|  Družba

»Benz Patent Motorwagen Nummer 1«

Na današnji dan pred 125 leti je Nemec Carl Friedrich Benz prijavil patent za osebno vozilo na bencinski pogon s štiritaktnim motorjem. Štiritaktni motor, takrat vgrajen v vozilo z nazivom "Benz Patent Motorwagen Nummer 1" do danes velja kot podlaga za razvoj avtomobila in celotne avtomobilske industrije. Zasluge za razvoj avtomobila si lasti več držav z različnimi osebnostmi in nekateri so mnenja, da so se prvi avtomobili "rodili" že v 18. stoletju, a Benzov štiritaktni bencinski motor nesporno ostaja podlaga za razvoj današnjega modernega vozila. Med drugimi pomembnimi mejniki za razvoj današnjega avtomobila, predvsem pa tovornih vozil, je leta 1897 predstavljeni dizelski motor Nemca Rudolfa Diesla in prvi avtomobil s štirikolesnim pogonom, ki ga je leta 1900 zgradil Ferdinand Porsche.
Za današnjo razširjenost osebnih vozil je kot prvi poskrbel Američan Henry Ford, ki se je leta 1913 kot prvi lotil serijske proizvodnje avtomobila - takratnega forda z oznako T-Model. Masovna proizvodnja drugod po svetu se je začela med obema svetovnima vojnama. Iz tega obdobja je tudi prvi avtoradio, ki je bil leta 1932 predstavljen v Berlinu.
Po drugi svetovni vojni pa so se z večjim številom vozil začele iskati tudi praktične rešitve za večjo varnost. Najprej so avtomobili v svoji obliki leta 1952, tudi tukaj je bil prvi Mercedes Benz, dobili patentiran dodaten prostor spredaj, ki je blažil udarce ob neposrednem trku. Že leta 1959 je Šved Nils Bohlin za proizvajalca Volvo razvil prvi varnostni pas, a je bila uporaba uzakonjena šele v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja, ko so pri nemškem Boschu razvili tudi zavorni sistem ABS. Leta 1980 so bile predstavljene prve zračne blazine. Stare so tudi ideje, ki so podlaga za današnje reševanje ekoloških težav, povezanih z avtomobilsko industrijo. Prvič so učinkovito zmanjšali porabo vozil in količino izpušnih plinov z elektronskim vbrizgom bencina, ki je bil prvič predstavljen že leta 1967. Katalizator in kasnejši prehod na neosvinčen bencin je sledil leta 1985, leta 1997 pa je bil predstavljen prvi hibridni avtomobil, ki bi ob nadaljnjem razvoju in prehodu na druge oblike pogona lahko pomenil tudi konec 125 let starega Benzovega patenta. (STA, mm)

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.