Darja Kocbek

20. 11. 2008  |  Mladina 47  |  Politika

Peko, ena zadnjih žrtev vlade?

Pogoji, ki jih za člane uprave državne družbe Peko postavlja nadzorni svet, ki mu predseduje predstavnik ministrstva za gospodarstvo, dajo slutiti, da nekomu tik pred zdajci iščejo službo

Marta Gorjup Brejc, predsednica uprave Peka

Marta Gorjup Brejc, predsednica uprave Peka
© Urban Štebljaj/Finance

Predsednica uprave Peka Marta Gorjup Brejc je presenečena. Presenetila jo je vsebina razpisa, s katerim nadzorni svet išče člane uprave podjetja za finance, za trženje in za proizvodnjo in razvoj. Kandidati se lahko prijavijo do torka, 25. novembra.
Peko je sicer podjetje v večinski državni lasti, predsednik njegovega nadzornega sveta Zlatko Zupanc pa je v službi na ministrstvu za gospodarstvo. In kaj je presenetljivo? Na primer to, da mora kandidat za člana uprave za finance imeti družboslovno izobrazbo, kandidat za trženje pa ekonomsko izobrazbo, čeprav trženje načelno vključuje več študijskih programov z različnih področij, opozarja predsednica uprave Peka. Finančne oddelke pa pač vodijo ekonomisti.
Ti pogoji dajejo slutiti, da je razpis nekomu pisan na kožo. Da hoče odhajajoča vlada tik pred zdajci prek nadzornega sveta v Peku nekomu zagotoviti službo. To nakazuje tudi zelo kratek rok za prijavo na razpis, navzlic zagotovilom predsednika nadzornega sveta Zlatka Zupanca, da nimajo še nobenega kandidata, da se še z nikomer niso pogovarjali, da je razpis povsem odprt. Če odhajajoča vlada že ima ljudi, za katere meni, da bi znali dobro voditi podjetja, ima na voljo kar nekaj državnih podjetij v hudih težavah. V teh podjetjih imajo ti kadri res priložnost, da dokažejo svoje sposobnosti.
Čeprav je predsednik nadzornega sveta Peka Zlatko Zupanc za Finance zatrdil, da bo Marta Gorjup Brejc januarja dobila še tretji mandat, so začele krožiti informacije, da je razpis za nove člane uprave dejansko prvi korak k zamenjavi direktorice. In njen položaj naj bi zanimal prav - njega. To je še v soboto zanikal z besedami, da ostaja v službi na ministrstvu za gospodarstvo. V torek pa so v kadrovski službi ministrstva potrdili, da je že 4. novembra dal odpoved, na podlagi katere bo 31. decembra odšel z ministrstva. Marti Gorjup Brejc mandat poteče 4. januarja.
Sumljivo je tudi, da nadzorni svet ni sprejel njenega predloga za širitev uprave, ne glede na to, da sta imenovanje in odpoklic članov uprave v pristojnosti nadzornega sveta. Gorjup Brejčeva je Zupancu predlagala okrepitev uprave in tudi izbrala kandidata, ki sta zaposlena v Peku. Da si predsednik uprave sam izbere sodelavce, ki mu ustrezajo, je v podjetjih uveljavljena praksa. »Zupancu sem predlagala, da upravi dodamo dva nova človeka, in sicer Vido Oder za finance, računovodstvo in kadre, za proizvodnjo in razvoj pa Jožefa Lavtižarja. Skupaj bi sestavljali ekipo, ki bi omogočila pospešen razvoj Peka,« je povedala za Finance. Da menda nobeden od predlaganih kandidatov ne izpolnjuje pogojev iz razpisa, ki ga je objavil nadzorni svet, je še en razlog, na podlagi katerega je mogoče sklepati, da je razpis nekomu pisan na kožo.
Pred sedmimi leti, preden je Marta Gorjup Brejc kot krizna menedžerka postala predsednica Pekove uprave, je bilo podjetje na robu stečaja. Zdaj pa kljub finančni in gospodarski krizi na novo zaposluje, povečuje plače in bo izplačalo celo trinajsto plačo. To lahko počne, ker, čeprav mora poplačati še zajeten znesek starih dolgov, vlaga v razvoj, razvija svoje programe in išče nove trge. Že pred štirimi leti je Gorjup Brejčeva opustila dodelavne posle, s katerimi podjetja dejansko prodajajo fizično delo svojih zaposlenih za nizko plačilo, in poiskala trge za obutev, ki jo v podjetju sami razvijajo in tako prodajajo svoje znanje. Gorjup Brejčeva je z ekipo ugotovila, da ima Peko prihodnost v proizvodnji prehodne in zimske obutve z višjo dodano vrednostjo. Tržno nišo so našli z zdravo in modno obutvijo.
Ponudba zdrave obutve je bolj klasična, zanjo so potrebni drugačna tehnologija in materiali. »Znano je, da se Evropa stara, in potreb po zdravi obutvi je vse več. Z njo smo pod svojo blagovno znamko uspešno prodrli v Nemčijo in pridobili novega kupca,« je Marta Gorjup Brejc marca letos dejala v pogovoru za Gorenjski glas. »Prodajni razultati kažejo, da imamo vedno več zahtevnejših kupcev,« pojasnjuje predsednica uprave Peka. Tudi v čevljarski panogi se najde dodana vrednost in potreba po visoki tehnologiji, pravi in dodaja: »Pomembno je, kako je podjetje vodeno, kako razume spremembe v okolju in se prilagaja nanje, ključno je, da v podjetju nikoli ne moreš biti uspavan, nikoli ni dovolj dobro, da ne bi moglo biti še boljše
Gorjupova je Peko sanirala brez državne pomoči, dobiček podjetja pa bo letos predvidoma prvič presegel milijon evrov. »Štiri leta že poslujemo pozitivno, vsako leto je poslovni rezultat boljši. Vsako leto pripravljamo nove kolekcije obutve, vsako leto boljše, širimo trg. Lani smo posegli tudi na ruski trg, krepimo svojo blagovno znamko,« razlaga predsednica uprave Peka. Podjetje po njenih besedah veliko vlaga zlasti v prenovo in širitev trgovin, od 80 do 85 odstotkov proizvodnje proda pod svojo blagovno znamko. Uspel mu je prodor na trge v Zahodni Evropi in Sovjetski zvezi, kjer proda dobro tretjino proizvodnje. Drugo tretjino proda na območju nekdanje Jugoslavije in zadnjo tretjino doma v Sloveniji.
V Peku je zaposlenih okrog 1100 ljudi in je najpomembnejše podjetje v občini Tržič. »Osebno sem prepričana, da vedno pride čas, ko je treba prostor prepustiti nasledniku. Ali je ta čas že prišel, še ne vem. Glede na čas in energijo, ki sem ju vložila v poznavanje te industrije, se mi zdi, da bi lahko v tem podjetju še kaj naredila,« je Gorjup Brejčeva lani jeseni v pogovoru za Delo FT odgovorila na vprašanje, ali bi želela še ostati na položaju. Očitno to ni toliko povezano z rezultati.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članke za daljše obdobje, se morate prijaviti. Prijavite se . Ostala ponudba naročniških paketov se nahaja TUKAJ.

Celotna številka Mladine je vaša za 3,7 evra. Za nakup tedenskega dostopa do vsebine pošljite SMS z vsebino MLADINA2 na številko 7890.

 
Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

  • Tedenski zakup ogleda člankov
    3,7 €
  • Polletni zakup ogleda člankov
    75 €
  • Letni zakup ogleda člankov
    149 €
  • Spletna Mladina - mesečna naročnina na spletne vsebine, prekini kadarkoli
    14 €

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.