23. 5. 2005 | Mladina 21 | Kultura
Reality-check
Filmi, ki jih bo zavrtel letošnji kino otok, vam bodo naravnali ure
Film Pri stricu Idrizu režiserja Pjera Žalice
V Izoli se 25. maja začenja festival Kino Otok, ki bo - tako kot lani, ko je pod taktirko Vlada Škafarja debitiral - zavrtel kopico "deprivilegiranih" filmov. Rekli boste: Slovenija je končno dobila svoj Otok. Bolje rečeno, slovensko morje je končno dobilo Otok. Vsekakor, toda ni ga dobila prvič. Otok v slovenskem morju je že od nekdaj velika fantazija slovenskega filma. In slovenski filmi so ta Otok potem tudi ustvarili, in sicer dvakrat. Prvič leta 1970, ko je Matjaž Klopčič posnel Oxygen, ki se dogaja na otoku po imenu Otok, drugič pa leta 1993, ko je Jure Pervanje posnel Zrakoplov, ki se prav tako dogaja na otoku po imenu Otok - na drugem otoku po imenu Otok, se razume, toda v obeh filmih je bil Otok utopija deprivilegiranih in drugačnih. Specifično, v Zrakoplovu imate Slovenca, ki hoče na vsak način poleteti, saj veste, kot ptič (je kaj bolj deprivilegiranega, getoiziranega in neprilagodljivega od Slovenca, ki hoče poleteti?), v Oxygenu pa imate uporniško, kontrakulturno, kvazihipijevsko mladino, ki se upre, ko skuša Oblast ta utopični Otok - neke sorte "mesto mladih" - priključiti Kontinentu, ki je utelešenje mainstreama, konformizma, oportunizma in tiranije večine nad manjšino. Kino Otok je torej hommage tistim slovenskim filmom, ki so skušali slovenski ustaljeni red preseči z gradnjo mentalnih Otokov. Da je Škafar medtem posnel Leto odločitve, dokumentarec o Primožu Peterki, Slovencu, ki je poletel, ki je potem pozabil, kako se leti, in ki hoče ponovno poleteti (film govori prav o tem), ni nobeno naključje, navsezadnje, Peterka je mentalni Otok v slovenskem mainstreamu - Otok, ki se noče priključiti Kontinentu. Tudi Kino Otok je iz tega testa. Če hočete metaforo: Kino Otok je slovenska verzija Tajvana. Slovenija je za Otok to, kar je za Tajvan Kitajska - mainland, kot se reče. Kopno, celina. In slovenski mainland vrti le mainstream filme - Otok pa je svet zase, mali separatist, častilec neodvisnosti, drugačnosti, deprivilegiranosti. Otok vrti filme, ki ne sodijo v mainstream. Filme, ki jih komercialni pogled običajno zgreši, spregleda, preskoči, zavrže - filme, ki živijo predvsem od festivalov. Kino Otok vrti Otoke - afriške, azijske, latino-ameriške filme. Okej, vmes pade tudi kaj drugega, magari ameriškega, toda deprivilegiranega, dovolj drugačnega in otoškega, da je ostalo skrito.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?