Damjana Kolar

 |  Kultura

Legende industrial glasbe z novim projektom

Danes, 27. novembra, ob 21.00 se bo v Kinu Šiška zgodil težko pričakovani koncert legendarnih berlinskih industrialcev Einstürzende Neubauten. Potem ko sta pevec Blixa Bargeld in basist Alexander Hacke že dvakrat gostovala v Kinu Šiška s svojimi stranskimi projekti, se tokrat obeta nastop zasedbe v polni postavi. Gre za ekskluzivni nastop v okviru predstavitvene turneje novega albuma Lament, ki je posvečen stoletnici izbruha prve svetovne vojne.

Začetki skupine segajo v leto 1980, ko so Blixo Bargelda vprašali, če bi 1. aprila 1980 nastopil v klubu Moon v Zahodnem Berlinu, zato si je izmislil band Einstürzende Neubauten ter potem poklical nekaj prijateljev, ki so bili tisti večer slučajno prosti. Prvo postavo so sestavljali Blixa Bargeld, Gudrun Gut, N. U. Unruh in Beate Bartel. Že leta 1981 so Blixa Bargeld, N. U. Unruh in FM Einheit v studiu posneli neslišen album Kollaps, ki predstavlja "napad na tedanje načine poslušanja, mainstream je namreč poskrbel za gluhoto."

S svojim več kot tridesetletnim ustvarjanjem so navdihovali številne glasbene zasedbe, vplivali pa so tudi na druge umetniške žanre-od plesa, likovne umetnosti do filma–od Christopha Schlingensiefa do Quentina Tarrantina … Leta 1982 so jih povabili na documento 7 v Kassel, leta 1986 pa so zastopali Nemčijo na bienalu v Parizu in potem še na Expu v Vancouvru.

Einstürzende Neubauten so glasbeno delo o izbruhu prve svetovne vojne pred sto leti, premierno predstavili 8. novembra 2014 v belgijskem mestu Diksmuide. Izvedli so obsežne raziskave avdio posnetkov vojnih ujetnikov z vsega sveta, ki so nastali v letih 1914–1916 (posneli so jih v enem prvih večjih ujetniških taborišč v bližini Berlina) in jih hranijo v zvočnih arhivih Humboldtove univerze v Berlinu in v Deutsches Rundfunkarchiv. Poleg tega so v kompozicijo vpeljali tudi materiale, ki so jih podrobno pregledali in preposlušali v dresdenskem Militärhistorisches Museumu.

V avdio posnetke vojnih ujetnikov so povezali in vključili zgodovinske glasbene navezave na dve najstarejši glasbeni obliki, žalostinko in motet (flamskega renesančnega skladatelja na temo biblične zgodbe izgubljenega sina). Instrumenti zasedbe, ki jih sestavljajo jeklo, vokal, objets trouvés in inovativna nabolj napredna tehnologija, so tokrat obogateni še z godalnim orkestrom. Rezultat projekta zato ni koncert, posvečen prvi svetovni vojni, temveč kompozicija, ki se bo izkristalizirala iz več povezanih tem ali kot pravi Blixa Bargeld: "Najprej je treba narediti prostor, da lahko potem ustvariš nekaj novega."