Staš Zgonik

16. 9. 2010  |  Mladina 37

Varne glave

Je obvezno nošenje čelade za kolesarje res smiselno?

Policisti in mestni redarji že danes nosijo čelade

Policisti in mestni redarji že danes nosijo čelade
© Borut Peterlin

Med štirimi zakoni, ki naj bi kmalu zamenjali zakon o varnosti cestnega prometa, je tudi zakon o pravilih cestnega prometa, v katerem tretji odstavek 34. člena med drugim določa: »Voznik mora imeti med vožnjo kolesa na glavi ustrezno pripeto zaščitno kolesarsko čelado.«
Po novem naj bi bila uporaba kolesarske čelade obvezna za vse in ne zgolj za otroke do 14. leta, kot je urejeno zdaj. Sankcije za neupoštevanje te določbe, razen če gre za otroke, sicer v zakonu niso predvidene.
Kot pojasnjujejo na ministrstvu za promet, gre za določbo priporočilne narave, ki je v zakon vključena izključno v preventivne namene. »Raziskave pravijo, da je 60 odstotkov poškodb pri kolesarjih poškodb glave. Mnoge druge države se odločajo za spodbujanje uporabe kolesarskih čelad skupaj s spodbujanjem kolesarjenja. Sankcije za neuporabo niso predvidene ravno zato, da ta ukrep ne bi odvračal ljudi od kolesarjenja, bi pa nedvoumno sporočale, da je uporaba čelade pomembna.« Po policijski statistiki se je v prvih osmih mesecih letos zgodilo 783 prometnih nesreč z udeležbo kolesarjev. V teh nesrečah je umrlo 11 kolesarjev, 84 se jih je hudo, 600 pa laže poškodovalo. Med umrlimi kolesarji jih šest ni uporabljalo čelade. Kot menijo na policiji, bi obvezno nošenje čelad zagotovo ugodno vplivalo na posledice prometnih nesreč.
Vendar v Slovenski kolesarski mreži taki rešitvi odločno nasprotujejo. Kot opozarjajo, so številne raziskave po svetu dokazale, da je obvezna uporaba čelade dosegla ravno nasproten učinek, kot ga pričakuje zakonodajalec. V državah, v katerih je bila uzakonjena obvezna uporaba kolesarske čelade, je število kolesarjev bistveno upadlo, to pa je poslabšalo njihovo varnost, saj so ob manjšem številu kolesarjev vozniki avtomobilov manj pozorni nanje. Kot poudarjajo, so poškodbe glave pri prometnih nesrečah statistično bistveno pogostejše pri voznikih in potnikih v avtomobilih. Zato, če že predpisujemo čelade, bi jih morali najprej predpisati v avtomobilih, opozarjajo na absurd. Nadalje opozarjajo, da ne gre zgolj za preventivno določbo, ki ne predvideva nikakršnega sankcioniranja. Med drugim zakon predvideva, da sme policist kolesarju, ki ne uporablja čelade, prepovedati nadaljnjo vožnjo. Če ga kolesar ne upošteva, pa smo že pri neupoštevanju navodil uradne osebe, za kar so sankcije vsekakor določene.
Kritiki predlagane rešitve se pridružuje kolesarski koordinator pri mestni občini Ljubljana Janez Bertoncelj. Pravi, da se strinja s pomisleki Slovenske kolesarske mreže, opozarja pa še, da bi utegnil biti ob sprejetju take določbe ogrožen projekt mestnih izposojevalnic koles, ki ga pripravljajo. »Gre za populističen ukrep, ki v ozadju nima nobene strokovno-znanstvene argumentacije.«
Obvezni uporabi čelade nasprotuje tudi Marko Peterlin z Inštituta za politike prostora, saj je po njegovem »določilo v zakonu dolgoročno škodljivo za razvoj trajnostne mobilnosti v mestih«. Poslanci bodo imeli priložnost, da zakon ustrezno spremenijo.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 3,7 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

 
Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

  • Tedenski zakup ogleda člankov
    3,7 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

  • Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 14 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.