeno in umetniško prezrta.« S temi besedami je komisija festivala Mesto žensk gledališki režiserki Tjaši Črnigoj (1988) marca podelila nagrado ženske o ženskah, s katero opozarja na nevidno delo, pogum ter odločnost kolektivov in posameznic. Režiserka je namreč s Spolno vzgojo II, serijo petih predavanj-performansov, ki se je uvrstila v tekmovalni program prav te dni potekajočega Tedna slovenske drame in junijskega 59. Festivala Borštnikovo srečanje, s svežo, inovativno in odločno gledališko govorico spregovorila o spolnem užitku žensk.

  • Damjana Kolar

    29. 3. 2024  |  Kultura

    REJVikend / Vodnik po klubskih dogodkih

    Ne veste, kam v petek in soboto zvečer? Preverite, kaj smo izbrali za vas.

  • DK, STA

    26. 3. 2024  |  Kultura

    Drama medčloveških odnosov

    V četrtek, 28. marca, ob 20. uri bo na Mali sceni Mestnega gledališča ljubljanskega premiera drame italijanskega pravnika, pesnika in dramatika Uga Bettija Zločin na Kozjem otoku. Dramo medčloveških odnosov, v kateri želja po drugem trči ob gon po samouresničitvi, ljubezen in sla pa se dopolnita v zločinu in smrti, je režiral Alen Jelen.

  • Uredništvo

    26. 3. 2024  |  Kultura

    Tresk / Festival glasbe in založništva

    Od 27. do 29. marca bo v Ljubljani potekal Festival Tresk, ki pod okriljem Radia Študent že 15 let predstavlja obračun glasbe in založništva. Z vizualnimi natečaji, pogovori, koncerti in klubskimi dogodki Tresk tematizira neodvisno glasbeno sceno in plete socialno mrežo glasbenikov, vizualnih ustvarjalcev, založnikov, distributerjev, organizatorjev, medijev, trgovcev ter podpornikov in poslušalcev.

  • Uredništvo

    25. 3. 2024  |  Kultura

    »Z leti sem začela oder dojemati kot prostor svobode«

    "Z leti sem začela oder dojemati kot prostor svobode, bend pa kot varen, prijeten prostor, kjer drug drugemu stojimo ob strani in s pomočjo glasbe predelamo različne življenjske situacije, ki jih prestajamo. Ljudje, ki so se pozitivno odzvali na iskrenost v naših komadih, so mi dali večjo samozavest in občutek, kako zelo lepo je, da se lahko ukvarjam z glasbo. Da imam to priložnost. Ne glede na to, da sem v zasebnem življenju dokaj introvertirana in sramežljiva, je nastopanje postalo velik del mene. Pravzaprav si ne znam več predstavljati, kaj bi počela, če bi mi kdo odvzel ta prostor."

  • DK

    24. 3. 2024  |  Kultura

    »Feminizma brez razrednega boja ni«

    Na Velikem odru SNG Drama Ljubljana bo danes, 23. marca ob 20.00 premiera napete sodne drame Nebesje, ene najprodornejših britanskih dramatičark Lucy Kirkwood v režiji Sebastijana Horvata. V središču drame je  porota dvanajstih žensk, ki morajo pod pritiskom časa, družbe in bližajočega se kometa, odločiti o usodi trinajste. 

  • Damjana Kolar

    23. 3. 2024  |  Kultura

    Film tedna / Zbudi me

    V Kinodvoru bo,26. marca ob 20. uri premiera filma Zbudi me v režiji Marka Šantića, ki je na Festivalu slovenskega filma dobil pet vesen, tudi za najboljši celovečerec. "Zbudi me v aktualno tematiko vstopa skozi pomenljivo perspektivo izgube spomina, skozi katero odpira prostor za premislek o sovraštvu, nestrpnosti in nacionalizmu, pri čemer do obravnavanih tem zavzame jasno stališče. Vsi elementi filmskega jezika se med seboj učinkovito povezujejo in s tem ustvarijo sugestivno zaključeno celoto," je v utemeljitvi vesne za najboljši celovečerec zapisala komisija 

  • Dora Trček

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura

    Kino Šiška brez novega direktorja

    Center urbane kulture Kino Šiška niti po januarski ponovitvi razpisa še ne bo dobil novega direktorja. Edini kandidat Tibor Mihelič Syed, sicer sedanji direktor Slovenskega mladinskega gledališča, je od kandidature odstopil. Odstop je sledil negativnemu predhodnemu mnenju, ki ga je k njegovi kandidaturi podal svet javnega zavoda »zaradi nekorektnega in nestrokovnega poteka postopka ter načina izbire kandidata«.

  • Gregor Kocijančič

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Plošča

    Tierra Whack: WORLD WIDE WHACK

    Pet let po izdaji sila obetavnega prvenca, na katerem nas je philadelphijska raperka dražila ravno toliko, kolikor je navduševala, saj je vsako skladbo zaključila že tik pred iztekom prve minute, se Tierra Whack vrača s pravo dolgometražno ploščo. Čeprav so komadi tokrat dejansko aranžirani, album še vedno deluje kot skicirka zamisli, ki jih avtorici ne uspe razviti v celovito zgodbo in se zato zanaša na repetitivno zankanje. Kljub temu karizmatična glasbenica ponovno očara z zares izstopajočo ustvarjalnostjo in radikalnim eklekticizmom: odlično se znajde na futurističnih trap bangerjih in na nostalgičnih synth-funk džemih, njena vokalna prezenca pa je vselej tako norčava, ekscentrična in igriva, da pevka z razlogom nosi naziv »Missy Elliott nove generacije«

  • Jaša Bužinel

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Plošča

    Jimmy Barka Experience: Jusqu’ici tout va bien

    »Prva plošča« domače bobnarsko-didžejevske naveze je medcelinska plesna poslastica za fene »diggerskih« zvokov iz zakladnice skoraj pozabljenih vinilk, zaradi izčiščenih aranžmajev in spretne producentske roke Igorja Vuka pa potencialno tudi za širšo javnost. Trio svoje dinamične »kolažne instrumentale« lepi iz raznorodnih semplov, živih bobnov, ustrezno izbranih vokalnih zank, synthovskih vložkov, skrečev in drugih trikov iz učbenika turntablisma. Seksapilna, transžanrska, morriconejevsko žmohtna funkijada brez primere v tujini, ki nas v panoramskem poletu vodi od brazilskih plaž, karibskih mangrov in rokavov Misisipija do severnoafriških obal, grških otokov in balkanskih planin.

  • Gregor Kocijančič

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Plošča

    HOMESHAKE: CD Wallet

    Peter Sagar, nekoč kitarist v spremljevalni zasedbi Maca DeMarca, zdaj pa že dobro desetletje samostojni izvajalec, je po dolgem obdobju skladanja skrajno ležernih synthovskih kompozicij, ki so bile čedalje bolj minimalistične in ambientalne, ponovno prijel za kitaro. Na sedmi plošči CD Wallet, ki je eden nespornih vrhuncev njegovega opusa, je presedlal na izrazito hrupnejšo estetiko, še vedno pa se oklepa sila počasnih ritmov in zasanjanega falzeta, zato je kljub dokaj radikalnemu slogovnemu zasuku uspešno ohranil takoj prepoznavno naravo svoje muzike. Sagarjev edinstveni zvok lo-fi-indie-R & B-ja tokrat občutno posega po zapuščini slowcore in midwest-emo klasikov, tisti feni, ki so ploščo označili za »spalnični grunge«, pa so pravzaprav zadeli žebljico na glavico.

  • Jaša Bužinel

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Plošča

    Four Tet: Three

    V svetu elektronike bi težko našli bolj splošno priljubljeno osebnost, kot je britanski veteran, producentski geek, diskretni (anti) zvezdnik in ultimativni good guy Kieran Hebden. Od časov njegove postrock zasedbe Fridge in pionirskih let v vlogi predstavnika folktronice do tranzicije proti plesni glasbi in preboja v »mainstream« z albumom New Energy (2017) se je profiliral kot ljubljenec undergrounda. Ta poznavalski didžej je fene elektronike vpeljal v svet spiritualnega jazza in čudaškega folka. Ker je fleksibilen producent, lahko producira sentimentalno plesno elektroniko (There Is Love in You, 2010), rekontekstualizira micro house in minimal techno zvoke (Pink, 2012), se loti reevalvacije britanske rejv kulture (Beautiful Rewind, 2013) ali aranžira 40-minutni diptih za plesišča (Morning/Evening, 2015).

  • Bernard Nežmah

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Knjiga

    Michael Polanyi: Razsežnost tihe vednosti

    Posebna knjiga – ni je mogoče brati, ne da bi razmišljali o njej. Začetek je izzivalen: dejstvo je, da lahko vemo več, kakor lahko povemo. Prikladen tudi za študenta, ki bi protestiral zaradi ocene pri izpitu. A kaj je tisto več? – Misel ima telesne korenine. Jasno, brez telesa tudi ni razmišljanja, vendar pa avtor meri širše, na teorijo, ki postane del tebe in jo ponotranjiš.

  • Matej Bogataj

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Knjiga

    Hernan Diaz: Trust

    S Pulitzerjevo nagrado ovenčani obsežni roman Trust Hernana Diaza (1973) je štiridelen in kar nekaj časa potrebujemo, da vidimo, da so pod posameznimi deli navedeni pripovedovalci, da ga sestavljajo štiri različna pričevanja o istem, čeprav včasih pod različnimi imeni. Najprej je namreč fikcijsko delo o slavnem denarnem mogotcu, enem tistih, ki iz denarja delajo denar, o njegovi muhavosti in tudi o psihični nestabilnosti in končnem zlomu njegove žene. To izpostavljenost radikalnim terapijam na eni od švicarskih klinik, tisti, iz katere je neznano kam pobegnil njen hospitalizirani in manični oče, ubije. Preveč je napada na njeno telo, preveč poskušajo v času pred drugo vojno krotiti njeno melanholično naturo in presežke ustvarjalnosti.

  • Vesna Teržan

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura

    Neukrotljiva domišljija

    Predavalnica na ljubljanski Filozofski fakulteti, kjer je običajno potekal seminar profesorja dr. Naceta Šumija, je bila razmeroma polna, zbrala se je skupina študentov in študentk iz vseh štirih letnikov študija umetnostne zgodovine. Napovedan je bil poseben seminar, profesor je v goste povabil inovativnega mladega umetnika, takrat 33-letnega Tomaža Kržišnika, ki je kakšno leto pred tem (1975) prejel nagrado Prešernovega sklada za likovno podobo pravljice Zlata ptica. S tem ko ga je Šumi povabil v seminar, ga je po svoje že »kanoniziral« in postavil v uradni umetnostnozgodovinski niz priznanih ustvarjalcev in ustvarjalk. Predstavil ga je kot izrednega oblikovalca in ilustratorja.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    Mean Girls

    Pred dvajsetimi leti so Zlobna dekleta – kruta komedija o vojni gimnazijskih klik in tračev (Nimaš pojma sreča Heathers) – dobila ogromno fenic in fenov, kultistk in kultistov, zato ne preseneča, da so zdaj, ob jubileju, posneli glasbeni rimejk. Ja: Zlobna dekleta – mjuzikl! Najstnice – zlobne, strupene, pasje, obsedene s priljubljenostjo in privilegiranostjo (Lindsay Lohan zamenja Angourie Rice) – pojejo in plešejo, a mi več kot dobro vemo, da kdor poje in za nameček še pleše, zlo ne misli. O body shamingu in podobnih političnih nekoreknostih ni več ne duha ne sluha. Kdor poje in za nameček še pleše, misli politično korektno. (VOD – Amazon Prime)

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    The Marsh King’s Daughter

    Jacob, alias Marsh King, ki ga igra Ben Mendelsohn, novi obraz hladnokrvne negativnosti, je ameriški gospod Fritzl, le da svoje hčerke Helene (najprej jo igra Brooklynn Prince, kasneje Daisy Ridley) ne skriva v kleti, temveč v gozdu – podobno kot Ben Foster svojo v filmu Leave No Trace. Jacob je kakopak hujši: svojo družino je namreč ugrabil in prisilil v »divje« življenje. Tip je survivalist, njegova toksičnost je patološka (in morilska), toda Helena, ki jo kliče »moja mala senca«, je prepričana, da je odraščala v idili, srečno, sredi neokrnjene narave (poznala je vsa drevesa, sama si je ubila hrano ipd.), tem bolj, ker se očetov motto glasi: »Vedno moraš zaščititi družino!« Ko z mamo zbežita in ko očeta zaprejo, doživi krizo identitete, zlagoma spregleda ter se poroči in potuhne, a oče, ki je čedalje bolj maščevalno in plenilsko pošasten, jo leta kasneje najde – tako kot Patrick Bergin pobeglo Julio Roberts v filmu V postelji s sovražnikom.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    Spaceman

    Adam Sandler je Spaceman, vesoljec, astronavt, ki naj bi globoko v vesolju, v absolutni samoti, nekje pri Jupitru, preživel eno leto, njegova žena (Carey Mulligan) pa – globoko na Zemlji – razmišlja o tem, da bi se od njega ločila, le ne ve, kako bi mu to povedala. In kdaj. Če sploh. Filmi o osamljenih astronavtih so ponavadi metafore osamljenosti človeške eksistence, Spaceman pa je – podobno kot Solaris – metafora ločitve, saj Sandler izgleda tako, kot da se je že ločil: potrt, tesnoben, žalosten, prestrašen, negotov, zapuščen, inerten. Stalno se prebuja, nima apetita, halucinira, jemlje pomirjevala, skuša se prilagoditi novemu življenju. Videti je kot kup nesreče, kot človek v nevzdržni stiski, kot človek, ki je potreben terapije, kot človek, ki se počuti kot kozmični vic, kot človek, ki gre ravnokar skozi vseh tistih famoznih pet stopenj žalovanja – zanikanje, jezo, pogajanje, depresijo in sprejemanje. Lahko bi ga opisali s pridevniki iz naslovov njegovih resnih, dramskih filmov: Punch-Drunk … Funny … Uncut.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    Kraljevski Artur

    Kraljevski Arthur je »inspirativni« generik z izsiljevalskim preobratom. Začne se na svetovnem prvenstvu v pustolovskih dirkah (Adventure Racing World Championship), kjer Michael Light (Mark Wahlberg) s svojo ekipo obtiči v kostariškem blatu, tako da ne doživi le poraza, temveč tudi blamažo. Light nikoli ne zmaga. Vedno je drugi. In kot gre glas, je največji sovražnik samemu sebi. A ker je pravi, čisti Američan, hoče ponovno vstajenje, resurekcijo – comeback. Ko sestavi politično korektno multikulti ekipo, v kateri so še punca (Nathalie Emmanuel), ki je opustila tekmovanje, influencer (Simu Liu) in tip s poškodovanim kolenom (Ali Suliman), se odpravijo na svetovno prvenstvo v Dominikansko republiko, »največji telesni in psihični izziv«.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    »Največja družina v zgodovini rokoborbe«

    Spomnite se trdega, neusmiljenega, tiranskega, karizmatičnega narednika Hartmana (R. Lee Ermey), ki je mlade vojake v Kubrickovem Full Metal Jacketu predeloval v »prave moške« – ubijalske stroje. Tak je tudi Fritz Von Erich (Holt McCallany), teksaški silak, nekdanji rokoborec (znan po posebnem prijemu, »železnem kremplju«), ki ni nikoli dobil priložnosti, da bi se boril za naslov svetovnega prvaka v težki kategoriji, pa skuša zato svoje štiri sinove, Kevina (Zac Efron), Kerryja (Jeremy Allen White), Davida (Harris Dickinson) in Mika (Stanley Simons), preleviti v ubijalske stroje, triumfalne gmote mišic, svetovne prvake v rokoborbi (celo Mika, ki je de facto rocker), »največjo družino v zgodovini rokoborbe«.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    Ni kamere, ki bi bila dovolj velika za Salvadorja Dalíja

    Veliki ekscentrik – Quentin Dupieux – je posnel ekscentrični film o velikem ekscentriku, Salvadorju Dalíju. Judith (Anaïs Demoustier), farmacevtka, ki se je na hitro prelevila v novinarko, hoče posneti intervju z Dalíjem, ki pa je zgrožen nad tem, da je prišla le z beležnico in svinčnikom – Dalí, »ekscentričen in koncentričen, anarhist in monarhist«, hoče kamero, kinematografsko kamero, veliko kamero, velikansko kamero, giganteskno kamero, kolosalno kamero, največjo kamero na svetu. Ena itak ne bo dovolj. Ni kamere, ki bi bila dovolj velika zanj.

  • Dora Trček

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura

    Kdo bo vodil Cankarjev dom?

    Cankarjev dom, naša največja kulturna in kongresna ustanova, ki jo vsako leto obišče približno pol milijona obiskovalcev ter prostor namenja klasičnim in sodobnim oblikam umetnosti, v njem pa se letno zvrsti daleč največ prireditev in dogodkov, med 2000 in 2500, bo kmalu iskal novega generalnega direktorja oziroma direktorico. Sedanji direktorici Uršuli Cetinski se bo čez dobrega pol leta iztekel drugi mandat.

  • Janez Zalaznik

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura

    Najbolj znan tragični umetnik, ki ga ne poznamo

    Življenjepis postimpresionističnega holandskega slikarja Vincenta van Gogha (1853–1890) je eden najbolj razvpitih in znanih v zgodovini slikarstva. Tragična pot od zgodnjih neuspelih poskusov, da bi se uveljavil kot posrednik pri prodaji umetnin, učitelj ali pastor, do odločitve, da življenje posveti slikarstvu, ter na koncu tragično, s strelom v prsi, umre, osamljen in nerazumljen, je botrovala številnim spekulacijam v zvezi s slikarjevo morebitno norostjo, iz njegovega življenja in dela pa skrojila vrsto že kar mitskih predstav, ki zamegljujejo bistvo njegovega ustvarjanja. Postal je sinonim za pojem nerazumljenega umetnika, zaradi česar se prepoznavnost njegovega imena skupaj s podobo »norega malarja z odrezanim uhljem« lahko meri edino še z razvpito priljubljenostjo Leonardove Mone Lize. Biografije, filmi, nepreverjene ter napihnjene zgodbe, anekdote in trženjska gesla so van Goghova dela spremenili v nekaj vsem »dobro znanega«, jih popačili v »ravno prav utrgano, da je za vse sprejemljivo,« potrošno blago in v tisto še sprejemljivo form(ul)o moderne umetnosti, da se ob njej vsak obiskovalec in nedeljski ustvarjalec počuti »poznavalca« in »ljubitelja« modernega slikarstva.

  • Izak Košir

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Dogodki

    Pozor, kultura 

    27/03—09/04

  • Stanka Prodnik

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura  |  TV

    TV komentar / R. Golob pri R. Pesek in R. Golob pri U. Slaku 

    Žal se včasih ta rubrika ujame v časovno luknjo med oddajo Mladine v tisk ob sredah in dejanskim izidom, ki se zgodi v petek. Včasih komentiramo nekaj, kar se je zgodilo že pred fizičnim izidom prejšnje številke. Seveda to počnemo redko, da bralke in bralce ne bi imeli občutka, da morajo brati stare stvari. A vendar je tokrat vredno. Gre za nastop predsednika vlade Roberta Goloba v istem večeru – bilo je v četrtek, 14. marca – v obeh nacionalnih večernih informativnih oddajah, torej v Odmevih in oddaji 24ur zvečer. A tokrat je bilo še posebej zanimivo, ker sta bila – po naključju – ta večer v obeh oddajah voditelja konservativnih prepričanj, torej Rosvita Pesek na nacionalki, Uroš Slak pa na komercialki. In kaj se je zgodilo? Oba pogovora sta bila zanimiva. Ne govorimo o premieru – ki je bil dejansko dobro pripravljen, umirjen in tudi prepričljivo je razlagal, kaj dela vlada. A tokrat ne gre zanj. V naslednjih vrsticah se bomo osredotočili na voditelja, posredno pa tudi na druge voditelje, ki običajno gostijo premiere in predsednike.

  • Saša Eržen

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Hudo

    Zabava z dušikom

    Pihanje svečk na torti je rojstnodnevna tradicija, ki ji tudi v času pandemije koronavirusa okrepljeni strah pred mikrobi dolgoročno ni zares prišel do živega. Germofobne glave v ZDA so sicer brž iznašle alternativo in izdelale pršilo, katerega edina sestavina je dušik, ki uduši ogenj, imenuje pa se Candle magic, čarovnija s svečami. V zraku, ki ga dihamo, je sicer kar 78 odstotkov dušika; ker gre za plin brez vonja in okusa, ga med drugim na veliko uporabljajo pri pakiranju hrane, na primer v vrečkah s čipsom. Poleg tega ni vnetljiv, kar je pri gašenju gorečih sveč še posebej dobrodošla lastnost. Treba ga je držati od pet do sedem centimetrov od plamena, polna pločevinka pa je tako lahka, kot bi bila prazna, zato je na njej napisano tudi, da šele takrat, ko pršilec neha spuščati sikajoč zvok, vemo, da je dušika zmanjkalo. Sprej, ki namesto vas upihne svečke na torti, bo zagotovo vnesel dodatno vznemirjenje na vsako zabavo. Ena pločevinka čarovnije z dušikom zadošča za upihnjenje kakih tristo svečk, kar je toliko, kot jih en človek porabi od svojega prvega do štiriindvajsetega rojstnega dneva.

  • foto: Igor Škafar

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Ulica

    Gašpar

  • Dora Trček  |  foto: Matjaž Rušt

    22. 3. 2024  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Portret

    Jure Zrimšek / Slikar, ki s tradicionalno oljno tehniko slika podobo današnjega sveta

    Vojaško letalo, pripadnik specialne enote v objemu orjaškega jastoga, mož z zabrisanim obrazom, ki spominja na sloviti Krik Edvarda Muncha, »spikslan« posnetek nadzorne videokamere, pa politične figure in brezimni možje na nenavadnih, skoraj sanjskih prizoriščih ter fragmenti slikarskih in kiparskih del z vizualnimi in tekstovnimi intervencijami. Vsi ti motivi naseljujejo platna akademskega slikarja Jureta Zrimška (1984), ki podobe, s katerimi je vsakodnevno bombardiran na svetovnem spletu, pogosto pa vanje vizualno poseže še na računalniku, s potrpežljivo natančnostjo v klasični oljni tehniki slika na platno. Kombinacija vsakdanjih in pogosto nelagodje vzbujajočih prizorov sodobnega sveta ter tradicionalne oljne slike in (hiper)realistične manire je na prvi pogled morda malce nenavadna – zdi se, kot bi se s temi hipnimi, mimobežnimi in razvrednotenimi podobami postavljal po robu zgodovinskim in simbolnim kontekstom slikarstva, jih poskušal ovekovečiti in jim nameniti mesto, trajanje in premislek.