Vanja Pirc

16. 6. 2011  |  Mladina 24

Različni okusi ali prijateljski dogovori?

Zakaj kranjska knjižnica noče podobe, ki jo je na natečaju izbrala komisija?

Najboljši za komisijo, neustrezen za knjižnico

Najboljši za komisijo, neustrezen za knjižnico

Osrednja knjižnica Kranj se bo kmalu preselila v prenovljene prostore v znamenitem poslopju Globus. Selitev je težko pričakovana, saj bodo poslej vsi oddelki knjižnice delovali na skupni lokaciji pod imenom Mestna knjižnica Kranj. Vodstvo knjižnice se je odločilo, da odprtje pospremi z novo celostno grafično podobo, zato je aprila objavilo javni natečaj za izdelavo novega logotipa, slikovnega znaka, črkovnega gradiva, dopisnega papirja, pisemskih ovojnic in članskih izkaznic.
Natečaj, vreden 19.000 evrov plus DDV, je zbudil veliko zanimanja, saj je prispelo 65 elaboratov, komisija pod vodstvom oblikovalca Boštjana Botasa Kende pa je največ točk podelila predlogu Davida Kladnika in Jake Neona iz oblikovalskega studia Pop-up. Dvojica, ki navdih išče v grafikah in preteklih umetniških slogih, od pop arta do obdobja 80. in 90. let, deluje tudi pod imenom Kitsch-Nitsch, njen za zdaj najprepoznavnejši izdelek pa so pisane stenske nalepke.
Kot pravita Kladnik in Neon, sta se za sodelovanje na natečaju kranjske knjižnice odločila, ker je dajalo besedilo natečaja slutiti, da ne bo šlo le za izposojevalnico knjig, temveč bo knjižnica postala »neki mini kranjski Cankarjev dom«. Zasnovala sta preprosto tipografsko rešitev, ki napoveduje spremembe, kakršne se knjižnicam obetajo v 21. stoletju. Vsako od črk v kratici bodočega imena knjižnice, MKK, sta oblikovala drugače in s tem povedala zgodbo o evoluciji pisane besede, ki je bila sprva pisana na roko, nato tiskana in nazadnje digitalizirana.
Čeprav je komisija rešitev studia Pop-up razglasila za najboljšo, se je postopek na veliko Kladnikovo in Neonovo presenečenje zdaj močno zapletel. V knjižnici so se odločili, da Pop-upov predlog zavrnejo. Podlago za to so našli v razpisnem besedilu, kjer so zapisali, da lahko, če želijo, zaobidejo mnenje komisije, a nerazumljivo se zdi, da direktor knjižnice Viljem Leban nikakor ni znal pojasniti, zakaj se mu Pop-upov predlog ni zdel ustrezen. V pisnem odgovoru Kladniku in Neonu je navedel le, da so v »interni javnosti« pozneje opravili anonimno anketo, v kateri je sodelovalo 38 anketirancev, in ker njun predlog »ni dobil nobene točke«, ga ne bodo uporabili.
Lebana smo tudi sami povprašali, zakaj je knjižnica zavrnila predlog studia Pop-up, vendar smo na njegov odgovor zaman čakali več kot teden dni. Še presenetljiveje je, da ni odgovoril niti na vprašanje, kateri predlog je bil všečnejši in katera rešitev bo torej po novem krasila pročelje in tiskovine knjižnice. Tudi na kranjski občini, ki je ustanoviteljica knjižnice, odgovorov nismo dobili. Je pa občina primer vzela pod drobnogled, saj trenutno preverja, ali je bil »postopek izveden v skladu z veljavnimi predpisi oziroma ali obstajajo kakšna odstopanja«. Izsledki nadzora za zdaj še niso znani.
Kladnik in Neon sta razočarana, a upata, da bodo zapletom prišli do dna. Hkrati se sprašujeta, zakaj sploh potrebujemo razpise, če so ti očitno le formalnost, in zakaj strokovnjake po nepotrebnem obremenjujemo z ocenjevanjem prispelih predlogov, če je izbira nazadnje prepuščena laikom. Ironično je, da je bil to prvi javni razpis, ki sta se ga udeležila. Doslej sta se jim zavestno izogibala prav zato, ker se nista želela znajti sredi takšnih zgodb.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.