2. 4. 2002 | Mladina 13
Premier lažejo?
Industrija poslovnih letal naj bi bila v vzponu, ostala letalska industrija v recesiji
Osnovni luksuz
"Moram reči, da nam že tolikokrat ponovljena zgodba o nakupu vladnega letala seveda gre do živega, da sem že sam pozval tudi ustrezne pač ljudi, ki so se ukvarjali s tem vprašanjem, da poskušamo to rešiti. Ali odstopiti od pogodbe ali zamenjati letalo za neko cenejše ali rabljeno, vendar to do sedaj ni uspelo, ker je pač pogodba podpisana že nekaj časa," je v sredinih Odmevih upravičenost nakupa novega luksuznega vladnega letala opravičeval dr. Janez Drnovšek. Omenil je tudi, da so ostali pri falconu 900 EX, "ker so se vmes cene letal zvišale, tako da je za ceno tega letala možno dobiti tisto manjše letalo ..." Nakup naj bi bil zaradi tega še dobra poslovna poteza. Medtem pa se ostala letalska industrija utaplja v recesiji. Luksuzna poslovna letala pa naj bi bila, po Drnovškovih besedah sodeč, nekakšna tržna niša, ki prinaša dobičke ubobožani letalski industriji. Odkod mu ti presenetljivi podatki? Kot smo izvedeli, mu jih je posredoval generalni sekretar vlade Mirko Bandelj. Ta pravi, da cene poslovnim letalom naraščajo. Če bi hoteli sedaj kupiti isto letalo, bi odšteli kar 39 milijonov dolarjev. In še čakati bi morali do konca leta 2003, naši veljaki pa se bodo peljali s svojih luksuznim "sokolčkom" že leto poprej (po informacijah iz vrst kontrolorjev letenja smo izvedeli, da so nekaj testnih voženj v Francijo že opravili).
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
2. 4. 2002 | Mladina 13
Osnovni luksuz
"Moram reči, da nam že tolikokrat ponovljena zgodba o nakupu vladnega letala seveda gre do živega, da sem že sam pozval tudi ustrezne pač ljudi, ki so se ukvarjali s tem vprašanjem, da poskušamo to rešiti. Ali odstopiti od pogodbe ali zamenjati letalo za neko cenejše ali rabljeno, vendar to do sedaj ni uspelo, ker je pač pogodba podpisana že nekaj časa," je v sredinih Odmevih upravičenost nakupa novega luksuznega vladnega letala opravičeval dr. Janez Drnovšek. Omenil je tudi, da so ostali pri falconu 900 EX, "ker so se vmes cene letal zvišale, tako da je za ceno tega letala možno dobiti tisto manjše letalo ..." Nakup naj bi bil zaradi tega še dobra poslovna poteza. Medtem pa se ostala letalska industrija utaplja v recesiji. Luksuzna poslovna letala pa naj bi bila, po Drnovškovih besedah sodeč, nekakšna tržna niša, ki prinaša dobičke ubobožani letalski industriji. Odkod mu ti presenetljivi podatki? Kot smo izvedeli, mu jih je posredoval generalni sekretar vlade Mirko Bandelj. Ta pravi, da cene poslovnim letalom naraščajo. Če bi hoteli sedaj kupiti isto letalo, bi odšteli kar 39 milijonov dolarjev. In še čakati bi morali do konca leta 2003, naši veljaki pa se bodo peljali s svojih luksuznim "sokolčkom" že leto poprej (po informacijah iz vrst kontrolorjev letenja smo izvedeli, da so nekaj testnih voženj v Francijo že opravili).
Zakaj vztrajanje pri omenjenem letalu? Vzrok je najbrž naročilo, saj bi morebitna odpoved pomenila plačilo penalov v vrednosti 10 odstotkov letala. Glavni krivec je precej smešen: na pol tajni razpis zaradi časovne omejenosti - na drugi strani pa so se kriteriji za nakup oblikovali v desetletnem preverjanju. Letalo so nabavili kot večnamensko in z denarjem vojske. Eno najbolj luksuznih letal v tej kategoriji naj bi uporabljali tudi za hitri transport delov za Slovensko vojsko. Letala vojske, ki jih tudi uporablja vlada, pa praviloma nosijo vojaške oznake. Ali jih bo tudi naše?
Kar se tiče cen novih in rabljenih letal, smo izvohali, da prek interneta prodajajo ultra napedenanega nekaj let starega falcona 900 EX za 30 milijonov dolarjev. Vendar je to začetna cena, ki se jo da še zbiti. Najtesnejša konkurenta falconu naj bi bila gulfstream G IV SP in challenger 604 (letala canadier, ki jih ima Adria, proizvaja isti proizvajalec). Vladni urad za informiranje je navedel, da sta osnovni ceni 34 in 24,5 milijona. Toda naleteli smo na podatek, da naj bi v resnici stala vsak 4 milijone manj. Sicer pa so challengerja Hrvati (imeli so namreč dva - za preslepitev sovražnikov, ob Tuđmanovih poletih sta menda sočasno vzletela oba) prodali za samo 12 zelenih milijonov. Vendar ni dovolj dober, ker po Bandljevih besedah lahko leti do New Yorka, nazaj pa ne. Slovenski politiki (v tujini vladna letala uporabljajo zgolj uradne delegacije, v Sloveniji pa menda celo državni sekretarji za službene poti) ne potujejo veliko prek luže, najetje prekoceanskega letala pa stane nekaj 10.000 dolarjev, če že ne morejo potovati na rednih linijah.
In mimogrede, še pomembno vprašanje, ki ga bodo morali rešiti v premierovem kabinetu; če je premier lagal, kdo mu je lažne informacije podtaknil in zakaj?