DK

 |  Kultura

Družba novodobnih tajkunov

Premiera psihološkega trilerja Neznanec, ki je nastala po motivih igre Inšpektor na obisku (An Inspector Calls)

© Peter Giodani

Na Velikem odru Mestnega gledališča ljubljanskega (MGL) bo danes, 10. decembra ob 20.00 premiera psihološkega trilerja Neznanec, ki je nastala po motivih igre Inšpektor na obisku (An Inspector Calls) avtorja Johna Boyntona Priestleyja. Igro je za oder priredila Barbara Hieng Samobor, tudi režiserka uprizoritve. Po besedah dramaturginje Eve Mahkovic sta v predstavi prepoznavna dva žanra: kriminalka in družinska drama.

Čakalnica urgence v Ljubljani sredi noči. Bogata družina čaka svojo sorodnico, ki so jo pripeljali z neke zabave, ki je šla predaleč. Medtem ko se člani družine ukvarjajo s skrbmi in drug z drugim, jih nagovori neznanec v čakalnici, ki trdi, da je policijski inšpektor. Vprašanja so neprijetna, obtožbe pa sprva še povsem nejasne. Člani družine so ogorčeni. Zakaj je detektiv sploh prišel? Kakšno povezavo ima samomor neznane mladenke z njihovo družino? Kaj se je zgodilo? Kaj želi od njih? Kako si drzne prekinjati zasebno zabavo? Je nevaren ali samo nesramen? Gre morda za nesporazum? 

"Priredba gledališke igre An Inspector Calls J. B. Priestleyja iz sredine štiridesetih let 20. stoletja, je poslovenjena in aktualizirana verzija teksta o družbenih neenakostih z elementi spolnega in generacijskega konflikta, ki so danes na drugačen način še vedno, nekateri (generacijski konflikt!) pa mogoče še bolj boleči. Čeprav zaradi skrivnostne in žanrsko ne povsem ulovljive narave naslovnega lika (Inšpektor Gul) popolnoma realistično branje tega teksta skoraj ni mogoče, v aktualni priredbi, po temi in likih, ki jo naseljujejo, vidim veliko zelo sodobnega sveta, zlasti pa mnogo potencialnih referenc na Netflix in HBO, predvsem na seriji Succession / Nasledstvo in The White Lotus / Beli lotos (obe produkcija HBO), po žanru bolj ali manj obe satiri," je zapisala dramaturginja Eva Mahkovic.

Bogata družina čaka svojo sorodnico, ki so jo pripeljali z neke zabave, ki je šla predaleč.

Barbara Hieng Samobor je priredbo Neznanec postavila v današnjo Ljubljano in z nekaj posegi opozorila na aktualnost Priestleyjeve igre. "Namesto britanskega meščanstva z začetka 20. stoletja imamo družino novodobnih tajkunov, posttranzicijskih 'nouveaux riches', ki so pravzaprav le poslabšana 'mutatis mutandis' različica izvirne zasedbe. Poslabšana zaradi dejstva, da je od časa, v katerega je postavljen Inšpektor na obisku, preteklo več kot stoletje, in vendar večina stvari ostaja nespremenjena, celo oziroma ravno na področju odnosov med spoloma. In če Priestleyjeva igra prikazuje degeneriranost razslojene, pohlepne in razčlovečene edvardijanske družbe, priredba Barbare Hieng Samobor pokaže, da je čisto vseeno, po katerem kralju, diktatorju ali pač družabnem omrežju se ta družba imenuje in v katerem gospodarskem sektorju se udejstvuje," je za gledališki list zapisal Ignac Fock.

V predstavi igrajo: Tjaša Železnik, Nataša Tič Ralijan/Mojca Funkl, Ana Pavlin, Gal Oblak, Filip Štepec AGRFT in Boris Kerč.

Dramaturginja: Eva Mahkovic, scenograf: Darjan Mihajlović Cerar, kostumografka: Bjanka Adžić Ursulov, lektorica: Maja Cerar, oblikovalec svetlobe: Andrej Koležnik in oblikovalec zvoka: Sašo Dragaš.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.