Jure Trampuš

 |  Mladina 41  |  Politika

Somrak nedeljskega vprašanja

Skupna točka vseh predvolilnih napovedi je, da so vse krepko zgrešile

Niko Toš, vodja projekta Politbarometer

Niko Toš, vodja projekta Politbarometer
© Boban Plavevski

Rezultati volitev so rezultati tekmovanja. Tekmovanja za pozornost volilcev in tekmovanja za prave napovedi volilnih rezultatov. Različne agencije namreč med sabo tekmujejo, katera bo tista, ki bo najbolj točno napovedala razmerja v novem parlamentu. Zmaga pomeni profesionalni uspeh in posledično tudi več naročnikov. A tokrat se je v Sloveniji zgodilo ravno obratno, zmagala ni tista agencija, ki je napovedala najbolj točen volilni rezultat, ampak tista, ki je najmanj zgrešila. Volilne napovedi so krepko usekale mimo. Zgrešile so prav vse. Znanstvene, malo manj znanstvene, leve, desne, tiste, narejene po telefonu, in tiste, opravljene na terenu. Vsem je skupno, da so napovedale tesen izid ali pa vsaj malenkostno zmago LDS. Nobena izmed volilnih napovedi pa ni napovedala prepričljive zmage SDS, samo terenska raziskava Dela Stik je izmerila ničvredno desetinko prednosti SDS pred LDS. Nobena izmed napovedi tako ni predvidela, da bo SDS pometla s tekmeci, da bo LDS dosegla svoj najslabši volilni rezultat po letu 1990 in da bo vladna koalicija po številu glasov občutno izgubila v boju s Koalicijo Slovenijo in njenim ljudskim satelitom. Zmotili so se pri Politbarometru, pri Ninamedii, pri Rm Plus+, pri Delu Stik, pri Mediani, pri Gral Iteu, pri Studiu Salomon, pri Novih obzorjih ... povsod. Volilni rezultati so bili somrak volilnih napovedi. Napovedim v opravičilo je treba pripisati, da to ni bilo prvič in da se podobni kiksi dogajajo tudi v tujini. V Sloveniji so recimo volilne napovedi pred pol leta podcenile čebelarski populizem Lojzeta Peterleta, pred štirimi leti so podcenile prijaznost mile SMS, še prej pa mostograditeljstvo Podobnikove SLS. Še bolj so se zmotili v množici predreferendumskih napovedi, pri katerih pa je bila napaka navadno rezultat nizke volilne udeležbe. V tujini je podobno: analize so v začetku devetdesetih napovedovale zmago laburistov, pa so v Angliji zmagali konservativci, zgrešile so tudi v Avstriji, na Portugalskem, v ZDA, kjer trenutno različne volilne napovedi vztrajno nihajo med Bushem in Kerryjem. Najbolj znani predvolilni flop je več kot pol stoletja stara zgodba o reviji Literary Digest, ki je leta 1936 napovedala suvereno zmago Alfa Landona, a ga je na volitvah prepričljivo premagal Franklin Roosevelt. Podobno je bilo leta 1948, ko so vse tri velike ameriške raziskovalne hiše, vključno z "nezmotljivim" Gallupovim inštitutom, napovedale zmago Thomasa Deweyja, a je predsednik ZDA postal Harry Truman.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Pošljite SMS s vsebino MLADINA2 na številko 7890 in prejeto kodo prepišite v okvirček ter pritisnite na gumb pošlji

Nakup prek telefona je mogoč pri operaterjih Telekomu Slovenije in A1.

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,2 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 15,8 EUR dalje: