3. 12. 2009 | Mladina 48 | Družba
Življenje v zračnem mehurčku
Pred koncertom dueta Air v Hali Tivoli
© Luciana Val, Franco Musso5
Francoski pop duo Air že dalj časa sodi med najpomembnejše izvozne artikle svoje domovine. Natančna letnica uspeha je 1998, ko je luč sveta ugledal uradni prvenec Moon Safari, s katerim sta se Nicolas Godin in Jean-Benoît Dunckel prikupila širši svetovni javnosti. Mešanica različnih glasbenih slogov, ki sta jo takrat še mladca preoblikovala in ponudila poslušalstvu v za tiste čase inovativni preobleki, jima je priskrbela kulten status med privrženci zasanjanega synthpopa s prizvokom preteklosti. Navdušenje nad pionirji elektronske glasbe, kakršni so Jean Michel Jarre, Tangerine Dream in Vangelis, se je preprosto stopilo s sodobnimi ritmičnimi in melodičnimi intervencijami, ki so bile hkrati čudežni ključ do uspeha in dvorezni meč za nadaljevanje glasbene kariere: njun uradni prvenec je bil tako uspešen, da je bilo njegov uspeh težko ponoviti ali preseči.
Dvojec je nadaljeval s preizkušeno pop formulo, ki je bila še zmeraj uspešna, čeprav so mu ob kasnejših ploščah pogosto očitali neizvirnost - predvsem zaradi nenehnega primerjanja vseh novih plošč z epohalnim prvencem. Kljub temu je Air vztrajal pri raziskovanju značilnih, včasih nekoliko osladnih zvočnih pokrajin, to pa ga je pripeljalo tudi do večkratnih izkušenj s filmsko glasbo. Njegova prejšnja plošča Pocket Symphony (2007) je bila za marsikoga razočaranje, saj se je z nekoliko eksperimentalnejšimi in ohlapnejšimi instrumentalnimi komadi precej oddaljila od prepoznavnih pop vzorcev.
S tokratnim albumom Love 2 se Godin in Dunckel vračata k formuli, s katero sta ob koncu devetdesetih let zaslovela kot voditelja pariškega
downtempa, kar brez dvoma ostajata še danes. Turneja, s katero ga promovirata, se je pred kratkim pričela v danskem Aarhusu, tokrat pa bosta s svojim obiskom razveselila tudi slovensko občinstvo - v ljubljanski Hali Tivoli bosta nastopila v ponedeljek, 14. decembra. Pred stock-holmskim nastopom smo se pogovarjali z Nicolasom Godinom. Med pogovorom je razkril nekaj podrobnosti o zadnji plošči, turneji in bližajočem se ljubljanskem koncertu.
»Turneja Love 2 je šele v začetni, uvajalni fazi. Po treh nastopih se še zmeraj ukvarjava z vsakdanjimi tehničnimi težavami, za vsak koncert pa poskušava izbrati najprimernejše zaporedje skladb, ki bi se ujemalo s pričakovanji občinstva. Na turneji gostiva ameriško zasedbo We Fell To Earth, ki bo kot predskupina nastopila tudi na ljubljanskem koncertu.«
Nova plošča dueta Air je posebna tudi zaradi tega, ker je bila posneta v studiu, ki sta ga Godin in Dunckel uredila izključno za svoje potrebe. Studio Atlas, kot sta ga poimenovala, je prispeval k tistemu občutku intimnosti in ustvarjalne spontanosti, ki je zaradi pritiskov glasbene industrije in stresnega načina dela izostal na drugih albumih. O posebnosti snemanja v domačem studiu je Godin pripomnil:
»Snemanje plošče v lastnem studiu je bila izredno pozitivna izkušnja. Odločila sva se, da bova zgradila in opremila studio, nato pa sva enostavno vstopila vanj, priklopila instrumente in začela snemati vse, kar nama je padlo na misel. Pri tem nama je zagotovo pomagala pozitivna energija novega prostora. Studio Atlas je prostor, poln navdiha, v katerem naju nihče ne more preganjati in motiti. Prejšnje albume sva pogosto snemala pod pritiskom, saj sva morala snemanje načrtovati in se o njegovem konceptu odločati, še preden se je dejansko začelo. Ko tako posnamete pet ali šest albumov, preprosto ni mogoče doseči spontanosti in se izraziti brez zunanjih vplivov. Na albumu Love 2 se čutita ustvarjalna sproščenost in intima, saj je ta album plod najbolj spontanega ustvarjalnega procesa, kakršnega nisva doživela od snemanja filmske glasbe za film Deviški samomori Sofie Coppola.«
Godin in Dunckel sta prispevala glasbo za še dva filma ameriške re-žiserke Sofie Coppola - Zgubljeno s prevodom in Marie Antoinette. Godinova izkušnja z ustvarjanjem filmske glasbe je takšna:
»Ustvarjanje glasbe za film je precej zapleten proces, saj se moraš neprestano prilagajati in ne moreš početi čisto vsega, kar si dejansko želiš. Moraš ubogati režiserja, med ustvarjanjem pa moraš paziti, da se glasba ujema z gibljivimi slikami. S tem avtomatično postaneš suženj filma.«
Od uspeha albuma Moon Safari je minilo že več kot deset let, v vmesnem času pa so se bliskovito spremenili delovanje in zakonitosti glasbene industrije. Zaradi nenadnega razmaha širokopasovnega interneta in množičnega brezplačnega kroženja glasbenih datotek po spletu je industrija zašla v največjo krizo v svoji zgodovini. A Air se s krizo ne ukvarja:
»Zaradi krize v glasbeni industriji sva precej deprimirana (smeh) ... Vendar z Jeanom živiva v nekakšnem mehurčku, zavarovana pred zunanjimi vplivi. Šele ko sva izdala zadnjo ploščo, sva ugotovila, da je svetovna glasbena industrija v fazi splošnega razpada, kar je bilo katastrofalno spoznanje. Po pravici povedano, ne vem niti, koliko zasluživa s prodajo plošč - tako zaprta sva v svoj svet. Zunanji svet, z glasbeno industrijo vred, je precej agresiven. Ko se v mladosti odločiš, da se boš ukvarjal z glasbo, v tem dejansko iščeš zatočišče pred negativnimi vplivi. Uspeh v glasbenem poslu pa ti kljub temu omogoči svojevrstno izolacijo.«
Uspešnost, povezana z zaslužkom v glasbenem okolju, se je zožila in je najbolj odvisna od nastopanja. Godin o tem, kaj pričakuje od prihoda v Ljubljano, pravi:
»V kraje, kjer še nisva nastopala, prihajava brez odvečnih pričakovanj. V Ljubljano prideva prvič in si s pričakovanji nočeva pokvariti presenečenja.«
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.