Staš Zgonik

 |  Mladina 15

Zvestoba do groba

Odpovedovanje zasebnosti nakupovanja

Kartična zvestoba

Kartična zvestoba
© Borut Krajnc

Imate našo kartico? Ne. Bi jo imeli? Ne! To je dialog, ki v zadnjem času poteka pri vsaki blagajni v skoraj vsaki večji trgovini. Tako imenovane kartice zvestobe so doživele pravo eksplozijo. Ni znano, komu gre to bolj na živce - strankam, ki jih posiljujejo s karticami, ali prodajalkam, ki so po naročilu vodstva pač prisiljene v »teženje«.
Kartice zvestobe že dolgo ne vključujejo zgolj zbiranja nalepk in s tem pridobivanja popustov. Glavni namen je po novem zbiranje osebnih podatkov strank, tudi podatkov o vseh nakupih, ki jih opravi. »Velik premik se je zgodil v smeri preučevanja nakupovalnih navad, izgradnje nakupovalnih profilov posameznikov in ciljnega oglaševanja,« ugotavlja namestnik informacijske pooblaščenke Andrej Tomšič. To je jasno zapisano v drobnem tisku prijavnic, ki pa ga večina po navadi ne bere. A stranka s podpisom zbiranje podatkov izrecno dovoljuje. »Trgovci so glede teh privolitev zelo spretni. Neprestano sprašujejo, ali že imaš njihovo kartico, in prej ali slej obupaš. V vrsti pa ni časa, da bi bral pogoje.«
Redki so trgovci, ki s svojimi karticami zvestobe omogočajo izkoriščanje popustov tudi ob prepovedi obdelave osebnih podatkov in podatkov o nakupih. Pravzaprav je Mercator edini ponudnik kartice, ki smo ga našli, pri katerem mora stranka na prijavnici za njegovo Piko izrecno dovoliti obdelavo osebnih podatkov in vanjo ne privoli že z lastnoročnim podpisom. Nekateri trgovci načrtno otežujejo preklic kartice. V klub zvestobe se je mogoče prijaviti pri katerikoli blagajni, izpisati pa se je mogoče zgolj z dopisom, poslanim na sedež podjetja. Tudi po preklicu osebni podatki ne bodo nujno takoj izbrisani. Petrol jih bo na primer hranil še 10 let.
Pri Zvezi potrošnikov Slovenije pravijo, da so zaskrbljeni zaradi uporabe osebnih podatkov v zamenjavo za pogosto dvomljive koristi za potrošnika. Do konkretnih primerov se ne želijo opredeliti, saj nameravajo posamezne ponudbe in pogodbe šele preučiti. »Na splošno pa lahko rečemo, da se kartice zvestobe (že če odmislimo problem osebnih podatkov) splačajo kvečjemu pri ponudnikih, kjer tako in tako nakupujemo, če zaradi njih ne spreminjamo nakupovalnih navad in zaradi popustov ne zanemarimo primerjave kakovosti izdelkov in cene pri drugih ponudnikih,« pravi Boštjan Krisper. Po njegovih besedah je treba biti pozoren na dejanske ugodnosti takšne kartice. »Potrošnik naj ne pozabi, da je zanj odločilna končna cena izdelka, ne pa popust. Primerja naj končne cene izdelkov in ne to, kateri trgovec obljublja največje nagrade.«
Nazadnje se bo pač vsak posameznik sam odločil, kaj je zanj pomembnejše - nekajodstotni popust ali ohranitev kančka zasebnosti, ki mu je v sodobni družbi še ostal. Če nima nobenih pomislekov pri tem, da v ljubljanskih lekarnah vedo, kdaj ga je začela mučiti prostata, ali pa da v Drogerie Marktu vedo, katero milo za intimno higieno uporablja, potem seveda ni težav. Sicer pa velja dvakrat premisliti.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,2 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 15,8 EUR dalje:

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.