Max Modic

 |  Mladina 8  |  Družba

"Vsaka generacija ima svojo seksualno revolucijo"

Eclipse, svečenici soft porno kiča

© Borut Krajnc

V Kapelici se je ravnokar odvrtela Pornorama 2001. Je šla umetnost v cvet?

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Max Modic

 |  Mladina 8  |  Družba

© Borut Krajnc

V Kapelici se je ravnokar odvrtela Pornorama 2001. Je šla umetnost v cvet?

Glede na število obiskovalcev in odzive v medijih je najina umetnost obrodila bogate sadove.

S čim moraš zalivati umeten bršljan, ki je na Pornorami 2001 obdajal fotografije, da tako lepo uspeva?

Z ljubeznijo do ustvarjanja.

Kako bi za zamudnike, ki si razstave niso utegnili ogledati, povzeli rdečo nit Pornorame 2001?

Šlo je za najin tretji projekt po fotografski inštalaciji Zajtrk na travi in performansu Venerin test. Pornorama 2001 je bila fotografska razstava z otvoritvenim performansom, ki sva ga naslovili Love Is In The Air. Razstavo so sestavljali štirje samostoječi objekti, vsak od teh štirih objektov pa je tematiziral dva erotična prizora, upodobljena v tehniki barvne fotografije v panoramskem formatu 60 x 150 cm.

Kaj pa presežna vrednost projekta?

Namen Pornorame 2001 je sličen namenu Zajtrka na travi in Venerinega testa, se pravi prispevati k osvobajanju seksualnosti oziroma k bolj sproščeni, bolj veseli percepciji seksualnosti. Zakaj bi morali seksualnost vselej prikazovati v kontekstu morbidnega in fatalnega, da bi dobila pridih umetniškega?

Kdo sta punci, ki stojita za Eclipse?

Tandem Eclipse je homogena celota. Sposoben je menjavanja vrste popularnih identitet s svetlobno hitrostjo. Ne kaže nobenega razumevanja za etnično ali ideološko pripadnost. Tuja mu je glorifikacija umetnikovega poslanstva. Prevzema tujerodno intimo. Sproža lastno zamračitev. Kar pomeni, da imena pri Eclipse ne štejejo.

Okej, kako pa naj vaju potem predstavim bralcem?

Kot Blondinko in Rdečelasko.

Rdečelaska je...

Stara 25 let...

BLONDINKA: Jaz pa 24, a bom vsak čas 25.

RDEČELASKA: Vpisala sem magistrski študij na Akademiji za likovno umetnost, oddelek video, novi mediji.

BLONDINKA: Pri profesorju Draganu, to moraš poudariti. Jaz sem na estetiki. Filozofija, filofaks.

In ideja o tandemu po imenu Eclipse se je porodila...

RDEČELASKA: Ko sva bili sošolki na dizajnu, na šolskem projektu oblikovanja erotične fotografije. No, že prej sva bili prijateljici in Blondinko sem vprašala, če bi me fotografirala za akt. Profesor je bil nad končnim izdelkom zelo navdušen. Rekel je, da bi bilo treba to absolutno objaviti...

BLONDINKA: ...zato sva stopili do Krpana v Kapelico.

RDEČELASKA: Tega je zdaj dobri dve leti. Otvoritev Zajtrka na travi je bila 6. januarja 1999. Takrat je bil tandem Eclipse kot radikalen projekt prvič javno predstavljen. Vse ostalo je zgodovina.

Rdečelaska torej pozira, Blondinka pa fotografira.

Da, s tem da so scenarij, scenografija in kostumografija timsko delo.

Za razliko od Pornorame 2001, o kateri se je razpisalo celo osrednje dnevno časopisje, Zajtrk na travi ni bil deležen pretirane medijske pozornosti.

RDEČELASKA: To najbrž pomeni, da se je stvar v teku časa skomercializirala.

BLONDINKA: Da sva postali institucija. Kar ni nujno slabo, če naju le ne bi tako pogosto citirali v napačnem kontekstu, po svoje krojili najinih izjav ali pa napačno navajali naslovov najinih projektov.

Je bilo na Pornorami več obiskovalcev kot na Zajtrku?

Definitivno ne.

Definitivno?

BLONDINKA: Definitivno. Na otvoritvi Zajtrka je bila prava grozljivka.

RDEČELASKA: Koncept inštalacije, ki jo je sestavljalo več kot tristo barvnih fotk, vtisnjenih v umetno travo in razvrščenih po tematskih sklopih, med katerimi so "rasli" umetni tiči, je bil zelo radikalen. V bistvu nov žanr.

Je morda Pornorama 2001 izzvenela preveč soft za Eclipse?

Niti ne. Do Pornorame so se obiskovalci bolj jasno opredelili kot do Zajtrka. Nihče ni ostal ravnodušen, kar je bil tudi eden od ciljev razstave. Kritike so se v glavnem razdelile na strogo negativne ali pa popolnoma pozitivne.

V kakšnem smislu negativne?

BLONDINKA: Omalovažujoče, destruktivne. V glavnem s pozicij tako imenovanih visokih, etabliranih umetnikov in kulturnikov.

RDEČELASKA: Sprejemava tako destruktivne kot konstruktivne kritike, s tem da destruktivne še posebej vzameva na znanje.

Kaj pomeni, če vzameta destruktivno kritiko na znanje?

Da temeljito premisliva, ali bi res morali kaj spremeniti glede celotne podobe. In bolj ko premišljujeva, bolj ugotavljava, da nimava kaj spreminjati.

Pri končni podobi fotografij s Pornorame 2001 je sodeloval fotograf Rajko Bizjak. Je Eclipse prerasel v trio?

Ne, Eclipse je še zmeraj tandem. Ker medijev ne obvladava in ker izbirava medij glede na temo, je bil Rajko samo strokovni sodelavec, ki je pomagal pri realizaciji fotografije. Scenarij in režija sta še vedno delo tandema Eclipse.

Ali Eclipse potrebuje moško roko?

Eclipse potrebuje samo strokovne sodelavce. Kakšnega spola je roka, pri tem niti ni tako pomembno.

Bosta pri naslednjih projektih zamenjali tematski okvir?

Ne glede na tematiko ostajava znotraj erotičnega oziroma pornografskega diskurza. Eclipse je s svojim telesom v hedonističnem razmerju in bo še naprej konzumentom ponujal vedro obliko body arta.

Skratka, še naprej bosta izganjali strah pred golim telesom iz tradicionalističnega okolja?

BLONDINKA: Ni problematičen strah pred golim telesom, problematičen je strah pred tistim, kar lahko z golim telesom narediš. Lepo golo telo vsi občudujejo, vznemirjajo jih posegi v golo telo.

RDEČELASKA: Golo telo samo po sebi ni tako aktualno, kar dokazujejo raznorazne pregledne razstave aktov skozi zgodovino. Potrebno je neko drugo, novo videnje tistega, česar na telesu še nismo videli.

Eden od naših renomiranih dramskih umetnikov je izjavil, da je tisto, kar se dogaja v Kapelici, pornografija, početje Eclipse pa naravnost ogabno.

RDEČELASKA: Značilna izjava za renomiranega dramskega umetnika, ki bolj kot o dejavnosti Kapelice in aktivnostih Eclipse priča o njegovi umetniški drži, širini njegovega duha in odnosu do telesa, najbrž tudi lastnega.

BLONDINKA: Tisto, kar dramskega umetnika iritira, je razlika med njim in performerjem. Dramskim umetnikom nekdo drug napiše scenarij in reče, v tej vlogi na tem mestu se boš slekel, medtem ko se performer sam odloči, kdaj in kako bo razpolagal z goloto svojega telesa.

Gre morda za resentiment, ker golo telo upleni več pogledov kot gola umetnost?

Renomirani dramski umetniki so ujetniki svoje namišljene svobode in svojega namišljenega statusa.

Sam ne priznavam razlike med erotiko in pornografijo. Kako o tem razmišlja Eclipse?

Erotika in pornografija sta drugačni, a enakopravni. Erotika vzburja z zakrivanjem, pornografija z odkrivanjem. Erotika vzburja domišljijo, pornografija vzburja pogled. Odvisno torej od konteksta in preferenc tistega, ki gleda. Včasih je treba tudi vse videti.

Je slovenska publika naklonjena alternativnim umetniškim praksam ali prisega bolj na tradicionalne?

Sami težko sodiva o tem, ker se gibljeva in delujeva v krogih, ki so izrazito naklonjeni tradiciji alternativnih umetniških praks. V nasprotnem primeru se tudi ne bi mogli izražati tako, kot se. Drugače pa meniva, da so Slovenci ustrezna publika.

So umetniški projekti Eclipse tržno zanimivi?

So, vsaj sodeč po številu interesentov, ki so izrazili željo za nakup fotografij s Pornorame 2001.

Na fotografiji z naslovom

Ko potegnemo črte na hrbtno stran telesa, si jo razdelita fotografa. Jan Saudek, ki mu pripada trup, in Helmut Newton, ki sva mu dodelili stegna.

Kje so nastajale fotografije za Pornoramo?

Vse fotografije so eksterieri, posnete so na avtentičnih lokacijah v okolici Ljubljane, v naravnem okolju, v najtoplejšem letnem času in na meji somraka.

VPR Rojstvo je tako sladka žalost je posneta na pravi njivi, med pravimi zeljnatimi glavami.

Da, a raje ne poveva, na kateri njivi, da naju kmet ne bi začel loviti z vilami.

Model z obrazom v Rdečelaskinem mednožju na

BLONDINKA: Profesionalen model...

RDEČELASKA: Ja, profesionalen model.

Kaj pa koitus z okostnjakom za

Snemali smo ob dveh ponoči na Navju, na veliko veselje družbe, ki je nič hudega sluteč tam mimo odhajala z neke žurke.

Kje pa ste našli morje jabolk za fotko s pitonom?

RDEČELASKA: V Presadu, kjer so nam šli zelo na roko, za kar se jim najlepše zahvaljujem. Upam, da nismo preveč motili delovnega procesa. Delavci so se kao naključno kar pogosto sprehajali mimo.

BLONDINKA: Tisto pa ni piton, ampak udav.

RDEČELASKA: Največ časa mi je vzelo, da sem se privadila na občutek živega udava na goli koži ter odgnala iracionalen strah pred kačami. Zdaj se jih res ne bojim več.

Koliko klobas je pojedel pes, preden ste posneli

RDEČELASKA: Ah, kakih pet, šest. Lastnica ni bila prav nič navdušena.

BLONDINKA: Na Mladinini naslovnici je bila druga verzija omenjene fotografije z razstave.

RDEČELASKA: Tudi klobasa je bila druga. Enkrat je bila pasja radost, drugič kranjska klobasa.

Aha, in katera od klobas se najbolje prilega ženski anatomiji?

Ti, tista pasja radost je malce heavy, drugače pa to vsaka gospodinja zase najbolje ve.

Kaj pa od objektov, ki so v posvečeno mesto zdrknili za potrebe Zajtrka na travi, kateri se najbolje obnesejo?

Najlepše sedejo tisti, ki so najbolj podobni pravi stvari.

Kaj pa drugega. Ostalih odprtin ženskega telesa zaenkrat še ne izkoriščata v umetniške namene. Kako to?

Stvar inspiracije. Ni rečeno, da preostali odprtini ne prideta na vrsto v katerem od prihodnjih performansov, saj njunih vlog in pomena še zdaleč ne zapostavljava. Zaenkrat pač nista šli v kontekst.

Imaš kot performerka pogosto tremo?

RDEČELASKA: Pri fotografiranju nikoli. Menjavanje identitet in vživljanje v različne situacije mi ne povzroča preglavic. Pri nastopu v živo je drugače. Tam med tabo in publiko ni distance, ki jo recimo nudi oder, zato je malce nelagodja vselej prisotnega, vsaj dokler me nastop stoprocentno ne absorbira.

Sta že razmišljali o oživljanju motivov, ki jih gledamo na fotografijah?

BLONDINKA: Sva, tudi o filmu sva že razmišljali.

RDEČELASKA: Oziroma imava že v načrtu videoprojekt z erotično in pornografsko vsebino, vendar pa je vse odvisno od finančne konstrukcije. Film zahteva neprimerno več priprav in materialnih sredstev. Film v maniri Eclipse še toliko bolj.

Kdo bi bil vajin idealni sodelavec pri projektu?

Jeff Koons. Skupaj bi lahko perfektno realizirali tisto, kar je nameraval posneti s Cicciolino, pa mu zaradi kreativnih nesoglasij z Ilono ni uspelo.

Sta že navezali stike z Jeffom?

Proces navezovanja stikov bo stekel v kratkem.

Kako prijatelji in kolegi ocenjujejo vajino delo?

Prijatelji in znanci so najinemu umetniškemu izrazu naklonjeni, uradni kulturno umetniški krogi pa se od najinega početja distancirajo.

Fotografije iz ciklusa Zajtrk na travi je objavil tudi Vroči Weekend, zabavno informativni mesečnik seksualno eksplicitne vsebine. Sodeč po klicih in pismih, ki so prispela na uredništvo, imata kar nekaj občudovalcev tudi med strogo žanrsko publiko.

To naju zelo veseli. Fotografska inštalacija Zajtrk na travi je predstavljala hommage mladostniškemu eksperimentiranju. Dokaz, da ima vsaka generacija svojo lastno seksualno revolucijo.

Bralci so najpogosteje spraševali, ali s svojim performansom prideta tudi na dom.

BLONDINKA: Hm, to nama še ni padlo na pamet...

RDEČELASKA: Čeprav v okviru popularizacije lika in dela Eclipse ideja ni slaba.

BLONDINKA: Ja, morda ponuja tudi odgovor na vprašanje, kako priti do sredstev za zahtevnejše projekte.

Bralce je zanimalo tudi, kdaj bodo objavljene fotografije druge polovice tandema Eclipse. Sta kdaj razmišljali o zamenjavi vlog, da bi na primer Blondinka pozirala in Rdečelaska fotografirala?

BLONDINKA: Zamenjave vlog zaenkrat ne načrtujeva, ker smatrava, da sta optimalno razdeljeni. Rdečelaska je bolj ekshibicionističen tip, medtem ko jaz sama nase zelo težko pogledam kot na objekt. Hkrati mislim, da ni najbolje, če pride pobuda za kaj takega s strani publike. Eksperimenta sicer ne izključujem, a motiv moram najprej sama začutiti.

Vama je kdo zameril, ker se pojavljata tudi v pornografskih revijah?

Ne, nihče ni ničesar omenil. Prav zanimivo. Najbrž zato, ker je vsem nerodno priznati, da občasno prebirajo tudi pornografske revije.

Kako bi komentirali dejstvo, da pornografarjev ne moti vajin potencirano umetniški predznak, medtem ko gre vajin pornografsko ekspliciten imidž močno v nos uradni kulturno umetniški srenji?

BLONDINKA: Ljubitelji pornografije so očitno bolj liberalna publika kot ljubitelji umetnosti. Slednji so pač srečni v predalčkih in ogradah, ki jih omejujejo. Tandem Eclipse meja ne priznava. Eclipse gre preko meja tradicionalnih normativov - kamor sodi tudi dober okus -, da bi ugotovil, da meje ne obstajajo. Meje obstajalo le v pogledu in glavah posameznikov.

Mislita, da bi z bolj tržno naravnanim pristopom do ustvarjanja vajina umetnost veliko izgubila?

Sploh ne. Umetnost se prodaja in tudi najine fotografije so očitno tržno zanimive. To ni problematično. Problematično je, če svoje ustvarjanje prilagajaš povpraševanju na trgu. Eclipse ne ustvarja, da živi, Eclipse živi, da ustvarja. Ne prilagajava se trgu, ampak čakava, da se trg prilagodi nama.

Je med publiko več moških ali žensk?

Občutno več moških.

Jep, moški smo radovedna bitja. Z nami je lahko manipulirati.

Misliš na manipulacijo v smislu, da predvidiva, kakšne bodo reakcije moških med publiko? Ne gre za to. Najini performansi so zelo nepredvidljivi, publika pa se nanje odziva izredno spontano.

Potemtakem se ne identificirata z velikim manipulatorjem Larsom Von Trierjem?

RDEČELASKA: Ne, niti najmanj.

BLONDINKA: Meni Von Trier sploh ni všeč. Tistih pet minut teme v uvodu Plesalke v temi se mi zdi zelo egocentrična poteza. Hej, kdo je on, da bom jaz zaradi njega pet minut gledala v temo? Včasih je treba publiko tudi upoštevati. Če plača, pa sploh.

Vsi performansi tandema Eclipse so bili zastonj. Bi bilo obiskovalcev kaj manj, če bi zaračunavali vstopnino?

RDEČELASKA: Prepričana sem, da ne.

BLONDINKA: Mislim, da bi jih bilo celo več. Verjetno bi prišla drugačna publika.

Privlačnosti golega telesa torej ne gre podcenjevati.

V pretežno konzervativnem okolju zagotovo ne.

So glede na vajine izkušnje moški bolj preprosti od žensk?

V določenih pogledih že. Predvsem jih je lažje zadovoljiti kot ženske.

Ali z vajinih performansov odhajajo potešeni?

BLONDINKA: Rekla bi, da ne. Pogosto imava vtis, da so pričakovali nekaj več. Oziroma kar dosti več.

RDEČELASKA: Ja, več bi pričakovali, tudi če bi šli do konca.

BLONDINKA: Prevečkrat pričakujejo, da bo šlo za pornografski performans, ki ga sami nikoli ne napovedujeva.

Hm, Pornorama 2001 zveni kar obetavno...

BLONDINKA: Že, ampak to je naslov fotografske razstave, otvoritvenega performansa pa nisva tako opredelili.

RDEČELASKA: Vsi mediji so se osredotočili ravno na performans, o razstavljenih fotografijah pa praktično niso napisali niti besede.

Kaj pa inavguracija prve slovenske porno dive, ki sta jo najavili pri Zajtrki na travi?

Pri Zajtrku na travi otvoritvenega performansa nisva predvideli...

Čeprav so vsi prišli prav zaradi šova. Se je prva slovenska porno diva kljub temu inavgurirala?

No, po svoje že. Zdaj se mora samo še realizirati.

Kar se bo zgodilo v video projektu tandema Eclipse?

Video projekt bo najin najzahtevnejši podvig, klimaks ter logična nadgradnja lika in dela tandema Eclipse, ki v prihodnosti načrtuje umetniške akcije in inštalacije tudi izven galerij.

Na primer?

RDEČELASKA: Hepeningi v javnosti in na zelo spektakularen način.

BLONDINKA: V maniri performansa Darilo mestu, ki sva ga izvedli septembra 1999 pred Titovim spomenikom v Velenju. Žal se je zaradi porazne organizacije končni vtis akcije izjalovil.

Je Eclipse res izvajal neko umetniško inštalacijo na Žalah ali gre zgolj za govorice, ki prihajajo iz neuradnih virov?

BLONDINKA: Ne, ne gre za govorice. Projekt je še v delu.

RDEČELASKA: Da, work in progress. Na tem bova intenzivneje delali to poletje, ni pa to nič manj zahteven projekt od filma.

Morda nekaj iztočnic iz prve roke ekskluzivno za naše občinstvo?

Ne, ne, niti govora. Raje ne. Da naju ne bi na lokaciji nenapovedano pričakala četa varnostnikov.

Gverilska akcija torej.

Da, hiper gverilska. In tak bo tudi njen učinek.

Je Venerin test razkril, katere slovenske umetnice najbolj vzburjajo moško domišljijo?

Moških očitno ne vzburja nobena slovenska ženska s področja kulturnega ustvarjanja.

Niti Eclipse?

Tega ne vemo. Eclipse nista mogli biti potenciometer, ker sta bili izvajalki testa in sta rajcali fizično.

So ženske umetnice pri nas bolj zapostavljene kot v tujini?

Če so zapostavljene, so po lastni volji in krivdi. Če si umetnik, ne razmišljaš izključno v okviru lastnega spola. To deluje destruktivno.

Ko smo se pogovarjali po Zajtrku na travi, sta rekli, da fantje pridejo in grejo. Še zmeraj prihajajo in odhajajo?

RDEČELASKA: Da, kar se mene tiče, pridejo in grejo.

BLONDINKA: Jaz pa zdaj imam tipa.

Super. Kakšen je njegov pogled na artistične akcije tandema Eclipse?

Pomembno je, da razume, kaj je realnost in kaj konceptualnost umetniškega projekta. Čeprav je utopično trditi, da lahko privatno življenje v celoti izključiš iz umetniškega ustvarjanja. Včasih moraš tudi v zasebnem življenju prečkati določene meje, da spoznaš, da v resnici sploh ne obstajajo.

Se fant kaj spogleduje z Rdečelasko?

BLONDINKA: Mislim, da zaenkrat še ne, ha ha.

RDEČELASKA: Ne, sigurno ne.

Bi Blondinki povedala, če bi se?

RDEČELASKA: Stoprocentno.

BLONDINKA: Prepričana sem, da bi mi. Sva dober tim. Najino kreativno sožitje od začetka temelji na konsenzu.

In če prav razumem, se trdo jedro Eclipse tudi v prihodnje ne namerava širiti?

Ne, Eclipse nepreklicno ostaja tandem.

Koga bi lahko izpostavili kot vajino konkurenco na domači artistični sceni?

Nikogar, ker nimava konkurence. Tandemu Eclipse lahko konkurira samo tandem Eclipse.

Skratka, zavidajo vama, ker vedno ukradeta šov, nihče pa si vama ne drzne konkurirati po ustvarjalni liniji?

V grobem bi lahko tako rekli.

Kako visoko sta uvrščeni na seznamu zaslužnih za nagrade Prešernovega sklada?

RDEČELASKA: Hej, mislim, da sploh še nisva na tem seznamu. Začuda, kajne, ha ha.

BLONDINKA: To po drugi strani pomeni, da najina najboljša dela šele prihajajo.

Ali obstaja razlika med slačenjem zaradi ekshibicionističnega užitka in slačenjem zaradi potreb umetnosti?

Ne obstaja. Ker nihče ne zna definirati, kaj je slačenje za potrebe umetnosti. Gre le za patetičen izgovor, ki naj bi naravnemu in samoumevnemu aktu dodal neko presežno vrednost oziroma pridih vzvišenosti, nesebičnega žrtvovanja.

Kaj Rdečelaska uporablja za depilacijo mednožja?

Žiletke. Že vrsto let se brijem.

Zaradi potreb umetnosti?

Ne, v glavnem iz estetskih vzgibov. Ko se enkrat pobriješ po spolovilu, to potem stalno počneš, ker te dlake enostavno motijo.

Bi tandem Eclipse poziral za slovensko izdajo Playboya?

Bi, pod pogojem, da nama omogočijo izdelavo primerne scenografije.

povezava

povezava