Aktualna nerešena vprašanja o dolgotrajni oskrbi

V Srebrni niti – združenju za dostojno starost vseskozi spremljamo pripravo, sprejemanje ter implementacijo Zakona o dolgotrajni oskrbi (ZDOsk). V te aktivnosti smo se tudi neposredno vključevali, čeprav naših predlogov vlada doslej večinoma ni sprejela.

Tudi zdaj ugotavljamo, da se reševanje sicer odprtih tem ne odvija po pričakovanjih, zato javno zastavljamo nekaj vprašanj, na katera pričakujemo hitre in potrebam prilagojene odgovore, iz katerih bo jasno razvidno, kako in v kolikšnem času bodo Vlada RS ter resorna ministrstva vzpostavili pogoje za njihovo odpravo ter reševanje. 9. decembra 2021 je bil po skoraj 20 letih sprejet ZDOsk. Po mnenju večine slab, invaliden in se ga ne da izvajati.

V roku treh mesecev od sprejetja ZDOsk bi morala pristojna ministra prejšnje vlade sprejeti 9 pravilnikov. Kar so pripravili na Ministrstvu za zdravje (MZ), je bilo neustrezno, a kljub ostrim nasprotovanjem stroke, izvajalcev in civilne družbe sprejeto.

Minister za zdravje, v soglasju z ministrom, pristojnim za socialno varstvo, bi morala v skladu s 4. odstavkom 129. člena ZDOsk najpozneje v treh mesecih od uveljavitve zakona določiti izvajalce, ki se preoblikujejo v izvajalce DO v skladu s 3. alinejo drugega odstavka 56. člena tega zakona. Po našem vedenju tega do zdaj nista storila.

Kdo je odgovorni nosilec priprav nujnih popravkov ZDOsk ali celo novega ZDOsk, kot je obljubljala koalicija? Je bil imenovan? Ali proces njihove priprave teče? Kdaj bo zaključen in predlogi javno objavljeni? Ali Ministrstvo za finance išče vire za financiranje dolgotrajne oskrbe?

Minister Luka Mesec je obljubljal veliko, ker je bilo menda dogovorjeno, da se celovito urejanje dolgotrajne oskrbe preseli na MDDSZEM do vzpostavitve novega ministrstva za solidarno prihodnost, kjer naj bi celovito skrbeli za dolgotrajno oskrbo brez podajanja vročega kostanja z MZ na MDDSZEM in nazaj, kot je bila praksa v zadnjih letih oziroma desetletjih.

Zdaj je dolgotrajna oskrba na MZ, kjer javno ni videti, da bi se kaj dogajalo? Smo ponovno ali še kar naprej priča podajanju odgovornosti z enega na drugo ministrstvo?

Kam je umeščena služba za dolgotrajno oskrbo? Kdo jo vodi in katere naloge je prevzela? Kako je opredeljena njena odgovornost? Je dovolj jasno opredeljena krepitev javne mreže? Bo poskrbljeno za kontinuirano sporočanje javnosti o vseh aktivnostih ter izpolnjevanju nalog?

V skladu z Zakonom o dolgotrajni oskrbi bi se oskrba v institucijah morala začeti zagotavljati 1. januarja 2023, oskrba na domu pa 1. julija 2024.

Z novelo ZDOsk, ki je bila sprejeta 25. 7. 2022, naj bi se izvajanje zakona premaknilo za eno leto.

Sledil je predlog SDS za zakonodajni referendum.

Zbirajo podpise za izvedbo referenduma. Javnosti so v zvezi s tem na voljo številna neresnična sporočila.

Glede na podaljševanje rokov sprejemanja ustreznih rešitev v zakonu ter njegove implementacije se v Srebrni niti sprašujemo, kaj se danes dogaja z ljudmi, ki nujno potrebujejo dolgotrajno oskrbo?

Številni problemi ostajajo in se potencirajo. Zakaj negotovost in čakanje?

Ni vse podrejeno zgolj novim zakonskim rešitvam, marsikaj bi bilo mogoče urejati takoj in zdaj. Kdaj bodo za zaposlene v dejavnosti uveljavljeni že sprejeti kadrovski normativi za oskrbo ter zagotovljeno plačilo. In zakaj na ministrstvu za zdravje ne podpišejo kadrovskih standardov in normativov za zdravstveno nego?

Odprtih vprašanj je še bistveno več, zato pričakujemo, da bodo vlada, predvsem pa odgovorna resorna ministrstva naredili vse, kar je mogoče, takoj in brez čakanja na izid referendumov.

Če teh odločitev in aktivnosti ne bo kmalu, bodo vse predvolilne obljube in pričakovanja ostali mrtva črka na papirju, zaupanje v odgovorne pa bo splahnelo. 

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.