Tim Prezelj

 |  Mladina 15  |  Svet

Na svidenje, Rusija

Petnajst let po nastanku je velika evrovizijska uspešnica Dancing Lasha Tumbai zaradi vojne v Ukrajini spet aktualna – morda celo bolj kot kadarkoli prej

Evrovizijski nastop Vjerke Serdjučke leta 2007

Evrovizijski nastop Vjerke Serdjučke leta 2007

Ves svet spremlja zastrašujočo vojno v Ukrajini, ki je presenetila celo najpronicljivejše analitike. Glede na dogodke, ki potekajo v Evropi, sta verjetno zadnji stvari, na kateri bi pri tem pomislili, tekmovanje za pesem Evrovizije in disco pop glasbeni spektakel iz leta 2007. Čeprav se tekmovanje ves čas skuša predstavljati kot apolitično, je pravzaprav vse prej kot to.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Tim Prezelj

 |  Mladina 15  |  Svet

Evrovizijski nastop Vjerke Serdjučke leta 2007

Evrovizijski nastop Vjerke Serdjučke leta 2007

Ves svet spremlja zastrašujočo vojno v Ukrajini, ki je presenetila celo najpronicljivejše analitike. Glede na dogodke, ki potekajo v Evropi, sta verjetno zadnji stvari, na kateri bi pri tem pomislili, tekmovanje za pesem Evrovizije in disco pop glasbeni spektakel iz leta 2007. Čeprav se tekmovanje ves čas skuša predstavljati kot apolitično, je pravzaprav vse prej kot to.

Posebej zgovorna je bila prav evrovizijska prireditev leta 2007, ko je v Helsinkih na Finskem sicer slavila Srbkinja Marija Šerifović s pesmijo Molitva (Molitev). Njeno zmago pa je nekoliko zasenčil nastop 48-letnega drugouvrščenega ukrajinskega predstavnika Andrija M. Danilka (ukr. Андрій (Михайлович) Данилко). Ta s svojimi nastopi tudi sicer že vrsto let zelo uspešno opozarja na aktualne (politične) razmere v Ukrajini. Nastopa preoblečen v lik starejše, drzne in ekscentrične gospe Vjerke Serdjučke (ukr. Вє́рка Сердю́ чка). Pesem Dancing Lasha Tumbai je postala tržno najuspešnejša izmed vseh predstavljenih na 52. tekmovanju.

Danilko je lik Vjerke Serdjučke ustvaril leta 1995 za televizijski oglas banke Privat Bank. Nato je z njim nastopal, sprva le v Ukrajini, na različnih promocijskih prireditvah in v oddajah. Kasneje so njegove oddaje spremljali tudi v Rusiji in Belorusiji, zato je postal priljubljen še tam.

Ime lika pa ima tudi bolj simbolno politično sporočilo. Danilko na zgoščenkah in svoji spletni strani ime navaja v suržikščini (ukr. cуржик) – mešanici ruščine in ukrajinščine, kot Vjerka, kar ni niti ukrajinsko Vira/Virka niti rusko Vera/Verka. Simboliko umetnik dosledno upošteva tudi pri priimku ’Serdjučka’, ki bi ga lahko imeli za nekakšen vzdevek, izpeljan iz priimka koruptivne ukrajinske družine Serdjuk.

Lik Vjerke Serdjučke se je z leti korenito spremenil na ravni izražanja in tudi same vizualne podobe. Ukrajince je na začetku devetdesetih let zabavalo parodično sklicevanje na kulturo ukrajinskega nižjega razreda. Rusi pa so jo razumeli predvsem z vidika stereotipne podobe panruske provincialne kulture z močnim naglasom. Tudi vizualno se je sprva preprosto in groteskno oblečena Vjerka z leti medijske prisotnosti na televiziji prelevila v glamurozno, kičasto opravljeno, ekscentrično gospo brez okusa. S tem umetnik zelo konkretno z razvojem lastnega lika prikazuje učinke intelektualne revščine, ki ni odvisna od družbenega sloja.

Kriza identitete in pripadnosti ukrajinske družbe Rusiji na eni strani in Zahodu na drugi je odlično prikazana v pesmi in celostnem nastopu Vjerke Serdjučke.

Čeprav je lik Vjerke Serdjučke razburjal javnost že pred nastopom na tekmovanju za pesem Evrovizije, je bila prav ta prireditev neke vrste mejnik. Naslov pesmi Dancing Lasha Tumbai formalno sicer nič ne pomeni v nobenem jeziku. Besedilo prav tako nima nobenega konkretnega pomena. V celotnem kontekstu hiperstimulativnega šova pa besedna zveza ’lasha tumbai’ sumljivo spominja na Russia goodbye, kar v prevodu pomeni ’na svidenje, Rusija’.

Kriza identitete in pripadnosti ukrajinske družbe Rusiji na eni strani in Zahodu na drugi je odlično prikazana v sami pesmi in celostnem nastopu Vjerke Serdjučke.

Besedilo ves čas skače med jeziki Zahoda (angleščino in nemščino) in ukrajinščino ter ruščino. Pri tem ne gre pozabiti niti na vizualno podobo. Vjerka Serdjučka in spremljevalno osebje sta oblečena v svetleča se ogledalca, s čimer spominjata na ogromno disko kroglo. Ta pa je prepoznaven simbol zahodne popularne kulture. Hkrati Vjerka na glavi nosi veliko peterokrako zvezdo, simbol komunizma, ki še vedno krasi številne ruske simbole, med drugim tudi strehe stolpičev moskovskega Kremlja.

Po vsem tem ni presenetljivo, da je nastop na tekmovanju za pesem Evrovizije spodbudil odziv na diplomatskem parketu. Ruse je zanimalo, kaj pravzaprav pomeni besedna zveza ’lasha tumbai’, in Danilko jo je pojasnil kot staromongolski izraz za stepeno smetano. To je v vrtinec potegnilo še Mongolijo, kjer so se odzvali z razlago, da stara mongolščina sploh ne pozna izraza za stepeno smetano. S tem je umetnik dobro izkoristil medijsko pozornost in popolnoma razgalil ter osmešil ruski politični in diplomatski prostor.

Pronicljivost in izvrstne analitične sposobnosti Andrija Danilka, predvsem pa izrazna moč popularne glasbe so toliko bolj jasne, če se spomnimo dogodkov, ki so sledili nekaj let po Vjerkinem nastopu na evrovizijskem odru. Rusija si je junija 2014 priključila strateško pomemben ukrajinski polotok v Črnem morju – Krim.

Nedavno je vojaško napadla kar celotno Ukrajino in s tem začela vojno, ki ogroža in zmanjšuje kakovost življenja vseh nas, pa tudi drugih živih bitij na planetu. Pesem Dancing Lasha Tumbai je s tem spet postala aktualna, morda celo bolj kot kadarkoli prej. Hkrati nas opominja, da premišljena dela iz popularne glasbe kljub navidezni banalnosti v sebi nosijo izjemno bogato simboliko včasih zelo večplastnih družbenih dogodkov. 

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.