Gregor Cerar

6. 11. 2000  |  Mladina 45

Nike največji grešnik

Novinarji razkrinkali nekatere multinacionalke

Zasedanja Mednarodnega denarnega sklada in Svetovne banke imajo letos neko posebnost. Skorajda ne minejo brez nasilnih demonstracij, ki se jih udeležujejo različne skupine, od borcev proti nošenju krzna do tistih za zaščito amazonških Indijancev. Obmetavanje s kamenjem in razbijanje kot način boja proti globalizaciji sta seveda precej vprašljivi metodi, vsi v en glas pa poudarjajo, da je glavni krivec za vedno večje razlike med bogatimi in revnimi ravno prevelika globalizacija. Revnejši postajo revnejši, bogati bogatejši. Eden glavnih vzrokov za proteste so tako imenovani sweatshopi, delavnice, v katerih delajo tudi otroci sedem dni na teden, in to več kot 14 ur na dan. Vse sicer spominja na tiste znane slike iz začetkov industrializacije v zgodovinskih učbenikih, ko so bili takšni primeri vsakdanjost tudi v razvitem zahodnem svetu. Toda preživeti je pač treba. Večina multinacionalk obstoj sužnjelastniških delavnic seveda zanika, vse skupaj pa je kot naročeno za delo raziskovalnih novinarjev. Ko so na Švedskem predvajali dokumentarec o delavnicah, kjer delavci po Daljnem vzhodu za manj kot dolar na dan izdelujejo razne predmete za Ikeo, so vodilni delavci kljub predvajanim posnetkom zanikali kakršnokoli povezavo z njimi. Nov udarec pa so zadali britanski novinarji, ki so razkrili obstoj šivalnic v Kambodži, kjer 12-letne deklice šivajo izdelke za svetovnega športnega velikana Nike in mega jeans firme Gap. Reakcije so bile različne. Nike se je sprenevedal, da bo pač takšne deklice najprej poslal v šolo in jih pozneje zaposlil, pri Gapu pa so dejali, da če so premlade, jih bodo pač odpustili, ker pač nikogar ne silijo, da bi delal za njih. Sicer pa je na seznamu izkoriščevalcev otrok tudi znameniti Tommy Hilfiger, ki je med drugim oblikoval kombinezone letošnjega svetovnega prvaka v F1 ferrarija ...

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 3,7 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

 
Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

  • Tedenski zakup ogleda člankov
    3,7 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

  • Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 14 EUR dalje: