DK

 |  Kultura

»Feminizma brez razrednega boja ni«

Premiera napete sodne drame Nebesje, ene najprodornejših britanskih dramatičark Lucy Kirkwood v režiji Sebastijana Horvata

© Peter Uhan

Na Velikem odru SNG Drama Ljubljana bo danes, 23. marca ob 20.00 premiera napete sodne drame Nebesje, ene najprodornejših britanskih dramatičark Lucy Kirkwood v režiji Sebastijana Horvata. V središču drame je  porota dvanajstih žensk, ki morajo pod pritiskom časa, družbe in bližajočega se kometa, odločiti o usodi trinajste. 

Drama s presenetljivim razpletom se dogaja leta 1759 v majhni vasici v pokrajini Suffolk, kjer porota dvanajstih žena odloča o življenju in smrti Sally Poppy, ki je obtožena, da je ob pomoči svojega ljubimca umorila enajstletnega otroka. Ženska porota mora z demokratičnim glasovanjem odločiti o resničnosti Sallyjine domnevne nosečnosti, ki bi ji lahko prinesla rešitev od že izrečene smrtne kazni z obešenjem.

"Na besedilo lahko gledamo kot na neke vrste ženski pendant znamenitega hollywoodskega filma Dvanajst jeznih mož, v katerem se porotniki soočajo s svojo moralo in vrednotami, te pa so v našem primeru izrazito zaznamovane z novodobnimi feminističnimi parametri. Morala in vrednote porotnic so namreč opredeljene z njihovim razrednim položajem, ki je brutalno izražen z njihovo telesnostjo: koliko otrok so rodile, kolikokrat so splavile, kaj delajo za preživetje in kakšen je njihov odnos do spolnosti (ta morala se neprestano obliva s telesnimi sokovi – urinom, mlekom in krvjo)," je zapisal Sebastijan Horvat.

Z ekipo so šli skozi vznemirljiv kreativen proces, ki na prvi pogled deluje klasično dramski, ki pa po mnenju Horvata tako na idejnem kot estetskem nivoju odpira pomembne razpoke tako dramskega gledališča kot političnega sveta, v katerem živimo danes. Kot se dramskost samega materiala na nek način z zelo subtilnimi intervencijami razpira ali trga, se skozi razpoke razkriva tudi političnost časa, v katerem živimo.  Horvat pravi, da se je preko besedila naučil nekaj bistvenih postavk o tem, kaj je feminizem - boj za radikalno emancipacijo. "Feminizma brez razrednega boja ni. To je emancipacija na vseh področjih, ne le na področju spolnih politik in identitet."

"Na besedilo lahko gledamo kot na neke vrste ženski pendant znamenitega hollywoodskega filma Dvanajst jeznih mož, v katerem se porotniki soočajo s svojo moralo in vrednotami, te pa so v našem primeru izrazito zaznamovane z novodobnimi feminističnimi parametri."

Sebastijan Horvat,
režiser

Del gledališke poti Lucy Kirkwood je tudi rezidenca v Clean Breaku, angleški gledališki skupini, ki že od leta 1979 dela z ženskami v zaporu in odpira vprašanja ženske kriminalitete v povezavi s sodnim sistemom. Z različnimi programi odpirajo presečišča med prostori gledališča in institucijo zapora, kjer dajejo glas ženskam, ki v različnih gledaliških reprezentacijah govorijo o življenju v zaporu – v povezavi z družbo, življenjem in pravnim sistemom. Gledališka skupina je tukaj jasna: odnos državnega sodnega sistema do žensk je eden večjih dokazov, da še zmeraj živimo v neenakopravni družbi, kjer se ženskam sodi po drugačnih standardih.

V uprizoritvi igrajo: Maruša Majer, Nataša Barbara Gračner, Saša Pavček, Silva Čušin, Sabina Kogovšek, Iva Babić, Vanja Plut, Pia Zemljič, Nina Ivanišin, Eva Jesenovec, Maša Derganc, Zvezdana Mlakar, Mina Švajger (k. g.), Igor Samobor in Nejc Cijan Garlatti. Prevajalka: Tina Mahkota, dramaturg: Milan Ramšak Marković, lektor: Arko, scenograf: Igor Vasiljev, kostumografka: Belinda Radulović, skladatelj: Drago Ivanuša, oblikovalec svetlobe: Aleksandar Čavlek, oblikovalka maske: Julija Gongina in asistentka scenografa: Katarina Majcen.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.