21. 5. 2002 | Mladina 20
Bogatenje bogatih
Kako bogati postajajo še bogatejši, ostali pa imajo vedno manj in zakaj je tako tudi v Sloveniji
A-globalisti na praznovanju 1. maja v Ljubljani
© Borut Krajnc
Predsednik Atlantskega sveta dr. Anton Bebler je med nasprotnike slovenskega vključevanja v Nato prištel tudi “protiglobaliste”. Tony Blair jih je označil za “potujoči cirkus”. Berlusconijevi policisti so jih pretepli, Bushevi obmejni policisti jih zaslišujejo kot potencialne teroriste in izženejo iz države. To naj bi bili vsi tisti zavedeni, neumni, (tudi slovenski državi) sovražni anarhisti, ki javno nasprotujejo globalizaciji.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
21. 5. 2002 | Mladina 20
A-globalisti na praznovanju 1. maja v Ljubljani
© Borut Krajnc
Predsednik Atlantskega sveta dr. Anton Bebler je med nasprotnike slovenskega vključevanja v Nato prištel tudi “protiglobaliste”. Tony Blair jih je označil za “potujoči cirkus”. Berlusconijevi policisti so jih pretepli, Bushevi obmejni policisti jih zaslišujejo kot potencialne teroriste in izženejo iz države. To naj bi bili vsi tisti zavedeni, neumni, (tudi slovenski državi) sovražni anarhisti, ki javno nasprotujejo globalizaciji.
Kakšni globalizaciji?
Globalizacija naj bi pomenila odpiranje državnih meja za prost pretok informacij, blaga, ljudi in kapitala. A če globalizacijo tako definiramo, ji dejansko nasprotujejo prav vsi: George W. Bush ml., Tony Blair in Silvio Berlusconi ravno tako kot protestniki, ki jih sile B-jev žalijo, smešijo, preganjajo in pretepajo. B-ji in njihovi somišljeniki dejansko zagovarjajo samo prost pretok kapitala in v resnici omejujejo prost pretok informacij, blaga in ljudi. Protiglobalisti se borijo za prost pretok informacij, blaga in ljudi ter nasprotujejo nenadzorovanemu pretoku kapitala in posledicam, ki jih ta ima.
Če želimo vsebinsko razglabljati o globalizaciji, potrebujemo najprej natančnejšo terminologijo: B- globalizacija ('Bush-Blair-Berlusconi-Bebler-...' - ali korporativistična globalizacija) bo v nadaljnjem besedilu pomenila prizadevanja za prost pretok kapitala (in proti prostemu pretoku informacij, blaga in ljudi); A-globalizacija ('antiglobalistična') naj pomeni prost pretok informacij, blaga in ljudi (proti prostemu pretoku kapitala).
Kako oskubiti državo
A-globalisti so leta 1999 pridobili pomembnega zaveznika. Dr. Joseph Stigliz je profesor ekonomije na Univerzi Kolumbija in Nobelov nagrajenec za ekonomijo leta 2001. A najbrž je najpomembnejše njegovo “insidersko” poznavanje delovanja Svetovne banke, mednarodne trdnjave B-globalizacije: dr. Stiglitz je bil od leta 1996 do novembra 1999 glavni ekonomist Svetovne banke. Visoki položaj je moral zapustiti, ker je najprej v internih krogih, potem pa tudi javno nasprotoval strategijam Svetovne banke in Mednarodnega denarnega sklada; svoje izkušnje in sklepe je objavil v več intervjujih in knjigah.
Če želimo razumeti, kako in v čigavem interesu delujeta Svetovna banka in njena bratska organizacija MDS, se moramo najprej zavedati, da obe sprejemata odločitve z večinskim glasom delničarjev; 51-odstotni lastnik Svetovne banke in MDS je finančno ministrstvo ZDA (US Department of Treasury). Svetovna banka in MDS torej delujeta, kot jima narekujejo ZDA.
Pomemben instrument delovanja Svetovne banke je “pomoč” državam v gospodarskih ali finančnih težavah; kako se ta pomoč izvaja, določa posebna strategija (“Country Assistance Strategy” - CAS). Svetovna banka ima za vsako državo “tretjega sveta” posebno CAS; ta naj bi bila načrtovana in prilagojena specifičnim razmeram in težavam, ki so državo prisilile, da je zaprosila za pomoč. Prosilko obišče vrsta strokovnjakov Svetovne banke, ki natančno preučijo razmere, preden pripravijo CAS. “V resnici strokovnjaki Svetovne banke preučijo predvsem hotele s petimi zvezdicami,” razkriva dr. Stiglitz, “zadeva se kaj hitro konča na sestanku bančnih strokovnjakov z moledujočim finančnim ministrom, ki dobi v roke vnaprej pripravljen `sporazum o prestrukturiranju' (`restructuring agreement').” Svetovna banka naj bi posamično preučila vsako državno gospodarstvo posebej, in vendar dobi vsak prosilec v roke natanko enak program v štirih fazah.
Prva faza: privatizacija
Ne glede na predhodno družbeno ureditev državni voditelji v tej fazi razprodajo državno premoženje. “Natančnejši izraz bi bil `podkupizacija' (`briberization'),” pripominja dr. Stiglitz. Kajti državni voditelji, ki poskrbijo za privatizacijo, takoj ugotovijo, da si lahko v zameno za podcenitev premoženja pod njihovo upravo nakažejo 10 odstotkov kupnine na račun v švicarski banki. Svetovna banka se tega zaveda in korupcije nikakor ne omejuje; celo več, finančno ministrstvo ZDA je, na primer, še posebej podprlo rusko `podkupizacijo' leta 1995. Boris Jelcin in njegovi sodelavci so z operacije posneli dovolj smetane, da so si kupili volitve; in to je bila “dobra stvar”, saj je bil Boris Jelcin naklonjen “demokratičnim vrednotam”. Rusko gospodarstvo so na razprodaji pokupili ZDA naklonjeni magnati, ki so z izčrpavanjem podjetij sesuli državno industrijsko proizvodnjo na polovico; v Rusiji so zavladale brezposelnost, revščina in lakota.
Privatizacijskih zlatih jam strokovnjaki Svetovne banke ne najdejo samo v nekdanjih socialističnih državah. Po drugi svetovni vojni se je namreč večina dežel razvijala po zgrešenih, “komunističnih” načelih, da je država odgovorna predvsem za blaginjo svojih državljanov. Države so na skupne stroške gradile ceste in železnice, razvijale šolstvo, zdravstvo, socialno zavarovanje in pokojninske sklade, gradile vodovode, namakalne sisteme, elektrarne, plinovode in drugo za prebivalstvo pomembno infrastrukturo, ki naj bi bila v luči socialne države po razumnih cenah dostopna vsem, v načelu deficitarna in torej neprimerna za profitno izkoriščanje. Vse nekdaj za skupno socialno blaginjo ustvarjeno državno premoženje je za Svetovno banko in MDS le privatizacijski kolač - in družbena blaginja naj gre k vragu.
Druga faza: liberalizacija kapitalskega trga
Liberalizacija kapitalskega trga naj bi olajšala vnos in iznos denarja in tako spodbujala pritok investicijskega kapitala v državo. A kot se je pokazalo v Braziliji, Mehiki, Indoneziji in drugod po svetu, liberalizacija kapitalskega trga dejansko spodbudi odtok kapitala iz države. Zunanji vlagatelji ne prinesejo svojih sredstev, da bi financirali dolgoročne naložbe v industrijo, infrastrukturo ali poljedelstvo, ampak želijo le na hitro zaslužiti. Zato gredo “investicijska” sredstva predvsem v špekulacije na borznem trgu, z zemljišči in valutami. In seveda, špekulativni kapital v hipu zbeži iz države, če le zadiši po kakršnihkoli težavah. Države lahko ob begu kapitala izgubijo celotne finančne rezerve v nekaj dneh, če ne že kar v nekaj urah.
Kadar začne kapital bežati, MDS prisili državo v zvišanje temeljnih obrestnih mer, tudi na 30 odstotkov in več. “Posledice so predvidljive,” poudarja dr. Stiglitz, “višje obrestne mere uničijo vrednost zemljišč in naložb v industrijo, sesujejo industrijsko proizvodnjo in izčrpajo državne rezerve.”
Država je v tej fazi že tako obubožana in vlada tako osovražena, da lahko preživi le z nadaljnjo “pomočjo” Svetovne banke - torej je temeljito pripravljena za naslednjo fazo.
Tretja faza: tržno oblikovanje cen
Tržno oblikovanje cen je le okrasni naziv za podražitev najosnovnejših življenjskih potrebščin, katerih cene je država bodisi nadzorovala ali subvencionirala ali pa je imela ključno infrastrukturo še v lasti. Ko naglo zrastejo cene hrane, gospodinjskega plina in elektrike, vode, javnega prometa, država neizogibno zapade v tisto, kar dr. Stiglitz imenuje “faza 3,5”: socialni nemiri, ki jih ukrepi na zahtevo MDS povzročijo. Podražitev vode je bila neposreden povod za nemire v Boliviji aprila 2000; februarja 2001 je zaradi podražitve gospodinjskega plina eksplodiral Ekvador; socialne nemire v Indoneziji leta 1998 je povzročila podražitev osnovnih živil. To, da bodo podražitve ključnih življenjskih potrebščin povzročile socialno eksplozijo, je Svetovni banki in MDS dobro znano - več uradnih dokumentov z oznako “zaupno” je že pred uvedbo “tržnega oblikovanja cen” v posameznih državah napovedalo socialne nemire; a načrti Svetovne banke zahtevajo, da vlada zdrži socialne pritiske - in še zviša cene.
Ob vsesplošnih nemirih, ki jih MDS pokorne vlade zatirajo s tanki in z vojsko, tuji kapital spet panično zbeži iz države. Vendar ima takšno ekonomsko uničevanje svoj smisel: država je sedaj že tako na tleh, da lahko multinacionalne korporacije za smešne cene pokupijo koncesije za izkoriščanje rudnih bogastev, pristanišča in drugo, kar je v deželi še kaj vredno.
Četrta faza: liberalizacija trga
MDS in Svetovna banka razglašata svobodno trgovino kot strategijo za premagovanje revščine. Seveda je to lahko samo “svobodna trgovina” po pravilih Svetovne banke in MDS. “V resnici imajo prizadevanja MDS za svobodno trgovino enak namen kot opijske vojne 19. stoletja,” pojasnjuje dr. Stiglitz, “tudi takrat je šlo za odpiranje trgov.” Američani in Evropejci so v 19. stoletju vojaško napadli Kitajsko, ker si je ta drznila prepovedati uvoz indijskega opija, zaradi katerega je na Kitajskem umiralo na desetine tisočev zasvojencev; indijskega opija, ki je bil pod monopolom ameriških in evropskih podjetij; indijskega opija, ki je bil v ZDA in Evropi prepovedano mamilo. Kot vemo iz zgodovine, je morala Kitajska pod argumenti vojaške sile končno popustiti in odpreti svoj trg. Podobno so Američani in Evropejci “odpirali trge” tudi drugod v Aziji, Afriki in Latinski Ameriki.
V sodobnih opijskih vojnah pod zastavo MDS in Svetovne banke so države, ki se niso sposobne upreti, prisiljene sprejeti pravila, ki dajejo prednost izvoznim profitom multinacionalk iz razvitih držav, razviti pa omejujejo uvoz poljedeljskih proizvodov in drugih dobrin, ki jih lahko prodajo nerazviti. Za dr. Stiglitza je najbolj boleč primer vsiljevanja pravil o varovanju industrijske lastnine, znanih pod akronimom TRIPS (to poznamo tudi v Sloveniji: novi zakon o zdravilih, ki ga je slovenskemu parlamentu vsilil ameriški veleposlanik Johnny Young, uveljavlja načela TRIPS). “Ljudi obsojajo na smrt,” z grozo ugotavlja dr. Stiglitz. V obubožanih državah si namreč večina ne more privoščiti zdravil po cenah, ki vključujejo nadpatentni monopol in visoke stroške blagovnih znamk nadnacionalnih korporacij.
V čigavo korist?
“Pomoč” Svetovne banke in MDS je polna neverjetnih absurdov. Oglejmo si le enega: ko sta Svetovna banka in MDS odobrila finančno pomoč Etiopiji, sta zahtevala, da vlada posojeni denar preusmeri v obvezne rezerve - to naj bi zmanjšalo deželno tveganje in privabilo tuje investitorje. Etiopija, ki je za posojilo plačevala 12-odstotne obresti, je bila prisiljena “pomoč” deponirati pri finančnem ministrstvu ZDA, to pa ji je na depozit priznalo 4-odstotne obresti!
“In vendar Svetovna banka ni povsem brez srca,” sarkastično ugotavlja dr. Stiglitz, “na primer, ko je MDS Indoneziji prepovedal subvencije hrane in je država zapadla v kaos neredov, je Svetovna banka posredovala na indonezijskem kapitalskem trgu. MDS je zbral desetine milijonov USD, da je z njimi rešil indonezijske finančne špekulante in posledično ameriške ter evropske banke, od katerih so si ti izposodili denar.”
Politika Svetovne banke in MDS uničuje države in milijone ljudi peha v uboštvo, lakoto in zgodnjo smrt. A kdo v tej igri dobi, je povsem jasno: ameriško finančno ministrstvo in zahodne banke iz tega norega prelivanja kapitala vlečejo milijarde USD dobička.
Socializem za bogataše
Ko sem daljnega leta 1998 brskal po seznamih finančnih kazalcev slovenskih podjetij, me je v oči zbodel nenavaden podatek: novomeški Revoz je za leto 1997 prijavil nič tolarjev dobička. Natanko nič. Kako se lahko v zaključnem računu največjega slovenskega izvoznika, ki na leto obrne več deset milijard tolarjev, prihodki in izdatki seštejejo točno pri nič? Je šlo za skrajno neverjetno slučajnost?
Sploh ne. Revoz je namreč v večinski lasti in pod upravo francoske multinacionalke Renault. Večino sestavnih delov kupuje pri tujih podjetjih, ki so del Renaulta ali v njegovi lasti; in večino proizvodnje tudi proda Renaultovim podjetjem. Zato lahko cene (večine) vstopnih proizvodov in končnih izdelkov prilagodi tako, da prenese dobiček tja, kjer se mu splača plačati davek. Temu sistemu rečemo mehanizem transfernih cen; s pridom ga uporabljajo vse multinacionalke.
Podatki o rasti svetovne trgovine, ki jih objavlja MDS, dobijo povsem drugačen pomen, če se zavedamo, da gre na primer pri več kot 50 odstotkih t. i. “svobodne trgovine” med Mehiko in ZDA dejansko za prenose znotraj nadnacionalnih korporacij; da je 40 odstotkov vsega, kar MDS propagira kot svetovno blagovno menjavo, v resnici le transfer med enotami multinacionalk - in delež znotrajkorporacijske menjave samo narašča. Če bi lastnik trgovine z živili lahko prestavil konzerve z ene police na drugo, jim zvišal ceno in razliko nakazal na neobdavčljiv račun pri banki na Kajmanskih otokih, o tem najbrž ne bi govorili kot o “svobodni trgovini”. A mehanizem transfernih cen je pomemben element prostega pretoka kapitala in “svobodne trgovine”, kakršno zagovarjajo B-globalisti.
V resnici je preostala mednarodna trgovina vse manj svobodna. V razvitih državah čaka neodvisne izvoznike množica standardov in predpisov o kakovosti blaga; če se jim kljub vsemu uspe prebiti z nižjimi cenami, jih lahko dodatno obdavčijo na podlagi antidumpinških zakonov. Države “tretjega sveta” so v letih 1980-2000 prepolovile svoje uvozne dajatve, pogosto pod prisilo MDS, razviti pa se ščitijo še bolj kot prej. Kar 60 odstotkov svetovne trgovine danes poteka na podlagi posebnih preferenčnih sporazumov med razvitimi državami (na primer trgovina znotraj EU), iz katerih so revni izključeni. Celo Svetovna banka priznava, da kljub pozivu k liberalizaciji trgovine uvozne ovire razvitih stanejo nerazvite 100 milijard USD na leto - to je dvakrat toliko, kot znaša vsa pomoč nerazvitim. Razvite države odkrito in prikrito subvencionirajo in tudi drugače ščitijo svoj izvoz: na primer George W. Bush ml. je mirno uvedel carine na uvoženo jeklo in jih upravičil z zaščito “obrambne” industrije: orožarska industrija je ena redkih “strateških” panog, za katere celo pravila Svetovne trgovinske organizacije dovoljujejo carinske zaščite in subvencije domačih proizvajalcev. Hrana in drugi kmetijski proizvodi nerazvitih pač niso “strateški” - kakor za koga, seveda, saj kmetijske subvencije na bogatem severu znesejo kar 252 milijard USD na leto; to je več kot BDP celotne Afrike. Quod licet Iovi, non licet bovi (ali v kleni slovenščini: Kar je za nunca, to ni za junca).
B-globalistična “svobodna trgovina” je bistven del nove svetovne gospodarske ureditve, ki ji Noam Chomsky pravi kar “socializem za bogataše”. Stroški in tveganja se “solidarnostno” porazdelijo na vse davkoplačevalce, dobički gredo v žepe bogatih. V obdobju 1988-1998 je deset največjih ameriških korporacij povečalo prodajo z 90,7 milijarde USD na 175,7 milijarde USD (za 93,7 odstotka) in zmanjšalo število zaposlenih s 3.385.888 na 2.258.000 (za 33,3 odstotka); povprečna plača ameriškega delavca (urna postavka) je upadla s 14,73 USD/uro na 14,15 USD/uro (za 3,9 odstotka), v pretežno izvoznih industrijah pa za 4,3 odstotka. In vendar so ob večji prodaji in manjših stroških korporacije plačevale vse manj davka: leta 1988 so davki na dobiček korporacij znašali 23,3 odstotka davčnih prihodkov v ZDA, leta 1998 pa le še 11,4 odstotka.
Ob tem, ko je razvitim uspelo vsemu svetu vsiliti svoje B-globalistično pojmovanje svobodne trgovine, postane očitno, da tudi svobodnega pretoka ljudi ne dovoljujejo več. Meje razvitih držav se za ekonomske migrante vse tesneje zapirajo - revni naj na zaposlitev kar čakajo doma, saj je celo najslabše plačano delo na črno v razviti državi za delodajalca dražje kot 12-urni delavnik v “znojilnici” (“sweatshop”) nerazvite dežele, kjer revne najraje izkoriščajo nadnacionalne korporacije.
Rop po enronsko
Čeprav so plače predvsem ameriških menedžerjev naravnost bajne - tudi več kot 100 milijonov USD na leto -, je privlačnost vodilnih položajev predvsem v opcijskih nakupih delnic (stock options). Za navadne uslužbence so delniške opcije le redka novoletna nagrada za posebno uspešno leto: upravni odbor zaposlenim (odvisno od položaja) ponudi omejeno število delnic po ceni, ki je navadno 15 odstotkov nižja od tržne. Za vodilne veljajo drugačna pravila: za obdobje (najpogosteje) pet let je menedžerju na razpolago za več deset milijonov USD tržne vrednosti delnic po fiksni ceni, ki je deset- ali dvajsetkrat nižja od tržne ob sklenitvi pogodbe, včasih tudi kar simbolično določena v vrednosti dolarja za delnico (ne glede na tržno ceno). Dokler menedžer (s petletno pogodbo) pogodbeno opravlja funkcijo, lahko izkoristi do 20 odstotkov svojih delniških opcij vsako leto. Lahko jih po fiksni ceni kupi in obdrži, a večinoma vodilni uslužbenci svoje razpoložljive opcije takoj prodajo na borzi in iz prihodka plačajo kupnino svojemu podjetju; od razlike morajo (vsaj v teoriji) odvesti še 25 odstotkov davka na kapitalske dobičke (za primerjavo: kdor je v Sloveniji leta 2001 zaslužil več kot 7.675.412 SIT - 30.073 USD -, je moral plačati dohodnino po 50-odstotni stopnji).
In koliko s prodajo opcij zaslužijo tako ali drugače uspešni menedžerji? Pokojni Cliff Baxter, glavni računovodja Enrona, ki je januarja 2001 podjetje zapustil zaradi nestrinjanja z načinom poslovanja, je s svojimi delniškimi opcijami zaslužil okroglih 35 milijonov USD (mnogi poznavalci dvomijo, da je Baxter 26. januarja 2002 zares storil samomor - da bi ga leto po tem, ko je zapustil Enron, tako močno zapekla vest; Baxter ni prvi Enronov vodilni uslužbenec, ki naj bi si bil vzel življenje v kritičnem trenutku - ko bi bil lahko poklican za pričo proti najvišjemu vodstvu). Direktor Enrona Kenneth Lay, ki je bil podjetju “zvest” do bridkega konca, si je z opcijami opomogel še bolje: zaslužil je 145 milijonov USD.
V ameriških podjetniških krogih sistemu delniških opcij včasih pravijo “zlate lisice” (golden cuffs), ker naj bi te opcije menedžerja tako močno obvezovale. Čeprav lahko upravičenec z opcijami, ki jih kupuje po desetini tržne cene (pogosto še ceneje), dobro zasluži tudi, če vrednost na trgu precej pade, naj bi delniške opcije (in predvsem popustljivi davki na kapitalske dobičke) podjetnike učinkovito spodbujale k uspešnemu vodenju podjetja, češ samo vrednost delnic uspešnega podjetja raste. Vendar zadnje sploh ne velja več. Merilo uspešnosti podjetja, na katero iz razumljivih razlogov prisegajo podjetniki, je celotni prihodek od delnice (Total Shareholder Return - TSR), v katerem je poglavitna rast vrednosti delnic na borzi. Vrednost delnic pa je mogoče zviševati tudi s špekulacijami in zavajajočimi finančnimi poročili - prav to je počelo vodstvo Enrona ob pomoči svetovalskega podjetja Andersen Consulting, ki naj bi objektivno preverjalo pravilnost Enronovih finančnih poročil. Seveda tak finančni balonček - kot je bil Enron - prej ali slej poči, a kdor pozna resnično finančno stanje podjetja, lahko delnice pravočasno proda in se odsmeji vso pot do banke. Trgovanje na podlagi notranjih informacij je sicer v teoriji kaznivo, a v praksi so obsodbe zelo redke.
Kje je resnična skrivnost Enronovega uspeha? Podjetje je med meteorskim vzponom v predvolilne blagajne ameriških, britanskih, argentinskih in drugih politikov prispevalo več kot 5,9 milijarde USD. Enron je bil eden največjih sponzorjev volilne kampanje Georgea W. Busha ml., kar je Kennethu Layu kupilo vplivni svetovalni položaj pri oblikovanju zakonodaje o energetiki. Če stroške vse dražjih predvolilnih kampanj v veliki večini pokrivajo donacije mega-korporacij, je nerazumno pričakovati, da bodo izvoljeni politiki uveljavljali zakone, ki bi omejevali ali ostreje obdavčevali dejavnosti njihovih glavnih sponzorjev.
Po Enronovem propadu ni dosti slišati o izgubah velikih delničarjev. Največ so izgubili Enronovi uslužbenci, ki so morali svoja pokojninska vplačila hraniti v delnicah podjetja; vendar bo ameriška vlada večji del izgubljenih pokojnin nadomestila iz proračuna. Nekaj so izgubili tudi nekateri drugi skladi, a ti so izgubo lahko prenesli na številne male delničarje. Izguba, ki jo je povzročil Enronov propad, se torej solidarnostno prenaša na davkoplačevalce in množico malih delničarjev; dobiček so pospravili veliki investitorji z dostopom do notranjih informacij. Socializem za bogataše.
Svoboden pretok informacij?
Na tiskovni konferenci Georgea W. Busha ml. in Tonyja Blaira ob obisku britanskega premierja v ZDA so se razumljivo vsi največ ukvarjali z vprašanjem, kdaj bodo ZDA napadle Irak. Blair in Bush sta se umetelno izvijala in se izogibala konkretnemu odgovoru in vedno znova poudarjala, da je “sprememba režima” v Bagdadu nujna. Bush je najpogosteje uporabil argument, da Sadamu Huseinu ni mogoče zaupati, ker je “uporabil bojne strupe proti lastnim državljanom; ker je z orožjem za množično uničevanje izvajal pokole lastnih ljudi”. George W. Bush ml. načrtovano vojaško akcijo proti Iraku upravičuje z iraškimi napadi na kurdske vasi leta 1988. Kar je George W. Bush ml. pozabil povedati in si CNN ali katerikoli drug “globalni” medij ne upa opozoriti, je, da je Sadam Husein leta 1988 uporabil bojne pline proti Kurdom z ameriško podporo! Sadam Husein je bil leta 1988 zaveznik ZDA, ko jim je predsedoval Ronald Reagan in je bil podpredsednik George Bush st. Ne le da niti Reagan niti Bush st. Sadama Huseina nista okarala, ko je zaplinil kurdske vasi na severozahodu Iraka - ZDA so sočasno (in še pozneje) z obsežnimi dobavami orožja in finančno pomočjo podpirale turški genocid nad Kurdi. Ameriški prijatelji v Ankari, spoštovani in pomembni člani zveze Nato, so pobili nekajkrat več Kurdov, “svojih ljudi”, kot je to uspelo Sadamu Huseinu.
CNN je ideal B-globalističnega “svobodnega pretoka informacij”. Ko je bilo treba po 11. septembru 2001 spodbujati splošno sovraštvo proti vsem muslimanom, je CNN med drugim objavil poročilo, da naj bi bili Palestinci na zasedenih ozemljih “proslavljali napade na Svetovni trgovinski center in Pentagon” - poročilo so pospremili s posnetki palestinskih demonstracij, na katerih so zažigali ameriške zastave; “pozabili” so le omeniti, da so bili posnetki iz leta 1992.
Vendar CNN še zdaleč ni edini B-globalistični medij, ki poročila prilagaja interpretaciji dogodkov, kakršno skuša vsiliti ameriška administracija. Na primer, v začetku letošnjega aprila je organizacija FAIR opozorila, da največje ameriške televizijske hiše ABC, NBC in CBS neobjektivno poročajo o vse hujših spopadih v Izraelu in na palestinskih zasedenih ozemljih. Najbrž lahko za napade samomorilcev enako kot za napade izraelske vojske rečemo, da gre za “povračilne ukrepe” za dejanja druge strani. A v poročilih ABC, NBC in CBS se izraz “povračilni ukrepi” v 79 odstotkih nanaša na dejanja izraelske vojske, in le v 9 odstotkih na dejanja Palestincev; 12 odstotkov referenc je nevtralnih ali nejasnih (raziskava je zajela poročila in oddaje treh televizijskih hiš od začetka intifade septembra 2000 do 17. marca 2002). Palestinci torej napadajo, Izraelci samo izvajajo “povračilne ukrepe” - vsaj tako pretežno poročajo ABC, NBC in CBS. Neodvisni analitiki medijev, kot so FAIR, MediaChannel, Project Censored ali Independent Media Center, redno dokumentirajo podobne “prilagoditve” novic in poročanja B-globalizma.
Nevarna svoboda
Pred in med napadom na Irak leta 1990 je ameriški administraciji brez večjih težav uspelo, da je svetu prodala svojo različico konflikta; CNN se je s svojim “objektivnim poročanjem” takrat vzpel med zvezde. Bush ml. ima z mednarodno prodajo “vojne proti terorizmu” bistveno več težav: prvi dvomi o Bushevih interpretacijah napadov na WTC in Pentagon so se pojavili že takoj po 11. septembru 2001, razširili po napadu na Afganistan in danes samo še mediji, ki poročila prepisujejo iz uradnih izjav ameriške administracije, o “vojni proti terorizmu” poročajo tako, kot si želi Washington. Od kod tak preobrat?
Mnogi analitiki menijo, da so za poraz B-globalistov v informativni “vojni proti terorju” na svojstven način krivi sami B-globalistični mediji. George W. Bush ml. se je namreč iz vladavine svojega očeta (ta je po splošni podpori Američanov med zalivsko vojno gladko izgubil na volitvah, kjer je bil njegov protikandidat demokrat Bill Clinton) naučil, da zmagati v vojni ni dovolj - prepričati je treba predvsem domače volilce. Zato je mlajši Bush svojo retoriko povsem prilagodil okusu Američanov. Ampak ob sodobni medijski povezanosti sveta državniških nastopov ni mogoče več ločiti za “domačo” in “zunanjo” uporabo. Bushevi hiperpatriotski, šovinistični in ksenofobni govori pa vzbujajo zunaj ZDA strah, gnus in odpor.
K Bushevemu informacijskemu porazu je precej prispeval tudi internet, ki je bil med zalivsko vojno še domena znanstvenikov, danes pa ima več kot 300 milijonov uporabnikov. Če so med napadom Busha st. na Irak nekateri “levičarski”, A-globalistični mediji napisali kaj kritičnega, je to izvedelo le nekaj deset ali sto tisoč lokalnih bralcev papirne izdaje. A danes imajo tudi “majhni” časopisi in revije svoje spletne strani. Los Angeles Times, San Francisco Chronicle, Guardian, Village Voice in Mother Jones Magazine izkazujejo prav tako močno spletno prisotnost kot CNN ali New York Times. Čeprav je internet splošno razširjen le v razvitem svetu, so na svetovnem spletu prisotni neodvisni mediji vsaj pomemben vir informacij tudi za medije nerazvitega sveta, zato imajo B-globalistom nenaklonjene vesti in analize bistveno večji doseg kot leta 1990.
Zagovorniki nove svetovne ureditve so se nevarnosti interneta zavedali že zgodaj. Že na sestanku G7 30. julija 1996 je v sklopu dogovorov o ukrepih proti terorizmu beseda nanesla tudi na internet. Skupni dogovor, ki je zapisan v uradni deklaraciji, je že takrat predvidel prepoved ali cenzuriranje virov, ki vsebujejo “nevarne” informacije; omejitve svobode govora za politične skupine, ki zagovarjajo “nepopularna stališča”; uzakonjenje “državnih ključev”, to je prepoved šifrirnih pripomočkov, v katere ni vgrajen mehanizem, ki državnim organom omogoča razšifriranje sporočil. Mednarodne organizacije civilne družbe so še opozarjale, da so se predstavniki G7 dogovorili o nekaterih ukrepih, ki niso omenjeni v javnem sklepnem dokumentu. Ti naj bi zajemali tudi stalno spremljanje delovanja “nevarnih” skupin na internetu, pritiske na akademske organizacije (ki najbolj nasprotujejo omejitvam svobode komuniciranja) in finančno “nagajanje” podjetjem, ki ponujajo “sporno” programsko opremo ali informacije.
Enajsti september 2001 in “vojna proti terorizmu” sta dala cenzorjem interneta nov zagon in nova orožja. S svetovnega spleta so izginile spletne strani mnogih “terorističnih” skupin, “anarhistični” priročniki in še marsikaj, o čemer so daljnega 30. julija 1996 govorili v Parizu.
V ZDA so že uvedli nove ukrepe za cenzuro interneta. Po zakonu, ki naj bi mladino zaščitil pred pornografijo (in tudi pred drugimi “nevarnostmi”, seveda), so ameriške šole in knjižnice, ki dobivajo državne subvencije, do julija dolžne namestiti sisteme za filtiranje internetovskega prometa.
Kot je George W. Bush ml. poudaril v eni svojih zgodovinskih izjav: “Svoboda bi morala biti omejena.”
Zgodovinska zmaga bankirjev
Še pred koncem druge svetovne vojne je ameriški predsednik Franklin Delano Roosevelt leta 1944 zahodne zaveznike povabil na sestanek v hotel blizu letovišča Bretton Woods. Določili naj bi finančni in ekonomski ustroj povojnega sveta: osnovne predloge sta pripravila vrhunska ekonomista, Američan Harry Dexter White in Britanec John Maynard Keynes. Strinjala sta se, da svet potrebuje nadzorovan ekonomski sistem in osrednjo ustanovo, ki bo skrbela za stabilnost globalnih financ. Keynes je bil radikalnejši od Whita: prepričan je na primer bil, da so za destabilizacijske zunanjetrgovinske primanjkljaje enako odgovorni uvozniki in izvozniki, zato je predlagal, da bi na svetovni ravni obdavčili presežke in primanjkljaje v zunanjetrgovinskih bilancah. Konferenca v Bretton Woodsu je večino Keynesovih predlogov zavrnila in ustoličila predvsem ameriške kolonialne interese; na podlagi dogovorov je nastal sporazum iz Bretton Woodsa, ki so ga bistveni udeleženci podpisali in ratificirali leta 1945.
Na podlagi sporazuma iz Bretton Woodsa so v Washingtonu ustanovili Mednarodni denarni sklad in Svetovno banko. Sporazum je državam podpisnicam zagotavljal visoko stopnjo nadzora nad lastnimi valutami in pretokom kapitala. Po sistemu iz Bretton Woodsa je bila funkcija MDS in Svetovne banke predvsem zbiranje denarja za financiranje razvoja - Svetovna banka je zagotavljala jamstva zasebnim posojilodajalcem, to pa je znižalo obrestne mere za prejemnike. MDS je skrbel predvsem, da so bila tuja vlaganja (Foreign Direct Investment - FDI) usmerjena večinoma v produktivne, izvozno naravnane naložbe.
Kljub ameriški prevladi je bil celoten učinek sistema iz Bretton Woodsa pretežno pozitiven in povojna leta so bila obdobje svetovnega gospodarskega razcveta: 90 odstotkov kapitala, ki se je pretakal čez državne meje, je bilo namenjenega dolgoročnim investicijam in le 10 odstotkov kratkoročnim špekulacijam z vrednostnimi papirji in valutami. Industrijska proizvodnja, mednarodna trgovina, BDP in delavske mezde so rasli po vsem svetu - čeprav na industrializiranem Zahodu bistveno bolj kot v državah “tretjega sveta”.
Bankirjem sistem iz Bretton Woodsa niti slučajno ni bil všeč. Svetovna banka se je o razvojnih posojilih pogajala “na veliko”, zato kreditodajalci niso mogli izsiljevati visokih obresti. Ker so države po večini nadzorovale vrednost svojih valut, se na valutnem trgu ni dalo prav dosti špekulirati. Ker so lahko države določale dokaj stroga pravila o pretoku kapitala prek svojih meja, so vlagatelji morali vztrajati pri dolgoročnih investicijah.
Bankirski lobiji so se trudili na vse načine in med predsedovanjem Richarda Nixona sredi 70. let so ZDA in Velika Britanija sesule sistem iz Bretton Woodsa: od sredine 70. let je mednarodni tok kapitala vse bolj “liberaliziran” (beri: brez nadzora), ključni politični slogan je “deregulacija” - in danes je le še 10 odstotkov FDI usmerjenih v dolgoročno financiranje produktivnih naložb, 90 odstotkov pa je kratkoročnega špekulativnega kapitala. Gospodarski razvoj se je tako rekoč ustavil, dežele v razvoju so vse bolj zadolžene in revne, socialne razlike se tudi v razvitih državah povečujejo.
Na začetku 21. stoletja je na našem planetu 7 milijonov milijonarjev (v USD) in okoli 400 milijarderjev. Najbogatejših 50 milijonov Zemljanov zasluži toliko kot najrevnejših 2,7 milijarde, to pa je skoraj polovica človeštva. Pri tem mora 1,2 milijarde ljudi preživeti z manj kot ameriškim dolarjem na dan, skoraj tri milijarde z manj kot dvema dolarjema na dan. Devetsto milijonov je bodisi brezposelnih ali le delno zaposlenih. Povečevanje razlik med revnimi in bogatimi, pretakanje premoženja od revnih k bogatim je od 70. let trend, razviden iz deleža svetovnih prihodkov, ki pripada 20 odstotkom najbogatejših, 20 odstotkom najrevnejših in preostalim 60 odstotkom iz “zlate sredine”.
In vsej tej novi finančni ureditvi kraljujeta MDS in Svetovna banka s svojimi štirifaznimi programi za uničevanje nacionalnih gospodarstev.
Novi imperij
Če A-globalisti ali levičarsko nastrojeni novinarji govorijo o novem imperializmu kot poglavitnem cilju Busheve "vojne proti terorizmu", jih nihče ne jemlje prav resno. Zato se o "postmoderni" strategiji zunanje politike ZDA in njihovega evropskega zaveznika Velike Britanije raje poučimo iz besed ljudi, ki jo sooblikujejo.
Robert Cooper je osebni svetovalec za zunanje zadeve britanskega premierja Tonyja Blaira; v slikovitejšem jeziku ga britanski novinarji označujejo za "guruja" zunanje politike. Gospod Cooper, ki je sicer zaposlen v Zunanjem ministrstvu Združenega kraljestva, je eden redkih državnih uslužbencev, ki javno objavljajo svoje poglede na zunanjo politiko. Tako je pred 11. septembrom 2001 napisal obsežno študijo Naslednji imperij (The Next Empire), ki je oktobra 2001 izšla v vplivnem Prospect Magazinu in je še posebno zanimiva za razumevanje "postmodernega" sveta, kot ga pojmujejo na najvišji ravni britanske in ameriške politike.
Cooper ugotavlja, da je zgodovina sveta dejansko zgodovina imperijev; današnji svet brez imperijev pravzaprav nima zgodovinskega precedensa in Cooper se (retorično) sprašuje, ali lahko tako stanje sploh obstaja; po njegovem praktični in teoretični razlogi nakazujejo, da ne more. Zato so globalne razmere danes zrele za novi imperializem.
Cooper deli države v tri tipe: "predmoderne", ki jih pesti postkolonialistični kaos; "moderne" z jasno začrtanimi mejami; in "postmoderne", ki so sposobne oblikovati novo svetovno ureditev. Trdi, da obstaja "osnovno neskladje" med "predmodernim" svetom, ki preživi na podlagi ravnotežja moči med sovražniki, in "postmodernim" svetom, kakršnega zastopajo ZDA in Velika Britanija. "Kjer je predmoderna država prešibka, da bi lahko pomenila nevarnost, postanejo nedržavni dejavniki premočni," ugotavlja Cooper, "če postanejo (nedržavni dejavniki) prenevarni, da bi lahko ustaljene države tako stanje še trpele, je smiselno razmišljati o obrambnem imperializmu." Če "nedržavni dejavniki" uporabljajo baze v predmodernih državah za napade na bolj urejene dele sveta, se morajo "urejene" države prej ali slej odzvati. Svet potrebuje novi imperializem, piše Cooper, ki naj ustvari stabilnost v anarhističnih "predmodernih" državah. Novi imperializem mora vzpostaviti sistem, v katerem bodo močnejši ščitili šibke; v katerem tisti, ki so učinkoviti in dobro vladani, izvažajo stabilnost in svobodo; v katerem je svet odprt za pretok investicij in gospodarske rasti.
Po Cooperju naj bi novi imperializem po možnosti temeljil na prostovoljnem sodelovanju - morda naj bi celo vseboval elemente podpore Združenih narodov, v zameno za nekatere koncesije; a navsezadnje je države, ki niso še povsem prepričane, treba "opogumiti", da spoznajo nujnost novega imperializma ("opogumiti" - kot je Johnny Young "opogumil" slovensko politično smetano, da je po hitrem postopku sprejela zakon po željah ameriških farmacevtskih multinacionalk). Globalizacija je pomemben - če ne najpomembnejši - instrument za vzpostavitev novega imperializma, poudarja Robert Cooper.
Richard Haass, direktor urada za strateško načrtovanje pri ameriškem zunanjem ministrstvu, je v intervjuju za dnevnik New Yorker še eksplicitneje razdelal doktrino omejene nacionalne suverenosti, ki upravičuje sedanje in načrtovano vojaško posredovanje ZDA. "Suverenost nosi s seboj odgovornost," pravi Haass, "(odgovornost), da (država) ne sme izvajati pokolov lastnega prebivalstva. Nadalje, da ne sme nikakor podpirati terorizma. Če vladi ne uspe zadostiti tem obveznostim, izgubi nekatere običajne prednosti suverenosti, skupaj s pravico, da je na svojem ozemlju nedotakljiva. Druge vlade, tudi vlada ZDA, pridobijo pravico, da posredujejo. Če gre za terorizem, lahko to vodi v pravico preprečevalne ali vnaprejšnje samoobrambe." S čimer Richard Haass le malo bolj diplomatsko povzema Cooperjevo ugotovitev, da "se bomo v nekaterih okoliščinah prisiljeni zateči k metodam iz preteklih obdobij - k sili, preprečevalnim napadom, zavajanju, karkoli bo pač potrebno, da opravimo s tistimi, ki bi še vedno hoteli živeti v svetu 19. stoletja, ko je vsaka država stala sama zase."
Kdaj se pojavijo "nekatere okoliščine" in kaj je "pokol lastnega prebivalstva" ali "terorizem", seveda odločajo ZDA in njihove "postmoderne" zaveznice.
Z B-globalizacijo v svetlo bodočnost
Danes celo funkcionarji MDS in Svetovne banke previdno priznavajo, da je s svetovno gospodarsko ureditvijo nekaj narobe - a seveda, za to ne morejo biti krivi bankirji. Dve tretjini sveta živita na robu revščine, vsako leto 20 milijonov ljudi umre zaradi lakote - a to ne more biti posledica špekulacij mednarodno mobilnega kapitala. Z “liberalizacijo” pretoka kapitala in “deregulacijo” trgov so lastniki kapitala ugotovili, da se pravzaprav ne splača tvegati z vlaganjem v ustvarjanje novih vrednosti - ko pa si je dosti laže prisvojiti bogastvo, ki že obstaja; a za to seveda ne morejo biti kriva pravila MDS in politika Svetovne banke, ki ju kot večinski lastnik upravljajo ZDA.
A bodimo “pragmatični”: kaj nas pravzaprav brigata lakota in revščina v “tretjem svetu”, samo da gre nam bolje! Kaj res?
Poglejmo najprej v samo središče globalizma. ZDA dejansko nadzorujejo svetovno gospodarsko ureditev - gre potem vsaj večini Američanov bolje?
Realne plače najrevnejših 20 odstotkov Američanov so se v letih 1973-1998 zvišale za 4 odstotke; za 20 odstotkov srednje premožnih so zrasle za 8,5 odstotka; za 5 odstotkov najbogatejših pa za 59,3 odstotka. A sami prihodki ne kažejo prave slike porazdelitve nacionalnega bogastva. Najbogatejših 0,5 odstotka prejme le 8 odstotkov vseh prihodkov, a ima v lasti kar 28 odstotkov ameriškega premoženja. Samo v letih 1992-1995 je najbogatejši odstotek Američanov povečal svoj delež nacionalnega premoženja s 30 na 36 odstotkov; naslednjih 9 odstotkov je že izgubilo - s 37 na 33 odstotkov; preostalih 90 odstotkov je padlo s 33 na 31 odstotkov.
Devetdeseta leta so bila obdobje gospodarskega razcveta, tako vsaj trdijo ameriški ekonomisti. Vendar za koga? Prerok B-globalizacije, predsednik ameriške centralne banke Alan Greenspan, je gospodarski “boom” 90. let jedrnato pripisal “zmanjšanemu občutku o zanesljivosti zaposlitve”.
Po podatkih o prijavljenih dohodkih, ki jih je ameriška zvezna davčna uprava objavila za obdobje 1986-1997, so povprečni dohodki najbogatejšega odstotka Američanov zrasli za 89 odstotkov, z 273.562 USD na 517.713 USD; sočasno so dohodki 90 odstotkov ameriških davkoplačevalcev, ki prijavijo manj kot 80.000 USD letnega prihodka, zrasli le za 1,6 odstotka - a za tak dohodek so morali bistveno več delati: povprečna družina z dvema zaposlenima je morala na leto opraviti 182 delovnih ur več kot pred desetimi leti. Štiriinštirideset milijonov Američanov nima nikakršnega zdravstvenega zavarovanja. Že pred 11. septembrom 2001 se je 1,5 milijona prebivalcev New Yorka, svetovne finančne prestolnice, redno prehranjevalo v kuhinjah dobrodelnih organizacij - med njimi 510.000 otrok. Recesija, ki so jo sprožili napadi na WTC in Pentagon, bogatejših slojev ni prizadela, na ulice New Yorka pa je pognala dodatnih 100.000 brezposelnih. Največje in najbogatejše mesto najmočnejše in najbogatejše države na svetu je doseglo nov “osebni rekord”: kar 29.000 brezdomcev mora spati v javnih zavetiščih; več kot kadarkoli poprej.
Vrnimo se v naš podalpski raj in se vprašajmo: kako so se po razglasitvi samostojnosti spremenila razmerja plač? Kakšne so danes socialne razlike? Kako je potekala slovenska privatizacija, kaj je prinesla denacionalizacija in čigava je danes večina nekoč skupnega družbenega premoženja? Komu bodo najbolj koristile načrtovane prodaje bank in zavarovalnic? Kdo bo zaslužil z odpiranjem kapitalskega trga? Koliko smo tudi v Sloveniji vzpostavili socializem za bogataše?
Komu torej koristijo poveličevanje ideologije “Zahoda”, povečani izdatki za oborožitev, vstop v Nato, uzakonjanje varovanja industrijske lastnine TRIPS, “vojna proti terorju” in vse drugo, kar sodi k pravoverni B-globalizaciji?