Vanja Pirc

 |  Mladina 3

Težave z javnim mnenjem

Kdo bo za vlado opravljal nove razikave javnega mnenja in koliko vse skupaj stane?

Matej Makarovič, strokovnjak, ki za vlado pripravlja raziskave javnega mnenja

Matej Makarovič, strokovnjak, ki za vlado pripravlja raziskave javnega mnenja
© Matej Leskovšek

Sedanja oblast ima že od nekdaj velike težave z javnomnenjskimi analizami. Predvsem predsednik vlade Janez Janša je, sploh v opozicijskih časih, pogosto kritiziral raziskavo Politbarometer, ki jo je za vlado izvajal Center za raziskovanje in merjenje javnega mnenja. Izmerjenim vrednostim ni in ni hotel verjeti. Janša je konflikt potem "rešil" konec leta 2005, ko je njegova vlada Politbarometru odpovedala pogodbo, raziskave pa začela naročati drugje. Še pred prekinitvijo sodelovanja s Politbarometrom so nekaj raziskav naročili pri agenciji Mediana. Janša je skušal z njimi dokazati, da se priljubljenost njegove vlade ne zmanjšuje, a rezultati analiz tega niso ravno potrjevali. Potem je bil objavljen javni razpis za novega merilca političnega utripa, pravilno izpolnjeno prijavo sta oddali dve podjetji. Mediana je zahtevala 31 milijonov SIT, Aragon pa 50. Na koncu ni bil izbran nihče, še preden je bil razpis končan, pa je kabinet posel v višini 11,5 milijona SIT prek naročila male vrednosti oddal Aragonu. Njegove raziskave je kabinet potem objavljal na svojih spletnih straneh. Zdaj pa že dobrega pol leta niso objavili novih podatkov. Zadnja raziskava namreč nosi datum 29. maj 2007.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Vanja Pirc

 |  Mladina 3

Matej Makarovič, strokovnjak, ki za vlado pripravlja raziskave javnega mnenja

Matej Makarovič, strokovnjak, ki za vlado pripravlja raziskave javnega mnenja
© Matej Leskovšek

Sedanja oblast ima že od nekdaj velike težave z javnomnenjskimi analizami. Predvsem predsednik vlade Janez Janša je, sploh v opozicijskih časih, pogosto kritiziral raziskavo Politbarometer, ki jo je za vlado izvajal Center za raziskovanje in merjenje javnega mnenja. Izmerjenim vrednostim ni in ni hotel verjeti. Janša je konflikt potem "rešil" konec leta 2005, ko je njegova vlada Politbarometru odpovedala pogodbo, raziskave pa začela naročati drugje. Še pred prekinitvijo sodelovanja s Politbarometrom so nekaj raziskav naročili pri agenciji Mediana. Janša je skušal z njimi dokazati, da se priljubljenost njegove vlade ne zmanjšuje, a rezultati analiz tega niso ravno potrjevali. Potem je bil objavljen javni razpis za novega merilca političnega utripa, pravilno izpolnjeno prijavo sta oddali dve podjetji. Mediana je zahtevala 31 milijonov SIT, Aragon pa 50. Na koncu ni bil izbran nihče, še preden je bil razpis končan, pa je kabinet posel v višini 11,5 milijona SIT prek naročila male vrednosti oddal Aragonu. Njegove raziskave je kabinet potem objavljal na svojih spletnih straneh. Zdaj pa že dobrega pol leta niso objavili novih podatkov. Zadnja raziskava namreč nosi datum 29. maj 2007.

Kaj se je torej zgodilo? Ali je kabinet predsednika vlade pri Aragonu nehal naročati javnomnenjske raziskave? Ali pa vlada Aragonovih podatkov enostavno noče več objavljati, ker slikajo drugačno realnost, kot bi si jo želela sama? Po drugih javnomnenjskih raziskavah je namreč priljubljenost sedanje vlade trenutno na najnižji točki doslej.

Tiskovni predstavnik vlade Valentin Hajdinjak pravi, da se je pogodba s podjetjem Aragon, ki je za kabinet predsednika vlade izvajalo storitve spremljanja odnosa javnosti do vlade, predsednika vlade, njenih ministrov, njenih potez in vladnih projektov, iztekla. "Objavljeno je bilo novo javno naročilo, vendar pa postopek izbora še ni končan," je dodal Hajdinjak.

Ministrstva, vladne službe in kabinet predsednika vlade so sicer v tem mandatu za javnomnenjske raziskave porabili več kot 430.000 evrov (103,3 milijona SIT). Med izvajalci so bile skoraj vse večje agencije s tega področja, vseeno pa izstopata dve imeni. Najprej Fakulteta za uporabne družbene študije, pri kateri je notranje ministrstvo naročilo raziskavo v zvezi s policisti, zunanje ministrstvo o prihodnjem statusu Kosova (3840 evrov) in aktualnih dogodkih (4680 evrov). Njen izbor je zanimiv predvsem zato, ker se z raziskavami tam ukvarja dr. Matej Makarovič, član SDS in prvi predsednik njenega podmladka. Daleč najbolj množično pa z vladnimi inštitucijami sodeluje Skupina Parsifal. Podjetje, ki sta ga leta 2006 ustanovila Danijel Vengust in Gregor Karlovšek, je že v prvem letu poslovanja prepričalo šolsko, visokošolsko in kmetijsko ministrstvo, da so naročila posle v skupni vrednosti 54.000 evrov. Morda pa je zdaj prepričalo tudi kabinet predsednika vlade. Na dopisu, ki nam ga je poslal urad za komuniciranje, so namreč med izvajalci javnomnenjskih raziskav za kabinet predsednika vlade navedeni Mediana, Aragon in podjetje Parsifal, celovite poslovne rešitve, d. o. o.