Staš Zgonik

17. 2. 2011  |  Mladina 7

Ladijska trupla

Dve tovorni ladji v slovenskem morju čaka odprodaja za staro železo

Ladja, ki čaka na razrez

Ladja, ki čaka na razrez
© Dare Čekeliš

Že več kot dve leti 56-metrska tovorna ladja Sol Trader »ždi« v slovenskem morju. Najprej je bila nekaj mesecev zasidrana v Koprskem zalivu, nato so jo zasidrali pri enem od pomolov v Luki Koper. Večinsko hrvaška posadka, ki je ostala brez plač, jo je zapustila nekaj mesecev po tem, ko sta najprej koprsko sodišče zaradi dolgov lastnika, nato pa še pomorska inšpekcija zaradi tehničnih pomanjkljivosti prepovedala izplutje.
Od takrat se hrvaški lastnik ni oglasil, ladja pa je tudi izbrisana iz vseh registrov plovil. Ker je nihče ne vzdržuje, po navedbah uprave za pomorstvo pomeni nevarnost za okolje, saj bi utegnila rja tako načeti trup, da bi iz ladje začela iztekati nafta ali odpadna voda. Poleg tega, kot pravijo v Luki Koper, ladja zaseda privez, teh pa v pristanišču že tako primanjkuje. Zato bi se je vsi radi čim prej znebili. Ministrstvo za promet je ta teden objavilo javni razpis za prodajo.
Prodajo na javni dražbi so sicer napovedovali že aprila 2009, vendar iz tega ni bilo nič. Kot pravi Davorin Fantulin, vodja sektorja kapitanije pri upravi za pomorstvo, to ni bilo tako preprosto, saj je bila takrat ladja še vpisana v register na karibskem otočju St. Vincent in Grenadine, poleg tega pa je bila pod hipoteko hrvaške Hypo banke. O izbrisu je slovenske oblasti uprava za pomorstvo države St. Vincent in Grenadine obvestila šele septembra lani.
Kupec, ki bo ladjo želel odvleči iz slovenskega morja in jo odpeljati na večmesečni razrez za pridobitev starega železa, bo moral ponuditi najmanj 56 tisoč evrov, pomembna pri izbiri najugodnejšega ponudnika pa bo tudi hitrost, s katero se bo kupec obvezal ladjo odvleči. Najverjetneje jo bodo odvlekli do Turčije, ki je najbližja država, kjer opravljajo razrez ladij za staro železo, lahko pa tudi do Indije ali Kitajske, kjer staro železo dosega nekoliko višjo ceno, saj je povpraševanje po surovinah tam zelo veliko. Da bi se rada država ladje čim prej znebila, priča tudi postavljena cena. Po navedbah poznavalcev cena za tono starega železa zdaj znaša od 200 do 240 evrov, to pa pri 800-tonski ladji pomeni, da bi zanjo lahko iztržili precej več, kot zahtevajo v razpisu. Z izkupičkom naj bi predvsem pokrili nastale stroške. Kupec bo moral ladjo odvleči v 30 dneh po podpisu pogodbe, še prej pa popraviti luknjo na nadvodnem bočnem delu ladje.
Sicer pa to ni edina ladja v slovenskem morju, ki jo v kratkem čaka odhod med staro železje. Tudi v izolski ladjedelnici je zaradi dolgov lastnika prisilno privezana 140-metrska ladja, ki bo po besedah direktorja Tomaža Jeločnika najverjetneje v enem mesecu prodana na dražbi. »Vredna je od 600 do 800 tisoč evrov, dolgovi pa so večji od tega.« Zato je malo verjetno, da jo bo lastnik hotel nazaj.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.