Aleksandra Bikić

23. 8. 2013  |  Mladina 34  |  Politika

Priprave »kopiraj-prilepi«

Učitelji za prepisovanje niso kaznovani

Samo en klik do letnih priprav na internetni strani založbe Modrijan

Samo en klik do letnih priprav na internetni strani založbe Modrijan
© www.modrijan.si

Učitelji morajo vsako leto oddati letno in dnevne priprave, nekateri med njimi pa se raje, kot da bi jih napisali sami, odločajo za kopiranje založniških predlog. Učbeniške založbe Rokus, Modrijan in Izolit (pa tudi druge) namreč na svojih spletnih straneh učiteljem ponujajo brezplačne priprave in nekateri učiteljih jih pač uporabijo.

Priprave »kopiraj-prilepi« so seveda sporne, saj učitelji v razredu kaznujejo prepisovanje učencev, čeprav ga uporabljajo tudi sami. Prav tako se pri prepisovanju priprav postavi vprašanje, kolikšna je pravzaprav strokovna usposobljenost učiteljev, če ti prepisujejo, kar so jim napisali drugi. Pisanje letnih in dnevnih priprav je del strokovnega dela učiteljev, brez kakovostnih učnih priprav tudi ne morejo opraviti strokovnega izpita.

Kot pojasnjujejo pri založbi Rokus, so letne in dnevne priprave – pa tudi prosojnice in učni listi, ki jih ponujajo – prilagojene »glede na konkretno učbeniško gradivo, ki ga založba izdaja«. To je trženjska poteza, saj z lajšanjem dela postane založba za učitelje, ki določijo, katere učbenike bodo učenci uporabljali, privlačnejša. Pri založbi Izolit so dejali, da priprave ponujajo tudi zato, ker jih številni učitelji »prosijo« zanje.

Ali so letne priprave res skopirane iz založniških predlog, na ministrstvu za šolstvo ne ugotavljajo. Strinjajo se, da so prepisane priprave neprimerne, ker niso ustrezno prilagojene specifičnemu delu v posameznih razredih. Sindikalist Branimir Štrukelj pa svoje kolege brani, češ da se lahko za predlagane priprave odločijo zaradi strokovne avtonomnosti. Kot ugotavljajo na inšpektoratu za šolstvo in šport, učitelji pogosto dojemajo učne priprave zgolj kot formalnost. Pravijo tudi, da dober pedagog uro vodi kar »iz glave«. Ker prepisovanje ni sankcionirano, se učitelji lahko zadovoljijo z minimumom, ki še ustreza zahtevam inšpekcije.

Toda zakaj se potem sploh zahtevajo učne priprave? »Komur delo v šoli kaj pomeni, gotovo premišlja o opravljenem pouku in si v mislih dela načrte za prihodnje delo,« je v prispevku Osnovnošolska didaktika zapisal dr. Franc Žagar. Pedagoška priprava na pouk je namenjena individualizaciji, specializaciji in suverenosti dela v razredu. Vnaprej spisane priprave, ki so le formalnost, pač ne izboljšujejo kakovosti pedagoškega procesa.

Če so priprave res take, jih učitelji ne potrebujejo in za to zanje ne potrebujejo plačila. Če pa so učne priprave tako pomembne, kot navaja stroka, je treba plagiatorstvo preganjati, saj znižuje kakovost pouka.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.