Čistilka kletne etaže

Dekoracija velikih trgovin

Maxi čistilka

Maxi čistilka
© Igor Škafar

Najprej moramo razčistiti, kaj je to pojem "velika trgovina". V bistvu se je ta sintagma začela uporabljati šele z razvojem mega nakupovalnih središč in v vseh pogledih "največjih na svetu ali v tem delu Evrope" trgovin. Posledično so začele izginjati male priročne trgovinice, kjer ste lahko na poti domov kupili kruh in mleko, kjer bi vas prodajalka poznala in bi še malo poklepetali v domačnosti vzdušja.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Maxi čistilka

Maxi čistilka
© Igor Škafar

Najprej moramo razčistiti, kaj je to pojem "velika trgovina". V bistvu se je ta sintagma začela uporabljati šele z razvojem mega nakupovalnih središč in v vseh pogledih "največjih na svetu ali v tem delu Evrope" trgovin. Posledično so začele izginjati male priročne trgovinice, kjer ste lahko na poti domov kupili kruh in mleko, kjer bi vas prodajalka poznala in bi še malo poklepetali v domačnosti vzdušja.

Velike trgovine pa so si med seboj nenavadno podobne in so nesramno neosebne. Ne samo po gužvi, izboru izdelkov in cenah, tudi po notranji dekoraciji. Ste jo sploh že kdaj opazili? Tematsko se menjava glede na sezone. Božične smrekice in pletenice iz svetlečih papirjev so pozimi. Po razprodajah pridejo plastični zvončki in trobentice, ob veliki noči v kombinaciji z zajčki in piščančki. Potem je že na vrsti poletni dekor v obliki napihnjenih žog ali visečih mrež. Jeseni jih zamenjajo umetni grozdi in leseni sodčki in potem smo spet pri božiču. Tipizacija trgovinskega okrasja je tako preprosta kot ... letni časi. V vseh trgovinah se pojavljajo celo bolj ali manj isti okraski. Zato smo včasih toliko bolj navdušeni nad izjemami.

In ena je že kakšnih pet ali šest let v ljubljanskem Maximarketu, ki je mimogrede v letu 2001 prejel naziv najbolj urejene slovenske blagovnice, ki ga podeljujeta Združenje za trgovino pri Gospodarski zbornici Slovenije in Turistična zveza Slovenije. V kletni etaži v kotu, tik ob vhodu za uslužbence, stoji lutka čistilke. Popolna lutka čistilke: mavčna, s pobarvanimi nohti v istem odtenku kot rdečilo na ustnicah; s povitim kolenom in zapestjem; s podbradkom in nagubano kožo; s haljo, pod katero se vidi pravo bombažno spodnje perilo ... Čistilka iz kletne etaže je tako izdelana, da se zdi, kot da je ušla iz muzeja Madam Tussaud. Če jo v nočnih urah pogledate skozi steklo pasaže, mislite, da je prava, ko pa ugotovite, da ni, se vam zdi, da ste ujeti v nadrealistični film. Ali ste poskusni zajec kakšnega umetniškega projekta. Pa čistilka iz kletne etaže ni umetniški artefakt. Je navadna lutka, ki so jo v Maximarketu kupili v tujini, ko so kupovali tudi ostale izložbene lutke. Bila je že v vseh nadstropjih, enkrat je celo reklamirala čistila, ko so imeli posebno akcijo, in nekaj kupcev se je celo pritožilo, da se norčujejo iz starih ljudi. Zakaj? Čistilka iz kletne etaže je spomenik vsem delavnim ženskah. Je opomin, da je delo častno. In zato si zasluži dve stvari: da naslednjič za hip posedite na klopci ob njej ter da končno dobi ime. Recimo Mimi?