Mentov plonklistek

Mladinin vodnik po desetem Mentu, enem najpomembnejših in največjih predstavitvenih glasbenih festivalov v srednji in Vzhodni Evropi

Častno mesto glavnega nastopajočega na odprtju festivala (v sredo, 21. februarja) si je letos prislužila priljubljena zasedba MRFY, ki bo premierno predstavila prihajajoči album – njen prvi v angleškem jeziku.

Častno mesto glavnega nastopajočega na odprtju festivala (v sredo, 21. februarja) si je letos prislužila priljubljena zasedba MRFY, ki bo premierno predstavila prihajajoči album – njen prvi v angleškem jeziku.
© Urša Premik

Zdi se, kot bi bilo včeraj: pred skoraj desetletjem je festival Ment uzurpiral tako rekoč celotno klubsko krajino v prestolnici in jo za nekaj dni zapolnil z večstoglavo vojsko neodvisnih izvajalcev, za katere prej (razen redkih izjem) nismo še nikoli slišali, a so nas večinoma zelo prijetno presenetili. Takrat, daljnega leta 2014, se je še našel kakšen dvomljivec, ki glasbene festivale obiskuje le, ko ga privabijo znana (ali vsaj že slišana) imena, že po prvi izvedbi Menta pa je bilo vsem jasno, da smo obiskovalci v dobrih rokah programskih vodij, ki vedo, kaj delajo. Mentova delegacija izvidnikov, sestavljena iz peščice glasbenih sladokuscev z izurjenimi ušesi, vse leto potuje po Evropi, marljivo obiskuje sorodne »showcase« (predstavitvene) festivale, kot trofeje nabira imena glasbenikov, ki jo prepričajo, in jih kasneje za nekaj dni uvozi v naše kraje.

Ta formula je že devetkrat preverjena in zares učinkovita, o tem med drugim pričajo tudi odzivi iz tujine. Ameriška glasbena revija Under the Radar je v lanski izvedbi festivala prepoznala »izjemno kuriran program, ki izpodbija vsakršno domnevo o angloameriški izjemnosti v glasbi«, britanska revija Clash je zapisala, da Ment »kljubovalno opozarja na nove evropske glasove, ki si povsem zaslužijo širše občinstvo, na Balkanu in onkraj«, češki medij Full Moon Magazine pa pravi, da Ment »med showcase festivali skoraj nima konkurence«. Vsi ti mediji pa so pozabili omeniti eno od ključnih in najzabavnejših razsežnosti festivala, namreč romanje po vseh koncih Ljubljane, med katerim lahko z eno vstopnico obiščemo široko paleto prizorišč, od koncertnih dvoran prek nočnih klubov do nekonvencionalnih placev, kot je na primer kapela sv. Jurija na ljubljanskem gradu.

Prvič po pandemiji, med katero se je festival prestavil na zunanja prizorišča in temu primerno tudi v poletno sezono, kasneje pa so organizatorji izpeljali še prvi spomladanski Ment, se prireditev vrača v svoj naravni habitat – v zimsko idilo. Na skoraj 20 odrih po vsej Ljubljani, od Kina Šiška prek Metelkove do Ljubljanskega gradu, Orto bara in Stare mestne elektrarne, bo od 21. do 24. februarja nastopilo okoli 60 tujih izvajalcev in malo manj kot 30 domačih.

Ja, program festivala Ment je vedno obogaten z domačimi izvajalci, z vzpenjajočimi se imeni iz domačega podtalja in dobro uveljavljenimi umetniki. Ti po eni strani privabijo še več domačega občinstva – Ment se lahko pohvali z več kot 6000 obiskovalci na leto –, po drugi strani pa se z nastopi predstavijo raznim tujim veljakom iz sveta glasbe, ki so v iskanju novih talentov v naše kraje prišli v izvidnico. Ključna razsežnost Menta (in njemu podobnih »showcase« festivalov) je mreženje med glasbeniki, založniki, organizatorji, promotorji, glasbenimi novinarji, menedžmenti, PR-agencijami in drugim vezivnim tkivom glasbene industrije. Za domače nadobudne glasbenike zato nastop na Mentu ni zgolj še en koncert, temveč je lahko potencialno tudi odskočna deska za tujino, zato dajo vselej vse od sebe. Za mednarodni prodor domačih ustvarjalcev pa se Ment kot platforma angažira tudi zunaj časa samega festivala; v desetih letih je v 16 različnih držav izvozil že 64 slovenskih bendov in samostojnih izvajalcev.

Ker je festival Ment izrazito eklektičen glasbeni spektakel, ki se trmasto otepa žanrskega predalčkanja, se na programu vselej najde kaj za vsakogar, a takšni programi so lahko za slehernika seveda kot loterija. Hitro se nam zgodi, da na poti od odra do odra srečamo znanca, ki vzhičeno razlaga o najboljšem koncertu vseh časov, ki smo ga zamudili, ker smo po prizoriščih slepo tavali v upanju na najboljše, zato je vsekakor smotrno, da program temeljito prečešemo že vnaprej – pri tem nam pomagajo Mentove playliste izbranih komadov nastopajočih, ki jih najdemo na vseh vodilnih pretočnih platformah – in si favorite označimo v Mentovi lično oblikovani aplikaciji, ki jo nato med samo prireditvijo uporabljamo kot kompas, urnik in opomnik.

Ker pa je seznam letos še zajetnejši kot prejšnja leta, vam bomo delo olajšali s (precej subjektivnim) plonklistkom izstopajočih imen. A vedite, da bo nabor, ki sledi, le popraskal po površju, saj bi naštevanje in opisovanje vseh zanimivih izvajalcev na letošnjem Mentu, ki jih je tokrat res veliko, verjetno zavzelo dobršen del revije.

Sreda

S tem, na kateri oder se bomo odpravili na otvoritveni večer festivala, si ni treba beliti glave. Ta namreč vselej poteka v krovnem štabu festivala, v Centru urbane kulture Kino Šiška, kjer nas na velikem odru z nastopom počasti glavna festivalska zanimivost. Doslej so bili to navadno velikani iz tujine, denimo enigmatični rocker Yves Tumor, škotska art-pop senzacija Young Fathers in prvi obraz mlade južnolondonske jazzovske scene Kamaal Williams, letos pa so si častno mesto prislužili priljubljeni novomeški indierockerji iz zasedbe MRFY, ki so ravno te dni izdali komad Poskočna, posnet skupaj z legendarno zasedbo Laibach. MRFY bo na prireditvi premierno predstavil prihajajoči album – njegov prvi, ki je posnet v angleškem jeziku. Koncerti naše najbolj priljubljene alternativne zasedbe mlajše generacije so postali redko blago, lani je bend v prestolnici nastopil zgolj enkrat. V Cvetličarni, ki je seveda pokala po šivih, je premierno zaigral nekaj skladb z nove plošče – posnetki presenetljivo trdih viž namigujejo, da ga je pri snemanju na rezidenci v Londonu navdihoval novi val britanskega postpunk revivala –, na Mentu pa jo bo prvič zaigral v celoti.

Oder bo za MRFY ogrela zasedba Los Bitchos, ki prah na Britanskem otočju in drugod dviguje z eklektično mešanico latinskoameriških muzik, od perujske chicke prek argentinske cumbie do turškega psihedeličnega rocka. Glasba, ki jo ustvarjajo dekleta iz londonskega kvarteta, spominja na slog slovitega teksaškega trojca Khruangbin, a je precej poskočnejša in močno začinjena s surferskimi kitarskimi rifi. Kontrast s soncem prežganim kitarskim godbam bo v Komuni, pritlični koncertni dvorani Kina Šiška, predstavljal nabor hladnokrvne postpunkovske in temačne sytnhovske muzike, od bratislavskega elektropunk dvojca Berlin Manson do italijanske new wave zasedbe Latherette.

Četrtek

V četrtek bo Ment lovke razpredel po Metelkovi, Stari mestni elektrarni in Kinu Šiška. Posebej velja omeniti jazzovsko obarvani program Stare mestne elektrarne, ki ga tokrat kurira mednarodna koncertna mreža Liveurope, v prvi vrsti zaradi premiernega nastopa mladega domačega kantavtorja in producenta Nejca Pippa. Ta že nekaj let navdušuje s spokojnimi, rahlo jazzovskimi in vselej odlično sproduciranimi R & B in neosoulovskimi baladami, a se kljub dvema odličnima izdajama še ni preizkusil na odru. Predstavil bo nedavno izdani dolgometražni album Entropy, ki ga je glasbeni kritik Jaša Bužinel v recenziji za Mladino opisal kot »mežik generacijski uspešnici Blonde ameriškega pevca Franka Oceana« in mu namenil štiri zvezdice. Nejc Pipp je eden daleč najobetavnejših glasov z domače scene in o njem bomo vsekakor še veliko slišali. Morda se boste lahko čez nekaj let, ko bo njegovo ime znano tudi v mednarodnem prostoru, za kar ima zares veliko možnosti, pred znanci pobahali, da ste bili na njegovem prvem nastopu v živo.

V četrtek, 22. februarja, se bo v Stari mestni elektrarni zgodil premierni nastop mladega Nejca Pippa, ki navdušuje že nekaj let, a se kljub dvema odličnima izdajama še ni preizkusil na odru.

V četrtek, 22. februarja, se bo v Stari mestni elektrarni zgodil premierni nastop mladega Nejca Pippa, ki navdušuje že nekaj let, a se kljub dvema odličnima izdajama še ni preizkusil na odru.
© Jan Pirnat

Odlični koncerti se v Stari mestni elektrarni obetajo tudi pred Pippovo premiero in po njej: oder bo zanj ogrel kijevski trojec Hypen Dash, ki ustvarja na presečišču med instrumentalnim hiphopom in jazzom, navdihnjenim z odmevno londonsko sceno »novega« jazza. Kasneje sledi nastop belgijskega instrumentalnega kvarteta ECHT!, enega od nespornih vrhuncev letošnjega programa. Moštvo tehnično sila podkovanih in med sabo zares vešče uigranih jazzerjev ustvarja udarno zmes futuristične elektronike, sodobnega jazza, instrumentalnega hiphopa in celo dubstepa, v živo pa včasih preigrava tudi igrive priredbe skladb virtuozov sodobne eksperimentalne elektronike, kot je na primer SOPHIE.

Izjemno pestro bo tudi na Metelkovi, kjer je treba posebej omeniti program v klubu Gromka. Tokrat ga kurira ljubljanska založba Moonlee, ena najprodornejših neodvisnih založb z območja nekdanje Jugoslavije. Predstavila bo jagodni izbor svojih varovancev, od zagrebškega triphop trojca Seine prek psihedelične shoegaze zasedbe ŽEN do slovenskih mojstrov brezkompromisnega noise in math rocka iz skupine Nikki Louder, za uverturo v klubski večer pa bo poskrbela postpunk in screamo zasedba Analena, katere člani so tudi ustanovitelji založbe.

Na programu kluba Channel Zero ta večer izstopa berlinska zasedba Kara Delik, ki v krautrockovski zvok vintidž narave vpeljuje elemente anatolskega psihedeličnega rocka in tradicionalne turške folklore, z eklektičnega programa največjega metelkovskega kluba Gala hala pa je treba opozoriti na francoski artpop dvojec UTO in set slovaškega producenta Kodikija, ki bo v poznih urah z intenzivno (post)klubsko mešanico hyperpopa, jungla in jersey cluba zaključil klubski večer.

Petek

Tretji dan Menta je program posebno vznemirljiv. Festival čisto vsako leto navduši tudi s programom plesne elektronike, a zdi se, da je ta letos še najbolj dodelan doslej. Tudi zaradi posebnega sobotnega rejva v Kinu Šiška, a o tem več kasneje. Najprej se bomo namreč naplesali v Klubu K4, kjer bo na vrhuncu noči vrtela pariška techno šefica u.r.trax. 

Že njen hiperenergični set, posnet za spletno platformo Boiler Room, jasno namigne, da bodo ozvočenje kleti na Kersnikovi tresli rafali neprizanesljivega, a igrivega techna, ki ga vrhunska didžejka rada začini z melodičnimi elektro bangerji in blaženimi trance vzponi. A tudi brez osrednje gostje je petkov program v K4 izredno prepričljiv: veliki oder bo ogrela odlična msn gf, varovanka kolektiva Ustanova, za njo pa je na sporedu islandska producentka Jadzia, ki bo teren za u.r.trax pripravila s hladnokrvnim elektrom.

Na vrhuncu petkove noči (23. februarja) bodo v klubu K4 odmevali rafali neprizanesljivega, a igrivega techna izpod prstov pariške šefice u.r.trax.

Na vrhuncu petkove noči (23. februarja) bodo v klubu K4 odmevali rafali neprizanesljivega, a igrivega techna izpod prstov pariške šefice u.r.trax.
© Arhiv Ment

A vse noči nam vsekakor ne bo uspelo preživeti na Kersnikovi, saj tudi Metelkova v petek ponuja zares ogromno. Pričakovanja so velika na primer za program v Gala hali, ki ga kurira srbski kolektiv, prikladno imenovan Hali Gali. Ta je nastal »iz hrepenenja po rock’n’rollu na klubskih plesiščih« in na Mentu bo dostavil prav to. Hali Gali, samooklicani »divji vrtiljak različnih alternativnih zvokov, zapakiran v celonočno žurko,« bo predstavil sedem ključnih izvajalcev z »nove srbske glasbene scene«.

Tudi drugod po Metelkovi se obeta kar nekaj dobrih koncertov, med katerimi izstopajo denimo pariški elektropop projekt Belvoir, ki se bo v Menzi pri koritu predstavil z izvirno mešanico francoskega šansona in industrial ritmov, in igrivi nemški synthpop pevec Nand, ki bo začel program kluba Channel Zero. V istem klubu bo kasneje nastopila ljubljanska zasedba Masaž, ki po besedah Jaše Bužinela, zapisanih v Mladini, »koketira s princeovskim šarmom, čutnostjo čikaškega housa in melodramatičnostjo slovenske popevke«, nato pa se v Channel Zero obeta še en klubski vrhunec letošnjega Menta, nastop mumbajskega didžeja Rafikija, ki bo postregel s »selekcijo house petard in našponanega techna«.

Pred pestrim dogajanjem na Metelkovi in v K4 je vsekakor toplo priporočljiv obisk Ljubljanskega gradu, kjer bo Mentov program potekal na kar štirih odrih. Med drugim se lahko veselimo nastopa zasedbe Oholo!, »all-star« moštva slovenske improvizacijske in prostojazzovske scene, s katerim se bo začel program v Skalni dvorani, posebej pa je treba omeniti tudi sardinsko kantavtorico Danielo Pes, ki bo oder Hribarjeve dvorane ogrela z ekspresivno avantgardno glasbo, navdihnjeno z deli Franca Battiata.

Sobota

Izjemno dobrodošla novost na programu jubilejnega Menta je dodaten klubski večer, ki bo v noči s sobote na nedeljo potekal v Kinu Šiška. Letošnji program klubske elektronike na Mentu poteka pod etiketo CE/MENT, ki je novoustanovljena podružnica festivala, osredotočena na klubske ritme. Osrednji gost programa je britanski techno čarovnik Blawan, mojster »nebrzdanega eksperimentiranja z modularnimi sintetizatorji in preseganja techno klišejev«, ki se v Ljubljano vrača prvič po dobrem desetletju. Tokrat se ne bo predstavil z didžejskim nastopom, temveč bo na sintetizatorje in ritem mašine igral v živo.

V klubu Channel Zero bo v petek, 23. februarja, nastopila ljubljanska zasedba Masaž, ki »koketira s princeovskim šarmom, čutnostjo čikaškega housa in melodramatičnostjo slovenske popevke«.

V klubu Channel Zero bo v petek, 23. februarja, nastopila ljubljanska zasedba Masaž, ki »koketira s princeovskim šarmom, čutnostjo čikaškega housa in melodramatičnostjo slovenske popevke«.
© Asiana Jurca Avci

Tudi spremljevalni program večera, v katerem se bo Kino Šiška prvič preizkusil kot nočni klub, je izjemno premišljen. Omeniti velja denimo češko didžejko Marie Pravdo, ki navdušuje z eklektičnimi miksi sila obskurnih in dokaj eksperimentalnih, a še zdaleč ne težaških odvodov sodobne klubske elektronike. Veliki oder Katedrale, velike dvorane Kina Šiška, bo ogrel sveži dvojec na sceni Black Dot, tandem zagrebškega vokalista LCN in logaškega producenta Kristjana Kroupe. Njun kratkometražni prvenec Worlds Connect EP, na katerem glasbenika krmarita po vodah temačnega elektra in surovega EBM-a, je bil v Mladini ocenjen z odlično oceno. Black Dot je sicer varovanec novonastale ljubljanske založbe KRI, katere ustanovitelja Schrauff in Lavka bosta poskrbela za uverturo v klubsko noč, ki bo potekala kar v spodnjem preddverju Kina Šiška.

Glasbeni festival:
10. Ment
Kje: Kino Šiška in druga prizorišča, Ljubljana
Kdaj: od 21. do 24. februarja 2024

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.