Privatizacija ni nujno kakovost

Stavka čistilk opozarja na pomanjkljivosti privatizacije v javnem sektorju

Ena izmed prednostnih nalog socialnogospodarskih reform vlade je čimvečja privatizacija javnega sektorja. Z uvajanjem zasebništva naj bi javne storitve postale učinkovitejše in tako kakovostnejše za nas uporabnike. Stavka osmih čistilk v zdravstvenem domu v Postojni pred nekaj dnevi pa je spomnila, da te privatizacijske pravljice nimajo nujno zaključkov tipa "in potem so vsi skupaj živeli srečno do konca svojih dni". Velikokrat so posledice privatizacije negativne za zaposlene, kar se seveda kaže tudi pri delu.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Ena izmed prednostnih nalog socialnogospodarskih reform vlade je čimvečja privatizacija javnega sektorja. Z uvajanjem zasebništva naj bi javne storitve postale učinkovitejše in tako kakovostnejše za nas uporabnike. Stavka osmih čistilk v zdravstvenem domu v Postojni pred nekaj dnevi pa je spomnila, da te privatizacijske pravljice nimajo nujno zaključkov tipa "in potem so vsi skupaj živeli srečno do konca svojih dni". Velikokrat so posledice privatizacije negativne za zaposlene, kar se seveda kaže tudi pri delu.

V postojnskem zdravstvenem domu so leta 1997 svojo službo za čiščenje prostorov oddali zunanjemu izvajalcu. Direktorica ambulante dr. Irena Progar Vatovec pravi: "Tako smo se odločili zato, ker je bilo enostavno preveč dela z logistiko, s katero se je morala glavna sestra ukvarjati tretjino svojega časa." Čistilke je najprej prevzelo ljubljansko podjetje Saš, d. o. o., ki jih je januarja letos predalo kranjski firmi Ekospekter, d. o. o. Slednja se na svoji spletni strani hvali: "Izvedli smo ofenzivejši nastop na trgu naših storitev z večjo dinamičnostjo poslovanja, oblikovanjem lastnih standardov kakovosti, z uvedbo lastnih tehnoloških postopkov ..." Ena izmed delavk Radmila Petrovič o načinu poslovanja podjetja in njegovih standardov kakovosti pove naslednje: "Težave so se začele nekaj mesecev zatem, ko nas je prevzel Ekospekter. Plače so zaostajale od junija dalje. Firma nam je še vedno dolžna tri plače in pol regresa. Ko sem klicarila na Ekospekter, so mi tam najprej zagotavljali, da plače bodo, ko bodo, potem pa so mi začeli spuščati telefone. Medtem sem od davčnega urada izvedela, da mi delovna doba ne teče od februarja. Izkoriščene smo bile na ogromno načinov. Poleg tega smo od firme dobivale vse manj čistil in čistilnih pripomočkov. Tako smo na primer morale same kupovati krpe v tisti trgovini, kjer so bile najcenejše, da smo sploh lahko še delale."

Zdravstveni dom je do Ekospektra redno poravnal vse stroške čiščenja, vendar ni imel pravne podlage, da bi od podjetja zahteval, naj poravna svoje račune do svojih delavk v ambulanti. Čistilkam, ki so včlanjene v Sindikat zdravstva in socialne varnosti v Sloveniji, tako na koncu ni ostalo drugega kot stavka. Zdravstveni dom je prekinil razmerje z Ekospektrom zaradi neizpolnjevanja pogodbe in ob koncu naše redakcije išče novega izvajalca. Direktorica dr. Vatovec pravi: "Problem ni nujno v zasebništvu, saj je na trgu veliko dobrih ponudnikov storitev. Problem je, ker vrednost pogodbe čiščenja naših prostorov presega 10 milijonov SIT na leto in smo po Zakonu o javnih razpisih prisiljeni k temu, da vzamemo najcenejšega ponudnika." Najcenejše pa ni nikoli najboljše in je tudi redkokdaj dobro.