Darja Kocbek

10. 7. 2008  |  Mladina 28  |  Politika

Trgovina s trgovci?

Racije pri največjih trgovcih in špekulacije o trgovini s SDS

Jani Soršak

Jani Soršak
© Aleš Beno / Finance

Uslužbenci urada za varstvo konkurence so v treh največjih trgovskih podjetjih, Mercatorju, Sparu in Engrotušu, v ponedeljek opravili racijo. Do vrat so prišli v spremstvu policije, nato pa so vstopili sami. Na sedežih podjetij so iskali dokumentacijo, v računalnikih pa elektronsko pošto, ki bi jim služila kot dokaz o skupnem dogovarjanju z dobavitelji o cenah. Podobne racije letos nemški protikartelni urad izvaja v nemških živilskih podjetjih, evropska komisija pa jih je lani opravljala v nemških in francoskih energetskih gigantih, za katere je prav tako utemeljeno sumila, da se kartelno dogovarjajo za cene in zlorabljajo prevladujoč položaj na trgu. S tega vidika racija urada za varstvo konkurence ni sporna.
Slovenski trgovci so po preiskavi zatrdili, da so v zadnjih mesecih korektno sodelovali z uradom za varstvo konkurence in mu izročili vso zahtevano dokumentacijo. Presenečeni pa so bili zlasti, ker so uslužbenci urada prišli na njihove sedeže v spremstvu policije. Direktor urada za varstvo konkurence Jani Soršak je pojasnil, da uslužbenci urada v pisarne niso vdrli v spremstvu policije, saj niso vstopili nasilno. Policisti so odšli, ko so uslužbenci urada ugotovili, da se trgovci preiskavi ne bodo upirali. Na enak način, s policijo, je urad za varstvo konkurence po besedah direktorja ukrepal že v času prejšnjega direktorja Andreja Plahutnika. Za pomoč policije lahko zaprosi v skladu z zakonom.
Urad največje trgovce utemeljeno sumi, da se usklajujejo pri dvigu cen izdelkov za vsakdanjo rabo, da se usklajeno odločajo o sodelovanju s pomembnejšimi konkurenti na področju trgovine, zlasti diskonti, pa tudi, da usklajeno pripravljajo nove bonitete. Soršak vztraja, da je namen racije izključno dokazati, da trgovci usklajeno dvigujejo cene. Za Delo je zatrdil, da so uslužbenci urada v trgovskih podjetjih dobili veliko več, kot so pričakovali. Na podlagi teh podatkov bodo na uradu lahko dokazovanje usklajenega delovanja pospešili, verjetno pa bodo morali začeti še nekaj novih postopkov.
V sredo so prišle v javnost informacije, da naj bi bil urad za varstvo konkurence vpleten v kupčijo med največjo vladno stranko SDS, ki bi si spet rada zagotovila nadzor nad časopisom Delo, in Pivovarno Laško, ki je lastnica Dela in Mercatorja. Predsednik uprave Pivovarne Laško Boško Šrot je namreč za časopisno hišo Delo izjavil, da predsednik vlade Janez Janša prek svojih kurirjev od njega zahteva, naj proda Delo, če tega ne bo storil, mu avgusta grozi aretacija. Jani Soršak je špekulacije o vpletenosti odločno zanikal. Urad za varstvo konkurence je decembra lani uvedel postopek zoper večje lastnike Mercatorja - to so Pivovarna Laško, Infond Holding, Pivovarna Union, Radenska in Istrabenz - zaradi presoje skladnosti koncentracije s pravili konkurence. Očita jim, da naj bi skupaj pridobili nadzor nad Mercatorjem, pa tega niso priglasili v roku, kot to predpisuje zakon.
Za STA je Soršak povedal, da je postopek zoper Mercatorjeve lastnike odvisen od zakona, vlada pa nima nikakršnih možnosti, da bi ga kakorkoli ustavila. Špekulacije, da gre za trgovino, je Soršak označil kot nenavadne. Ta postopek urad po njegovih besedah že interno končuje. Napisati je treba le še povzetek relevantnih dejstev in ga poslati vsem strankam v postopku. Ko ga bodo prejeli, bodo imeli 45 dni časa za odgovor. »Zato bo nekaj časa postopek v procesnem smislu še tekel,« je Soršak pojasnil za STA. 5

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 3,7 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

 
Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

  • Tedenski zakup ogleda člankov
    3,7 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

  • Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 14 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.