Pia Nikolič

 |  Mladina 4  |  Družba

Pet zadnjic in en pogled

Javna promocija sanjske zelene, ustvarjalne, pametne države, v kateri ni žensk

Slovenija, dežela drznih in podjetnih moških

Slovenija, dežela drznih in podjetnih moških
© Utrinek iz oglasa agencije SPIRIT

Prejšnji teden je javnost na družabnih omrežjih razburil spletni video Javne agencije Republike Slovenije za spodbujanje podjetništva, internacionalizacije, tujih investicij in tehnologije, SPIRIT Slovenija. Gre za promocijski video Slovenija. Zelena. Ustvarjalna. Pametna.

V slabih treh minutah vidimo, zakaj bi bilo treba vlagati v Slovenijo. Skrb za okolje naj bi med drugim prikazala Pipistrelovo letalo, ki vzleti na stezi med gozdovi, in kratek posnetek čebele. Resda je letalo ultralahko in delno jadralno, vendar to pomeni le, da omogoča polete z manj goriva. Greta se z njim še vedno ne bi želela peljati. Vendar je težko nasprotovati reklami, ki te prepričuje z neštetimi upočasnjenimi posnetki, ki prispevajo k dramatičnosti. Razen če opazite, tako kot je opazilo veliko gledalcev, da v videu skoraj ni žensk. S podrobnim pregledom smo jih zaznali pet. Morda jih je tudi šest ali več, vendar se je težko prepričati, saj le eno od njih vidimo od blizu.

Preverimo še s preskusom Alison Bechdel, pri katerem se je treba vprašati, ali lahko v promocijskem videu vidimo vsaj dve ženski, ki govorita druga z drugo o čem drugem kot o moških. Ne. V videu v istem kadru niti ne vidimo dveh žensk, edina, ki jo vidimo v obraz, pa ne govori ničesar, ampak le ponudi zastonj paradižnik. Druge so posnete večinoma v hrbet, v kadrih pa se znajdejo posamično in v ozadju.

Slovenija se večkrat pohvali, da so ženske tu skoraj enakopravne z moškimi. Poudarek je na skoraj. Leta 2018 je bila povprečna mesečna bruto plača zaposlenih moških za 3,3 odstotka višja od slovenskega povprečja (1836 evrov), žensk pa za 3,9 odstotka nižja od povprečja (1709 evrov). Čeprav so ženske v povprečju veliko bolje institucionalno izobražene kot moški.

Zato prepada med spoloma verjetno ni treba povečevati s slabo premišljenimi videospoti, ki naj bi vedenje o slovenskem poslovnem potencialu ponesli v svet. K temu so z javnim pismom pozvali iz Skupine za vzpostavljanje alternativnih infrastruktur za enakost spolov v akademskih ustanovah (skupina Alt+G). V pismu opozarjajo, da je v videu Slovenija prikazana kot država, v kateri so nosilci ustvarjalnega potenciala le moški. S tem naj bi bila spregledana pomembna vloga žensk v slovenskem gospodarstvu in znanosti, čeprav so si ženske že tako ali tako težko utrle pot na znanstvenih področjih, kjer so tradicionalno prevladovali moški.

Poudarjajo, da je »doseganje enakosti med spoloma tudi pot k napredku, saj je le tako mogoče izkoristiti ves potencial družbe«. Zaradi tega bi bilo treba preseči tradicionalna prepričanja o družbenih vlogah. S tem videom se Slovenija uvršča med države, ki zmanjšujejo možnosti žensk za udeležbo pri zagotavljanju napredka in ustvarjanju enakih možnosti za vse.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.