Monika Weiss

 |  Mladina 42  |  Politika

Šarčeva resničnostna bizarka

Aktualni razpis obrambnega ministrstva za dva milijona evrov je nedopusten, nesmiselna pojasnila ministra Šarca pa kažejo na zlorabo javnega denarja

Usposabljanje slovenskih vojakov

Usposabljanje slovenskih vojakov
© (fotografija je simbolična)

Če se od 4. avgusta vlada in vsa ministrstva prioritetno ukvarjajo z zgodovinskimi poplavami in zlasti s tem, kje najti in komu vzeti denar za sanacijo škode – strošek je ocenjen na rekordnih 9,9 milijarde evrov –, se na obrambnem ministrstvu vzporedno precej ukvarjajo z resničnostnim šovom. Zdaj je že znano: ministrstvo Marjana Šarca je konec avgusta naročilo izdelavo dokumentarne promocijske serije o slovenski vojski Vojak v akciji, za katero je pripravljeno odšteti kar dva milijona evrov. Ne le da gre za ekscesno porabo denarja v času, ko vlada napoveduje realno znižanje socialnih transferjev – odpira se še vrsta drugih vprašanj, zlasti o transparentnosti in namenu samega razpisa, vlogi ministra Marjana Šarca in njegovega kontroverznega državnega sekretarja Damirja Črnčeca.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Monika Weiss

 |  Mladina 42  |  Politika

Usposabljanje slovenskih vojakov

Usposabljanje slovenskih vojakov
© (fotografija je simbolična)

Če se od 4. avgusta vlada in vsa ministrstva prioritetno ukvarjajo z zgodovinskimi poplavami in zlasti s tem, kje najti in komu vzeti denar za sanacijo škode – strošek je ocenjen na rekordnih 9,9 milijarde evrov –, se na obrambnem ministrstvu vzporedno precej ukvarjajo z resničnostnim šovom. Zdaj je že znano: ministrstvo Marjana Šarca je konec avgusta naročilo izdelavo dokumentarne promocijske serije o slovenski vojski Vojak v akciji, za katero je pripravljeno odšteti kar dva milijona evrov. Ne le da gre za ekscesno porabo denarja v času, ko vlada napoveduje realno znižanje socialnih transferjev – odpira se še vrsta drugih vprašanj, zlasti o transparentnosti in namenu samega razpisa, vlogi ministra Marjana Šarca in njegovega kontroverznega državnega sekretarja Damirja Črnčeca.

»To je nora cena, nora! Tako drage produkcije pri nas še nismo imeli. To je več kot dvakratnik Jezera, ki je profesionalna igrana serija, kjer se je govorilo o 800 tisoč evrih,« je v sredo odločitev obrambnega ministrstva komentiral eden od insajderjev, profesionalni producent, poznavalec avdio-video produkcije. Naš sogovornik noče biti imenovan, saj je povezan z aktualnim razpisom, pozna ga do potankosti. »Dva milijona evrov je izjemno napihnjena cena, saj gre za reality show, kjer nimaš nekih profesionalnih imen, kjer bo pri vsem sodelovala sama vojska, tudi scensko. Napihnjeni so verjetno zlasti promocijski stroški.« Druga nenavadnost razpisa je, da je ministrstvo za tako ekscesno ceno izbralo podjetje Akademija Ris iz Zagradca pri Grosupljem, ki je – kako naključno – šele nekaj mesecev v lasti nekdanjega vojaškega specialca Luke Zorenča. Ta sicer z avdio-video produkcijo po našem viru nima nič, vse izkušnje, s katerimi se lahko postavi pred javnostjo, pa so povezane z delovanjem v vojski. Naš sogovornik je zato prepričan, da je šlo za »vnaprej dogovorjen posel« na ministrstvu, podjetje vojaškega specialca Zorenča pa je le posrednik, prek katerega bodo posel dobila druga podjetja.

Direktor Akademije Ris Luka Zorenč utemeljuje pomanjkanje kakršnihkoli izkušenj in referenc z besedami, da izvaja kompleksne tečaje napredne medicine in preživetja v naravi.

A preden podrobneje pogledamo trditve vpletenih – tudi bizarne odgovore ministra Šarca –, naj navedemo nekaj dejstev o razpisu. Ministrstvo za obrambo je konec avgusta naročilo izdelavo serije z delovnim naslovom Vojak v akciji, ki naj bi »promovirala zaposlovanje v Slovenski vojski« in obsegala najmanj deset epizod, dolgih 40–45 minut. »Serija naj temelji na pozitivni tekmovalnosti in doseganju ciljev. Skozi posamezne epizode napredujejo in se ustrezno razvijajo le najboljši udeleženci. Na koncu zmaga najbolj pripravljen, usposobljen, iznajdljiv, trden in discipliniran vojak,« navaja razpisno gradivo. Šlo naj bi torej za resničnostni šov, nekakšno slovensko verzijo distopične serije Igre lakote, pomešano z elementi resničnostnih šovov Otok z Bearom Gryllsom in lokalne Kmetije. Serija naj bi bila primerna za predvajanje na televiziji, digitalnih platformah in družbenih omrežjih, nagovarjala naj bi mlade med 16. in 30. letom ter »populacijo, ki vpliva nanje«. V produkciji bi sodelovalo samo ministrstvo oziroma Slovenska vojska. V prvi fazi, tj. fazi predprodukcije, bi strokovni organi ministrstva sodelovali pri pripravi »končnega scenarija s scenosledom za vsako oddajo«, poleg polnoletnih udeležencev in tekmovalcev bi ministrstvo prispevalo lokacije ter strokovne ekipe.

Na razpis sta prišli le dve ponudbi. Skupno ponudbo sta oddali ljubljanski podjetji Sme kreativna produkcija in Multimedijske storitve Jan Kok, ki bi serijo izdelali za 777.140 evrov, drugo ponudbo, za občutno višjo ceno (1.949.403 evre), pa je oddalo omenjeno podjetje Akademija Ris iz Zagradca pri Grosupljem. Izbrano je bilo slednje. Ministrstvo je to obelodanilo v odločitvi o oddaji razpisa, ki jo je objavilo prejšnji teden in pod katero je podpisan minister Šarec. Dokument skopo navaja, da so cenejšo ponudbo izločili, ker ni vsebovala finančnega zavarovanja za resnost ponudbe, pa tudi ne dokazila, da bo serija primerna za prikaz na TV z nacionalnim dosegom in za predvajanje na internetnih platformah. V odločitvi sicer piše, da so tudi v ponudbi Akademije Ris odkrili pomanjkljivosti, ki pa v odločbi niso niti razkrite niti opisane z eno samo besedo – dokument navaja le, da so ponudnika, torej Akademijo Ris, pozvali k dopolnitvi, ki so jo v roku tudi prejeli. Dokument o oddaji naročila se končuje z bizarno navedbo: »Ker je ponudba ponudnika Akademija Ris, svetovanje d.o.o. ekonomsko najugodnejša in je dopustna, jo je naročnik tudi izbral.«

Minister za obrambo Marjan Šarec bi lahko vse like tudi sam zaigral

Minister za obrambo Marjan Šarec bi lahko vse like tudi sam zaigral
© Borut Krajnc

A ne gre zgolj za ceno. Omenjeno podjetje in njegov direktor namreč na področju filmske produkcije nista nikoli delovala. Kdo je torej Zorenču na ministrstvu pomagal do dvomilijonskega posla? In kakšen dogovor je za tem? Kakšna je povezava med »bivšima vojakoma«, Zorenčem in Damirjem Črnčecem, ki je v času Janševih vlad vodil najprej vojaško, nato pa tudi civilno obveščevalno službo, sporen pa je zaradi svojih javnih stališč? Še nekaj mesecev pred prvim imenovanjem za Šarčevega državnega sekretarja je septembra 2018 na javnih omrežjih brez zadržkov pisal izjemno sovražne objave o beguncih, temnopoltih in nevladnikih. Zorenč je sicer nekdanji pripadnik Enote za specialno delovanje Slovenske vojske, leta 2020 pa je v samozaložbi izdal avtobiografsko knjigo Ris: izpoved bivšega pripadnika specialnih sil. »Čez čas sem spoznal, kaj vojska je, nismo samo banda krvoželjnih ljudi, ki bi se radi po misijah tepli. Vsak sistem ima dobre in slabe ljudi, najboljše in najslabše ter vse vmes, sistem so ljudje,« je Zorenč januarja lani povedal v intervjuju na Radiu Ognjišče.

Je res prioriteta vlade in ministrstva za obrambo snemanje resničnostnega šova za dva milijona evrov? In zakaj je denar spet dobilo podjetje brez vsakršnih referenc?

Za zdaj so vsi vpleteni postregli z zelo čudnimi pojasnili. Zorenč se nam na telefon ni javil, je pa v sredo za Večer glede svojih referenc pri filmski produkciji dejal: »Že več let na podlagi izkušenj iz specialnih sil izvajam številne kompleksne tečaje napredne medicine in preživetja v naravi.« Podobno smiselno je pojasnilo ministra Šarca, ki je za N1 razložil, da so želeli z razpisom in s serijo poklic vojakov zgolj približati mladim. Nato pa je dodal: »Pričakujem, da se bo zgodilo podobno, kot se je v gostinstvu. Ta panoga je bila najprej deficitarna, kuharske oddaje pa so vpis na gostinstvo povečale.« Ob taki logiki bi morali v tej državi prioritetno snemati resničnostni šov Družinski zdravnik. Za dobrih 137 milijonov evrov, kolikor je bilo za interventno reševanje zdravstva porabljeno pod ministrom Loredanom od septembra lani do konca marca letos, bi lahko – ob ekstremno visokih tarifah Šarčevih producentov – posneli 685 epizod.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.