Erik Valenčič

16. 4. 2009  |  Mladina 15  |  Politika

Nova Disney generacija

Kako korporacije vzgajajo vaše otroke

Manipuliranje s potrošniki je ena izmed glavnih tržnih dejavnosti predvsem večjih korporacij, o čemer pa slednje ravno zaradi kontroverznosti te tematike praviloma nočejo govoriti. Ta teden je ameriški časopis Washington Post naredil zares redko izjemo, zanj je namreč spregovorila Kelly Pena, sicer podpredsednica komercialne družbe za raziskavo in trženje zaščitne znamke pri ameriškem podjetju The Walt Disney Corporation. Kot je navedeno na eni njihovih spletnih strani, »skrbi za strateško in marketinško naravnano raziskovanje«, ki korporaciji »pomaga ustvarjati tržne strategije za večino Disneyjevih podružnic«, kot so Disney Channel, Toon Disney, Radio Disney, ABC Familiy, SOAPnet itd. Zaradi njene sposobnosti razumevanja in manipuliranja z otroškimi glavami se je je v Hollywoodu oprijel vzdevek »šepetalka otrokom«.
Trenutno Penova skupaj z ekipo psihologov ter antropologov za korporacijo Disney opravlja raziskavo, ki temelji na preučevanju de-
čkov/fantov, starih med 6 in 14 let. Delo seveda poteka na terenu. Penova tako denimo spremlja naključno izbrane otroke, medtem ko skupaj s starši ali sami krožijo po nakupovalnih središčih. Prav tam se namreč manifestirajo ter razvijajo popularni trendi med ameriškimi mladostniki. Za sodelovanje jim Penova izplača po 75 dolarjev, nikoli pa jim ne pove, za koga je bila raziskava pravzaprav opravljena. Nakupovalna središča so zgolj eno področje terenskega dela. Kot je navedla »šepetalka otrokom«, se da o psihološkem profilu mladih fantov veliko izvedeti tudi ob preučevanju njihovih sob. Kakšne plakate imajo na stenah? Kaj imajo na policah? Kaj imajo v predalih? Ta vprašanja sicer resda stanejo 75 dolarjev, toda odgovori nanje so za korporacijo Disney vredni milijone. Toliko je bila Penova še pripravljena povedati, kaj več pač ne.
Pa vendarle: namen preučevanja mladih umov, ki ga Penova za Disney zdaj izvaja že 18 mesecev, je nadaljnje proizvajanje vedno novih artiklov, s katerimi se bodo lahko ti otroci in mladostniki poistovetili - kot potrošniki. Kot navajajo marketinški strokovnjaki, psihološki profili fantov med šestim in štirinajstim letom še vedno niso dovolj raziskani - in kot taki torej še vedno ne dovolj tržno izkoriščani. Njihova čustvena dojemanja sveta in osebnostne izkušnje tako sedaj počasi postajajo material za izdelavo novih igrač, novih risanih junakov, novih računalniških iger in vsega ostalega, kar sodi zraven. Gre za resnično množično produkcijo dobičkonosnih kolektivnih identitet v obliki prodajnih artiklov; gospodarska konkurenca je na tem področju huda, priložnosti za enormne zaslužke pa velike. Na globalni ravni namreč fantje med šestim ter osemnajstim letom k svetovni potrošnji prispevajo okoli 50 milijard dolarjev na leto.
Poleg vsega skupaj je treba opozoriti še na samo sprevrženost tovrstnih korporacijskih raziskav in njihovega velikokrat očitno škodljivega vpliva na t. i. mlade ume. Pri svojem preučevanju se je Penova denimo osredotočila predvsem na ne preveč komunikativne otroke in mladostnike. In ker slednji praviloma preživijo več časa za računalniki, so prav zato prednostna tržna niša za nove računalniške igre, zdaj izdelane »po njihovem vzoru«. V nasprotju s konvencionalnimi psihologi se tisti v službi korporacij ne zanimajo, kako bi lahko odpravili različne stopnje nekomunikativnosti (in z njo povezane družbene alienacije) med mladimi, temveč kako bi se to dalo izkoristiti za profit.
Je nujno treba poudariti, da Disney ni edino podjetje, ki to počne? Disney konkretno na svojem področju zgolj konkurira korporacijam, kot so Mattel Inc. (lutki Barbika ter Ken), Cartoon Network in v določenem segmentu MTV ... Prav vse korporacije poskušajo vplivati na naša razmišljanja, omenjene pa so toliko bolj škodljive, ker to počnejo otrokom in izrazito vplivajo na njihova življenja že na samem začetku. De facto ustvarjajo nove ljudi po svoji meri. Izhajajoč iz tega ni res, da recimo današnji najstniški pop idoli po svojem videzu zgolj spominjajo na Kene in Barbike. Oni to so. So najbolj neposreden proizvod te družbe spektakla in ji tudi zvesto služijo. Ameriška najstniška zvezda Miley Cyrus denimo promovira Disney. To so korporacijski agenti, povzdignjeni na raven ikon, ki skrbijo za nadaljnje novačenje vedno novih in novih mladih ljudi - potrošnikov.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 3,7 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

 
Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

  • Tedenski zakup ogleda člankov
    3,7 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

  • Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 14 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.