/dnevnik/
 
 
 

Naredi zaznamek na:

 

11. 02. 2009, 09:56, Slovenija

 

Veliki blef

S kakšnimi pravniškimi triki slovenska politika zavaja javnost in kako je Janez Janša zaradi pomoči Sanaderju Slovenijo spravil v položaj, zaradi katerega lahko izgubi neposreden dostop do mednarodnih voda?
Igor Mekina

 

 
Mejni spor med Slovenijo in Hrvaško se bliža velikemu finalu. Kot pri vsakem prelomnem spopadu je kanonada argumentov precej gosta, dim diplomatske in pravniške bitke pa je že do te mere prekril zunanjepolitično bojno polje, da niti slovenski in niti hrvaški javnosti ni več jasno, v čem je pravzaprav bistvo spora. Razkrijmo torej nekaj očitnih in hkrati strogo varovanih skrivnosti hrvaško-slovenskega diplomatskega spora. V tem in še dveh naslednjih člankih bomo poskusili pojasniti, kako in zakaj je slovenska politična elita žrtvovala interese države, zakaj bo to težko popraviti in kaj lahko diplomati sploh še naredijo za rešitev iz položaja, v katerem se je znašla že prejšnja vlada.

Mešanje jabolk in hrušk

Danes je že vrabcem na strehah približno jasno, zakaj si Slovenija poskuša zagotoviti rešitev mejnega spora ob čimvečji pomoči “mediacije” in ne s sodbo Meddržavnega sodišča v Haagu. Razloge za to deloma razkriva tudi nedavna rešitev ukrajinsko-romunskega spora na istem sodišču. In še kakšnih petdeset podobnih. Meddržavno sodišče je namreč tudi v tem primeru mejo začrtalo v skladu s principom “črte sredine”, kar v primeru Piranskega zaliva seveda ne bi bilo v skladu s slovenskimi pričakovanji. Vendar to nujno ne pomeni, da Meddržavno sodišče ne bi moglo odločiti tudi drugače. V sodbi o razdelitvi epikontinentalnega pasu v Severnem morju je Meddržavno sodišče v Haagu na primer odločilo, da uporaba načela “črte enake razdalje ni obvezna za stranke” ter da “ni nobene druge metode, uporaba katere bi bila v vseh primerih obvezna”. Sodišče je v tem primeru celo ugotovilo, da bo potrebno uporabiti načelo “pravičnosti” (equity) in upoštevati vse okoliščine, saj bi uporaba načela delitve morja “na pol” pripeljala do nepravičnih rezultatov.

Toda dejstvo je, da je to izjema, ki potrjuje pravilo. In če bi se sodišče odločilo tako kot se odloča ponavadi, bi Slovenija ostala najmanj brez 113 kvadratnih kilometrov morja ter prav tako tudi brez neposrednega dostopa do mednarodnih voda. Ima torej Slovenija prav, ko zahteva določitev meje v skladu z načelom ex aequo et bono, torej “po pravici in po dobrem” kar je ena od najpomembnejših zahtev slovenske politike v zadnjem času?

Slovenija ima pravico zahtevati, da Meddržavno sodišče ali morebitna skupina za mediacijo presojata slovensko-hrvaški spor v skladu s tem načelom. Toda ob tem se je potrebno zavedati, da pri reševanju mejnih problemov v mednarodnem pravu obstajata dve vrsti pravičnosti. Prva je pravičnost infra legem in pomeni pravičnost, ki je del pravilne uporabe prava in so jo mednarodna sodišča in arbitražni tribunali dolžni upoštevati brez pooblastila strank v sporu. Druga pa je pravičnost ex aequo et bono, ki je zunaj mednarodnega prava in Meddržavno sodišče v Haagu na njeni podlagi še ni odločalo. Teoretično bi lahko odločalo, saj odločanje z načelom ex aequo et bono omogoča drugi odstavek 38. člena statuta Meddržavnega sodišča v Haagu, ki pa ob tem določa še en pogoj – da se s tem strinjajo vse stranke v sporu. Prav zato sodišče še nikoli doslej ni odločalo v skladu z omenjenim načelom, do takšnega odločanja pa po oceni strokovnjakov sodniki čutijo tudi velik odpor, saj bi sodišče iz področja prava z odločanjem po tem pravilu prestopilo v nejasno področje arbitrarnosti.

Toda ob tej slovenski zahtevi je največji problem drugje – skriva se v nedoslednosti in napakah slovenske zunanje politike. Ko gre za “obrambo” razsojanja v skladu z razsojanjem po načelu pravičnosti slovenska zunanja politika zavestno ali pa zato, ker vprašanja sploh ne razume, meša hruške in jabolka ter neprestano spreminja stališča. Znano je namreč, da obstajata dve vrsti “pravičnosti” in še načelo upoštevanja “zgodovinskih okoliščin” pri delitvi morja, ki je zapisano v 15. členu Konvencije OZN o pomorskem mednarodnem pravu ter v 12. členu Ženevske konvencije o teritorijalnem morju in zunanjem morskem pasu. Vendar pa slovenski politiki (in žal, tudi novinarji in mediji) ob razpravljanju o tem problemu vse tri pojme mešajo popolnoma poljubno. Dober primer je eden od zadnjih člankov na to temo v Delu, kjer stališča hrvaškega pomorskega pravnika Davorina Rudolfa (ne da bi protestiral kdorkoli od slovenskih “strokovnjakov”) kritizirajo, kot da bi Rudolf pomešal vse tri pojme in ne tisti, ki ga kritizirajo. Razmejitev v Severnem morju se v tem članku celo z grafiko prikazuje kot primer “pravičnosti” po načelu ex aequo et bono, čeprav je Meddržavno sodišče v primeru “Severno morje” jasno zapisalo, da ni razsodilo po pravičnosti izven mednarodnega prava. Zaradi takšnih spodrsljajev pogosto nastane velika besedna “kaša”, kjer je videti, da hrvaški pravniki ob kritiki načela “pravičnosti” nesramno zavajajo, kar pa seveda (vsaj v tem primeru) sploh ni res. Resnica je drugačna – slovenski pogajalci, politiki in novinarji mešajo tri pojme tako, da na koncu sploh ni več jasno, o čem teče beseda. Postopek je ponavadi takšen, da slovenski pogajalci najprej zatrdijo nekaj pozitivnega o načelu “po pravu in dobrem”, na ugovore hrvaške strani o tem, da se to načelo ni uporabilo skoraj nikjer, pa sledijo kritike slovenskih politikov in novinarjev, češ da o odločanju na ta način vendarle obstaja bogata praksa Meddržavnega sodišča. Toda pri tem ti, ki branijo “slovenska stališča” ne mislijo več na prakso odločanja po načelu ex aequo et bono, temveč v argumentaciji neopazno preskočijo na uporabo povsem drugega načela “pravičnosti”, ki se v angleščini označuje z besedo equity. In kaj predstavlja to načelo? Gre za načelo, da morajo biti rešitve pač zmeraj “pravične”, kar pomeni, da lahko sodišče včasih odstopi od stroge uporabe nekega pravila, če so rezultati kakšne metode “nepravični”. Vendar to še ni odločanje “zunaj zakonov”, kar je v zadnjem času nenadoma glavna slovenska zahteva.

Na to nedoslednost je prvi že ob znamentitem srečanju Janše in Sanaderja na Bledu na svojem blogu opozoril dr. Boris Vezjak in to 27. avgusta 2007, kjer je tudi prvi uporabil besedico “blef” za nastop slovenske politike in se obenem vprašal, o čem se pravzaprav sploh pogovarjamo? Vezjak je namreč primerjal izjavo strokovnjaka za pomorsko pravo in poslanca Marka Pavlihe o tem, da Meddržavno sodišče načela ex aequo et bono še ni uporabilo, z izjavo tedanjega premiera Janeza Janše, ki je po pogovoru s predsedniki parlamentarnih strank na temo odprtih vprašanj med Slovenijo in Hrvaško zatrdil, da haaško sodišče v svoji praksi redno upošteva to načelo – kar je seveda laž.

Oglejmo si te sporne izjave Janeza Janše nekoliko podrobneje. Začnimo z izjavo tedanjega predsednika vlade Janeza Janše z dne 27. 8. 2007, en dan po srečanju s Sanaderjem, ko so nenadoma sprejeli tudi znamenito odločitev, da naj gre Slovenija skupaj s Hrvaško pred Meddržavno sodišče v Haag. Janša je tedaj, na tiskovni konferenci po pogovorih s predsedniki parlamentarnih strank dejal naslednje: “Drugače pa je jasno iz preučene prakse Mednarodnega sodišča v Haagu, da to sodišče pri svojih odločitvah upošteva načelo pravičnosti. Mi smo preučili precej bogato prakso tega sodišča, ki je odločalo o razmejitvah med številnimi državami - tudi med ZDA in Kanado; med Dansko, Nizozemsko in Nemčijo; tudi med nekaterimi drugimi državami članicami Evropske unije v času po II. svetovni vojni. V vseh teh primerih je sodišče tudi upoštevalo načelo pravičnosti in je to v številnih sodbah oziroma judikatih izrecno poudarjeno.”

Vezjak se na tem mestu pravilno vpraša, “kdo zavaja in kdo laže” ter pokaže na razliko v trditvah, “ki je maksimalna: po Pavlihi sodišče nikoli ni upoštevalo načela, po Janši ga je zmerom. Izziv za slovenske novinarje, politiko in slovensko javnost, da to razišče!”

Izziv je na tem mestu sprejet, resnica pa je preprosta – nekdanji slovenski premier Janez Janša ali preprosto ni vedel, o čem govori in je nato s pristankom na to, da Slovenija spor rešuje na Meddržavnem sodišču v Haagu Slovenijo popeljal na pot, na kateri bo skoraj zagotovo izgubila tako zaželeni “izhod na odprto morje”, ali pa je, kar je še huje, natančno vedel o čem govori - in je v zameno za pristanek na glavno zahtevo Hrvaške iztržil – prazen nič.

To postane še bolj jasno, če si ogledamo še eno podobno Janševo izjavo, dano en dan pred že citrano izjavo. Prvo izjavo glede tega vprašanja je Janez Janša namreč dal na Bledu, po srečanju s hrvaškim premierom Ivom Sanaderjem 26. 8. 2008. Na vprašanje, ali bo Hrvaška pristala na načelo pravičnosti, je Janša poudaril, da Haško sodišče “nikoli doslej v podobnih primerih ni odločalo z izključitvijo uporabe načela pravičnosti”, okoli česar je “več teoretičnih variant”, kar naj bi določili pravniki. Ne predstavlamo si, da bi kdorkoli, ki preda neko stvar sodišču, terjal, da sodišče odloča nepravično – brez uporabe načela pravičnosti. Tega primera še ni bilo. Tako da dilema "ali je eno ali drugo" ne obstaja. Jasno je, da je potrebno upoštevati oboje – tako mednarodno pravo kot pač pravičnost. Saj presoja sodišča, še posebej mednarodnega, temelji na uporabi načela pravičnosti “intra legem”.

Odpoved pravičnosti – za nič

Opletanje z zadnjim pravniškim izrazom je naslednja Janševa napaka. Pravičnost “intra legem” je namreč pravičnost v okviru zakonov, torej pravičnost, kot jo uporablja tudi Meddržavno sodišče v Haagu, medtem ko je uporaba načela ex aequo et bono načelo ki stopa izven zakona, torej infra legem, lahko pa je celo proti veljavnim zakonom, contra legem. Z uporabo prvega izraza je Janša jasno poudaril, da je mislil na pravičnost “v okviru zakonov” torej tisto pravičnost, ki jo pozna tudi Meddržavno sodišče v Hagu in očitno ni bila nikoli sporna niti za Hrvaško. Janša torej 26. avgusta ni mislil na načelo ex aequo et bono, pač pa na načelo “pravičnosti” (equity, intra legem) ki je običajna v okviru veljavnega mednarodnega prava. Tudi naslednji dan, 27. avgusta 2007 je z navajanjem “prakse Mednarodnega sodišča” (v resnici Meddržavnega sodišča) v Haagu, ter sklicevanjem na konkretne “judikate” tega sodišča Janša pravzaprav potrjeval, da je mislil prav na pravičnost znotraj mednarodnega prava.

Od kod potem zmeda? Očitno je, da se je med 27. in 30. avgustom leta 2007 nekaj zgodilo. Po odporu dela strokovne javnosti in poslancev državnega zbora, presenečenih nad hitro Janševo “načelno in neformalno” odločitvijo za reševanje spora pred Meddržavnim sodiščem v Haagu, se je namreč v rubriki Gostujoče pero pojavil prespevek pravnice Nataše Šebenik, “pooblaščene ministrice na MZZ”, v katerem se prvič omenja načelo ex aequo et bono. Nataša Šebenik je nato daljši prispevek na to temo objavila tudi oktobra leta 2007 v Pravni praksi. V svojem prispevku v Delu je Šebenikova zapisala, da se uporabi pravičnosti infra legem pri reševanju mejnega problema pred meddržavnim sodiščem ne bo mogoče izogniti, glede termina ex aequo et bono pa je zapisala, da gre za iskanje rešitev “zunaj mednarodnega prava” ter da “kaj več od tega, kot na primer, kaj konkretno ta pojem pomeni, pa ni mogoče jasno opredeliti ali celo dati zagotovil o njegovi vsebini”, ker pač Meddržavno sodišče v Haagu na podlagi te pravičnosti “še ni odločalo”. Tudi po mnenju poslanca DZ in strokovnjaka za pomorsko pravo Marka Pavlihe bi se ob upoštevanju načela ex aequo et bono sodišče, ki bi bilo “skoraj skorajda prostih rok in se mu ni treba oklepati prava kot vinjenemu plota” zaradi uporabe tega načela “globlje predalo morali in etiki” s tem pa bi “sodišče bistveno laže in verjetneje prisodilo Sloveniji zgodovinsko pravico do izhoda na odprto morje, ki žal ni izrecno zapisana v mednarodni postavi, vendar jo zagovarjajo številni mednarodnopravni eksperti in jo potrjuje praksa med nekaterimi državami”. Pavliha je s tem mislil predvsem na sporazum med Francijo in Monakom.

Pavliha je tudi opozoril, da v primeru, “če privolimo v haaški tribunal zaidemo v najmanj dve težavi”. “Predvolilna dobrohotna odpoved pravičnemu in dobremu bi nas skoraj gotovo stala vitalnega dela morskega in kopenskega teritorija, vztrajanje pri štirih latinskih besedicah pa ni pogodu Splitu, oprostite, Zagrebu. Kdo se česa boji, Slovenci tradicionalnega razsojanja ali Hrvati pravičnega kompromisa? Morda res ni razloga za paniko, vendar bodimo 'ziheraši' in vztrajajmo pri originalni varianti, s katero se bo moralo prej ali slej prej soočiti tudi najuglednejše mednarodno sodišče na svetu. Drugače nam še vedno ostane ad hoc arbitraža, pri kateri naj bi se zanesli vsaj na našega arbitra," sklene Pavliha

Najbolj zanimiv je del, v katerem Pavliha opozarja na “predvolilno dobrohotno obljubo” ter na odpoved “pravičnemu in dobremu”, kar bi nas “skoraj gotovo stalo vitalnega dela morskega in kopenskega teritorija”. Na kaj je mislil Pavliha ? Kritika je očitno zapisana v nekakšnih šifrah, toda iz sosledja dogodkov ni težko odkriti, za kaj je šlo – na Hrvaškem so bile namreč konec novembra leta 2007 parlamentarne volitve, napoved Janeza Janše, da bosta Slovenija in Hrvaška svoj spor reševali pred sodiščem v Haagu pa je izjemno koristila prav Sanaderju, ki je lahko dokazoval, da je uspešen pogajalec, uspešnejši od nekdanjih voditeljev opozicijskega SDP-ja (predvsem pokojnega Ivice Račana, ki je pristal na slovenski “dimnik”), s tem pa si je Sanader pridobil odločilno prednost za vnovično osvojitev oblasti. Prav mogoče je, da je Sanader na štiri oči Janši ob tem dal še kakšno obljubo v smislu “podprite nas sedaj, pa bomo to vprašanje hitro rešili” in dal še kakšna “neformalna” zagotovila, da ne bo uveljavil ekološko-ribolovne cone (ERC) za članice EU s 1. januarjem leta 2008. Hrvaški časniki so bili polni teh napovedi. Morda tudi ne, toda to je sedaj vseeno – dejstvo je, da je Janša po srečanju s Sanaderjem nedvomno napovedal reševanje slovensko-hrvaškega spora pred Meddržavnim sodiščem v Haagu in to z uporabo za Slovenijo slabše različice “pravičnosti” – tiste, ki se bistveno razlikuje od pogoja, ki ga Slovenija danes postavlja Hrvaški.

Povedano drugače – če bi Janša že avgusta leta 2007 govoril o pravičnosti “infra legem” in ne o pravičnosti “intra legem”, bi bi Slovenija lahko Hrvaški tudi danes očitala izigravanje dogovora. En “f” manj, en “t”, več, zdi se, kakor da gre za dlakocepstvo, toda zaradi takšnih malenkosti pada kredibilna zunanja politika, Slovenija pa je zaradi napačne uporabe nekaj latinskih besed ostala brez pomembnega koša argumentov v svojo korist. Janša se je namreč odločil Slovenijo poslati v Haag brez kakršnihkoli pogojev, čeprav bi lahko zahteval in dobil precej več. Vsi naknadno izrečeni pogoji so zato postavljeni na trhlo podlago. Tudi trditev, da je bila slovenska (Janševa) odločitev za Haag samo “neformalna in načelna” in da je bila pogojena z “načelom pravičnosti” ne vzdrži kritike – kajti očitno je, da je Janša avgusta leta 2007 mislil na povsem drugo “pravičnost” in ne na tisto, ki jo Slovenija danes kot ključen pogoj postavlja Hrvaški.

S tem je bil slovenski položaj nedvomno v precejšnji meri oslabljen, na kar je v Delu posredno že leta 2007 opozoril tudi dr. Miha Kovač, ki je že takoj po Janševem velikem “uspehu” pravilno ugotovil, da vlada ni pridobila soglasja stroke in politike o tem, za čigavo arbitražo se je treba pogajati, niti nima skupne interpretacije stroke o tem, katere pravne mehanizme je dobro uporabiti. Tak konsenz bi po Kovačevem mnenju bilo treba imeti, še preden se je tedanji premier Janez Janša začel dogovarjati s hrvaškim kolegom Ivom Sanaderjem. Iz sosledja dogodkov je jasno, da Janša za svojo odločitev ni imel nikakršnega soglasja niti na strani opozicije, prav tako pa s eni posvetoval s predsednikom države dr. Danilom Türkom, ki je 26. 1. 2007 zatrdil, da o vsebini dogovora Janša-Sanader “ni seznanjen”. Na podoben način je tudi takratni zunanji minister dr. Dimitrij Rupel še 27. 8. 2007 trdil, da “najprej potrebujemo mnenje pravnih strokovnjakov”. Še konec septembra istega leta si je Rupel upal trditi, da odločitev o razreševanju spora pred Meddržavnim sodiščem v Haagu “ni bila sprejeta”. Kar seveda ni res, je pa tudi jasen dokaz, da je premier Janša svoje izjave in dogovore s Sanaderjem obešal na velik zvon kar na pamet, brez ustreznih posvetovanj s komerkoli, očitno pa še posebej ne z Ruplom in slovenskimi mednarodnimi pravniki. Šele 1. septembra se nato v Delu pojavi razmišljanje sodnika Lojzeta Udeta, ki je izrazil prepričanje, da glede uporabe načel pravičnosti oziroma načela ex aequo et bono v arbitražnem postopku Slovenija “ne sme popustiti” (mesec dni po popolnem popuščanju) ter izrazil prepričanje, da ima Slovenija več možnosti za takšno rešitev v primeru arbitražnega reševanja zunaj Meddržavnega sodišča.

Od takrat je slovenska zunanja politika začela vedno bolj vztrajno zagovarjati načelo izvensodne “pravičnosti” in iskati rešitev iz nerodnega položaja, toda neprecenljiva škoda je bila s strani politike že storjena. Če bi Janez Janša 26 8. 2007 na Bledu s Sanaderjem res dosegel dogovor o reševanju spora med Slovenijo in Hrvaško po načelu ex aequo et bono, potem bi Slovenijo danes čakalo precej lažje delo pri pripravi stališč o mejnem sporu. Toda Janša je ravnal drugače – s tem, ko je pristal na reševanje spora pred Meddržavnim sodiščem v Haagu je pristal na najpomembnejšo zahtevo Hrvaške, šel Sanaderju in Hrvaški galantno “na roko”, v zameno pa, kot kaže njegova uradna izjava z dne 26. 8. 2007, s katero je zadnjič na TV Slovenija tako ponosno mahal tudi hrvaški pogajlec Davorin Rudolf, – ni dobil popolnoma nič. Po eni strani je Sanaderju pomagal k volilnemu uspehu, hkrati pa je temeljito poteptal zadnjo rešilno bilko, s katero bi Slovenija morda res lahko še dobila neposreden stik teritorijalnih voda z mednarodnimi vodami Jadrana.

Enostranska obveznost Slovenije

Še posebej nerodno pa je to, da Janša v zameno za “načelen in neformalen” dogovor o reševanju mejnega spora v Haagu od Sanaderja ni v zameno dobil nobene podobne, pa čeprav zgolj “načelne in neformalne” obljube o nekakšnem “izvenpravnem” reševanju spora po načelu ex aequo et bono. Zakaj torej Sanader ni v zameno za Janševo darilo na Bledu podal vsaj enako “neformalne in načelne” izjave v zvezi s sedanjo glavno slovensko zahtevo? Je bil Sanader preprosto boljši pogajalec? Je Janša zaradi avgustovske vročine in počitiškega razpoloženja ter pomanjkanja strokovnih nasvetov preprosto pomešal dva pomembna pravna pojma? Mu dr. Miha Pogačnik za tistih skoraj 100.000 evrov honorarja v tako pomembni zadevi ni prav svetoval, ali pa je Janša sam padel na izpitu iz mednarodnega prava? Morda pa je Sanader Janši nekaj obljubil “na štiri oči” - to verjetno pojasnjuje tudi Sanaderjeve za nijanso manj borbene nastope v javnosti od vse bolj ostrih nastopov Stipeta Mesića – toda takšne obljube za razliko od javnih ne štejejo nič. In to bi Janša že moral vedeti.

Marsičesa o teh dogodkih še ne vemo v celoti. Vemo pa, da sosledje dogodkov povsem jasno kaže, da so strokovnjaki, pravniki in opozicija po Janševi usodni napaki 26. 8. 2007 poskušali reševati, kar se rešiti da, vendar je bilo to na Hrvaškem in tudi v tujini pravilno razumljeno kot “naknadna pamet” in kot zapoznelo spreminjanje danih političnih zavez Slovenije. V uradnem poročilu MZZ za leto 2007, je na primer suhoparno zapisano, da sta se avgusta leta 2007 “predsednika vlad obeh držav na Bledu dosegla načelno neformalno soglasje, da se mejno vprašanje predloži v reševanje tretjemu. Vlada Republike Slovenije je zato imenovala skupino pravnih strokovnjakov in skupino strokovnjakov za ugotavljanje stanja na kopenskem delu meje”. Omemba Meddržavnega sodišča je bila spremenjena v “tretjega”, o načelu “pravičnosti” pa ni seveda niti duha in sluha. To je prozoren poskus “face saving” popravljanja škode in prepozen korak nazaj, ki pa očitno ni prepričal evropskih parlamentarcev, ki so Slovenijo in Hrvaško pred nekaj dnevi z veliko večino glasov napotili na Meddržavno sodišče v Haagu. In se pri tem sklicevali na dogovor Janša-Sanader. Da se je Slovenija jasno obvezala na reševanje spora v Haagu, pa ne kažejo samo izjave Janše, pač pa tudi uradna kronologija vlade, ki jo je mogoče najti na spletnem naslovu vlade.

Toda ali ni res, da je hrvaški premier “parafiral” neko pogodbo s Slovenijo (sporazum Drnovšek-Račan) in nato od nje odstopil? Zakaj naj bi nato neka neformalna izjava bivšega predsednika vlade obvezovala Slovenijo? Razlika seveda je in je velika – paraf pogodbe je po mednarodnem pravu samo ena od stopnic na poti do sporazuma. Dokler sporazum ni podpisan ali celo ratificiran – ne velja. Javne izjave treh ljudi v državi – predsednika države, predsednika vlade in zunanjega ministra – pa lahko državo tudi enostransko obvežejo, brez kakršnihkoli “parafov”, še posebej, ko so dane v bolj svečanem vzdušju. In v Sloveniji se je to res zgodilo - ob uradnem obisku Ive Sanaderja na Bledu. Kajti prav za to gre – izjava predsednika vlade Janeza Janše se namreč lahko razume tudi kot “enostranska pogodba”, na to zelo nevarno dejstvo pa smo v Mladini slovenske politike že ničkolikokrat (zaman) opozarjali. Izgovori slovenskih diplomatov, da gre samo za “načelen, neformalen dogovor” v svetu mednarodnega prava pač ne pomenijo čisto nič in to bomo dokazali v naslednjih člankih.

Janša je svojo katastrofalno napako kasneje seveda poskušal prikriti, pri tem pa mu je uspešno pomagala dvojna uporaba pojma “pravičnosti”. Tako je na primer 17. decembra lani v Studiu ob 17, ob prisotnosti zunanjega ministra Samuela Žbogarja Janša ob komentiranju svoje napake 26. avgusta 2007 dejal naslednje: “Hrvaška takrat ni pristala na načelo pravičnosti, zato do podpisa te skupne izjave ni prišlo. Dosežen je bil samo načelni dogovor o tem, da se ustanovita dve komisiji. Ena bo določila sporne točke na meji, druga pa bo poskušala najti rešitev za ta pravni okvir. Obe komisiji še delujeta in tudi danes je bil tukaj dogovor, da se to delo nadaljuje.” Do podpisa skupne izjave med slovenskim in hrvaškim premierom res ni prišlo, tu ima Janša prav, zato pa je bila podana enostranska Janševa izjava o odločitvi, da se spor preusmeri na Meddržavno sodišče v Haagu. Vse to pa se je zgodilo zgolj z zelo meglenimi in ohlapnimi namigi o morebitni uporabi “pravičnosti” in to tiste “pravičnosti”, ki je zelo daleč od danes zveličavnega načela ex aequo et bono.

Vse to je nov dokaz o tem, kako neodgovorno, na pamet, “po domače” in kratkovidno slovenski politiki odločajo o slovenski meji. Vse skupaj pa kaže tudi na razloge, zaradi katerih se je Janez Janša odločil, da skupaj s Pahorjem podpre enotno fronto proti Hrvaški. Ne gre za patriotizem, niti ne za zahvalo zaradi zaposlitve Dimitrija Rupla, niti za nadaljevanje predvolilnih simpatij, pač pa predvsem za prikrivanje lastne, katastrofalne zunanjepolitične napake. Prav zato, ker je Janša že javno obljubil reševanje spora pred Meddržavnim sodiščem v Haagu in v zameno ni dobil popolnoma nič – Hrvaška je nato celo uvedla ERC - je moral pristati na Pahorjevo zaostritev, s katero po neizpolnjenih Sanaderjevih obljubah sedanji premier poskušal vsaj deloma popraviti veliko škodo, ki jo je storila prejšnja vlada. Po drugi strani pa je prav tako jasno, zakaj hrvaška vlada, ki ji je Janša že “leta 2007 podaril” Meddržavno sodišče v Haagu, tako vztrajno zavrača Ahtisaarijevo in Badinterjevo medijacijo.” Le kdo bi pristal na manj, če ima v rokah boljšo rešitev? Zakaj bo to hrvaško stališče kljub slovenskemu članstvu v EU težko spremeniti, pa bomo pojasnili v naslednjem prispevku.





 
 

komentiraj

Komentarje lahko objavljalo le registrirani uporabniki.
Če ste že registrirani, se prijavite spodaj:
Email:
Geslo:
2009-06-23 15:10:29 by Tasos  
Evil Dick,

rad bi imel zadnjo, kajne? Verjetno bi ti danes, ko je popolnoma jasno da je imel prav Mekina in ne ti moral zapreti gobec s kakšno pošteno žalitvijo, toda do življenskih oblik na nižji stopnji razvoja čutim samo pomilovanje. Kar se tiče Konvencije o pravu morja - v stvku jasno piše, da gre za eno, ti pa se "vadiš" na en napačno zapisan "e" da bi dokazal, da je Mekina butelj. Drugič - danes lepo vidimo, kako so obljube o Meddržavnem sodišču vplivale na hrvaško trmo in to upravičeno. In tretje - seveda tudi za to Slovenija izgublja vso podporo v EU. Parlament gor ali dol, celo popravljen Rehnov predlog ni daleč od mednarodnega prava, sloveniji pa se v najboljšem primeru ponuja "režim" dostopa do odprtega morja.

2009-02-26 23:16:31 by evil dick  

Taoslu

Ne samo, da je butelj Mekina, še večji butelj si ti. Namreč Konvencije OZN o pomorskem mednarodnem pravu, katere 15. člen bi določal možnost “zgodovinskih okoliščin” pri delitvi morja, ni! Obstaja le UNITED NATIONS CONVENTION ON THE LAW OF THE SEA. In njen 15. člen, ki ga omenja Mekina. Vir, ki ga navajaš sam, pa ne govori o konvenciji, pač pa o konvencijah. Jasno, tudi to poimenovanje konvencij kot pomorskih je napačno, gre za napačen prevod, pravi bi se glasil: United Nations Convention on the Law of the Sea. Če je vir, ki ga navajaš res vir, po katerem povzema Mekina, potem je jasno, da je še večji butelj, kot sem mislil sprva. Na netu je mnogo bolj svežih in pravilno poimenovanih ali prevedenih virov. Kot drugo, samo idiot, kot si, pa lahko 'spregleda' to malenkost, da sicer napačni prevod govori o konvencijah, torej v množini. Mekina pa piše o eni konvenciji in o njenem 15. členu. Razen če ne meniš, da je v vseh konvencijah o pravu mora 15. člen z enako vsebino. Hahahaha… Kakorkoli že, butlja sta ti in Mekina, s tem da očitno oba tudi ne ločita med pomorskim pravom in pravom morja. Hahahah…

Kot tretje, butelj napačno trdi, da med dogovorom Sanader-Janša 'ni postopka', medtem ko da med sporazumom Drni-Račan je. Očitno si tudi nepismen, saj ne znaš prebrati naslednjega: »Državi bosta ustanovili meddržavni komisiji strokovnjakov za mejo in pravnih strokovnjakov, ti pa naj bi po pričakovanjih premiera Janše do konca leta pripravili predlog sporazuma za haaško sodišče, ki ga bosta morala potrditi še oba parlamenta.« (RTVS, 26.8.'07) Torej med dogovorom Sanader-JJ je parlament! Tako kot v primeru sporazuma Drni-Račan.

Kot četrto, to, da so sporne točke nekje na meji in kopnem, se res ni bilo potrebno dogovarjati, ker je bilo znano že pred Bledom. Torej predmet problema med državama – meja – je bil znan že pred Bledom, tudi to, da je sporna meja na kopnem in morju. Ni pa bilo konkretnih 'predmetov', torej natanko katere točke. In teh tudi nista dogovorila Sanader in JJ, pač pa je bil sklenjen dogovor, da sporne konkretne 'predmete' poišče mešana komisijo. Ki pa, kot pravu Škrkova, ni mogla določiti vseh spornih predmetov, kaj šele da bi jih premiera na Bledu. Osel, nauči se brati in nato nemara tudi kaj razumeti.

2009-02-17 20:14:51 by Adelsberg  
Naša "elita" bo še vedno letovala na Karibih, Maldivih, Francoski polineziji . . . briga njih tu nek izhod na odprto morje . . .

2009-02-16 18:41:03 by Tasos  
Evil Dick,

Začela bova pri tvojem četrtem odstavku, kjer zmotno trdiš, da je Mekina predrzen butelj, ki nima pojma o pojmih, ker naj bi napačno navedel naslov Konvencije OZN o pomorskem mednarodnem pravu. Zadeva je preprosta – ti si tisti, ki je očitna nula, saj si prvič z osebno žalitvijo prešel meje civiliziranega obnašanja in si zaslužiš, da te moderator frcne s podnožja tega teksta. Tudi sam imam včasih kakšno pripombo na kakšnega od člankov spletnih medijev, ampak nikoli ne bi šel čez meje normalne komunikacije.
Drugič, seveda nimaš pojma, ko trdiš, da se je Mekina zmotil, saj ima popolnoma prav. Ženevska Konvencija o teritorijalnem morju in zunanjem morskem pasu je popolnoma pravi naziv konvencije, najdeš pa jo v “Zakon o ratifikaciji Ženevskih pomorskih konvencija od 29. Aprila 1958 godine, Ur. L. SFRJ – Međunarodni ugovori i drugi sporazumi br.4/1965) medtem ko je Konvencije OZN o pomorskem mednarodnem pravu objavljena v Uradnem listu SFRJ, Mednarodne pogodbe št. 1/1986. Imaš jih npr. V NUK-u. Pod temi naslovi in torej popolnoma pravilno.

Da bi razumel vse ostalo pa ti očitno manjka podlage, zato cel čas ponavljaš neumnosti. Lepo ti je bilo razloženo, da mednarodnopravni učinki enostranskih obljub in postopka sklenitve mednarodne pogodbe ki pač ni postala veljavna - niso enaki. V prvem primeru ni postopka, zato lahko obljuba velja takoj, v drugem pa je postopek, in če je zastal na neki točki, potem pogodbe pač ni. Česar seveda ne moreš vedeti, če tvoje znanje mednarodnega prava temelji na občutkih in lastnih definicijah “veljavnosti” ali “neveljavnosti” tvojih “dogovorov.” In seveda “dogovor” Drnovšek-Račan ni “neobvezen”, seveda lahko ima nek pomen ob arbitraži, toda Janševa izjava je v tem pogledu veliko bolj obvezujoča. Kar se tiče “predmeta” razsojanja – seveda nimaš prav, ko trdiš, da ta med državama ni določen, saj je v Janševi izjavi jasno povedano, da so to nedoločeni deli kopenske in morske meje. Kaj pa naj bi bil drug “predmet”? Samo konkretno se je potrebno dogovoriti še za vse točke, kjer obstaja spor in tudi te točke so v največji meri že znane. To vedo celo na Geodetskem zavodu. Glavni problem je zato ravno načelo “pravičnosti”, kako je pa s tem pa je bilo že vse lepo razloženo tistim, ki pač razumejo.

2009-02-13 19:15:07 by evil dick  
Če kdo lajna, si to ti. Ki nimaš pojma. Fakt je, da se paraf zgodi, ko je dosežen nek dogovor. Če ni dogovora, ni parafa. In Drni in Račan sta najprej dosegla dogovor, potem podpisovala. Da bi morala ta 'predhodna' stopnja podpisovanja doživeti ratifikacijo v zakonodajnih telesih obeh držav, je jasno. Jasno pa je tudi to, da bi tudi dogovor Sanader-Janša glede razsojanja glede meje moral končati kot pogodba, ki jo potrdita zakonodajni telesi obeh držav. Oziroma: »Državi bosta ustanovili meddržavni komisiji strokovnjakov za mejo in pravnih strokovnjakov, ti pa naj bi po pričakovanjih premiera Janše do konca leta pripravili predlog sporazuma za haaško sodišče, ki ga bosta morala potrditi še oba parlamenta.« (RTVS, 26.8.'07) Brez te potrditve je ta dogovor vreden toliko kot dogovor Drni-Račan, ali pa še manj, saj ni bil niti parafiran. Tako dogovor Drni-Račan kot dogovor Sanader-Janša sta predhodni stopnji, ki če bi naj 'zaživeli', bi morali doživeti 'potrditev' v parlamentih obeh držav. Samo butec pa pomen dogovora Drni-Račan zminimalizira na nekaj 'neobveznega', medtem ko dogovor Ivo-JJ zapopade kot ne-vem-kako zavezujoč dogovor. Resnica je prej obratna.

Kot drugo, očitno imaš tudi velike težave s pismenostjo, saj očitek, da pišem, da na Bledu ni bilo načelnega dogovora glede 'tretjega', ne drži. Tudi ne drži, da pišem, da se nista dogovorila glede predmeta razsojanja. In ravno zato ker to ne drži, se zdaj popravljam: na Bledu se NISTA dogovorila o konkretnem predmetu razsojanja. Na Bledu pade dogovor, da bo sodišče v Haagu razsojalo tako o meji na kopnem kot na morju. Gre za to, da je RH najprej vztrajala, da bi razsojanje glede meje na morju in glede meje na kopnem potekalo pred različnimi 'tretjimi'. RH je sprva terjala, da o meji na morju razsoja mednarodno sodišče za pomorsko pravo v Hamburgu, ki ni 'pristojno' za meje na kopnem. Kar pomeni, da bi mejo na kopnem 'potegnil' nek drug 'tretji'. RS je takšno stališče zavračala, in na Bledu pade dogovor, da bi naj tako o meji na kopnem kot na morju odločalo sodišče v Haagu. Vendar ta dogovor o razsojanju enega in istega 'tretjega' glede poteka meje tako na morju kot na kopnem ni konkreten dogovor o predmetu razsojanja. Ravno z namenom določitve 'predmetov' razsojanja je bila 'obnovljena' mešana komisija. Oziroma: »Janša je dejal, da bosta državi obnovili delo mešane komisije, ki bo naredila natančen seznam spornih točk na kopenski meji, ki bo posredovan sodišču. Sanader je ob tem dodal, da se za "mejo na morju ve, da ni rešena", zato bo komisija naredila le seznam spornih kopenskih točk.« (RTVS, 26.8.'07) Iz navedka je povsem jasno, da se nista dogovorila glede 'predmetov', tj. glede spornih točk, pač pa sta job pustila mešani komisiji. Ki, to zdaj vemo, ni dosegla dogovora o vseh spornih točkah na meji. Torej vsi 'predmeti' še danes niso določeni in glede tega obstaja spor. Kaj se razmejuje, je še vedno odprto vprašanje, kar je v intervjuju za Mladino povedala tudi članica komisije Mirjam Škrk…
http://www.mladina.si/tednik/200905/dr__mirjam_skrk__profesorica_mednarodnega_in_pomorskega_prava

Kot tretje, da imaš resne težave z razumevanjem je jasno. Zato ne čudi, da budališ, da pišem, da je Mekina 'zgodovinskost' in 'posebnost' vrgel iz mednarodnih konvencij. Ne, ni jih. Jih je pa vrgel iz načela 'notranje pravičnosti'. Kar je velika NEUMNOST! AKLi pa stvar maniupuacoje, saj s tem, ko vrže 'zgodovinske okoliščine' iz načela 'notranje pravičnosti', lahko potem piše, da je Janša 'nasedel' in da RS ostane le še razmejevanje po 'načelu sredine'.

Kot četrto, se zahvaljujem orozarju, ker je opozoril še na eno Mekinino neumnost. Namreč Meikna piše o 15. členu 'Konvencije OZN o pomorskem mednarodnem pravu'. In s tem med vrsticami sporoča, da ne loči med pomorskim pravom in pravom morja. Ob takšnem mešanju pojmov, pa bi lahko Meikini le sporočili, naj sam najprej razčisti s pojmi, potem pa drugim bere levite. Mekina ne samo, da zapopada populistične pismarske prijeme, pač pa je tudi neveden butelj. Predrzen butelj, ki drugim očita neznanje, dasiravno ga ima sam na pretek. Neznanja namreč.

2009-02-13 11:09:28 by  
Evil Dicku

že 5 x je ponovljeno, pa še vedno ponavljaš eno in isto lajno. Paraf je točno določena stopnja pri sestavljanju mednarodnih pogodb. Zato seveda lahko trdiš, da je po SSKJ paraf podpis - ampak p Dunajski konvenciji to ni PODPIS ampak je PARAF. Za karkoli že sta se Drni in Račan dogovorila. In sodišče pri svojem delu ne bo iskalo razlage v SSKJ ampak v mednarodnem pravu, tudi v Dunajski konvenciji.

Druga neumnost je trditev, da se Sanader in Janša nista dogovorila ne o predmetu ne o sodišču, pa so lepo citirane izjave, kjer je jasno da so predmet spora ne-dogovorjeni deli meje in da je arbiter Meddržavno sodišče. Na to se poziva tudi Evropski parlament. Cel svet bo govoril drugače, le mi bomo ponavljali eno in isto "resnico." In na koncu govorili še o "zaroti" celega sveta ki ne vidi da je belo črno, črno pa belo ?

Tretjič: Mekina ni nič "izločil argument azgodovinskosti" če je napisal, da je to del konvencij in torej del prava po katerem sodi sodišče. Ali misliš da če bo 100 X napisano, da je nekaj Mekina "izločil" bo pa ta debela, mastna nersnica na koncu obveljalo kot resnica ?

Četrtič: Orožar ima prav, gre za pravo morja. Zahteve za stik teritorijalnih voda z odprtim morjem pa so bile.

2009-02-13 05:35:57 by orozar  

pravo morja

Ce ze govorite o mesanju pojmov: gre za pravo morja in ne za pomorsko pravo. Slednje s ukvarja z ladjarji, tovorom, pogodbami, posadkami, ipd.

Navedite eno drzavo, ki je zahtevala "neposteden dostop do odprtega morja". Je ni. Razlog: zahtevek je brez vsebine.

Preucite vsaj osnove PRAVA MORJA preden pisete clanke.

2009-02-12 23:38:48 by evil dick  
He! He! Razne čudake srečaš, nekateri pa so naravnost 'presežek'. Jep, Račan in Drni se nista dogovorila glede poteka meje? Hja, le kaj sta potem parafirala. Ne-dogovorjen potek meje? Mar ni prišlo na Hrvaškem do 'upora' Račanu ravno zaradi dogovorjenega poteka meje, še več, zaradi narisanih mej? Še večji 'biser' je trditev: Drni in Račan nista podpisala, pač pa parafirala dokument o poteku meje. Hja, ne vem, moj SSKJ besedo 'parafirati' pojasni kot 'narediti pisno znamenje v obliki skrajšanega PODPISA'. Še bolj neumno je 'utemeljevanje' teze, da je način razsojanja dogovorjen, ker sta se Janša in Ivo dogovorila o Haagu (= 'tretjemu') in o predmetu razsojanja. Daj, najprvo se nauči ločevati te 'fenomene': 1) institucija, ki bo razsojala ali arbitrirala; 2) predmet razsojanja, arbitraže; 3) način razsojanja, arbitriranja. Tudi če je prišlo do dogovora glede 1 in 2, ni bilo dogovora glede 3. To ne dokazuje noben navedek Janše. Tj. noben navedek ne dokazuje, da se je Janša odrekel razsojanju glede na zgodovinske in specifične okoliščine, ki jih 'jamči' 2. odstavek 15. člena konvencije o pravu morja. Ki pa ga očitno Mekina 'izloči' iz mednarodnega prava, z namenom, da bi lahko manipulativno (ali po zmoti) Janši podtaknil to, da je on obljubil razsojanje le po načelu 'notranje pravičnosti', izključitev argumenta zgodovinskosti in specifičnosti iz te 'notranje pravičnosti', pa implicira, da RS potemtakem ostaja le še razmejitev glede na sredinsko črto v Piranskem zalivu. Se pa strinjam, da izhod na odprto morje lahko Slovenija dobi le, če sodišče vzame resno stanje na dan 25.6.'91, upošteva sporazum Drnovšek-Račan, zanika enostranska dejanja itd. Natanko tako! RS ima glede meje 'usodo v svojih rokah', tj. vse bo odvisno od spretnosti barantanja in prepričevanja z zgodovinskimi argumenti. Ki so po mojem mnenju zelo močni in dobri. Če bo slo-diplomacija in 'stroka' v tem dokazovanju upravičenosti RS do določenih delov morja in kopnega slaba in ji bo spodletelo, potem si ne večine zaliva ne dostopa na odprto morje RS niti ne zasluži.

2009-02-12 17:18:33 by  
by-u :

Meni se zdi, da v članku niso zapisane bedarije, pač pa tudi za Slovenijo zelo neprijetna dejstva. S katerimi se je morda bolje soočiti danes kot pa jutri. Jasno je, da je "neformalen dogovor" bolj zavezujoč kot "s strani vlad podpisan sporazum o razmejitvi". Zakaj? Ker je dogovor. Sporazum Drnovšek-račan pa sploh ni bil podpisan. Bil je le parafiran. Da bi veljal, bi moral biti še podpisan in ratificiran. In le kako je mogoče reči da se o načinu razsojanja nista dogovorila, ko pa je citirana Janševa izjava o dogovoru. Mesto razsojanja je določeno - Haag - da se bo odločalo o spornih delih kopenske in morske meje pa tudi. To je "fakt". Iz tega se Slovenija lahko deloma izvije, ampak težko. Morda bomo izvedeli, kako. Seveda se lahko tudi vprašamo, kje je bil Evropski parlament, ko smo parafirali sporazum Račan - Drnovšek. Zakaj tedaj niso pritisnili na Hrvaško ? Znova napaka diplomacije. Slabo delo. Sedaj je tudi Slovenija ravnala tako kot Hrvaška. S tem je po nepotrebnem izgubila prednost. Politiki morajo sedaj to popravljati. Prav to sedaj počnejo. Lepijo, pilijo, popravljajo napake, flikajo...zapravljajo prednost, ki smo jo imeli.

Zakaj bi bila odločitev Biščevića o ERC-ju bolj "konkretna" kot Janšin dogovor? Naš vrli Janez je glasno in jasno povedal, da gremo v Haag. Brezpogojno. Točno to, kar je hrvaška politika želela slišati. Primerjava je prava, za nameček pa Janša (žal ?) ni samo državni sekretar (ker bi lahko rekli da ima prenizek rang za zavezujoče izjave), pač pa je pomemben "organ zunanjega predstavljanja" in ima njegova beseda veliko težo. Ja, tako se temu reče strokovno...Organ gor ali dol, tudi če si je želel gor smo se zaradi njega sedaj zapčili dol...

Kar se tiče načela "zgodovinskega" odločanja : v tekstu ni nič postavljeno "zunaj" načel pravičnosti. Piše namreč, da se to načelo uporablja v okviru dveh konvencij. Konvencije pa so eden od virov mednarodnega prava. Torej ni nobene napake. Imaš pa načeloma prav, morda bi Slovenija res lahko dobila tudi "dimnik." Ta možnost ni izključena, piše samo, da je na osnovi tega načela težko dobiti kaj več kot del zaliva. To pove že logika - če bi bilo to lahko, potem bi tudi Slovenija zlahka pristala na Haag. Izhod na odprto morje pa lahko tako Slovenija dobi le, če sodišče vzame resno stanje na dan 25.6.91, upošteva sporazum Drnovšek - Račan, zanika enostranska dejanja itd. Ni torej vse izgubljeno. Bo pa težko. Morje pripada obali in da bi bili bolj "ziher" bi potrebovali več obale (tu smo nekaj deset let prepozni) ali pa malo bolj ohlapna pravila - kar nam je Janša zapravil tudi 26. ampak povsem dokončno šele avgusta leta 2007.

2009-02-12 15:41:34 by  
@by :
Ne morš vrjet, kakšne bedarije 'prodajajo' nekateri'. Po logiki teh naj bi bil neformalen dogovor bolj zavezujoč kot pa že s strani vlad podpisan sporazum o razmejitvi. In tudi posledice nespoštovanja neformalnega dogovora so hujše kot glede nespoštovanja že podpisanega sporazuma s strani vlad, kne? Uf, saj res, RS je EU-parlament 'primazal zaušnico'. Hahahahaha... Strašno.

Kot drugo, da s strani Janše ni bilo nobenega pogojevanja, je res. Vendar nobenega pogojevanja ni bilo niti s strani Sanadra. Zakaj? Ker se o načinu razsojanja v Haagu nista pogovarjala in tudi ne dogovorila. Način razsojanja v Haagu ni bil nikoli dogovorjen. Niti ne formalno. To je fakt. Dogovorjen pa je bil predmet razsojanja - meja na morju in moje na kopnem, v točkah, kjer prihaja do nestrinjanja glede poteka meje.

Kot tretje, Hido Biščević je podpisal povsem konkretno zadevo, tj. izvzetje držav članic EU 'iz' Zerpa. Zato je primerjava z Janšinim ne-dogovorom glede načina razsojanja v Haagu povsem deplasirana.

Kot četrto, je res, da v članku nikjer izrecno ne piše, da pri načelu razsojanja intra legem ni mogoče upoštevati zgodovinskih in drugih okoliščin. Vendar Mekina izrecno zapiše, da obstajajo kar 3 načela razsojanja: načelo 'notranje', 'zunanje' pravičnosti in 'zgodovinsko' načelo. S tem pa je Mekina implicite 'zgodovinsko načelo' postavil zunaj načel pravičnosti nasploh. Kar je neumnost. Ali pa manipulativna poteza, saj s tem, ko 'zgodovinskost' odločanja postavi zunaj 'notranje pravičnosti', ostane razsojanju po načelu 'notranje pravičnosti' le še 'sredinsko razmejevanje'.

Kot peto, to, ali bi (bo?) sodišče odločilo, da je 'dimnik' upravičena zahteva RS, je odvisno od argumentov slovenske strani. Ni jasno, zakaj bi sodišče, če/ko bi razsojalo v skladu z 2. odstavkom 15. člena konvencije o pravu morja, argument 'zgodovinskosti' omejil le na pravico do večinskega 'lastništva' RS v Piranskem zalivu, vse ostale zgodovinske argumente pa izločilo. Če bi se že odločilo odločati na podlagi zgodovinskih argumentov in specifik bi sodišče lahko upoštevalo tudi 'zgodovinske' argumente glede zahteve RS po 'dimniku'. Kot zapisano, lahko bi, lahko pa tudi ne. V sled tega je vsako pametovanja o tem, da sodišče pa zagotovo ne bi upoštevalo zgodovinskih okoliščin, na podlagi katerih je RS 'upravičena' do 'dimnika', pisanje na pamet. RS naj zbere zgodovinske argumente v svoj prid, menda so ti OK, in gre pred haško sodišče... Če ima moda. He! He!




2009-02-12 10:42:50 by  


"Po teh pogovorih - ne samo današnjih - ampak vseh dosedanjih v letošnjem letu lahko rečemo, da na tej strani obstaja, zaenkrat še neformalno, načelno soglasje, da nerešena vprašanja v zvezi z mejo med državama predamo Mednarodnemu sodišču v Hagu." Točno tako je dejal Janša 26.08.2007. Sanader je stal ob njem in je ta dogovor potrdil. Besedica "neformalno" pomeni, da "papirnatega" dogovora pač niso podpisali. Ampak to ne pomeni, da dogovora ni bilo. Bil je, pa še "načelen". Bravo - sedi ena ! Cvek za premiera iz mednarodnega prava. In cvek za njegove preplačane svetovalce. Le kje so se kopali, ko bi morali svetovati predsedniku vlade ? Verjetno kje na hrvaški obali. Dogovor DVEH in skladnost volj dveh premierov je očitna. Ob tem reče še "na tej strani". Celo če Sanader in Janša ne bi mislila enako je jasno da je bil Janša odločno za Haag, zato je trditev o obvezujoči izjavi dokazana. Malo naprej Janša še precizira: "kar se tiče vprašanja meje, je načelno soglasje, da jel ahko predmet presoje tako meja na morju kot meja na kopnu - natančneje tisti deli meje, o katerih se ne strinjamo." To je bilo torej jasno dogovorjeno. In še enkrat poudarjam - nobenega pogojevanja s strani Janše ni bilo. Pogoje si je morala slovenska politika izmisliti šele po Janševi napaki.
Zato pa je Sloveniji nato politično ušnico primazal Evropski parlament.
Mimogrde - v EU imajo celo politične izjave velik pomen. Slovenija je na Hrvaško pritiskala zaradi politične izjave (agreed minutes) iz leta 2004, ki jo je podpisal Hido Biščević, državni sekretar. Tu pa imamo opravit z izjavo predsednika vlade. Tako kot se francoski predsednik vlade ni mogel sklicevati na to, da glede konca jedrskih poskusov "niso mislili resno", da ni bilo o tem "nobene pogodbe" itd. se tudi Slovenija ne more delati, da Janša ni rekel tega, kar je. Imel je čas, da pogojuje - pa ni. Lepo je pomagal Sanaderju, Hrvati bi rekli 'svaka mu čast !'
Še to - obljuba in izjava sta - preberite si v vsaki bukvi s področja mednarodnega prava - enostranski pravni dejanji. Naslov dokumenta z grbom je "Izjave predsednika vlade Republike Slovenije Janeza Janše po srečanju s predsednikom vlade Republike Hrvaške Ivom Sanaderjem".
Evil Dick se moti tudi glede razsojanja po načelu notranje pravičnost. V članku nikjer ne piše, da pri načelu razsojanja intra legem ni mogoče upoštevati zgodovinskih in drugih okoliščin. Do neke mere jih seveda je mogoče. Razlika je v tem, da po tem načelu in odločanju na osnovi ex aequo et bono veljavnega prava Slovenija lahko npr. dobi večji del Piranskega zaliva (pa ne celega) ampak težko kaj več, npr. izhod na morje zato, ker bi se pri tem upoštevalo dejstvo, da je Slovenija ta izhod izgubila, ko je svojo manjšino v veliki meri pustila v Italiji, pri čemer je Slovenija dobila samo manjši del nekdaj italijanskega ozemlja, večji del pa je pripadel Hrvaški. O tem je septembra leta 2008 govoril tudi Janša - ampak je razsojanje po načelu, ki je širše od sklicevanja na "zgodovinska" dejstva, torej možnost presojanja "po pravici in dobrem", torej po načelu ki bi mu to morda omogočilo z neumnimi potezami uspel zapraviti že avgusta 2007, ko je z "predvolilno dobrohotnostjo", kot to opiše Pavliha - pomagal Sanaderju.
Za nobeno "prepucavanje" ne gre, vse je lepo jasno in očitno. Najbolj hecno je, da si še skoraj dve leti po tem dogodku skoraj nihče v Sloveniji ne želi priznati, kaj se je dejansko zgodilo.


2009-02-12 06:41:29 by Mazi  
Puščam ob strani pravniška prepucavanja. Nekje sem zasledil da naj se zmenijo za mejo običajni kmetje in proletarci. Najbrž bo prišla rešitev na ta način prej.
Hrvati nas sprašujejo zakaj sploh potrebujemo izhod na odprto morje. Ker so oni tako pošteni in pravični da bi vsako ladjo spustili skozi.
Jaz pa bi jih vprašal zakaj hočejo v EU. Ni potrebe, ker smo mi tako pohlevni in ubogljivi da bomo vsakega hrvata spustili skozi.
Še nekaj: Kar ne slišim več da bi se pogovarjali o celotni meji: na Kolpi, na Sotli, na Muri, pa še kje. Kot da je morje vse.
Ostajajo pa še druge nerešene zadeve, kot je JEK in kar je povezano z njo.

2009-02-12 01:30:59 by evil dick  
Tasosu...

Dogovor o 'tretjem' pač NI enostransko pravno dejanje. Že iz samostalnika 'dogovor' je jasno, da se morata dogovoriti najmanj 2. Sam s sabo se ne dogovarjaš. In ko se dogovorita glede načina, predmeta arbitriranja oziroma razsojanja in glede 'tretjega', se podpiše dvostranska pogodba, ta pa se še prej potrdi v – PARLAMENTU! Na Bledu pa ni bilo ne podpisa ne načelnega odgovora glede načina razsojanja v Haagu. Za razliko od tega, je bil npr. DVOstranski sporazum Drni-Račan že podpisa s strani obeh vlad. Janša na Bledu govori o razsojanju po načelu pravičnosti, nič kakšni – 'notranji' ali 'zunanji'. Vendar tudi če bilo izrecno dogovorjeno, zapisano v pogodbo in potrjeno v zakonodajnih telesih obeh držav, da gre za razsojanje po načelu 'notranje pravičnosti', ta 'notranja' pravičnost', kot ugotavljaš tudi sam, ne izključuje odločanja po 2. odstavku 15. člena konvencije o pravu morja, ki izrecno 'uvaja' razmejevanje na podlagi zgodovinskih sli kakih drugih posebnih okoliščin. Torej ni res, kar trdi Mekina, da če se razsoja po načelu 'notranje pravičnosti', da se ne razsoja tudi glede na zgodovinske in druge posebne okoliščine, in da 'zgodovinskost' in 'posebnost' upošteva le razsojanje po 'zunanji pravičnosti', za ta način pa je potreben predhodni dogovor.

2009-02-11 23:23:07 by Tasos  
Evil Dicku

"Neformalen" toda "načelen" dogovor ima večjo težo preprosto zato, ker gre za enostransko pravno dejanje. Primer: Nikaragva se je Meddržavnemu sodišču pritožila, da je za arbitra v sporu s Hondurasom izbran španski kralj. Sodišče je zavrnilo pritožbo, ker je Nikaragva španskega kralja priznala za arbitra. Obljube francoskega premiera in predsednika o koncu jedrskih poskusov je sodišče Meddržavno sodišče prav tako sprejelo kot veljavne. Vse to pa ne velja za neratificirano pogodbo, ki je dvostranski pravni akt, kjer potrebuješ solasje dveh strani. Kdor ne verjame, na se vpraša, zakaj je Evropski parlament Slovenijo in Hrvaško usmeril proti Haagu na osnovi srečanja Janša-Sanader ni pa zahteval spoštovanje parafiranega sporazuma Drnovšek-Račan? Seveda bo tudi slednji sporazum ob arbitraži iimel neko težo - ampak to ne pomeni, da se Janez Janša 26.8. 07 ni ustrelil v koleno. Je morda rekel, "gremo v Haag pod pogojem zunanje pravičnosti!" Ni. Njegova obljuba je, ko jo očistiš balasta, vendarle brezpogojna obljuba. Neformalna, a načelna. In absolutno ni pogojna. In to je napaka. Huda.
Glede razmejevanja na podlagi "zgodovinskih" okoliščin - nič ni "zmanipulirano" lepo je napisano, da gre za "še eno" načelo, ki pa je, če je del dveh Konvencij jasno del "notranje" pravičnosti.
Naslednji ?

2009-02-11 21:40:11 by evil dick  
Se mi zdi rahlo populističen članek...

Kot prvo, ni jasno, zakaj bi imel neformalen dogovor glede Haaga večjo težo kot npr. podpis sporazuma med Drnijem in Račanom. Kaj bi šele pisal Mekina, če bi RS (in ne RH) odstopila od tega sporazuma? Tj. neformalno soglasje še nikoli ni imelo večje teže kot formalni sporazum med državama. In če je odstopitev od sporazuma Drni-Račan brez posledic za RH, ni jasno, zakaj bi odstopitev od blejskega neformalnega dogovora s strani RH imela posledico za RS.

Kot drugo, že sam Meikina omenja 2 različna pristopa razsojanja, ki temeljita na dveh različnih načelih pravičnosti: tisto, ki je 'notranje' pravu; tisto, ki je 'zunanje' pravu. To, kar je nedvomno 'notranje' pravu, je 2. odstavek 15. člena Konvencije OZN o pomorskem mednarodnem pravu, ki izrecno 'uvaja' razmejevanje na podlagi zgodovinskih sli kakih drugih posebnih okoliščin. Ne vem, če nenamerano ali v manipulatorsko svrho, je Mekina ta 2. odstavek 15. člena omenjene konvencije postavil zunaj 'notranje pravičnosti' mednarodnega prava.


2009-02-11 17:19:00 by enostavno  

veliki blef

in kaj bo s ljudmi iz Istre? ali so politcke pozicije, vaznajse od ljudi ??

2009-02-11 13:36:57 by Agent008  

Načelo pravičnosti da ali ne?

Kaj ko bi kakšen raziskovalni novinar dobil kontakt v Haagu in tam povprašal, kako je z načelom pravičnosti? Tukaj lahko sprašujemo enega in drugega, ki bosta trdila nasprotno, v Haagu pa bodo bolj jasni. Tudi v včerajšnjih odmevih je Janša zagotavljal Haaško načelo pravičnosti tako, da naprošam raziskovalne novinarje Mladine, da to preverijo pri kakem zaneslivem viru.

2009-02-11 10:49:09 by kozjanc  
Ko to sprdačino sledim okrog delitve meje si ne morem da ne napišem nekaj dejstev.Nobeden od Slovenske strani se ne vpraša kakšno je bilo stanje na dan pred 25 06 91.Vse kar se je dogajalo in se še dogaja po tem datumu je Hrvaški "nateg" in mi smo naivni kar se tega tiče.Če si imel nekaj pred tem datumom in si uprabljal in koristil in da na tistem področju ni posegala Hrvaška z svojo državno upravo ne more biti predmet spora.Vse kar se bo Slovenska oblast pustila da se raspravlja o drugačni razlagi je vsaj delno ali pa v celoti "popušila".Če se gremo s hrvati da raspravljamo po medržavnem pravu potem je potrebno zagovarjati in Hrvatom dati vedeti da je to meja na Mirni.Meja na Mirni je menda zadnja mednarodna meja med Slovenijo in Hrvaško.

 


Priljubljeno

Rolanje po sceni

Izjave tedna

Mladinamit

Naredi sam Diareja


Igre

Parada

Duplerice

Konzum