Igor Mekina

 |  Družba

Papež proti multinacionalkam

Potem ko je papež Frančišek kapitalizem razglasil za »novo tiranijo« in razkril presenetljiva dejstva o svoji mladosti, je Sveti sedež ostro kritiziral še vlogo multinacionalk in novih regionalnih trgovinskih sporazumov, ki so oblikovani v škodo revnim državam sveta

Papež Frančišek preseneča – in to že skorajda neprestano. Najprej se je odrekel razkošnemu 'papamobilu', odslovil voznika in se sam raje usedel za volan starega renaulta s z okoli 300.000 prevoženimi kilometri. Potem je ateistom obljubil zveličanje, istospolne zveze razglasil za stvar izbire vsakega posameznika, osebno poklical glavnega urednika italijanske Repubblice in z njim razpravljal o začetku sveta ter priznal, da ga je svoj čas učila tudi učiteljica komunistka, ki jo je ubila vojaška hunta.

Še pred tem je kritiziral kapitalizem kot »novo tiranijo« in družbo »zametovanja«, ki uničuje mladost in starost ter mladim odreka spoštovanje, »ki prihaja z delom. Ta teden je odkril, da je svoj čas delal kot pomivalec tal, da je menihom ob petih zjutraj pral obleke in da je svoj čas delal tudi kot varnostnik in 'vunbacitelj' v nekaterih klubih v Buenos Airesu.

Po svojem odkritem zavzemanju za revne in ponižane in po svojih vsestranskih življenjskih izkušnjah je ta papež zagotovo pravi božji dar: in med vsemi, ki smo jih lahko spoznali v zadnjem času, zagotovo najbliže svobodomiselnim in liberalnim pogledom na ureditev družbe, ne glede na to, da v nekaterih pogledih tudi Frančišek seveda ostaja zvest konservativnim koreninam katoliške cerkve. Toda če bi sodili Katoliško cerkev samo po njem in njegovih nazorih, potem bi številni kritiki katoliške cerkve zagotovo morali temeljito spremeniti mnenje o tej družbeni instituciji. Papež Frančišek je v kratkem času med vsemi papeži doslej naredil največ za temeljito spremembo nazorov v cerkvi in v precejšnji meri vplival tudi na zbliževanje pogledov laikov, ateistov in agnostikov, pa tudi pripadnikov drugih religij s pogledi katolikov.

Prav to je dokazal tudi s svojo zadnjo potezo. Povedano bolj natančno – gre za uradno potezo Svetega sedeža, ki se sicer pogosto (in napačno) enači z Vatikanom, pri čemer pa je mogoče z veliko verjetnostjo sklepati, da Sveti sedež svojih stališč ni sprejel brez odobritve ali pa celo brez neposrednih inštrukcij papeža. Sveti sedež je namreč pravkar precej ostro kritiziral različne mednarodne sporazume o prosti trgovini, ki v resnici zgolj omejujejo svobodo držav in skrbijo za ohranjanje neenakosti v svetu. Kritika Svetega sedeža je usmerjena predvsem proti sporazumom kot so TPP, TAFTA/TTIP in podobni, torej sporazumov, ki so jih nedavno kritizirali in razgalili tudi na straneh WikiLeaksa in drugih podobnih organizacij.

Stališče je uradno predstavil Silvano M. Tomasi, apostolski nuncij in stalni predstavnik Svetega sedeža v OZN in drugih organizacijah v Ženevi, ki je na 9. ministrski konferenci WTO dejal naslednje: »Čeprav manjšina doživlja vse hitrejšo rast v bogastvu, se prepad, ki ločuje veliko večino od blaginje, ki jo uživajo ti maloštevilni, vse bolj veča. To neravnovesje je rezultat ideologij, ki branijo absolutno avtonomijo trga ter finančnih špekulacij. Posledica tega je načelno zavračanje pravic držav, katerih naloga je skrbeti za splošno blaginjo, da bi lahko izvajale katerikoli nadzor. Tako se rojeva nova tiranija, nevidna in pogosto virtualna, ki enostransko in brezobzirno vsiljuje svoje lastne zakone in pravila. Še hujši razvoj je to, da so takšne politike včasih zapovedane v okviru pravil trgovanja, ki so izpogajana v WTO in v bilateralnih ali regionalnih sporazumih o trgovini.«

Poročilo gre še naprej in kritizira novo obliko regionalnih trgovinskih sporazumov, ki so postali »mega-regionalni trgovinski sporazumi« in ki se že rutinsko odvijajo tajno. Gre seveda za Sporazum o transpacifiškem partnerstvu (TPP) in za Transatlantsko partnerstvo trgovine in investicij ali TTIP. Sveti sedež meni, da je »samo mednarodni sistem jasen« in da le ta majhnim in revnim državam zagotavlja pravice, ki jih v regionalnih sistemih, kjer so »penalizirane« in kjer je sistem »asimetričen« - nimajo. Kot najbolj nevarne posledice Sveti sedež navaja »krepitev monopolov nad zdravili, ki rešujejo življenja« in ki omejujejo dostop do teh zdravil, s čemer multinacionalke na ta način omejujejo možnost držav za vzdržen trajnostni razvoj.

Ta stavek je jasna kritika sporazuma TPP, hkrati pa kritika onemogočanja trajnostnega razvoja pomeni hudo kritiko klavzul o »suverenih pravicah« korporacij in multinacionalk. Sveti sedež ima seveda zelo prav – toda če ne bi bilo papeža Frančiška in njegove revolucije, potem tako hude kritike na račun najmočnejših v svetu s strani Svetega sedeža skoraj zagotovo ne bi mogli ne slišati ne prebrati.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.