Anže Tomić

24. 7. 2015  |  Mladina 30  |  Družba

Pogum ni dovolj

Ustanovitelji uspešnih podjetij so imeli denar, da so se projekta sploh lotili

V dobi zagonskih podjetji, mobilnih aplikacij in platform skupinskega financiranja se je spet ustvarilo okolje, v katerem marsikdo vidi svojo pot do uspeha. Svetla luč uspešnih podjetij, kot so Whatsapp, Instagram, AirBnB in Uber, je močna vaba za ljudi, ki mislijo, da jim lahko tako zelo uspe kot ustanoviteljem omenjenih podjetij.

Zaradi uspehov teh ustanoviteljev se je začel iskati arhetip modernega podjetnika; vztrajen posameznik, ki brez težav sprejema tvegane odločitve, te pa na koncu pripeljejo do uspeha. Direktorji takšnih podjetij so tako postali modeli, ki jih skušajo posnemati vsi, ki bi radi šli po njihovih stopinjah, in večini seveda ne uspe. Nekaj gre pripisati količini ljudi, ki vsak dan poskuša z novimi idejami, in vse seveda niso tako dobre kot tiste, ki uspejo. Vendarle pa se je začel kazati trend, da je vsem uspešnim podjetnikom skupna predvsem ena lastnost. Dostop do denarja. Ta lastnost se je pokazala v raziskavah, ki so proučile uspešna podjetja in ljudi, ki so jih ustanavljali. Na univerzi v Berkeleyju so ugotovili, da so bili v veliki večini uspešni moški z visoko izobrazbo, ki jim jo je omogočil njihov status.

Večina uspešnih ustanoviteljev zagonskih podjetij je tako imela zaledje v obliki podedovanega premoženja ali tako visokega statusa staršev, da jim ni bilo težko dobiti sredstev zagonskega kapitala. Raziskave so namreč pokazale, da je uspešnim direktorjem lažje sprejemati tvegane odločitve, če njihovo življenje ni odvisno od uspeha podjetja. V takšnih okoliščinah je seveda lažje preizkušati različne ideje, in ko tista ena uspe, se to prehitro pripiše prej omenjeni vztrajnosti in pogumu. Idealen podjetnik je torej mit, ki se ustvari vsakič, ko nas doleti val novih podjetij, ki v kratkem času dosežejo izjemne uspehe. Da je tokrat luč, ki privablja upajoče na zaslužek, še toliko močnejša, pa poskrbi dejstvo, da so neverjetni uspehi zagonskih podjetij privid. Redke izjeme, kot sta Facebook in Google, vsakič znova prikažeta rekordne dobičke. Večina preostalih podjetji pa ima sicer lahko milijone uporabnikov, a ti podjetjem ničesar ne plačajo. Pravih prihodkov in posledično dobičkov ni. Podjetja tako živijo od zagonskega kapitala in naj bi rentabilna postala kasneje, ko bo uporabnikov »dosti«. A to se zgodi zelo redko, saj je nešteto podjetij, ki nikoli niso zares zaživela. Tista uspešna pa so ustanovili ljudje, ki so imeli za takšne projekte (finančno) zaledje. Šele potem pomembno vlogo odigrata vztrajnost in pogum.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.