Lara Paukovič

28. 9. 2018  |  Mladina 39  |  Kultura

Zmagovalna kombinacija

Slikanica Drobtine iz mišje doline je dobila nagrado večernica za najboljše otroško in mladinsko izvirno leposlovno delo

Ena od ilustracij Alenke Sottler, ki so nastale s prstnimi odtisi.

Ena od ilustracij Alenke Sottler, ki so nastale s prstnimi odtisi.

Leta 1995, ko se je Anja Štefan kot pravljičarka šele uveljavljala, je izšla njena zbirka Čez griček v gozdiček. Inovativna knjiga v obliki slikopisa, tj. besedila v povezavi s sličicami Jelke Reichman, ponuja trinajst kratkih pravljic, v katerih nastopajo personificirane živali. Postala je uspešnica, bila dvakrat ponatisnjena, in čeprav ima prva generacija njenih bralcev danes že več kot dvajset let, knjigo še vedno prebirajo nove generacije otrok. Anja Štefan pa se je medtem razvila v eno najpomembnejših imen otroške in mladinske literature, hkrati je tudi ena redkih avtoric, ki se dejavno ukvarjajo z ljudskim izročilom. Njen zadnji projekt, slikanica pesmi za otroke Drobtine iz mišje doline, ki je po nagradi za najboljše oblikovano delo na Slovenskem knjižnem sejmu ravnokar dobila še večernico, nagrado za najboljše otroško in mladinsko izvirno leposlovno delo, pa je še ena zgodba o uspehu, soustvarili sta ga namreč dve prav tako vrhunski umetnici, ilustratorka Alenka Sottler in oblikovalka Sanja Janša.

Zamisel o miškah je pravzaprav dobila Alenka Sottler, motive miši je razvijala kot samostojne ilustracije, da bi z njimi prebrodila obdobja pomanjkanja projektov. Čeprav je ena naših najbolj uveljavljenih ilustratork in prejemnica številnih mednarodnih nagrad, se še vedno spoprijema s tegobami prekarnosti, torej z meseci, ko dela ni preprosto dobiti. »Miške, ki sem jih narisala samostojno, sem lahko ponudila galerijam in od tega dobila neki dohodek, tako da se mi ni bilo treba tresti, ali bom preživela ali ne,« pojasni. Risb miši je bilo sčasoma vse več in pomislila je na to, da je Anja Štefan, s katero sta dotlej sodelovali le enkrat, tista, ki bi jih lahko interpretirala.

Ko je bilo sodelovanje dogovorjeno, je Alenka Sottler zaradi želje urednikov, da mišje motive malce dodela, začela razmišljati o drugačni tehniki risanja. »Vprašala sem se, kaj bi pritegnilo otroke, in se odločila za slikanje s prstnimi odtisi, ki mi je pri srcu zaradi filozofije, da morajo biti reči preproste, ker ravno iz preprostosti izhaja ustvarjalnost. In prstni odtisi so otrokom zelo blizu. Prva stvar, zaradi katere se starši jezijo na otroka, je, da povsod pušča prstne odtise!« Poleg tega je v ilustraciji, ki je narejena iz prstnih odtisov, zajeto protislovje, ki ustvarja poetično dvojnost. »Dvojnost je nujna za poetičnost,« je prepričana. »Da ne poveš vsega tako neposredno, ampak rečeš: ’to je videti kot jabolko’ ali ’to je pa kot miška’.« Alenka Sottler in Anja Štefan sta se med ustvarjanjem slikanice prilagodili druga drugi – nekaj pesmi se v zbirko ni uvrstilo, ker bi bile ilustracije zanje preveč preproste, hkrati pa je nekaj ilustracij ostalo brez pesmi, a vseeno sta s končnim izdelkom obe zadovoljni. Tudi žirija večernice, ki likovne plati dela sicer ne upošteva pri odločitvi za nagrado, je tokrat naredila izjemo in poudarila pomen ilustracij. O samih pesmih pa je zapisala, da njihovi junaki poleg lepote sveta zaznavajo tudi manj prijetne resnice sodobnega časa, zato je zbirka izjemno aktualna.

Pisateljica Anja Štefan z nagrajeno knjigo, ki po mnenju žirije večernice ni le „izvrstna pesniška zbirka“, temveč je tudi „ena najboljših sodobnih knjig za otroke“.

Pisateljica Anja Štefan z nagrajeno knjigo, ki po mnenju žirije večernice ni le „izvrstna pesniška zbirka“, temveč je tudi „ena najboljših sodobnih knjig za otroke“.
© Saša Kovačič

In res – verze pesmi Miš debela, miš ohola »zase vse, za druge nič, kmalu vzel jo bo sveta, a kljub temu ponuja vero v boljši jutri. Tako pesmi niso zanimive le za otroke, temveč tudi za njihove starše. »To je zadnje čase pri meni kar praksa. Že v Gugalnici za vse zgodbe precej nihajo: nekatere so za čisto majhne otroke, igralne in ponavljalne. Spet druge pa take, da sem si zelo želela, da bi nagovorile tudi odrasle. Enako je v Drobtinah iz mišje doline,« pove Anja Štefan in pri tem opozarja, da otroci še niso zares kritični do vsebin, ki jih prebirajo, zato je naloga odraslih, da skrbijo za to, kaj jim ponujajo. »Seveda pa tudi naloga nas ustvarjalcev, da se potrudimo ustvarjati vse kakovostnejše vsebine, in naloga tistih, ki te vsebine posredujejo javnosti.« O svojem občutku za pisanje kakovostnih vsebin za otroke pravi: »Mislim, da imam več sreč. Ena je ta, da mi je do preprostosti v izražanju, hkrati pa vendar želim, da besede nekaj povedo, da so pomenljive. Druga je, da se precej gibljem med otroki in imam možnost videti, kaj jim je všeč in na kaj se kako odzovejo. Tretja pa, da se že zelo dolgo ukvarjam s pripovednim in pesemskim izročilom. In čeprav tam srečam marsikaj, kar ni tako izčiščeno, vmes vendarle najdem tudi primerke zelo kakovostnega izročila. Iz vsega tega postopoma nastaja moja avtorska poetika.«

Slikanice ostajajo uteha v podivjanem tehnološko naprednem svetu – čas se je v njih ustavil, hkrati pa je čas, namenjen slikanicam, še vedno tisti, ki si ga starši onkraj vseh obveznosti vzamejo za otroke, otroci pa jim takrat namenjajo vso pozornost. In če so narejene tako skrbno kot Drobtine iz mišje doline, je branje posebno doživetje.

Slikanica:
Drobtine iz mišje doline
Kdo: pisateljica Anja Štefan, ilustratorka Alenka Sottler, oblikovalka Sanja Janša
Založba: Mladinska knjiga Cena: 17,99 evra

Pleši, pleši mala miška

Ena od pesmi Anje Štefan iz knjige Drobtine iz mišje doline

Pleši, pleši, mala miška,
naj se trese cela hiška,
pazi le, da lahke tačke
te ne nesejo med mačke.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.