Tjaša Zajc

7. 7. 2011  |  Mladina 27

Matura za dislektike

Koliko škode povzroči prepoved uporabe nekaterih pripomočkov?

Komu je bilo opravljanje mature oteženo?

Komu je bilo opravljanje mature oteženo?
© Miha Fras

Trinajstega julija bodo letošnji maturanti seznanjeni z rezultati mature. Na prilagojeni način jo je letos po podatkih Republiškega izpitnega centra (RIC) opravljalo okoli 500 dijakov poklicnih šol in gimnazij, ki so učenci s posebnimi potrebami. A zaradi lani izdanega pravilnika o načinu izvajanja mature za kandidate s posebnimi potrebami nekateri pri tem niso imeli na voljo vseh prilagoditev, ki jim po zakonu pripadajo.
Dijaki s posebnimi potrebami so lahko deležni nekaterih pomoči in prilagoditev, če oddajo vlogo Komisiji za usmerjanje otrok s posebnimi potrebami na Zavodu za šolstvo. Ta na podlagi strokovnih in zdravniških mnenj izda odločbo za prilagojeni način izobraževanja. Odločba je po zakonu o usmerjanju teh otrok za šole zavezujoča. Lani pa je ministrstvo za šolstvo izdalo nov pravilnik o načinu izvajanja mature za te mladostnike in po njem so možne prilagoditve omejene, saj so navedene v vnaprej pripravljenem obrazcu, ki skupine otrok z nekaterimi motnjami (gibalno ovirani, z govorno-jezikovnimi motnjami, dolgotrajno bolni ...) obravnava posplošeno. Čeprav ima recimo dislektik v odločbi zapisano, da lahko pri matematiki ali fiziki uporablja kartončke z nekaterimi formulami, jih pri maturi ne bo smel imeti. Ravno tako ni pomembno, da se je po odločbi štiri leta izogibal glasnemu branju pred sošolci, da ne bi bil izpostavljen ali zasmehovan. Na ustnem izpitu pri maturi to po novem pravilniku ni upoštevano, prav tako ne določitev, da morajo biti njegovi testi napisani v posebni pisavi in s črkami posebne velikosti. Pri tem se postavlja vprašanje, zakaj po zakonu zavezujoča določila iz odločbe za dijake veljajo med izobraževanjem, če na maturi ne veljajo nujno, in koliko škode lahko to povzroči posameznikom.
Na ministrstvu za šolstvo, ki je pravilnik pripravilo, odgovarjajo, da so »prilagoditve preverjanja in ocenjevanja znanja med poukom lahko tudi širše. V izogib 'toleranci do neznanja' oziroma z namenom zagotoviti samostojno doseganje ciljev oziroma standardov znanja pa so prilagoditve na maturi strožje in zato tudi so sprejeta posebna pravila oziroma pravilniki.« Razumljivo je, da so, kot poudarjajo v RIC-u in na ministrstvu za šolstvu, dopustne prilagoditve, ki ne omilijo ocenjevanja znanja. Vendar dijaki s posebnimi potrebami tega nikoli niso bili deležni. Pri pouku delajo po istem programu in pišejo prav take teste kot njihovi sošolci, le da imajo svojim potrebam prilagojene razmere. Tako Komisija za usmerjanje otrok s posebnimi potrebami tudi izdaja odločbe. Natalija Vovk Ornik z Oddelka za usmerjanje otrok s posebnimi potrebami na Zavodu za šolstvo pravi, da je pri prilagoditvah težko zagotoviti uravnilovko, saj je vsak dijak posameznik zase. Četudi lahko razumemo, da je razvrščanje dijakov glede na vnaprej pripravljeni obrazec za maturo sistematičnejše in lažje za upravljanje, pa to ne upravičuje nepravičnosti, ki jo doživljajo posamezniki.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članke za daljše obdobje, se morate prijaviti. Prijavite se . Ostala ponudba naročniških paketov se nahaja TUKAJ.

Celotna številka Mladine je vaša za 3,7 evra. Za nakup tedenskega dostopa do vsebine pošljite SMS z vsebino MLADINA2 na številko 7890.

 
Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

  • Tedenski zakup ogleda člankov
    3,7 €
  • Polletni zakup ogleda člankov
    75 €
  • Letni zakup ogleda člankov
    149 €
  • Spletna Mladina - mesečna naročnina na spletne vsebine, prekini kadarkoli
    14 €

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.