• Marcel Štefančič jr.

    16. 12. 2022  |  Mladina 50  |  Kultura  |  Film

    Obuti maček: Zadnja želja

    Mačka ima devet življenj. Tudi Obuti maček, nekdanji Shrekov pajdaš, jih je imel. Nekoč. A umrl je že sedemkrat. Ne vedno junaško. Pomeni, da ima le še dve življenji. Ups – le še eno. Pravkar je spet umrl – osmič. Še enkrat, pa ga ne bo več nazaj. Na srečo ima zdravnika, ki mu svetuje: Dovolj je akcije! Dovolj je stresa in blaznenja! Čas je, da se umiriš! Da se zliješ z okolico, z mirnim, vsakdanjim življenjem. A kdo pravi, da je mirno, vsakdanje življenje res mirno – in nestresno?

  • Marcel Štefančič jr.

    16. 12. 2022  |  Mladina 50  |  Kultura  |  Film

    Weird: The Al Yankovic Story

    »Weird« Al Yankovic, ameriški popevkar, ki je zaslovel in obogatel s parodiranjem velikih hitov (štikel Eat It je bil parodija Jacksonovega megahita Beat It ipd.), je delno tudi slovenskega rodu (njegov oče, Nick Yankovic, je bil sin Belokranjca Matije Jankoviča in Hrvatice Marije Braj), zato me je zanimalo, ali to v njegovi filmski biografiji – Weird: The Al Yankovic Story – sploh omenijo. Ne, nič ne bo, sem si rekel, ko se v filmu konča njegovo otroštvo – o njegovem slovenstvu ni ne duha ne sluha, le Nick (Toby Huss), njegov oče, tovarniški delavec, je pošasten grobijan, ki mu ne pusti, da bi postal glasbenik (odmev Pevca jazza), še celo harmoniko mu sadistično raztrešči. Ne, Nick Yankovic – primitivni splet frustracij, resentimenta in jeze – ni nič v sorodu s Frankiejem Yankovicem, »ameriškim kraljem polke«, toda Al ni fantazijsko bitje le zato, ker ga, ko odraste in dokončno postane »Weird«, kult, antirocker, parodist in imitator (s harmoniko, brez drog, kombinacija Tilna Artača in Lada Bizovičarja), igra Harry Potter, alias Daniel Radcliffe, temveč tudi zato, ker si številne biografske detajle izmisli.

  • Marcel Štefančič jr.

    16. 12. 2022  |  Mladina 50  |  Kultura  |  Film

    Fašiste moti, da Ostržek, ta lutka, govori, še bolj jih moti, da kar prekipeva od življenja

    Ostržka, Collodijevo fantazijsko klasiko (1886), so ekranizirali mnogi – Disney, pa prestižni italijanski režiserji, recimo Roberto Benigni in Matteo Garrone, nedavno tudi Robert Zemeckis. Te ekranizacije so bile bolj ko ne mučno dolgočasne in sterilne, brez silne domišljije in brez urgentnega roba, mehiški auteur Guillermo del Toro pa končno razbije urok in najde kraljevsko pot, saj Ostržka prelevi v neogotsko, groteskno, skoraj burtonovsko stop-motion animacijo o otroku, ki se na lepem zbudi v fašizem. Ko Pepe (David Bradley) – s pomočjo kozmične vile, pisateljskega cvrčka in kosa lesa – izdela Ostržka (Gregory Mann), frankensteinovski avatar svojega sina, ki ga je ob koncu I. svetovne vojne pokončala bomba, je na oblasti že Mussolinijev režim (ja, strašni, avtokratski, tiranski Oče), ki od ljudi terja ubogljivost, pohlevnost in podrejenost, ali bolje rečeno – ljudi spreminja v mehanična bitja, lutke, marionete, zombije brez lastne volje. Fašiste – in fašistično drhal – moti, da Ostržek, ta lutka, govori, še bolj jih moti, da kar prekipeva od življenja, najbolj pa jih moti, da to lutko – tega »demona«, »disidenta« in »neodvisnega misleca«, ta »nedisciplinirani um« – nihče ne kontrolira. Pomeni, da »ogroža skupnost« in da ga je treba poslati v šolo – na prevzgojo. Na pranje možganov.

  • Marcel Štefančič jr.

    16. 12. 2022  |  Mladina 50  |  Kultura  |  Film

    Korzet

    Avstroogrska cesarica Elizabeta, žena Franca Jožefa, alias »Elise«, alias »Sissi«, modna ikona dvojne monarhije, ekscentrična, poliglotska, dekadentna, baročno osamljena influencerka, rock star 19. stoletja, ki jo igra Vicky Krieps (nekoč sta jo igrali Romy Schneider in Ava Gardner, v Netflixovi seriji The Empress jo igra Devrim Lingnau), leži v kopalni kadi in preizkuša, koliko časa vzdrži pod vodo (po štetju prve služabnice 40 sekund, po štetju druge pa 71 sekund). Kar je tako, kot bi se vprašala: koliko časa ženska vzdrži v 19. stoletju? Ali pa: koliko časa vzdrži v patriarhatu? Ne prav dolgo – hitro se začne dušiti. Elizabeta, zdaj pri štiridesetih (v letih, ko »ženska izgine«, kot slišimo), skuša preživeti patologijo 19. stoletja (njeno humanitarno obiskovanje psihiatričnih azilov, v katerih so vse ženske »melanholične«, ni naključno). Jé čedalje manj, telovadi (se mečuje, galopira, strelja ipd.), noče pozirati »paparacom« (okej, slikarjem), pazi na mere, boji se javnosti, ki ji šteje gube, disciplinira svoje telo, boleče si zateguje korzet, kot bi skušala parodirati restriktivna in rigidna patriarhalna pričakovanja – njena »vitkost« je upor proti vsemu, kar ji vsiljujejo. Včasih omedli – protestno. Včasih skoči skozi okno – samopoškodovanje je njen joie de vivre.

  • Marcel Štefančič jr.

    9. 12. 2022  |  Mladina 49  |  Kultura  |  Film

    Čudežni svet

    Čudežni svet je Disneyjev animirani film o družini Clade – vsaka generacija te družine predstavlja stopnjo v ameriški zgodovini. Jaeger Clade, alias Gaber, je neustrašni, sloviti raziskovalec, osvajalec neznanih divjih dežel, pustolovski pionir, kolonialist, ki se izgubi v »srcu teme« – v mraku svojih kolonij. Searcher, alias Vohljač, njegov sin, družinski človek, poročen s črnko, nima osvajalske žilice, zato se raje drži doma, Avalonije, kjer začne na svoji plantaži gojiti »pando«, čarobni energent, ki Avalonijo prelevi v fantazijsko high-tech utopijo. Nacija je odvisna od tega revolucionarnega energenta (zelene barve, če smo že ravno pri tem), ki pa ga začne nekaj tako fatalno ubijati, da je na vidiku katastrofa. Ethan, alias Uroš Steklasa, Vohljačev najstniški sin, je okoljski aktivist, podaljšek Grete Thunberg, ki skuša ugotoviti, kaj ubija »pando(ro)« in ogroža preživetje nacije.

  • Marcel Štefančič jr.

    9. 12. 2022  |  Mladina 49  |  Kultura  |  Film

    The Swimmers

    Zgodba o sirskih sestrah Mardini, Yusri (Nathalie Issa) in Sari (Manal Issa), odličnih plavalkah, ki se leta 2015 iz obleganega Damaska prek Sredozemlja prebijeta do Lezbosa (del poti dobesedno preplavata!) in potem naprej do Berlina, kjer se začne ena – ja, v slogu Rockyja – pripravljati na olimpijski nastop, medtem ko se druga kot aktivistka vrne na Lezbos, naj bi bila inspirativna (kot Lev, Prijatelja ali CODA), toda vse je tako generično, sladkobno, nenapeto in predvidljivo, da si film omisli kopico popevk (à la Titanium), s katerimi nas skuša motivirati (film traja skoraj dve uri in pol) in nam obenem nakazati, kaj naj čutimo. (Netflix)

  • Marja Hrovatin

    9. 12. 2022  |  Mladina 49  |  Kultura  |  Film

    When the Screaming Starts

    Fant (Ed Hartland), ki hoče postati serijski morilec, sreča fanta (Jared Rogers), ki hoče postati filmar, a nima kaj posneti, ker fant, ki hoče postati serijski morilec, ugotovi, da ne more ubijati. Na srečo je zgodovina zahodne sociopatije polna zgledov, zato začne – pač v slogu Charlesa Mansona – sestavljati »družino«, ki bo ubijala namesto njega. Sociopatov, ki hlepijo po družinskih vrednotah, pa je na pretek.

  • Marcel Štefančič jr.

    9. 12. 2022  |  Mladina 49  |  Kultura  |  Film

    Troll

    Norvežani svojo linijo emmerichovskih filmov katastrofe – Val, Potres in Morje v plamenih – nadaljujejo s temle spektaklom, v katerem kopanje tunela skozi čudovite, nedotaknjene, mitske gore prebudi Trola, ekološko nezavedno, velikansko pošast, ki izgleda kot Godzila in ki se potem – jezna kot Greta Thunberg – tudi obnaša tako (klati helikopterje, gazi ljudi, pustoši Norveško, z Oslom vred), toda film tokrat za spremembo več kot Emmerichu dolguje Spielbergovemu Jurskemu parku ( junaško, empatično paleobiologinjo igra Ine Marie Wilmann) in japonskemu kaijuju. Če ne veste, kaj bi gledali za božič ... (Netflix)

  • Marcel Štefančič jr.

    9. 12. 2022  |  Mladina 49  |  Kultura  |  Film

    Call Jane

    Joy (Elizabeth Banks), predmestna gospodinja, zanosi, a noče še enega otroka. Splav pa je v Ameriki še prepovedan. To so »zlata« šestdeseta. Še več: to je »prelomno«, »protestno«, »revolucionarno« leto ’68. Ne za ženske. Do razsodbe vrhovnega sodišča, ki je legalizirala splav, je še kar nekaj let. Joy izve, da bi ji splav morda vendarle dovolili, če bi psihiater ocenil, da je mentalno neuravnovešena. Kul, vzklikne Joy. Pripravljena je biti »nora«. Toda »norost« lahko mirno odpove, ko nenadoma pade v vzporedni svet – izkaže se namreč, da obstaja originalni »vzporedni mehanizem«, emancipatorična podzemska mreža »Call Jane« (Pokliči Jane), ki so jo skrivaj organizirale ženske, da bi ženskam omogočile varen splav.

  • Marcel Štefančič jr.

    9. 12. 2022  |  Mladina 49  |  Kultura  |  Film

    Lamborghini

    Lamborghini – zgodba o tem, kako je Ferruccio Lamborghini (najprej Romano Reggiani, potem Frank Grillo), sin italijanskega kmeta, izdelal prestižnega lamborghinija, dirkal s ferrarijem in ustvaril traktorski imperij – je film, v katerem italijanski Italijani v Italiji govorijo angleško z italijanskim akcentom.

  • Marcel Štefančič jr.

    9. 12. 2022  |  Mladina 49  |  Kultura  |  Film

    Priznaj, Fletch

    Ker sem tale komični triler, posnet po romanu Gregoryja Mcdonalda, že recenziral, ko je prišel na digitalne platforme ( ja, čudna so pota sodobnih filmov), bi le še enkrat poudaril, da je tako duhovit in zabaven, da izgleda kot stand-up Jona Hamma, alias Fletcha, »nekoč uglednega preiskovalnega novinarja«, ki policijo – s samoironično vnemo in dikcijo Chandlerjevega detektiva Philipa Marlowa – prepričuje, da ni umoril ženske, ki jo najdejo v stanovanju njegovega italijanskega dekleta, da ni ugrabil njenega očeta in da ni ukradel Picassa, kar je obenem tudi priložnost, da pokaže na razredno noto kriminala, saj se dragocene umetnine – tako kot družbeno bogastvo – prerazporejajo le navzgor. (kino)

  • Marcel Štefančič jr.

    9. 12. 2022  |  Mladina 49  |  Kultura  |  Film

    V ljubezni ni naključij

    Sara (Juliette Binoche), voditeljica prestižne, angažirane radijske oddaje, že deset let živi z Jeanom (Vincent Lindon), nekdanjim rugbyjskim zvezdnikom, ki ima najstniškega sina z drugo žensko in ki je nekaj let presedel v ječi – ne vemo, zakaj. Toda očitno je dovolj karizmatičen, da Sara z njim vztraja. Nekoč je bil še usodnejši, saj je zaradi njega pustila Françoisa (Grégoire Colin), ki ga vsa ta leta ni videla, niti enkrat, zdaj pa ga je nenadoma bežno zagledala na ulici. Srečno naključje? Serendipity? O, več kot to – François, sicer Jeanov nekdanji prijatelj, namreč ravno ustanavlja novo športno »skavtsko« agencijo, k sodelovanju pa je povabil tudi Jeana. Zakaj? Da bi ji bil bližje? Da bi se jima maščeval? Da bi njun odnos destabiliziral? Hoče zapeljati Saro – ali oba? Ali pa jima hoče le pomagati – v imenu »dobrih starih časov«, ki so tako stari, da so lahko že dobri?

  • Marcel Štefančič jr.

    2. 12. 2022  |  Mladina 48  |  Kultura  |  Film

    The Good Nurse

    Resnična zgodba o medicinski sestri Amy Loughren (Jessica Chastain), stravmatizirani ločenki in hudi srčni bolnici brez zdravstvenega zavarovanja, ki ugotovi, da njen anemično prijazni kolega in prijatelj Charlie (Eddie Redmayne), prav tako stravmatiziran in frustriran (truplo njegove matere so v bolnišnici za nekaj časa nepietetno izgubili), v newjerseyjski bolnišnici v maniri »usmiljenega« serijskega morilca »izklaplja« onemogle, hudo trpeče pacientke, bi lahko postala rutinska »šokantna« teledrama, toda Tobias Lindholm, danski auteur, režiser Vojne in Ugrabitve ter koscenarist Nažganih in Lova, jo prelevi v hladno, mračno, morbidno, trilersko, zelo trezno meditacijo o medicinski etiki, evtanaziji, dolgotrajni oskrbi, socialni državi in komercializaciji zdravstva, navsezadnje, Charlie se je selil iz bolnišnice v bolnišnico, vodstva teh bolnišnic pa ga – ko so dognala, da pacientke v njegovi oskrbi skrivnostno in serijsko umirajo – niso prijavila, ker so se bala civilnih tožb in ker so dajala profitu prednost pred ljudmi. »Niso me ustavili,« dahne Charlie. Le odpustili so ga, tako da se je lahko zaposlil v drugi bolnišnici – in nadaljeval z ubijanjem. V imenu profita so pustili, da ubija. (Netflix

  • Marcel Štefančič jr.

    2. 12. 2022  |  Mladina 48  |  Kultura  |  Film

    Hrastovo srce

    Ne boste verjeli, koliko življenja je v in na enem samem dvestoletnem hrastu – vsemogoče živali, od ptic in veveric do miši in insektov, se v tem bujnem, bučnem, razraščenem, kaotičnem, nevarnem ekološkem nebotičniku, babilonskem stolpu inkluzivnosti, v katerega se zaganjajo letni časi, borijo za priznanje in preživetje. Francoski doku Hrastovo srce je tako brutalno precizen in tako imerziven, da ne potrebuje ne dialogov ne naratorja.

  • Marcel Štefančič jr.

    2. 12. 2022  |  Mladina 48  |  Kultura  |  Film

    Don’t Worry Darling

    Film Ne skrbi, draga vas bo navdal s skepso do sreče, večne ljubezni in perfektnega življenja. Dogaja se v petdesetih letih prejšnjega stoletja – v idiličnem, razgledniškem, rajskem, kičastem puščavskem mestecu Victory, nekakšni pleasantvillski utopiji, optimistični metropoli ameriškega sna, simetrije in kontrole (»We move as one,« odmeva), v kateri so ljudje brez skrbi. Tu ni ne kriminala ne brezposelnosti. Ne kaosa ne zgub. Politika nikogar ne zanima. Možje delajo, žene jih čakajo. In to vsak dan počne tudi Alice (Florence Pugh) – čaka, da se njen mož (Harry Styles), ki je zamudil na avdicijo za Oglaševalce, vrne iz službe. Alice, ki plava v brezhibnem razkošju (hiška, prijateljice, zabave, trači, kvikiji ipd.), niti ne ve, kaj točno dela, ker ima v projekt, v okviru katerega moški, ki jih vodi gurujsko-muskovski Frank (Chris Pine), »razvijajo progresivne materiale«, še slabši vpogled kot Kay (Diane Keaton) v Botru, toda sanje, flešbeki, halucinacije in prazna jajca – rdeče tabletke – ji kažejo, da je s to idilo in srečo nekaj narobe. Je stepfordska žena, razočarana gospodinja v metavesolju – ali ženska verzija Trumana Burbanka? Film Ne skrbi, draga – bolj Vas ob gozdu kot Trumanov šov ali Matrica – je somračni puzzle, ki ne skriva, da je ljubezen le manipulacija in kontrola, sreča pa le oblika patriarhalne norosti in paranoje.

  • Marcel Štefančič jr.

    2. 12. 2022  |  Mladina 48  |  Kultura  |  Film

    Nasilna noč

    Nasilna noč je božični film, v katerem cinični Božiček (David Harbour) najprej vse pobruha. Toliko – da sondira teren. Potem pa obtiči v dobro zastraženem dvorcu, v katerem »še en klinčev božič« praznuje bogataška družina Lightstone, ki jo ugrabijo teroristi. Ja, hočejo bogastvo, ki je v sefu. Ja, vse stražarje brutalno pobijejo. Ja, ubijejo tudi največjega strahopetca med družinskimi člani. In ja, kompleks družine Lightstone postane Nakatomi Plaza, Nasilna noč pa reimaginacija božične klasike Umri pokončno. Jasno, Brucea Willisa nadomešča Božiček, ki deluje kot Thor (njegovo izbrano orožje je kladivo), toda Nasilna noč, ki jo ustvari razredni resentiment (»Božič mi je uničil življenje,« sikne John Leguizamo, alias Scrooge, vodja teroristov, ki je imel težko, revno otroštvo), je tudi reimaginacija božične klasike Sam doma, le da malega Kevina, ki nenadoma ostane brez družine, zamenja mala Trudy (Leah Brady), ki si želi le, da bi bili spet družina.

  • Marcel Štefančič jr.

    2. 12. 2022  |  Mladina 48  |  Kultura  |  Film

    One Piece Film: Red

    Eiichiro Oda je leta 1997 napisal in narisal mango One Piece, ki je postala tak bestseller, da je spočel serijo, ki je eksplodirala v masivni fenomen. Doslej so izšli stoštirje zvezki, po teh mangah pa so posneli več kot tisoč televizijskih animejev in štirinajst celovečercev, ki so One Piece prelevili ne le v sago, temveč v čudovit – tako rekoč marvelesken – kinematični univerzum, v katerem revolucionarni pirati, ki se borijo proti tiranski Svetovni vladi (in mornarici, njeni globalni policiji), spominjajo na upornike (in vesoljskega pirata, Hana Sola), ki se v Vojni zvezd borijo proti tiranskemu Galaktičnemu imperiju, toda Red – fantastično bizarni, osupljivo psihedelični, fascinantno razigrani mjuzikl – se direndajsko stegne v vse presenetljive, neznane in absurdne smeri, ko na Elegiji – otoku glasbe – na koncertni oder stopi skrivnostna Uta, najpopularnejša pevka na svetu, v resnici hči Shanksa, najslovitejšega pirata, in prijateljica Luffyja, najnadarnejšega pirata (kandidata za Kralja piratov in večnega iskalca mitskega zaklada »One Piece«), ki skuša svet – distopičen, umazan, brutalen, represiven, sužnjelastniški (številne piratske frakcije so tako destruktivne kot sile Svetovne vlade) – odrešiti in združiti s svojim peklenskim nezemeljskim glasom.

  • Marcel Štefančič jr.

    2. 12. 2022  |  Mladina 48  |  Kultura  |  Film

    Povabilo na večerjo z umorom

    Meni – groteskna kritika ekonomske neenakosti, bogataškega hedonizma, pohlepnih apetitov, blagovnega fetišizma, sle po ekskluzivnosti, obsedenosti s kultom precenjenosti in ekstremnih »doživetij« – izgleda kot hitra holivudska reimaginacija Trikotnika žalosti skozi oči Agathe Christie in prešo korejskega Parazita. Tudi tu imate mlad parček, premožnega gurmana Tylerja (Nicholas Hoult) in njegovo ad hoc izbranko Margot (Anya Taylor-Joy), ki se znajdeta najprej na superjahti in potem na samotnem in samozadostnem (severnopacifiškem) otočku, le da tu glavno in edino prizorišče takoj postane ekskluzivna minimalistična transmichelinska restavracija (Hawthorne), v kateri teatralični, pompozni, pretenciozni, perverzno poetični chef Julian Slowik (Ralph Fiennes) – kralj molekularne haute cuisine, obdan z vdanimi, fanatičnimi pomočniki, kuhinjskim proletariatom (»Ja, chef!«), še najbolj podoben firerju kake sekte – gosti dvanajst oholih, narcističnih, samopomembnih bogatašev (nekateri so obogateli s finančnimi mahinacijami, drugi s pisanjem o kulinariki, tretji z odvetniškimi »storitvami«, četrti s filmi ipd.), dvanajst apostolov neoliberalnega kapitalizma, ki imajo za sabo dovolj umazanij, da jim jih lahko – za 1.250 dolarjev na glavo – servira v sprevrnjeni obliki.

  • Marcel Štefančič jr.

    25. 11. 2022  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Film

    Werewolf by Night

    Tale baročni hommage klasičnim grozljivkam studia Universal, v katerem vdova največjega lovca na pošasti – v slogu Povabila na večerjo z umorom, dobre stare farse o velikem shodu najslovitejših detektivov – zbere najboljše lovce na pošasti, ki naj bi na prestižnem lovu odločili, kateri je res najboljši, izgleda konceptualno in stilistično fantastično, a ne gre nikamor, sporočilo, da so lovci hujši od pošasti, pa je za tako ambiciozen projekt preprosto preveč generično, tako kot Jack, derivat Landisovega Ameriškega volkodlaka v Londonu, ki ga igra Gael García Bernal, kopija Barnabasa Collinsa (Johnny Depp) iz Burtonovih neogotskih Temnih senc. (Disney+)

  • Marcel Štefančič jr.

    25. 11. 2022  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Film

    Meet Cute

    Ljubezen je zarota. Ko Sheila (Kaley Cuoco), odbita in duhovita, zvečer v nekem newyorškem baru nagovori, omreži in zapelje ležernega Garyja (Pete Davidson), se zdi, kot da se je to zgodilo spontano, toda v resnici je bilo to srečanje spretno režirano, celo nadrežirano, sploh pa se to ni zgodilo prvič, temveč se dogaja in ponavlja že vso noč – Sheila se namreč s pomočjo nizkotehnološkega časovnega stroja, parkiranega v salonu za teniranje telesa, stalno vrača iz bližnje prihodnosti za 24 ur v preteklost ter začenja in prekinja njuno romanco.

  • Marcel Štefančič jr.

    25. 11. 2022  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Film

    Ona ve

    V Pakulovih Vseh predsednikovih možeh sta novinarja Washington Posta razkrinkala vsemogočnega moškega, toksičnega ameriškega predsednika Richarda Nixona, ki je zlorabljal nacijo, Ona ve pa je iteracija tega ultimativnega novinarskega trilerja, le da tu vsemogočnega moškega, toksičnega filmskega producenta Harveyja Weinsteina, ki je zlorabljal ženske, razkrinkata novinarki New York Timesa, Jodi Kantor (Zoe Kazan) in Megan Twohey (Carey Mulligan), ki počneta to, kar sta počela Woodward in Bernstein – veliko telefonarita, tudi sredi noči, moledujeta žrtve, naj spregovorijo, se nenajavljeni prikazujeta pred njihovimi vrati, padata v slepe ulice, živčno pogledujeta čez ramo in se pogajata z uredniki (ki so pravi angeli, anti-Bradleeji), toda film, dopolnilo Asistentke (in mimobežna vivisekcija kulture strahu), je na televizijski način nenapet, neurgenten in repetitiven, pa četudi povzema preiskavo, ki je sprožila gibanje #MeToo in spremenila svet.

  • Marcel Štefančič jr.

    25. 11. 2022  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Film

    Trikotnik žalosti

    Östlundov satirični, groteskni, farsični Trikotnik žalosti, dobitnik zlate palme, ponuja končno rešitev kapitalističnega vprašanja. Carl (Harris Dickinson) in Yaya (Charlbi Dean), manekena in instagramska vplivneža, sicer par, se s prestižne modne revije, patetičnega, pretencioznega liberalnega performansa, vrednega Östlundovega Kvadrata, parade cinizma, maskiranega v optimizem (»Zdaj smo vsi enaki. Ljubite zdaj. V svet mode prihaja nova klima.« ipd.), preselita na intimno večerjo, na kateri potem – v duhu Östlundove Višje sile – polemizirata o tem, kdo naj jo plača. Carl, ki je plačal njuno zadnjo večerjo, se noče čutiti izkoriščanega (»Hočem, da sva enaka«), a s tem, ko ponovno plača večerjo (njena kartica ne dela), dobi priložnost, da jo poniža, da si jo torej podredi, Yaya, sicer bolje plačana kot on, pa je s to manipulacijo testirala teren: »Kaj če zanosim? Hotela sem videti, ali bi poskrbel zame.« Nič, Carl in Yaya spoznata, da je denar zelo povezan s spolnimi vlogami, da kapitalizem, stvarnik želje, terja neenakost in represijo – in da tudi v ljubezni podžiga logiko trga, kompeticijo, profit in presežno represijo.

  • Marcel Štefančič jr.

    25. 11. 2022  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Film

    Moja Vesna

    Moja Vesna, prvenec Sare Kern, popolno nasprotje Čapove Vesne (ali pa njena resnica, če hočete), se odvrti v zakotnem, že precej vaškem primestju Melbourna, kjer živi slovenska družina, toda brez mame (kot v Vesni). Nedavno je namreč umrla, žalujoči ostali, njen depresivni, skoraj nemi mož Miloš in njeni hčerki, dvajsetletna Vesna (Mackenzie Mazur), noseča poetinja, anti-Vesna (»V vseh nas so pajki«), in desetletna Moja (Loti Kovačič), ki ne more jokati, ker, kot pravi, noče, in ki se tega otroka tako veseli, kot da je njen, pa se zavijejo v tesnobo, dolg klic na pomoč – Miloša, ki poosebi nemi film, igra Gregor Baković, ki je pred petindvajsetimi leti debitiral v slovenskem »nemem« filmu Ekspres, ekspres.

  • Marcel Štefančič jr.

    25. 11. 2022  |  Mladina 47  |  Kultura  |  Film

    »Brez sovraštva nikoli ne zmagaš!«

    Disneyjevi, Dreamworksovi in Pixarjevi animirani filmi so pretežno za otroke, a po malem tudi za odrasle, ki jih je treba motivirati, da bi otroke peljali na animirane filme. Ti bi lahko odrasle že kar vnaprej dolgočasili – in odbili. Da se to ne bi zgodilo, morajo v njih najti tudi kaj zase – magari v prikriti, sublimirani obliki. Zato so animirani filmi prepojeni s skrivnimi sporočili – s filmskimi referencami, ki ciljajo in zapeljujejo prav odrasle. Odraslim mežikajo in prikimavajo, pa tudi čestitajo: bravo, našli ste! Recimo: v Pixarjevem Svetu igrač najdete citate Lova za izgubljenim zakladom, Vojne zvezd, Osmega potnika, Popolnega spomina in Zvezdnih stez ter celo Friedkinovega Izganjalca hudiča, Kubrickovega Izžarevanja in Hitchcockove Vrtoglavice, ki je kakopak citirana tudi v nadaljevanju, Svetu igrač 2, v katerem so citirani še nekateri drugi hitchcocki, recimo Dvoriščno okno. Nekaj perverznega je v teh sublimnih sporočilih. Te reference so znak, da je v animiranih filmih nekaj prikritega – nekaj odraslega, mučnega, morastega, groznega, strašnega. Nekaj, kar ni za otroke. Nekaj, česar otroci ne razumejo.

  • Marcel Štefančič jr.

    18. 11. 2022  |  Mladina 46  |  Kultura  |  Film

    My Policeman

    »Vi trije pa ogromno časa preživite skupaj,« pravi prijateljica Marion (Emma Corrin) brightonski učiteljici, ki hodi s Tomom (Harry Styles) in prijateljuje z njegovim prijateljem Patrickom (David Dawson), sicer galerijskim kustosom. In prijateljico zanima: »Je Tom kaj ljubosumen?« Zdi se ji namreč, da bi skupaj bolj sodila Marion in Patrick kot pa Marion in Tom – Tom je le proletarski policaj, ja, bobby. Umetnost ga dolgočasi. Toliko bolje – Marion vsaj ni treba paziti na slovnico in manire. Toda v petdesetih, iz katerih film skače v devetdeseta (kjer Marion, Toma in Davida igrajo Gina McKee, Linus Roache in Rupert Everett), od tam pa spet nazaj v petdeseta, morajo biti nekatere stvari skrite: Tom in David sta skrivna ljubimca. In Tom se zdi perfekten obema – tako Marion kot Davidu. Z Marion se celo poroči, pa četudi odnosa ne more konzumirati (»Naslednjič bo bolje«), toda vprašanje, ali si drug drugega tako absolutno želijo, da si bodo voljni drug drugega deliti (in da se bodo zlili s prihodnostjo, fluidnostjo spolov in emocij), začnejo kmalu mučiti otroške bolezni ljubezni – ljubosumje, posesivnost, ideologija »normalnosti«, manipulacije, izsiljevanje, maščevanje, strupena pisma.

  • Marcel Štefančič jr.

    18. 11. 2022  |  Mladina 46  |  Kultura  |  Film

    Na zahodu nič novega

    Nemški pisatelj Erich Maria Remarque je leta 1929 objavil Na zahodu nič novega, roman o agoniji prve svetovne vojne, ki je postal orjaški globalni bestseller, nacisti pa so ga takoj po prihodu na oblast prepovedali, kakor tudi holivudski oskarjevski film, ki ga je leta 1930 posnel Lewis Milestone. Roman je leta 1979 doživel še solidno ameriško televizijsko verzijo, zdaj pa so ga končno ekranizirali tudi Nemci, ki so prvo svetovno vojno katastrofalno izgubili – Bergerjeva verzija, ki jo je navdihnila tudi Pabstova klasika Westfront 1918 (1930), je dolga (dve uri in pol), a konsistentno spektakularna, kinetična, šokantna, ekstremna in peklenska, pa tudi konsistentno angažirana in protivojna. Niti za trenutek ne ustvarja vtisa, da je vojna fajn, nekaj dobrega ali koristnega – ne, nima iluzij, da je vojna priložnost za »zorenje« mladeničev, za preizkuse solidarnosti, tovarištva, patriotizma, humanosti ipd., še manj pa, da je sodelovanje v tej vojni, totalnem fizičnem in mentalnem izčrpavanju, brutaliziranju in uničevanju evropske mladosti, popolnoma nesmiselni in distopični klavnici, ujeti v absurdne jarke, blato, meglo, izprane možgane in neskončni teror, nekaj častnega. Ni dvoma: vojna je tovarna smrti. Toliko trupel že dolgo nismo videli. A jim sproti slačijo uniforme, ki jih potem operejo in zašijejo – in dajo novim in novim vojakom.

  • Marcel Štefančič jr.

    18. 11. 2022  |  Mladina 46  |  Kultura  |  Film

    Taurus

    Kontroverzni reper Colson Baker, alias Machine Gun Kelly, ki je v filmu The Dirt igral Tommyja Leeja, bobnarja benda Mötley Crüe, igra reperja/altrockerja, ki mu je ime Cole in izgleda kot Kurt Cobain, a to naj vas ne zavede – Cole je bolj ko ne Bakerjev alter ego (slišimo nekaj njegovih štiklov, vidimo nekaj posnetkov z njegovega koncerta, Megan Fox, njegova zaročenka, igra njegovo eks). Njegovi dnevi so črni, njegove noči bele. Ko gledamo, kako se impresionistično opoteka od svoje holivudske vile do studia in koncertnih prizorišč (in od nočnih klubov do call girls), se zdi, da gledamo sodobno verzijo Kristusovega pasijona, fjorde mučene psihe. Cole, le še igralec v svojem življenju, je zvezdnik v krizi – zasvojen, ločen, nestabilen, obupan, avtodestruktiven, hladen, toksičen, stopljen s slavo, pritiski glasbene industrije, protislovji ameriškega sna, patologijo fenov in kakofonijo livestreamov, polni trolov, ki pa mu v nihilizmu ne sežejo do peta. Še telefonski pogovori so le performansi. Tragedije tudi. Vsi v njegovem življenju, od zmedene hčerke do empatične asistentke (Maddie Hasson) in nadarjene pevke (Naomi Wild), so le stranski igralci – ja, supporting actors.

  • Marcel Štefančič jr.

    18. 11. 2022  |  Mladina 46  |  Kultura  |  Film

    Črni panter: Wakanda za vedno

    Chadwick Boseman, ki je v Črnem panterju igral T’Challo, Črnega panterja, kralja idilične, utopične, neosvojljive Wakande, je kmalu po premieri Črnega panterja nepričakovano umrl – za redko boleznijo. Zato se Wakanda za vedno, nadaljevanje Črnega panterja, začne s pogrebom in »vnebovzetjem« T’Challe, ki nepričakovano umre – za redko boleznijo. »Kralj je mrtev. Črnega panterja ni več. Wakanda je izgubila zaščitnika,« vzklikne njegova sestra Shuri (Letitia Wright), znanstvenica, bojevnica in diplomatka, ki se mora sama naglo preleviti v zaščitnico Wakande, saj skušajo anonimni »komandosi« iz državnega laboratorija ukrasti vibranium, ekskluzivni mineral s skrivnostno močjo, ultimativno naravno bogastvo Wakande, energetski vir njene samozavesti in suverenosti. Shuri in njena mati Ramonda (Angela Bassett), kraljica Wakande, mislita, da se skušajo njihovega naravnega bogastva polastiti običajne kolonialne osumljenke, večne plenilke (Amerika, Francija, Britanija ipd.), zato se pritožita Združenim narodom, a se izkaže, da vibranium ne poganja le Wakande, ampak tudi rajsko, utopično podvodno kraljestvo Talokan, ki mu kraljuje militantni Namor (Tenoch Huerta).

  • Marcel Štefančič jr.

    18. 11. 2022  |  Mladina 46  |  Kultura  |  Film

    Nova slovenska mladinska klasika

    Kapa je nova slovenska mladinska klasika. Tu so vsi božični klišeji: Eriku (Gaj Črnič), dečku iz revne, morda razpadle družine, ki živi v domu, ki ne gre nikamor brez svoje kape in ki ga vrstniki – in vrstnice – ves čas šikanirajo in ponižujejo, žreb nameni božično praznovanje z Lučko (Kaja Podreberšek), afektirano, razvajeno deklico iz premožne družine, s katero potem – po njeni začetni, tako rekoč nujni averziji (»Nehi gledat moje ribe!«) in njegovi neizbežni tremi (na srečo je jelenček multipraktik) – najdeta skupni jezik, srečata lažnega, »pokvarjenega« Božička (»Tapravi Božiček ne kadi. Če bi kadil, bi umrl – kdo bi potem raznašal darila?«), premagata mrak in kreneta na nočno avanturo, ki preseže vsa njuna božična – in razredna – pričakovanja, toda Slobodan Maksimović iz teh klišejev potegne ves njihov čarobni, osupljivi potencial, iz malih dveh, Kaje in Gaja, pa vso tisto genialno, koromandijsko, katedralsko začudenost.

  • Marcel Štefančič jr.

    11. 11. 2022  |  Mladina 45  |  Kultura  |  Film

    See How They Run

    Med stoto westendsko reprizo Mišnice, gledališkega whodunita Agathe Christie, se zgodi umor – takšen, kakršen se zgodi v Mišnici. Kdo je divje umoril holivudskega režiserja (Adrien Brody), ki je hotel ekranizirati Mišnico, skušata ugotoviti prevejani detektiv (Sam Rockwell) in idealistična policistka (Saoirse Ronan), velika filmska fenica. Osumljeni so vsi – od menedžerjev, producentov, scenaristov in igralcev do Richarda Attenborougha (Harris Dickinson) in tega, čigar »resnična zgodba« je navdihnila Mišnico. Film See How They Run – nekaj med parodijo Mišnice, Johnsonovim Nožem v hrbet in Branaghovo Smrtjo na Nilu – je sofisticiran, izumetničen in smrtno resno farsičen, a tudi retro, meta in post, zato ne preseneča, da se pojavi celo Agatha Christie (Shirley Henderson), tako »nerodna« kot depalmovski finale in sporočilo, da morilec ni vedno butler in da je entertainment le zloraba. (HBO Max)