Do podjetja za ceno oklepnika

Viator in Vektor je z ropovo vlado sklenil res bajen posel - pri mini vložku se mu obeta najmanj sto milijonov evrov

Proizvodnjo oklepnih vozil v ravenski STO si je ob svojem obisku na Koroškem ogledala tudi vladna delegacija pod vodstvom Janeza Janše

Proizvodnjo oklepnih vozil v ravenski STO si je ob svojem obisku na Koroškem ogledala tudi vladna delegacija pod vodstvom Janeza Janše
© Denis Sarkić

Prvemu možu ljubljanskega logističnega giganta Viatorja & Vektorja Zdenku Pavčku res ne moremo očitati pomanjkanja poslovnih sposobnosti. Da je s tem, ko je od države kupil ravenskega orožarja Sistemsko tehniko, sklenil dober posel, je te dni ugotovilo Računsko sodišče na čelu z Igorjem Šoltesom, že jeseni 2003 pa tudi Mladina - ta je v nasprotju z Računskim sodiščem sicer opozorila, da je bil posel dober predvsem in najprej za Viator & Vektor. Potrditev naše hipoteze je te dni posredno prišla še od obrambnega ministra Karla Erjavca. Viator & Vektor je za 80-odstotni delež Sistemske tehnike državi očitno odštel toliko, kolikor bo Slovenska vojska zdaj plačala za en oklepnik, ki ga bo najverjetneje izdelala prav Sistemska tehnika. Za komentar te primerjave smo prosili predsednika uprave Viatorja & Vektorja Zdenka Pavčka in dobili takle odgovor: "Ta primerjava je popolnoma absurdna in je ne moremo komentirati."

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Proizvodnjo oklepnih vozil v ravenski STO si je ob svojem obisku na Koroškem ogledala tudi vladna delegacija pod vodstvom Janeza Janše

Proizvodnjo oklepnih vozil v ravenski STO si je ob svojem obisku na Koroškem ogledala tudi vladna delegacija pod vodstvom Janeza Janše
© Denis Sarkić

Prvemu možu ljubljanskega logističnega giganta Viatorja & Vektorja Zdenku Pavčku res ne moremo očitati pomanjkanja poslovnih sposobnosti. Da je s tem, ko je od države kupil ravenskega orožarja Sistemsko tehniko, sklenil dober posel, je te dni ugotovilo Računsko sodišče na čelu z Igorjem Šoltesom, že jeseni 2003 pa tudi Mladina - ta je v nasprotju z Računskim sodiščem sicer opozorila, da je bil posel dober predvsem in najprej za Viator & Vektor. Potrditev naše hipoteze je te dni posredno prišla še od obrambnega ministra Karla Erjavca. Viator & Vektor je za 80-odstotni delež Sistemske tehnike državi očitno odštel toliko, kolikor bo Slovenska vojska zdaj plačala za en oklepnik, ki ga bo najverjetneje izdelala prav Sistemska tehnika. Za komentar te primerjave smo prosili predsednika uprave Viatorja & Vektorja Zdenka Pavčka in dobili takle odgovor: "Ta primerjava je popolnoma absurdna in je ne moremo komentirati."

Naj spomnimo, avgusta 2003 je tedanja vlada Antona Ropa potrdila prodajo 80-odstotnega deleža podjetja Sistemska tehnika Viatorju & Vektorju za 460 milijonov tolarjev (takrat vrednih nekaj manj kot dva milijona evrov). Viator & Vektor pa je novembra istega leta 29-odstotni delež Sistemske tehnike prodal naprej avstrijskemu podjetju Steyer-Daimler-Puch. V zameno za slabo tretjino Sistemske tehnike je od Avstrijcev dobil licenco za osemkolesni lahki oklepnik. Mladina je takrat med drugim napravila okvirni izračun, ki je temeljil na vrednosti prve, takratnih 35 milijonov šilingov vredne licence, ki so jo od Štajercev za šestkolesne valuke daljnega leta 1993 kupili Ravenčani. Po tej matematiki je Zdenko Pavček od države kupil 80-odstotni delež Sistemske tehnike za 2 milijona evrov, nekaj mesecev pozneje je 29-odstotni delež podjetja prodal naprej Steyerju za približno 2,5 milijona evrov (vrednost licence je seveda mogoče oceniti le teoretično), zdaj pa bo ministrstvu za obrambo (če bo to izbralo Sistemsko tehniko) oklepnike, ki jih podjetje izdeluje, prodajal po najmanj 2 milijona evrov za kos.

Skratka, Viator & Vektor je sklenil res dober "biznis", fantastični pa so tudi obeti za naprej. Ministrstvo za obrambo je namreč te dni začelo pošiljati vabila za oddajo ponudb podjetjem, ki izdelujejo osemkolesne oklepnike (med njimi je seveda tudi Sistemska tehnika). Kot je pojasnil obrambni minister Karl Erjavec, okvirna vrednost enega takšnega vozila na trgu zdaj znaša od 2 do 2,5 milijona evrov (cena je odvisna od platforme oziroma opremljenosti vozila). "Slovenska vojska potrebuje 50 takih vojaških vozil, namen nakupa pa je predvsem uresničevanje ciljev, ki se jim je Slovenija zavezala z vstopom v zavezništvo." Srečnemu izbrancu se torej obeta posel, vreden od 100 do 125 milijonov evrov. Na obrambnem ministrstvu pojasnjujejo, da bo na podlagi prejetih ponudb v skladu s predpisi opravljena izbira najustreznejše ponudbe, odločitev o izbiri pa bo znana v prvi polovici leta 2006.

Zelo verjetna izbira Sistemske tehnike za dobavitelja oklepnikov krpan 8 X 8 ministrstvu za obrambo bi bila seveda zelo dobra novica za zapostavljeno Koroško. Resnici na ljubo je treba na tem mestu posebej poudariti, da je novi večinski lastnik Viator & Vektor (poleg sebi) celo vrsto poslovnih in socialnih prednosti prinesel tudi Sistemski tehniki, ki jo vodi direktor Jože Studenčnik. Sistemska tehnika je imela milijardno izgubo, pod novim lastnikom pa zdaj posluje z dobičkom. Njeni poslovni prihodki so leta 2003 znašali 4,8 milijarde tolarjev, dobička je bilo za 23,5 milijona tolarjev. Leto kasneje je ravenski orožar ustvaril za 6,3 milijarde tolarjev poslovnih prihodkov in 96,5 milijona tolarjev dobička. Ocena za letošnje leto je 6,2 milijarde tolarjev poslovnih prihodkov in 50 milijonov tolarjev dobička. V Sistemsko tehniko je bilo leta 2003 vloženih 130 milijonov tolarjev, leto kasneje 254 milijonov, letošnja vlaganja pa so ocenjena na 355 milijonov tolarjev. Slišati je veliko - hkrati pa v luči morebitnih poslov z obrambnim ministrstvom (torej višina skupnih vlaganj v zadnjih treh letih v vrednosti 1,5 krpana 8 X 8) tudi malo. Lastniška struktura Sistemske tehnike je sicer takšna: 70,5-odstotni lastnik je Viator & Vektor, 17,5 odstotka podjetja ima v lasti Steyer in 12 odstotkov Družba pooblaščenka (v tem času je glavni lastnik, družba Skupina Viator & Vektor, opravil dokapitalizacijo, zato je nastala tudi sprememba v lastniški strukturi družbe Sistemska tehnika).

Če se bo MORS-ova izbira najugodnejšega ponudnika ujela z "nacionalnim interesom" (krpan je menda povsem konkurenčen po ceni in po kakovosti), se Sistemski tehniki obeta svetla prihodnost z ohranitvijo delovnih mest in novimi naložbami. Predvsem pa se ta seveda obeta njenemu največjemu lastniku. Najresnejša konkurenta Sistemski tehniki (glede na dosedanje odločitve drugih "Natovih" držav v srednji in vzhodni Evropi) bi pri poslu z obrambnim ministrstvom sicer lahko bila finska Patria in avstrijski Steyer-Daimler-Puch.

Računsko sodišče, ki je revidiralo prodajo 80-odstotnega poslovnega deleža družbe Sistemska tehnika, kljub osupljivim primerjavam med vložkom in zelo verjetnim izplenom ne misli, da je država od Viatorja & Vektorja iztržila premalo. Sklep, ki ga je Računsko sodišče predstavilo te dni, se glasi: "Računsko sodišče je izreklo pozitivno mnenje o pravilnosti postopka prodaje. Komisija, imenovana za vodenje in nadzor nad postopkom prodaje, je postopek prodaje vodila na način, ki je bil v vseh pomembnih pogledih v skladu z veljavno uredbo. V skladu z veljavnimi predpisi je Vlada RS podala soglasje k sklenitvi pogodbe za prodajo 80-odstotnega poslovnega deleža družbe Sistemska tehnika."