6. 10. 2006 | Mladina 40
Bo po križu gorela cerkev?
Po strunjanskem križu še tržaška cerkev
Sveti križ
© Borut Krajnc
Pred štirimi leti sta kipar Dean Verzel in fotograf Goran Bertok v sklopu umetniškega projekta Sveti križ zažgala skoraj sto let star strunjanski betonski križ, ki sta ga pred tem zaščitila, da na križu ne bi prišlo do poškodb. Teden po dogodku so koprski kriminalisti zoper umetnika vložili kazensko ovadbo, v sosednji Italiji pa so jima ugledne galerije na široko odprle vrata.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
6. 10. 2006 | Mladina 40
Sveti križ
© Borut Krajnc
Pred štirimi leti sta kipar Dean Verzel in fotograf Goran Bertok v sklopu umetniškega projekta Sveti križ zažgala skoraj sto let star strunjanski betonski križ, ki sta ga pred tem zaščitila, da na križu ne bi prišlo do poškodb. Teden po dogodku so koprski kriminalisti zoper umetnika vložili kazensko ovadbo, v sosednji Italiji pa so jima ugledne galerije na široko odprle vrata.
V Trstu je Verzel nameraval speljati svoj naslednji projekt, povezan z vero in ognjem. Nameril se je bil na cerkev San Antonio Nuova, kjer je nameraval simulirati njen hiperrealistični zažig s pirotehniko. Spektakel goreče cerkve naj bi (kot pri Strunjanu) pospremil govor Petra Mlakarja, celotna dolžina dogodka pa bi bila osem minut. "Videl sem cerkev, primerno za ta projekt, in ga predstavil italijanskim organizatorjem, ki se jim je zdelo moje početje precej blasfemično," Verzel razlaga rdečo nit v svojem umetniškem delovanju.
Vseeno so šli v akcijo in presenetljivo dobili vsa dovoljenja od občine in cerkve (!), zalomilo pa se je pri denarju. Projekt že dvakrat ni bil realiziran zaradi denarja oziroma štiri tisoč evrov, ki so potrebni: "Na koprski občini so pojasnili, da ta projekt ni občinska prioriteta, na kulturnem ministrstvu pa so mu pojasnili, da ne more financirati drugih avtorjev." Ob Mlakarjevem govoru bi bila namreč potrebna še vsaj prevajalka in fotograf, ki bi dogodek ovekovečil ...
Verzel meni, da je težava v vpetosti akterjev v politične sisteme in strahom pred odzivom javnega mnenja: "Gre za moralno paniko, ker se nihče noče podpisati pod tako dejanje." Sicer sam avtor navaja, da sta ga v prihodnosti financirali obe instituciji, "a ne za strunjanski projekt", pa tudi za pomoč pripravljeni posamezniki so vedno želeli ostati anonimni. Ob rob: tudi tokrat bi sakralni objekt umetniško dejanje prestal zaščiten in brez poškodb ...