Tomica Šuljić

 |  Mladina 4  |  Družba

Važno je imenovati se outlet

Outlet Designer Factory Store, stare štacune v novi in cenejši preobleki

Outlet Village pri Palmanovi

Outlet Village pri Palmanovi
© Luka Novak

Lani so v naši bližini odprli Outlet Village Palmanova, majhno, posebej v ta namen postavljeno vasico, ki je od slovenske meje oddaljena slabe pol ure vožnje po avtocesti proti Benetkam. V njej je slabih sto trgovin (in nekaj lokalov), ki ponujajo blago bolj in malce manj znanih blagovnih znamk po outlet cenah. No, outleti niso sicer nič novega za redne obiskovalce italijanskih širjav, toda s to zadnjo vasico so se od Milana - kjer so bila do letos najbližja takšna naselja - premaknili bistveno bližje.
Izraz outlet, ki izvira iz ZDA in se je prvotno nanašal na tovarniško prodajalno oziroma factory store; in to ne tako sodobno sprevrženega slovenskega tipa, kakršna je Unionova, v kateri je bilo lani poleti (v ljubljanskem diskontu) »njihovo« Laško dražje kot pri katerem od velikih trgovcev! Factory store seveda ne pomeni, da gre za pravo tovarniško prodajalno, saj vas pod tem imenom najpogosteje pričakajo povsem navadne trgovine, prodajne police in nasmejani prodajalci. Današnji outleti so večinoma prodajalne blaga znanih znamk, v katerih se presežek izdelkov iz lanske kolekcije oziroma tistih iz preteklih let prodaja po znižanih cenah, samo da se proda. Potrošniška kultura Zahoda je razvila tudi outlet village (ali outlet mall), ki pomeni korak naprej; na enem mestu je zbranih več (deset ali sto) trgovin, ki ponujajo pristno blago znanih dobrih ali boljših znamk po umirjenih cenah. Zakaj bi nosil cenen ponaredek, če lahko nosiš razmeroma poceni izvirnik? Računica je precej preprosta; če za par dobrih italijanskih čevljev v redni prodaji odštejete recimo okoli 500 €, bo cena v domačem butiku še višja - če boste želeni model sploh dobili pred oči. V večini outletov se držijo pravila, da ceno (prej ali slej) prepolovijo. In če je del vašega poslovnega kodeksa ali modne prakse, da se oblačite v dizajnerska oblačila z italijanskim podpisom, potem so outleti morebitna rešitev - še posebej v času recesije - za do žepa prijazne sezonske obnovitve garderobe.
Vendar to ne velja povsem za Outlet Village Palmanova, saj je tamkajšnja izbira precejšnje razočaranje; ni gneče uglednih znamk in nasploh je bolj od oblačilnega asortimenta - ki sicer premore nekaj ponudbe, a ne dosti - zanimiv tisti, ki ga ponujajo trgovinice za dom in kuhinjo. Ko sva se s Photolucasom v soboto po božiču prebila do Palmanove, so bile tamkajšnje police precej izropane, pa tudi za odtenek manj slovenskih tablic na parkirišču je bilo kot ob prejšnjih obiskih. Na vsaki izmed trgovinic je bil napis v nekaj jezikih, med njimi tudi eden, ki je precej spominjal na slovenščino: Vesele Bozicne, Screcno Novo Leto. Letak za nagradno igro je premogel veliko korektnejše prevode, natisnjen pa je bil v slovenskem in hrvaškem jeziku.
A pravi nakupovalni Disneyland za odrasle se skriva malce južneje, v Toskani.
Eno najbolj znamenitih italijanskih turističnih destinacij, torej celotno pokrajino Toskano, zadnja leta vse bolj okupirajo napisi outlet. Tovarniške prodajalne v tujini so ohranile logiko nizkih cen, postavili pa so jih blizu velikih mest in tudi turističnih zanimivosti, kamor svetovljani radi zaidejo ob postanku ali med potepanjem po Apeninskem polotoku. A v Toskani si napis outlet nadeva tudi ogromno trgovin(ic) v odročnih vaseh, v katerih morda tega ne bi potrebovali. Toda v toskanski deželi celo na vrata galerije napišejo free entry, ni vstopnine - čeprav gre za prodajno galerijo! Premeteni domačini preprosto vedo, da napis outlet pritegne pozornost potrošnikov, ki to še sekundo prej niso bili, potem pa se že sprašujejo, kaj vse bi si lahko privoščili po ugodni ceni. Morda ni odveč dvojni premislek pri nakupih v outletih - še posebej tistih, ki ponujajo blagovne znamke, katerih imen ne poznate, in tistih, kjer kakovost izdelka, ki si ga ogledujete, v vas zbuja dvome. Pa vendar - bivanje v okolici Firenc je prijetno in cenovno ugodno pozno spomladi ali zgodaj jeseni, ko se umakne glavni val turistov in se cene prenočitev spustijo do zunajsezonske ponudbe, tako da so skupaj s transportom bolj obstranski strošek (od 20 do 50 € po glavi za prenočitev v zasebnih kmečkih hišah ali vilah). Stroški se lahko povrnejo ob prvem resnem nakupu; še posebej, če gre po nakupih vsa družina. In priložnosti za varčevanje z zapravljanjem zlepa ne zmanjka.
Ko se po avtocesti že bližate Firencam, se pojavi izvoz Barberino. Po zapletenem vozniškem manevru se znajdete na impozantno polnem parkirišču, prek lesenega mosta pa vstopite v vasico s sorodnim konceptom, kot ga ima tista v Palmanovi - le da vas tam pričakajo Baldinini, Prada in niz drugih italijanskih imen, pa tudi Levi''s, Adidas, CK in podobne svetovne casual znamke, katerih trgovine so bistveno večje kot tiste na severu in nabor širši, kot ga najdete v domačih rednih prodajalnah. Tam kupujejo Italijani in turisti oziroma hodijo tja na kratke nekajurne izlete. Vsaj uro in pol potrebujete ob prvem sprehodu, da si ogledate nabor okoli 200 trgovin, kjer prodajajo predvsem oblačilne izdelke, vendar pa se v njih najde tudi kaj drugega. Južno od Firenc pa se malce naprej od izvoza Incisa začne dolina trgovin. Kmalu po izvozu opazite table outletov Dolce & Gabanna, Valentino in sorodno zvenečih žlahtnih imen, dokler se manj kot deset kilometrov od avtocestnega izvoza ne pripeljete do The Malla, ki je končna destinacija za nakup naš nevsakdanji. Sicer je na izbiro manj imen kot v Barberinu, toda skoraj vsa sodijo med zelo znana; tam se japonski in anglosaksonski turisti z obeh strani Atlantika prebijajo med Fendijem, Armanijem, Valentinom in Guccijem. In tam prodajalci govorijo angleško, ker je taka tudi njihova klientela. V toskanskih krajih je tako mogoče med potovanjem od mesta do mesta ter spoznavanjem lokalnih gastronomskih specialitet nekaj časa porabiti tudi za bolj ali manj aktivno iskanje zanimivih originalnih oblačil ter obutve (in še marsičesa, kar se skriva v trgovinah) po ugodnih cenah - in še italijansko vam ni treba govoriti ali razumeti. Mreža outletov je po sosednji državi široko razpredena in za osnovna iskanja ter informacije je dobro izhodišče spletna stran http://www.factory-outlet-italy.com (za Nemčijo pa je uporabna stran http://www.billigemarken.de).

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,2 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 15,8 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.