IK, STA

 |  Družba

»Umetniško delo se lahko uniči, ni pa mogoče uničiti prepričanja v njegovo moč«

Na uničenje umetniškega dela na pročelju Cukrarne se je odzvala tudi avtorica Katharina Cibulka

Uničeno umetniško delo na proičelju Cukrarne

Uničeno umetniško delo na proičelju Cukrarne
© Mestna galerija Ljubljana / Facebook

Umetnica Katharina Cibulka se je odzvala na uničenje svojega dela na pročelju Palače Cukrarna. Poudarila je, da, čeprav se umetniško delo lahko uniči, ni mogoče uničiti prepričanja v njegovo moč, da združuje in spodbuja ljudi. Katharina Cibulka je ena od umetnic, ki se trenutno predstavljajo na razstavi v Mestni galeriji Ljubljana.

"Naša zadnja protiprašna mreža z ročno izvezenim stavkom, ki predstavlja slovenski prevod izjave 'As long as the hope we spread is stronger than the fear we face, I will be a feminist - Dokler bo upanje, ki ga širimo, močnejše od strahu, s katerim se soočamo, bom feminist_ka' je sporočilo upanja. Na žalost je bilo umetniško delo delno uničeno, ohranile so se zgolj besede 'upanje', 'strahu' in 'se soočamo'," je povedala Katharina Cibulka. Poudarila je, da tisti, ki poznajo projekt Solange in njihovo delo, vedo, kako sta optimizem in pozitivna energija v središču njihovega prizadevanja za solidarnost ter dialog v družbi, in sicer med vsemi spoli.

"Naš poglavitni cilj je postaviti enotnost pred delitve in omogočiti čim več ljudem, da se vključijo v javno razpravo. Ljudje, ki ne zmorejo najti besed za svoje neugodje, razočaranje in jezo, se zatečejo k nasilju - v tem primeru do umetniškega dela v javnem prostoru. Razočarani smo, da omenjenega stavka in njegove poetike nekateri očitno niso razumeli. Čeprav se umetniško delo lahko uniči, ni mogoče uničiti prepričanja v njegovo moč, da združuje in spodbuja ljudi. Tudi feminizem je vprašanje, ki zadeva celotno družbo, ne samo žensk," so njene besede povzeli v sporočilu za javnost.

"Ljudje, ki ne zmorejo najti besed za svoje neugodje, razočaranje in jezo, se zatečejo k nasilju – v tem primeru do umetniškega dela v javnem prostoru. Razočarani smo, da omenjenega stavka in njegove poetike nekateri očitno niso razumeli. Čeprav se umetniško delo lahko uniči, ni mogoče uničiti prepričanja v njegovo moč, da združuje in spodbuja ljudi. Tudi feminizem je vprašanje, ki zadeva celotno družbo, ne samo žensk."

Katharina Cibulka

Ob koncu je umetnica poudarila, da je sporočilo njihovega dela še toliko bolj aktualno v času, ko smo zaradi epidemije koronavirusa soočeni s strahom pred boleznijo, izgubo službe, uničevanjem narave ter poskusi ohranitve upanja v lepšo prihodnost. "Verjamemo tudi, da bo naše upanje vedno močnejše od poskusov ustrahovanja," je sklenila.

Umetniško delo Katharine Cibulka, ene izmed umetnic, ki se trenutno predstavljajo na razstavi Ko gesta postane dogodek v Mestni galeriji Ljubljana, je bilo uničeno v noči s ponedeljka na torek.

Projekt Katharine Cibulka Solange, kar v nemščini pomeni "dokler", opozarja na širok spekter na spol vezanih družbenih neenakosti, izkazuje dvome o obstoječih strukturah moči in zahteva krepitev vloge žensk. Projekt vsebino črpa iz umetničine raziskave, ki temelji na pogovorih oz. diskurzih, ki so se začeli na različnih medijskih platformah. Odgovori na vprašanje, kako dolgo bomo ostale feministke, so bili združeni v stavke in z meter velikimi črkami iz rožnatega tila uvezeni na protiprašne mreže.

Dokaj kontroverzni slogani izpostavljajo težave, hkrati pa vsebujejo upanje na spremembe - in s tem postajajo konstruktivna provokacija, ki pa nikogar ne krivi in ne obsoja. Svoje instalacije iz vezenin, ki aludirajo na tradicionalno žensko obrt, nadalje umešča na območja gradbišč. Na ta način mesta postavitve, kjer praviloma prevladujejo moški, postajajo stičišča, ki presegajo tradicionalno delitev vlog, so zapisali v Muzeju in galerijah mesta Ljubljane.

Kustosinja razstave Alenka Gregorič pa je ob tem dodala, da so, kljub temu, da jih je v Mestni galeriji Ljubljana dogodek pretresel in razžalostil, veseli številnih odzivov in besed podpore, ki so jih prejeli. Uničenje umetniškega dela vsekakor obsojajo in hkrati upajo, da bo dejanje v javnosti spodbudilo potrebno razpravo o enakopravnosti in solidarnosti, kar je bil nenazadnje tudi namen razstave, ki so jo zasnovali z galerijo Künstlerhaus na Dunaju v kontekstu Leta sosedskega dialoga Slovenija - Avstrija 2019/2020.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.