Vanja Pirc

 |  Mladina 5

Moška enciklopedija

Wikipedijo, ki te dni praznuje prvo desetletko, ustvarja le 13 odstotkov žensk

Sredi januarja je minilo deset let od zagona ene najbolj obiskanih spletnih strani na svetu, Wikipedije. Gre za brezplačno dostopno spletno enciklopedijo, ki je na voljo v več kot 250 jezikih, premore okrog 17 milijonov člankov, večinoma v angleščini, uporablja jo na stotine milijonov uporabnikov po vsem svetu, urejajo pa milijoni prostovoljcev, ki vanjo vnašajo nove in dopolnjujejo stare vsebine. Kritiki ji ravno zato, ker jo ustvarjajo amaterji, očitajo pristranskost in nezanesljivost, mnogi uporabniki interneta pa jo imajo danes kljub temu za osnovni spletni referenčni vir.
Razlogi, zaradi katerih posamezniki z vsega sveta množično sodelujejo pri nastajanju Wikipedije, so različni; nekatere to preprosto zanima in želijo deliti znanje z drugimi, drugi verjamejo, da je dostop do informacij človekova pravica. Prav zato, ker obseg Wikipedije raste in ker njen soavtor lahko postane vsak, pa je zanimivo, da njene vsebine ustvarja nenavadno velik delež moških. Ameriški časnik New York Times je nedavno objavil izsledke raziskave, ki sta jo za nepridobitno organizacijo Wikimedia, ki upravlja Wikipedijo, opravila Univerza Združenih narodov in Univerza v Maastrichtu. Raziskava je pokazala, da je med avtorji člankov zgolj 13 odstotkov žensk, in te so večinoma stare nekaj več kot dvajset let.
Vse kaže, da ima največja spletna enciklopedija kljub svoji odprtosti enake težave kot resnični svet, v katerem pomembne funkcije v politiki in gospodarstvu v veliki večini še vedno zasedajo moški, ženske pa zanje pogosto niti ne kandidirajo. Tudi svet računalništva in programiranja je že tradicionalno v pretežno moški domeni, res pa je, da bistvo Wikipedije kljub vsemu ni programiranje, temveč pisanje in urejanje besedil. Ne glede na to, kakšni so razlogi za nezainteresiranost žensk, v organizaciji Wikimedia, ki jo - paradoksalno - vodi ženska, Sue Gardner, ugotavljajo, da je njihovo odsotnost že mogoče opaziti tudi pri vsebini. Nekatere teme, ki naj bi bile bolj »ženske«, naj bi bile v primerjavi z »moškimi« spisane presenetljivo skopo. Geslo o zapestnicah prijateljstva, ki jih večinoma nosijo najstnice, je denimo enkrat krajše od gesla o igračah v obliki vojakov in dvakrat krajše od gesla o baseballskih karticah. Nenavadno kratki se jim zdijo tudi denimo zapisi o znanih modnih ustvarjalcih, kot sta slovita oblikovalca čevljev Manolo Blahnik in Jimmy Choo.
Organizacija Wikimedia želi zdaj povečati delež avtoric in za cilj si je zastavila, da naj bi Wikipedijine vsebine do leta 2015 ustvarjalo že 25 odstotkov žensk. Ali ji bo k ustvarjanju člankov uspelo pritegniti več žensk, je sicer vprašanje, saj za zdaj še ni znano, kako bo organizacija spodbudila njihovo zanimanje. Pojavili so se tudi že prvi dvomi o tem, ali se je smiselno vmešavati v strukturo avtorjev člankov, saj se je Wikipedija doslej razvijala po »naravni« poti, in ali ne bi bili morebitni predlogi ženskam, naj poskrbijo za bolj »ženske« teme, pravzaprav le nadaljevanje spolne neenakosti.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,2 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 15,8 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.