Max Modic

 |  Mladina 45  |  Družba

Kmetijski nasveti s Kolodvorske

— Javni zavod RTV Slovenija v bitko s Kmetijo slavnih še naprej pošilja otroke in mladostnike

»Okrajno sodišče v Ljubljani je ta teden presenetljivo odločilo, da nedostojna, žaljiva, nasilna in spolno eksplicitna ravnanja v oddaji Kmetija slavnih ne predstavljajo tako močnega posega v osebnostne pravice gledalcev, da bi opravičevali sprejem sodne odločbe, s katero bi odredili preložitev predvajanja oddaje v termin med 24.00 in 5.00 uro ali prepovedali prikazovanje golih moških in ženskih spolnih organov, prizorov spolnega draženja in spolnosti ter prizorov verbalnega ali fizičnega nasilja v oddaji Kmetija slavnih. Sodišče je dodalo, da se lahko gledalec zavaruje tako, da gleda druge oddaje ali pa ugasne televizijski sprejemnik. Po tej analogiji se mora tudi nekdo, ki je na javnem mestu soočen npr. s podobno kršitvijo javnega reda in miru, le tej izogniti tako, da se obrne stran,« so modre glave velike družine na Kolodvorski zapisale v drugem sporočilu za javnost, potem ko prvo, izdano 23. oktobra z namenom odločnega ukrepanja v korist javnega interesa, očitno ni obrodilo pričakovanih sadov v smeri radikalne cenzure ali še bolje kar ukinitve resničnostnega šova Kmetija slavnih na komercialni televiziji Pop TV.
Vodstvo RTV Slovenija je prejšnji petek sklenilo, da svojo že tako načeto kredibilnost zbije za še nekaj odstotnih točk in na prvo bojno črto spopada za zajetnejši reženj oglaševalskega kolača pošlje še več nič hudega slutečih otrok in mladostnikov. »Prizori spolnosti, golih spolnih organov in verbalnega ter fizičnega nasilja v oddaji Kmetija slavnih se stopnjujejo, zato želi RTV Slovenija javnost in pristojne znova opozoriti na nezakonitost predvajanja tovrstnih programskih vsebin v programskem času, ki je dostopen otrokom. Na tisoče slovenskih otrok še vedno vsak dan spremlja prizore spolnosti in nasilja v oddaji Kmetija slavnih, kar jim z neopravljanjem nadzora omogočajo pristojni organi, na primer Inšpektorat za medije in APEK. Neaktivnost le teh vzbuja sum podleganja interesom zasebnega kapitala na račun kršenja zakonov. Nikjer v Evropi ne predvajajo programa na taki ravni v elitnem družinskem večernem terminu, kot to dovoljujejo pri nas, kar nas potiska med nerazvita in otrokom neprimerna medijska okolja,« beremo v afektiranem sporočilu za javnost, ki daje vedeti, da so v obračunu s sposobnejšo konkurenco dovoljena vsa sredstva in da najmanj dostojanstva premore prav tisti, ki se za dostojanstvo najglasneje zavzema.
Prvič, nacionalka v svojem novem sporočilu za javnost odkrito laže. V Kmetiji slavnih, ki jo zgoraj podpisani spremlja od prve minute dalje, do sedaj 'nasilnih' in še posebej 'spolno eksplicitnih ravnanj' ali 'spolnega draženja' (kar je ponavadi sinonim za masturbacijo) ni bilo zaslediti niti za vzorec. Če vodstvo nacionalne televizije meni, da se med spolno eksplicitna ravnanja uvrščajo tuširanje (kar normalni ljudje običajno počnejo goli), občasno pomanjkljivo zakrite dojke, razgaljena moška zadnjica in nekaj kadrov penisa v mlahavem stanju (empirično dokazljiva anatomska dejstva), potem tu govorimo o fundamentalistični, ne pa nacionalni televiziji. »Valovi ogorčenja in moraliziranja ob resničnostnih šovih veliko povedo o tistih, ki se javno zgražajo, in prav nič o samem šovu. Če se nekomu zdi potrebno javno zgražanje nad to primitivno in bedasto oddajo, kakršna Kmetija slavnih je, potem to očitno počne zato, da bi svetu pokazal, kako moralen je, karkoli že 'morala' zanj pomeni,« je za Sobotno prilogo povedal psihiater prof. dr. Slavko Ziherl. Glede tega, da je Kmetija slavnih 'primitivna in bedasta oddaja', imamo pač ločena mnenja, sam sem denimo prepričan, da resničnostni šovi niso dno, marveč esenca tistega, v kar je mutirala sodobna televizija: se pravi konglomerat manipulacije, pristranskosti, čustev, prikrajanja dejstev, sugestivne montaže, neubranljivega senzacionalizma, instantne všečnosti in navidezne resničnosti, ki je dandanes lasten takorekoč vsem programskim vsebinam elektronskih medijev. Zato resničnostni šovi v tem pogledu nikakor niso vzrok, kot patetično insinuira služba za odnose z javnostjo RTV Slovenija, ko zapiše, da »RTV Slovenija problema ne izpostavlja v odnosu do komercialne televizije, ampak opozarja na ignoranco tistih nadzorstvenih organov, ki so dolžni skrbeti za spoštovanje zakonskih določb in vzpostaviti prakso predvajanja za otroke neprimernih programskih vsebin v zakonsko dopustnih časovnih pasovih«, marveč posledica. Posledica družbenih anomalij in patologije, ki postanejo problematične samo, če se jih razgali v kaki Kmetiji, da nam v svoji neznosnosti zapulzirajo pred očmi. Se pravi, kar naj bodo, samo da jih ne vidimo. In hej, kaj je bolj licemerskega od tega, da se zdaj od skrbi za otroke topi prav tista nacionalka, ki je še nedavno tega malčke prikrajšala za priljubljeno risanko, njen 'časovni pas' pa v pričakovanju boljših rejtingov zapolnila s telenovelo, ki se na lestvici domnevnega televizijskega smetja uvršča še nižje kot resničnostni šovi?
Drugič, nacionalna televizija, ki naj bi predstavljala steber objektivnosti in pluralnosti, v sporočilu za javnost prejudicira, kaj je 'nedostojno' in 'žaljivo', v svojo sveto vojno pa hoče prisilno vpoklicati celo varuhinjo človekovih pravic: »Pristojne ustanove, varuhinjo človekovih pravic, strokovno in splošno javnost pa sprašujemo, ali je zares mogoče zamižati in to področje povsem prepustiti presoji posameznikov, potem ko se je npr. varuhinja oglasila ali celo sklicala tiskovno konferenco ob veliko manj usodnih vprašanjih? Pornografija se tako kot alkohol in tobak posameznikom lahko zdi povsem sprejemljiva, vendar slovenska zakonodaja dostop do tega omejuje.« Se pravi, RTV Slovenija pričakuje, da bo varuhinja človekovih pravic vsak dan spremljala Kmetijo slavnih, beležila kršitve in s tem zaščitila - koga? Starše, ki bodo dobili potuho, da še manj kompetentno vzgajajo svoje otroke in jih pomirjeno puščajo viseti pred ekrani? Tekmovalce v resničnostnih šovih, ki po mnenju dr. Ziherla za svoje duševno ravnovesje potrebujejo prav tovrstni ekshibicionizem? Ali morda delež RTV Slovenija pri rezanju oglaševalskega kolača?
Tretjič, sporočilo za javnost je polno neznosnega relativiziranja pojmov, ki bi ga prej kot javnemu zavodu RTV Slovenija pripisali revolveraškemu tisku. Kmetijo slavnih enačiti s pornografijo (po avtentični razlagi iz leta 2003 ji je odmerjen programski termin od polnoči do petih zjutraj), tobakom in alkoholom (ki ga konec koncev najsubtilneje propagira prav nacionalkina najbolj berlusconizirana oddaja Na zdravje), je otročje in patetično. Nič manj absurdna ni primerjava oddaje na komercialni televiziji (ki pač ne živi od vsiljenega davka na odjem električne energije) s kršitvami javnega reda in miru v resničnem življenju, ki bi jih morali državljani po analogiji vestno prijavljati. Skratka, če vidite nekoga, ki se po pivu ali dveh olajša v betonsko korito z rožami, brž tecite na policijo in ga prijavite. Mimogrede, kako je že najlažje preprečiti scanje v betonska korita? Tako, da usposobiš čimveč javnih stranišč.
Četrtič, saj ni res, pa je. RTV Slovenija v sporočilu za javnost opozarja na dejstvo, da »Kmetijo slavnih spremlja zelo veliko število najmlajših in najobčutljivejših gledalcev. Po naših informacijah v času med 20. in 22. uro, ko je med drugimi oddajami na sporedu tudi Kmetija, v Sloveniji pred televizijskimi sprejemniki sedi 20 tisoč otrok, mlajših od deset let ... Televizijo Pop TV zato pozivamo, naj ob pohvali, da gre za najbolj gledan resničnostni šov doslej v Sloveniji, razkrije tudi podatke, koliko otrok spremlja Kmetijo slavnih.« Prepričan sem, da bo Pop TV to storila takoj, ko jim RTV Slovenija posodi telemetrično napravo, ki na dve decimalki natančno beleži izključno poglede otrok, mlajših od desetih let. Mimogrede, na Pop TV so v sporočilih za javnost večkrat poudarili, da televizijska oddaja Kmetija slavnih največji zabeleženi delež in rejting dosega v (tržno najzanimivejši) ciljni skupini 18-49 let!
In petič, če smo začeli z vzgojo otrok, z njo še končajmo, vendar na uporabniku primernejši in prijaznejši način. Jesper Juul, danski družinski terapevt, predavatelj in avtor številnih knjig s področja družinskega življenja, poudarja, da če želimo, da bo družina zares delovala kot enakovredna forma, se moramo res intenzivno pogovarjati, kar pa zahteva veliko časa in energije. Otroci odgovornih staršev torej ne potrebujejo sporočil za javnost z RTV Slovenija in z njimi povezanih prepovedi, marveč avtentične povratne informacije. »Abstraktne vrednote ne smejo zasenčiti posameznika ali ga izključiti iz družinske skupnosti. V tem primeru bi namreč pomenile le zlorabo moči in kot take nimajo nič skupnega z družinskimi vrednotami.« To, kar s svojimi sporočili za javnost izvaja nacionalka, je nedvomno oblika pritiska in potemtakem premišljenega nasilja, nasilje pa po Juulu kot vzgojna metoda ne vodi v spoštovanje, marveč v otrocih ustvarja strah. »Tak otrok se ne nauči razlikovati med dobrim in slabim, temveč tega, da je prav izvajati nasilje, ko ima človek moč. Nasilje ne uči spoštovanja starševskih mej, uči jih, da se bojijo posledic.«

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,2 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 15,8 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.