Gregor Kocijančič

  • Gregor Kocijančič

    26. 4. 2019  |  Mladina 17  |  Kultura  |  Plošča

    Drugdealer: Raw Honey

    Drugdealer je psevdonim Michaela Collinsa, nekoč lo-fi glasbenika, ki je outsiderske psych-pop plošče ustvarjal pod imeni RUN DMT in Salvia Plath, danes nostalgika, ki obuja starošolski zvok radijskih hitov z začetka sedemdesetih let. V prvencu smo še prepoznali vzporednice s čudaško indie psihedelijo, katere glavni predstavnik je Ariel Pink, ki s Collinsom pogosto sodeluje, z novo ploščo pa se je avtor popolnoma osvobodil lo-fi tendenc in se s polno paro zazrl v preteklost. Plošča, ki jo je produciral kanadski kantavtor Mac DeMarco, je kot časovni stroj. Če bi izšla pred petdesetimi leti, bi jo obravnavali kakor mainstream pop, ker pa je njen retronostalgični slog danes precej zapostavljen, je del robne indie alternative.

  • Gregor Kocijančič  |  foto: Uroš Abram

    26. 4. 2019  |  Mladina 17  |  Kultura  |  Portret

    Živa Selan, igralka

    Že v rani mladosti je vedela, da bo igralka. Pred sprejemnimi izpiti za študij igre na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo je v podzavesti čutila, da bo sprejeta v prvem krogu, zato je na akademijo vstopila brez rezervnega načrta za študij. Hitro se je izkazalo, da plana B resnično ni potrebovala. Naj gre za gledališke odre, celovečerne filme, spletne ali televizijske serije, Živa Selan je ena najvidnejših igralk mlajše generacije, ki je lansko poletje zablestela na Slovenskem filmskem festivalu in požela priznanje filmske srenje v obliki zlatega kipca vesna. Za seboj ima že dva celovečerca, dve sezoni priljubljene humoristične serije V dvoje in uspešno leto igranja na odru Slovenskega ljudskega gledališča v Celju – pa čeprav šteje šele triindvajset let.

  • Gregor Kocijančič

    19. 4. 2019  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Plošča

    Bibio: Ribbons

    Nikoli ne veš, kaj lahko pričakuješ od britanskega glasbenika Stephena Wilkinsona, ki pod imenom Bibio že štirinajsto leto navdušuje z eklektičnimi izdajami. Jasno je zgolj, da bo glasba spokojna in zasanjana. Bibio z vsako ploščo predstavi nekakšen slogovni zasuk, pri tem pa niha med samosvojo elektronsko produkcijo, načiliranimi hiphop beati, akustičnim folk kantavtorstvom in mirnodušnim indie popom. Na zadnji plošči Ribbons se sklicuje predvsem na svoja hipijevska indie in folktronica dela, iz katerih žari očiten vpliv psihedelije šestdesetih let. A v ta zvok vpelje tudi značilnosti svojih drugih plošč in pravzaprav se zdi, kot bi želel na novem albumu le povzeti pestri opus.

  • Gregor Kocijančič

    19. 4. 2019  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Plošča

    Warrego Valles: save as

    Na domačem polju futuristične klubske elektronike je klubsko dogajanje zaradi peščice didžejskih kolektivov, ki niso zazrti v preteklost, razmeroma pestro, v lokalni avtorski produkciji pa na tej sceni prevladuje diskografska suša. K sreči ni vse tako črno, k temu pa je največ pripomogel producentski dvojec Warrego Valles. Njegovi članici, Nina Hudej in Nina Kodrič, lokalno sceno napredno misleče klubske elektronike – poleg prirejanja rejvov, privabljanja neodkritih imen iz evropskega podtalja ter pogostega nastopanja z eklektičnimi didžejskimi seti – marljivo pestrita z avtorsko produkcijo, ki v dodelanosti eksponentno narašča.

  • Postapokaliptična turbofolk distopija

    Umetniška skupina Freštreš (torej ’fresh trash’ ali sveže smeti) te dni v Ljubljani predstavlja bizarno vizijo postapokaliptične Slovenije, v kateri po jedrski katastrofi zavlada totalitarni režim, ki kontaminiranim preživelim servira kruha in iger v obliki narodnozabavne glasbe, turbofolka in gasilskih veselic. Drevi, v petek, 19. aprila, na opuščeni bencinski črpalki na Tivolski cesti, kjer pod pokroviteljstvom novomeškega festivala Fotopub občasno potekajo razstave in različni umetniški dogodki, Freštreš odpira instalacijo, imenovano DekontamiNACIJA. Njegove (navadno performativne) razstave, ki potekajo zgolj enkrat na leto, vsakič pospremi izid umetniške revije. Tokratna številka, ki se osredotoča na jedrsko apokalipso in na avtorje (k sreči že nekoliko pozabljene) uspešnice Brizgalna brizga, nosi naslov Atomik.

  • Futuristična kupčija

    Distopična prihodnost, v kateri računalniki nadomestijo človeško delovno silo v ustvarjalni sferi, je izjemno daleč, morda tudi nemogoča. A v zadnjem času na področju razvoja umetne inteligence, ki na temeljih mehanskega učenja ustvarja izvirne glasbene kompozicije, prihaja do premikov.

  • Gregor Kocijančič

    12. 4. 2019  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Plošča

    Marvin Gaye: You’re the Man

    Marvin Gaye je po izdaji prelomne mojstrovine What’s Going On, ki je za vselej spremenila svet soula in redefinirala založbo Motown, zaprepadeno izjavil, da »ko si na vrhu, greš lahko samo še navzdol«. Vseeno je ustvarjal naprej in leta 1972 posnel še eno družbenokritično ploščo z naslovnim političnim singlom You’re the Man, s katerim je izražal ogorčenost nad Nixonom. Čeprav je na albumu veliko fascinantnih skladb, je ob poslušanju hitro jasno, da predhodniku ne seže niti do kolen. Tega sta se zavedala oba, Gaye in založba Motown, in plošča je izšla šele zdaj, skoraj petdeset let po tem, ko je bila ustvarjena. Postumna izdaja, ki se ponaša z opisom Gayev »izgubljeni album«, pa je v svoji sporočilnosti izjemno relevantna še danes.

  • Gregor Kocijančič

    12. 4. 2019  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Plošča

    Senidah: Bez tebe

    V novoletni izdaji Mladine smo Senido Hajdarpašić na glasbenih straneh pregleda leta omenili kot glasbenico, ki je Ljubljano prvič po punku iz osemdesetih let spremenila v epicenter balkanske glasbe. Lani je s solističnim projektom Senidah (sicer je pevka zasedbe Muff) zgolj s tremi skladbami preštela več spletnih pretokov in ogledov videospotov, kot je seštevek vseh predvajanj skladb drugih slovenskih izvajalcev, izdanih leta 2018. Po uspešnem obdobju postopnega kapljanja hit singlov je zdaj pod pokroviteljstvom beograjske platforme Basstivity Digital – »največje balkanske založbe za urbano glasbo in hiphop«, ki je najbolj pripomogla k preboju Senidine prelomne uspešnice Slađana – izdala dolgometražni prvenec Bez tebe.

  • Gregor Kocijančič  |  foto: Aljaž Košir

    12. 4. 2019  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Dogodki

    Eterična milina ob kremni juhi

    Tine Vrabič, programski vodja Kluba K4 ter producent in didžej, ki deluje pod psevdonimom Nitz, je po letih prirejanja ambientalnih dogodkov odkril popoln recept za serviranje meditativne elektronike: v intimnem vzdušju, med rastlinami in s krožnikom kremne juhe. Izkušnje je nabiral z organizacijo letnih dogodkov Chill&Grill, ki se na različnih podeželskih lokacijah z vsako izvedbo čedalje bolj oddaljujejo od rejva in se osredotočajo predvsem na spokojno posedanje na travi ob poslušanju eteričnih zvočnih eksperimentov. A očitno se Nitz zaveda, da je prepuščanje mehkim zvokom ambientalne elektronike v mirnem okolju stvar, ki se mora dogajati pogosteje kot zgolj enkrat na leto. Zato prireja AmbientSoup, serijo edinstvenih glasbenih dogodkov, ki jih gosti v izjemno domačnem in fotogeničnem fundusu rekvizitov Cepelin. Organizatorji na poslušalnice sprejmejo največ štirideset obiskovalcev, ob poslušanju toplega dronanja pa jih še dodatno pogrejejo z juho. Prejšnji četrtek je na osmem AmbientSoupu v novi, ambientalni podobi presenetil kamniški rap trojec Matter.

  • Ruski podzemni teror

    Ruske oblasti so konec lanskega leta začele z agresivno cenzuro glasbenih izvajalcev, ki jih FSB – Federalna varnostna služba Rusije, nekdanji KGB – obravnava kot ekstremistične. Po ukazih iz Kremlja nekaterim glasbenikom s prepovedjo njihovih del omejujejo umetniško svobodo govora, jih brez pravne podlage prisilno zadržujejo v zaporih ali na policijskih postajah ter prepovedujejo njihove množično obiskane koncerte. Po konservativni logiki roke zakona ruski glasbeniki hitro padejo v kategorijo ekstremizma: avtorji, ki jih zatira vladna policija, v svoji sporočilnosti bodisi kritično obravnavajo Putinov režim, korupcijo v političnih krogih ali policijsko okrutnost, repajo o drogah, alkoholu, depresiji in revščini ali pa se posvečajo LGBTQ aktivizmu. Pozabite na Pussy Riot, zasedbo aktivistk, ki so slavo zgradile prav s provokacijo ruske vlade: zdaj so na tapeti hiphop izvajalci, ki z drznimi žanrsko izmuzljivimi deli in ostrimi družbenokritičnimi besedili predstavljajo novi val ruskega podzemlja. Poleg Huskyja in Frendzona je eden temeljnih predstavnikov preganjanega glasbenega podzemlja v Rusiji Ic3peak, elektronsko-eksperimentalni hiphop dvojec: v ljubljanskem Kinu Šiška nas bo v ponedeljek, 15. aprila, v živo počastil z intenzivnim nastopom, ki ga sam opisuje kot »avdiovizualni teror«.

  • Gregor Kocijančič  |  foto: Borut Krajnc

    5. 4. 2019  |  Mladina 14  |  Družba

    Čebelarski svetovljan

    »Črno vulkansko skalovje na Havajih. Zatemnjena bencinska postaja v Italiji. Strehe v Maroku. Kaj imajo skupnega ti kraji?« na hrbtu svoje nove knjige sprašuje William Blomstedt, ameriški pisatelj in popotnik, ki živi, ustvarja in čebelari v Sloveniji. Odgovor se glasi: »Čebele,« hkrati pa so to kraji, kjer je Blomstedt v zadnjih desetih letih delal kot sezonski čebelar. A to je zgolj peščica lokacij, kjer je delal štiriintridesetletni svetovljan, ki je ob svojih strokovnih podvigih prepotoval tako rekoč ves svet in se po koncu desetletne pustolovščine ustalil v Sloveniji, kjer se je tudi oženil. Blomstedt je v naše kraje prvič prišel leta 2010, ko je kot dobitnik prestižne Fulbrightove štipendije preučeval zadnje stoletje razvoja čebelarstva na Slovenskem. Nedavno je pod okriljem ameriške založbe Wicwas Press izdal knjigo Foraging Afar: Zgodbe iz desetletja čebelarjenja po svetu, v kateri opisuje svoje dogodivščine v izjemno duhovitem in doživetem slogu prek portretov ljudi, ki jih je spoznal na svoji dolgi poti, prek poglobljenih popotniških vtisov, predvsem pa s pomočjo zabavnih in pogosto nekoliko bizarnih anekdot.

  • Gregor Kocijančič

    5. 4. 2019  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Plošča

    Flume: Hi This Is Flume

    Flume je avstralski producent, ki je futuristične wonky beate že v najstniških letih uspešno predstavil v komercialnejšem, skoraj stadionskem kontekstu. Slavo je nato zakoličil z bleščečimi remiksi za pop zvezdnike, kot sta denimo Lorde in Disclosure, po triletnem zatišju pa je zdaj presenetil z novim mikstejpom, s katerim se občutno oddalji od pompoznega zvoka, ki je v marsikaterem pogledu mejil na EDM. V sedemnajstih drznih skladbah ponovno izkaže izjemne produkcijske veščine, a tokrat je popolnoma neobremenjen s težnjo po komercialnem preboju: novi mikstejp je žanrsko neopredeljiva zbirka težkokategornih beatov in napredno misleče elektronike, eksperimentalne tendence pa dokazuje tudi z naborom sodelujočih, kot sta denimo SOPHIE in JPEGMAFIA.

  • »Glasbi moraš zaupati«

    Na prvi spomladanski dan, ki je hkrati tudi svetovni dan lutk, so na Odru pod zvezdami v Lutkovnem gledališču Ljubljana premierno predstavili veličastno uprizoritev Posvetitve pomladi – lutkovno-baletne predstave, ustvarjene na temeljih prelomne glasbene kompozicije Igorja Stravinskega z istim imenom, enega najvplivnejših plesnih in glasbenih del dvajsetega stoletja. Eklektična predstava v režiji Matjaža Fariča združuje lutke oziroma animacijo objektov, prvine baleta in izraznega plesa, ki ga izvajajo tako lutke kot igralci, hipnotične videoprojekcije ter čudovito igro s svetlobo. Vse našteto pa izjemno dobro poveže vrhunska dramaturgija pod taktirko Nike Švab in Staše Prag, ki pri svojem delu izkazujeta izjemen posluh za rdečo nit predstave, avantgardno kompozicijo Posvetitev pomladi. To prelomno glasbeno delo, »revolucionarno delo revolucionarnega časa«, ki je pred dobrimi stotimi leti s svojimi radikalnimi idejami za vselej spremenilo svet klasične glasbe, je v svoji intenzivni blaznosti tako nasilno, kaotično in šokantno, da že brez vizualne komponente vzbuja široko paleto močnih in tesnobnih občutkov. Farič pa je z vrhunsko koordinacijo pestrega dogajanja na odru in premišljenim izborom sodelujočih – resničnih mojstrov na svojih področjih, poskrbel za pravo pašo za oči, ki v prizanesljivih petinštiridesetih minutah laska prav vsakemu disonančnemu akordu in ritmičnemu rafalu te moderne klasike.

  • Gregor Kocijančič

    29. 3. 2019  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Plošča

    These New Puritans: Inside the Rose

    Zasedba These New Puritans z vsako ploščo naredi radikalen zasuk v svojem neopredeljivem slogu. Hkrati nenehno spreminja tudi postavo, ki se zbira okrog krovnih članov, dvojčkov Jacka in Georgea Barnetta. Njuno nenavadno spajanje navidezno nezdružljivih žanrov marsikdo primerja s prelomnimi deli vizionarskih pionirjev iz skupine Talk Talk, a vzporednice z njimi so bolj kot v značilnostih glasbe prisotne v eklektičnosti ustvarjanja. Novi album združuje udarno naravo bendove druge plošče Hidden, ki je elektronski post punk združila z japonskimi tolkali, in njene prelomne naslednice Filed of Reeds, s katero sta brata Barnett predstavila edinstveno zmes popa in neoklasične glasbe.

  • Gregor Kocijančič  |  foto: Uroš Abram

    29. 3. 2019  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Portret

    Miha Erič, glasbenik in likovni umetnik

    Že v njegovih osnovnošolskih letih je bilo jasno, da bo Miha Erič umetnik. Ko so njegovi sošolci med odmori igrali nogomet, je on ostajal v učilnici in ustvarjal skulpture iz vsega, kar mu je prišlo pod roke. Ko so se njegovi vrstniki ob koncih tedna sproščali v kinokompleksu Kolosej, je Miha na bolšjem sejmu kupoval starine, ki jih zbira že od malih nog. Ko so otroci iz Dragomera, kjer je odraščal, poslušali turbofolk in Tanjo Žagar ter hodili na gasilske veselice, si je Miha – medtem ko je prebiral zgodovinske knjige – vrtel plošče iz bogate očetove zbirke; od krautrocka do Bacha. Fascinacija nad preteklostjo ga je izoblikovala kot glasbenika in kot likovnika: grafike ustvarja s tradicionalnimi tehnikami, kot glasbenik pa se udejstvuje predvsem v starošolskih žanrih, kot so blues, bluegrass, folk in country.

  • Gregor Kocijančič

    22. 3. 2019  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Plošča

    The Cinematic Orchestra: To Believe

    Britanski kolektiv The Cinematic Orchestra po dvajsetih letih delovanja še vedno zveni prav tako, kot bi sklepali iz njegovega imena: orkestralno in cinematično. Po več kot desetletju zatišja se vrača s ploščo, ki se precej oddalji od nu-jazz elektronike, s katero je zgradil svoje ime. Jazzovske prvine so pravzaprav prisotne zgolj v ritmih, melodije pa zdaj zaznamujejo predvsem klavirske jeremijade in melodramatična godala. Brez gostujočih pevcev, kot so na primer stari znanec zasedbe Roots Manuva, folk kantavtor Grey Reverend in Moses Sumney, ki nastopi z značilnim falzetom, bi plošča zvenela kot filmska glasba za kakšno ceneno TV-dramo, posneto po resnični tragični zgodbi.

  • Gregor Kocijančič

    22. 3. 2019  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Plošča

    Matmos: Plastic Anniversary

    M. C. Schmidt in Drew Daniel, ekscentrična producenta iz Baltimora, sta skupni projekt Matmos poimenovala po jezeru zlobne sluzi iz znanstvenofantastične klasike Barbarella (1968). Tudi njuna edinstvena elektronska glasba nemalokrat zveni kot jezero zlobne sluzi, še večkrat pa kot znanstvena fantastika. Zvoke črpata iz izjemno nenavadnih virov, ki na prvi pogled nikakor nimajo potenciala za uglasbitev, a z domiselnimi produkcijskimi postopki jima je pred leti tudi iz hrupa, ki ga med centrifugiranjem proizvaja pralni stroj, uspelo ustvariti dih jemajoče in presenetljivo poslušljivo glasbeno delo. Dvojec posnetke organskih zvokov preobrazi v sintetične simfonije, zvočni spekter pa navadno omeji s strogo določenim virom semplov: v takšnih omejitvah nazadnje najde ustvarjalno svobodo. Tokrat sta glasbenika semplala zvoke plastike in tako raziskovala odnos sveta do materiala, »ki je temeljna sila okoljskega opustošenja«, kot sta dejala ob izidu plošče.

  • Gregor Kocijančič  |  foto: Miha Fras

    22. 3. 2019  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Dogodki

    »Melodične zamaknjenosti itd.«

    »Morda ne razumem, ker nisem umetniška duša, vendar dvomim, da je med vašimi sosedi kaj dosti umetniških duš, ki radi poslušajo vaše koncerte. Sploh opolnoči ali včasih še dlje, ko namesto spanca poslušamo vaše psihedelične pasaže, melodične zamaknjenosti itd. Morda bi bili ti koncerti bolj cenjeni v kakšnem Parizu, Londonu in podobnih prestolnicah, morda celo v gozdovih, kjer bi pasaže dopolnjevalo oglašanje čričkov in tuljenje volkov. V center Kranja pa ponoči takšno ropotanje ne sodi,« je pred leti na Facebookovi strani Layerjeve hiše v Kranju zapisal zgrožen sosed. Kako ogorčen je moral biti šele pretekli ponedeljek, ko je v stolpu Škrlovec nastopil ameriški avantgardni glasbenik Xiu Xiu, ki slovenska prizorišča v raznoterih postavah svoje zasedbe že skoraj petnajst let vedno znova šokira s svojimi brezkompromisnimi nastopi.

  • Gregor Kocijančič

    15. 3. 2019  |  Mladina 11  |  Kultura  |  Plošča

    Foals: Everything Not Saved Will Be Lost – Part 1 

    Foals, britanski pop rockerji, so ustvarjalno pot začeli s priljudno interpretacijo math rocka in jo nadaljevali s stadionskimi indie epopejami, v katerih se očitno počutijo domače. Tudi nova, peta plošča stavi na učinkovito zmes veličastnih aranžmajev, pompoznih vzponov in spevnih refrenov, s katerimi frontman Yannis Philippakis čuteče izraža goreče skrbi zaradi distopične prihodnosti planeta. Zasedbine glasbene zamisli so izjemno ambiciozne, a se pri večini skladb precej kmalu izpojejo in plošča, ki je pravzaprav prvi del dvojnega albuma, kljub vsej razkošnosti hitro postane nekoliko monotona. Bo drugi del, ki izide jeseni, popravil okus?

  • Kultni jezdec črt

    V torek so v ljubljanski galeriji Vžigalica odprli razstavo, ki slavi kultno igričarsko mojstrovino Line Rider. To je pred trinajstimi leti zasnoval interdisciplinarni multimedijski umetnik, virtuozni programer, vidžej in nekdanji grafitar Boštjan Čadež, znan kot Fšk. Line Rider je pravzaprav plod projekta, ki ga je Čadež v tretjem letniku študija ustvaril pri predmetu ilustracija na ljubljanski ALUO, kjer je študiral industrijsko oblikovanje. Nič hudega sluteč je minimalistično igro objavil na portalu DeviantArt, spletni skupnosti vizualnih umetnikov, igra pa je nato zaživela svoje življenje: popolnoma brez namere svojih avtorjev je tako rekoč čez noč postala svetovni spletni fenomen, ki pri nas doslej še zdaleč nima tekmeca.

  • Gregor Kocijančič

    8. 3. 2019  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Plošča

    Little Simz: Grey Area

    Edinstveni londonski raperki Little Simz ni več mar, koga užali, to glasno poudari že v uvodni skladbi tretje plošče Grey Area, ki je brez dvoma njeno najboljše delo doslej. Udarni flow in brezkompromisne rime dostavi v raznovrstnih instrumentalnih kontekstih, pa naj gre za čvrste starošolske hiphop beate, za cinematične soul kompozicije ali celo za diskoidni štikeljc, ki pop potencial izkoristi s spevnim refrenom londonske R & B-pevke Cleo Sol. Little Simz komplementarne dialoge vzpostavlja tudi s številnimi drugimi gostujočimi glasbeniki, recimo z reggae napevom jamajškega pevca Chronixxa, čudaško baladnim prispevkom zasedbe Little Dragon ali izlivanjem srca kantavtorja Michaela Kiwanuke.

  • Gregor Kocijančič  |  foto: Sebastijan Iskra

    8. 3. 2019  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Dogodki

    Oda snare bobnu

    Ker Ljubljančani pustno rajanje jemljemo precej resno, je v petek pred pustno soboto v klubih prevladalo rahlo zatišje, a v Božidarju – katakombah pod Mladinskim gledališčem – smo bili kljub temu lahko priče enemu boljših koncertov, ki jih je bilo zadnje čase mogoče slišati v prestolnici. Čeprav nas je obiskala precej robna zasedba, ki pri nas nima zajetne baze oboževalcev, je bilo pričakovati, da bomo slišali nekaj izjemnega, saj je bilo pod organizacijo dogodka podpisano društvo Kataman. To po skoraj petnajstih letih uvažanja vrhunskih glasbenikov velja za znamenje preverjene kakovosti – tudi zato, ker je Kataman v naše kraje večkrat pripeljal izjemno opevana imena s scene veliko prej, preden so postala svetovno znana. Ker pa se je kot koproducent dogodka tokrat podpisal še kolektiv Stiropor, ki prav tako slovi po dobrem nosu za vzpenjajoča se imena iz glasbenega podtalja, so bila pričakovanja še toliko večja. Popolnoma upravičeno.

  • Njegova glasba bo živela večno

    Mark Hollis, frontman zasedbe Talk Talk, bo za vedno ostal enigma. Kako lahko samouku, ki je svojo glasbeno pot v punkovski maniri začel brez pravega glasbenega znanja, uspe iz čiste sle po muziciranju ustvariti eno najizvirnejših, najbolj prelomnih in brezčasnih glasb, vse do danes ostaja uganka. Prav tako ni jasno, kako je lahko na vrhuncu svoje slave zbral pogum, da se je iz pop zvezdnika zavestno prelevil v eksperimentalnega glasbenika ter s Talk Talk ustvaril Spirit of Eden in Laughing Stock, prelomni plošči, na kateri mainstream še zdaleč ni bil pripravljen. Ne bo nas nehalo begati tudi vprašanje, zakaj je na vrhuncu svoje ustvarjalne poti za vselej prenehal ustvarjati in se umaknil iz javnosti. Vzgibi in razlogi za Hollisove nenavadne in drzne odločitve bodo ostali misterij, kot so skrivnostna tudi njegova najboljša glasbena dela. Hollis nas je prejšnji teden pri štiriinšestdesetih letih zaradi bolezni za vedno zapustil. Vse od izida svoje zadnje plošče leta 1998 ni želel govoriti o svojem delu, a pravzaprav je vse, kar nam je želel povedati, že povedal s svojo glasbo: »Upam, da me bodo na koncu razumeli zaradi glasbe, ki sem jo izdal, zaradi pomenov in občutkov, ki jih ta glasba vsebuje. Nima smisla, da me o njih sprašujete. Glasba govori sama zase,« je dejal pred umikom iz javnosti (v intervjuju iz devetdesetih let).

  • Na sončni strani Springfielda

    Kadar zasledimo, da v hollywoodskih filmih in televizijskih serijah sem ter tja omenijo Slovenijo, se nam zasvetijo oči in nenadoma se počutimo za odtenek večji. Tako je bilo denimo v humoristični seriji Louie, kjer protagonistova hči kar naenkrat začne govoriti slovensko, začudenemu očetu pa pojasni, da jo osnov slovenščine uči neki sošolec. Ali pa v Scorsesejevem filmu Volk z Wall Streeta, v katerem striptizeta slovenskega rodu, ki jo igra Katarina Čas, iz Švice v ZDA tihotapi gotovino. Ko v filmu enega izmed zlikovcev pogojno izpustijo iz zapora, ga njegovi pajdaši na zabavi presenetijo z golimi dekleti, zavitimi v slovensko zastavo. Nastopamo na primer tudi v čislani mafijski seriji Sopranovi, kjer protagonist Toni Soprano med večerjo razlaga o mednarodni mreži organiziranega kriminala, ki so jo spletli Rusi, Črnogorci in Slovenci. Našo malo podalpsko deželico pa so pred nedavnim omenili celo v Simpsonovih, najdlje trajajoči animirani seriji vseh časov, ki letos praznuje že 30-letnico.

  • Gregor Kocijančič

    1. 3. 2019  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Plošča

    Julia Jacklin: Crushing

    Avstralska kantavtorica Julia Jacklin je nase opozorila že s prvencem Don’t Let The Kids Win, a ga je z novo, presunljivo intimno ploščo suvereno presegla. Crushing je izjemno delikatna, s čustvi nabita plošča, s katero se pevka popolnoma razgali in razkrije svojo krhkost. Občudovanja vredno je že to, da glasbenici uspe prežvečene teme, povezane s strtim srcem in koncem ljubezenskega razmerja, obdelati brez spotikanja ob klišeje. Vrhunska besedila podkrepi s preprostimi kitarskimi skladbami, ki se znajdejo na presečišču med akustičnim popom in indie rockom. Instrumentalne podlage so učinkovitejše v spokojnih trenutkih plošče, ki ob večernem poslušanju delujejo kot uspavanke.

  • Gregor Kocijančič

    1. 3. 2019  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Plošča

    Sleaford Mods: Eton Alive

    Dvojec Sleaford Mods, najmočnejši glasbeni glas britanskega delavskega razreda, je na četrti plošči še vedno jezen, oster ter izjemno duhovit in zbadljiv. Po dvanajstih letih delovanja še ni jasno, kako sta avtorja s tako specifičnim, surovim in zafrkantskim pristopom svojemu ustvarjanju zagotovila komercialni preboj. To ostaja uganka tudi z izdajo nove plošče, na kateri njun slog ostaja diametralno nasprotje trendi glasbe. Zavidanja vredna baza zvestih (pretežno britanskih) oboževalcev se verjetno zlahka poistoveti z ogorčenostjo nad političnimi in družbenimi razmerami v Združenem kraljestvu, ki ga Sleaford Mods – namesto z neposredno kritiko – spljuva v anekdotah o vsakdanjem življenju na deževnem otočju.

  • Gregor Kocijančič

    22. 2. 2019  |  Mladina 8  |  Družba

    Pustni rasizem, šege in navade

    Blackface, karikirana počrnitev belskih obrazov z ličili, izhaja iz ZDA, kjer so v 19. in 20. stoletju temnopolte na odru in v filmih igrali belci. Ta zgodovinski simbol rasizma, povezan z uradno politiko rasne segregacije, danes v nobenem kontekstu ni več sprejemljiv – tudi če je mišljen kot nedolžna šala ali pustna šema. Pa ne zgolj zato, ker živimo v razsvetljeni dobi politične korektnosti 21. stoletja: šemljenje v pripadnike druge rase, predvsem v blackface, je rasistično in izjemno žaljivo početje.

  • Gregor Kocijančič

    22. 2. 2019  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Plošča

    Bruce: Sonder Somatic

    Čeprav je britanski producent Bruce debitantsko mojstrovino izdal že konec lanskega leta, je ta za naš prostor zdaj ponovno zanimiva, saj nas bo avtor prihodnji mesec nepričakovano počastil z nastopom v tovarni Rog. Sonder Somatic je vrhunsko sproducirana plošča, ena najboljših lani, to so opazili tudi številni vodilni glasbeni mediji. Avtor na njej izjemno spretno krmari med nabritimi techno koračnicami, temačnimi grime dekonstrukcijami in ambientalnimi zvočnimi pokrajinami, ki se gladko prelivajo v intenzivne ritmične rafale. Plošča pa jemlje dih tudi zaradi vseh mikro podrobnosti v zvočni sliki: prav pri vsakem poslušanju odkrijemo plasti, ki jih prej nismo zaznali.

  • Gregor Kocijančič

    22. 2. 2019  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Plošča

    Homeshake: Helium

    Pod imenom Homeshake ustvarja Peter Sagar, lo-fi indie R & B posebnež, ki je pred osamosvojitvijo igral v zasedbi kanadskega kantavtorja Maca Demarca. Med tem in Homeshakom prepoznamo kar nekaj vzporednic, a bolj kot po estetiki so si njuna dela podobna po razpoloženju, ki je izrazito lagodno in zasanjano. Značilni Homeshakov zvok temelji predvsem na elektroniki, ta pa je z vsako izdajo bolj minimalistična; na plošči Helium, njegovi četrti, so skladbe aranžmajsko oskubljene do najosnovnejših elementov. Ta metoda je hkrati blagoslov in prekletstvo: sprva blagodejno učinkuje na spokojnost nove plošče, ob koncu poslušanja pa se zdi, da jo prav minimalizem nekoliko razvodeni.

  • Gregor Kocijančič  |  foto: Uroš Abram

    22. 2. 2019  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Portret

    SunnySun, producent in didžej

    Dan pred intervjujem mi je SunnySun sporočil, da boleha in da bo moral morda prestaviti najino srečanje. Nekaj ur pozneje je nastopal v Kinu Šiška, kjer je z avtorsko glasbo spremljal predstavo mladega plesalca Gašperja Kunška. Izjemen odziv na njun nastop v razprodani komuni Kina Šiška ga je napolnil z energijo, odstranil vse sledi viroze in Sunny me je dan po nastopu poln življenja sprejel v svojem studiu na Kolodvorski. Že to, da dober nastop na njegov imunski sistem vpliva bolj blagodejno kot teden počitka, nalivanja s čajem in uživanja aspirinov, nazorno odraža njegovo gorečo ljubezen do glasbe, do nastopanja in občinstva, predvsem pa predanost hiphop kulturi, ki jo že od malih nog živi in diha v vseh njenih razsežnostih. Ko sem ga prosil za list papirja za oporne točke najinega pogovora, ga je iztrgal iz zvezka, ki je bil skoraj ves popisan z osnutki rap besedil v vsaj sto šestnajstih različnih pisavah. Emsiji z vseh koncev dežele se pogosto zberejo v njegovem studiu, kjer pesnijo, medtem ko Sunny na svojem vintidž semplerju zlaga surove hiphop beate.