Angela Merkel opazuje Gorenje

Spoštovani.

Uvodnik v Mladini z dne 20. decembra urednika Grege Repovža, ki nas popelje tudi do prispevka Boruta Mekine na isto temo, daje kar nekaj iztočnic za razmišljanja o načinu in posledicah vstopanja kitajskih investitorjev na trg EU. Z osnovnimi razmišljanji obeh avtorjev v primeru Gorenja se je v množici prispevkov na to temo pri nas in v Evropi mogoče strinjati, pri tem pa je le potrebno opozoriti na nekaj dejstev, ki so v Gorenju pripeljala do takega izhoda.

Gorenje je v svoji zgodovini šlo skozi različna zelo turbulentna obdobja razvoja, ki niso tipična za njegovo konkurenco predvsem na razvitem zahodu. Poleg razpada države SFRJ , v kateri je na relativno zaščitenem trgu vzcvetelo in se vztrajno pripravljalo na odprto tržno bitko tudi na zahodu, so Gorenje v boju teple tudi napačne poslovne odločitve, ki so mu jemale moč v razvoju osnovne dejavnosti t.j. proizvodnji gospodinjskih aparatov. Skoraj desetletje je trajala sanacija posledic propada investicije Gorenja v nemškega proizvajalca elektronike Körting konec sedemdesetih prejšnjega stoletja. Tu se, brez angažiranja takratne slovenske politike in gospodarstva ter odrekanja delavcev Gorenja, ne bi izšlo. Sledilo je obdobje blokad na jugoslovanskem trgu, ki se je končalo z razpadom države. Z izjemnimi napori vodstva, v socialnem partnerstvu z zaposlenimi je Gorenju v devetdesetih uspel preboj na mednarodno tržišče, ko mu je domači trg predstavljal le še pet odstotkov prihodkov. Investicije v razvoj produktov, kadrov in prodajno mrežo v tujini, so končno pripeljale do pozitivnih finančnih rezultatov, da se je Gorenje v začetku novega tisočletja po kategorijah finančne stabilnosti, kapitalske ustreznosti in dobičkonosnosti zelo približalo konkurenci. Te trditve je mogoče preveriti v revidiranih letnih poročilih za to obdobje. Zelo pomembno v tem času je bilo tudi raznovrstno sodelovanje z vodilnimi evropskimi proizvajalci bele tehnike Bosch-Siemens in Miele.

Žal so po mojem trdnem prepričanju sledile napačne poslovne odločitve vodstva in seveda tudi predstavnikov lastnikov v nadzornem svetu. Verjetno bi bila marsikatera odločitev bolj pretehtana, v kolikor bi se nadzorni svet Gorenja v mednarodni sestavi in z zvenečimi domačimi imeni, predstavniki državnih lastnikov, tako globoko spuščal v poslovne odločitve in strategijo vodstva, kot je to najnovejši primer v Petrolu.

Gorenje je vse bolj postajalo konglomerat in s širjenjem dejavnosti na področje energetike, okolja, gradbeništva itd, povečevalo kompleksnost upravljanja in vodenja, obremenjevalo finančni potencial ter preusmerjalo pozornost od osnovnega postulata. Tem aktivnostim so se pridružile nekatere problematične odločitve o predragih nakupih podjetij s področja bele tehnike v tujini, ki so poleg investicij v selitev dela proizvodnje v Srbijo, še dodatno porušile finančno stabilnost z velikim trendom povečevanja zadolženosti na pragu finančne krize. Istočasno pa se niso izkoristile možnosti investiranja v projekte v državah , kjer je bilo Gorenje cenovno dobro stoječe in bi v solastništvu ali pa s proizvodno kooperacijo z lokalnimi proizvajalci še dodatno utrdilo svoj položaj in zmanjšalo valutna tveganja. Problematika vodenja podjetij v tujini, kadrovanje in prodajne strategije na posameznih tržiščih , kakor tudi neobvladovanje in propad divizije Notranja oprema, vse to je zelo verjetno tudi prispevalo k razpletu.

Iskanje izhoda je rezultiralo v neuspešnem “sodelovanju” s Panasonicom ter pripeljalo do kitajske zgodbe, ki je preprečila druge scenarije. V celoti se strinjam z izjavo nekdanjega predsednika uprave Jožeta Staniča, izrečeno vašemu novinarju na to temo.

Na koncu naj opozorim na morebiten dodaten problem v vsej zgodbi pri uveljavljanju Gorenja v EU pod novim lastništvom. To bi znalo biti dejstvo, da se je eden od največjih in najbolj kompleksnih kitajskih proizvajalcev gospodinjskih aparatov Haier ( med drugim je tudi konkuriral za nakup Gorenja, pa po nekaterih informacijah ni bil zanj pripravljen toliko plačati kot družba Hisense), kmalu za tem odločil kupiti italijanskega proizvajalca bele tehnike Candy.

Lep pozdrav.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.