Marjan Horvat

9. 7. 2009  |  Mladina 27  |  Družba

Zaukazana ljubezen do domovine

Patriotizem je pokončna državljanska drža, konstruktivna kritičnost do oblasti

Milan Zver se je zavzemal za več domoljubja. Sedanji učni načrti so delo njegove ekipe, v njem se zrcali uveljavljanje pristopa v poučevanju zgodovine, ki je ukleščeno v ideološki kontekst politične opcije, ki ji pripada nekdanji minister.

Milan Zver se je zavzemal za več domoljubja. Sedanji učni načrti so delo njegove ekipe, v njem se zrcali uveljavljanje pristopa v poučevanju zgodovine, ki je ukleščeno v ideološki kontekst politične opcije, ki ji pripada nekdanji minister.
© Matej Leskovšek

Obramboslovec dr. Vladimir Prebilič je na nedavnem posvetu pri predsedniku republike, namenjenem domoljubju, predstavil izsledke raziskave o poznavanju politično-domovinskih tem med slovenskimi učenci, dijaki in njihovimi učitelji zgodovine. Spoznavanje slovenske zgodovine in politike je med motivi učencev in dijakov zasedlo zadnje mesto, zanimanje za nastajanje slovenske države pa trinajsto. Več kot petdeset odstotkov vprašanih učencev ni poznalo razlike med volitvami leta 1990 in tistimi iz časov socializma, le dvanajst odstotkov učencev in dijakov je poznalo vsebino in namen Majniške deklaracije iz leta 1989. Tudi učitelji so priznali, »da bi jim koristilo več znanja« s tega področja.
Na tem posvetu je zgodovinar dr. Dragan Potočnik dejal, da bi moral biti pri podajanju zgodovine v šolah večji poudarek na zgodovini Slovencev. Potočnika, ki je sodeloval pri spremembi učnih načrtov za zgodovino sedmega razreda osnovne šole, smo poprosili, da nam podrobneje pojasni, kakšna je po njegovem vloga domoljubne vzgoje v poučevanju zgodovine. »Prav na področju utrjevanja domoljubne zavesti v slovenski šoli je treba nekaj storiti. Treba je krepiti ponos in ljubezen do domovine, treba je pokazati lepoto in bogastvo maternega jezika. Večji poudarek bi moral biti na ključnih dogodkih in osebnostih iz slovenske zgodovine. Vse to bo pomagalo k boljšemu poznavanju lastne preteklosti in s tem lastne kulture. Toda tudi če spremenimo učne načrte, naredimo nacionalni program, pa so velikokrat učitelji tisti, ki poudarjajo le razumsko plat dojemanja domovine, učenci pa bi morali dojemati domovino tudi čustveno, recimo takšno, kakršno nam prikazuje Cankar.«
Obstajata sicer dva različna koncepta, z ne povsem jasnimi mejami, ki sta vsebinsko povezana. Gre za domovinsko in državljansko vzgojo, poudarki na eni ali drugi plati iste medalje pa med strokovnjaki včasih povzročijo razhajanja. »Narod in domovina nista vrednoti sama zase, temveč le toliko, kolikor temeljita na spoštovanju osnovnih človeških vrednot in demokratičnih načel ... Predmet domovinske vzgoje so konkretni prostor, družba in narod s svojimi dobrimi ter slabimi lastnostmi, cilj državljanske vzgoje pa je oblikovanje odgovornega, strpnega in aktivnega državljana, ki se bo zavzemal za uveljavljanje demokratičnih in socialno solidarnih načel v javnem življenju,« je v prispevku Zgodovina je imanentno državljanski predmet zapisal zgodovinar dr. Peter Vodopivec.

Slovenska identiteta

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 3,9 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

 
Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

  • Tedenski zakup ogleda člankov
    3,9 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

  • Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 14,77 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.