Tjaša Zajc

17. 3. 2011  |  Mladina 11

Pomoč za(dez)orientacijo

Zakaj slabo premišljena uporaba tehnoloških naprav ni vedno najboljša rešitev pri orientaciji

Osamljeni infoterminal

Osamljeni infoterminal
© Tjaša Zajc

V ljubljanskem kliničnem centru (UKC) so proti koncu lanskega leta izpeljali projekt virtualizacije UKC, sestavljen iz dveh delov: prvi je spletna stran (www.vukc-lj.si), kjer posameznik najde koristne informacije o delovnem času ambulant, času obiskov klinik, dostopnosti z vozilom in podobno. Drugi del projekta so infoterminali, postavljeni na sedmih lokacijah znotraj UKC. Spletno mesto je sicer dobrodošla novost, drugače pa je s terminali, ki naj bi obiskovalce in bolnike usmerjali po stavbah. Ti v bolnišnici navadno nimajo časa za ukvarjanje z zapletenimi neznanimi napravami. Ko mora posameznik bodisi na preiskavo ali denimo v lekarno kliničnega centra po dolgih hodnikih, so ključne morebitne označevalne table na poti. Žal so tudi te marsikdaj postavljene ne prav premišljeno.
Grafični oblikovalec Matjaž Čuk, ki je med podiplomskim študijem informacijskega oblikovanja v Veliki Britaniji pripravil projekt zasnove usmerjevalnega sistema za bolnišnico v Readingu, je do nove orientacijske rešitve v UKC kritičen. Za primer navaja napravo pri glavnem vhodu v klinični center, postavljeno zraven vratarja, ki je do sedaj usmerjal izgubljene ljudi. »Povsem logično je, da se bo izgubljeni še vedno najprej obrnil na nekoga, s katerim se lahko v živo pogovori. Stroj bi bil pogojno učinkovit le, če bi stal stran od najbližje 'žive' pomoči,« meni Čuk in dodaja, da se naročniki, oblikovalci in tehnično osebje pogosto sploh ne zavedajo, da je večino težav, povezanih z izgubljanjem ljudi, mogoče uspešno rešiti.
Označevanje poti (t. i. wayfinding) je pravzaprav posebna veja oblikovanja vizualnih komunikacij, je pojasnila predstojnica Oddelka za oblikovanje na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Petra Černe Oven. Po njenih besedah je to področje pri nas slabo znano, hkrati se na funkcionalnost pogosto ne gleda dovolj strokovno. Oblikovalci so si tako precej enotni: kreativni direktor Studia za vizualne komunikacije IlovarStritar Robert Ilovar je poudaril še en vidik - označevanje poti igra ključno vlogo pri celostni podobi podjetja ali znamke. Zadovoljstvo obiskovalcev, strank in zaposlenih »se doseže z učinkovito, do uporabnika prijazno navigacijo in z elementi celostne podobe, ki so vključeni v wayfinding in so s tem močna manifestacija vidne identitete. Pri tem se lahko vprašamo, koliko več je mogoče narediti z dobrim vtisom na lokaciji in kako težko slab vtis pozneje popravimo s še tako drago in obsežno promocijsko akcijo,« opozarja Ilovar.
Za pot v lekarno boste na terminalu dobili takšna navodila: »V kleti izstopite iz dvigala, nadaljujte naravnost 1,3 metra. Zavijte desno in nadaljujte 2,7 metra. Zavijte levo in nadaljujte 9,8 metra. Zavijte desno in nadaljujte 35,2 metra. Zavijte levo in nadaljujte 41,5 metra.«
Če se torej odpravljate v UKC, ne pozabite na meter in beležko.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 3,7 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

 
Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

  • Tedenski zakup ogleda člankov
    3,7 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

  • Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 14 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.