Vanja Pirc

 |  Mladina 25  |  Politika

Diskriminacija poštenih

Zakaj je maturitetna afera "biologija" resnejša od afere "psihologija in nemščina" ter kako jo je nemogoče rešiti pošteno

Minister Zver z marturitetnimi polami iz biologije

Minister Zver z marturitetnimi polami iz biologije
© Matej Leskovšek

Najprej so bili šokirani. "Ojoj!?!?" Oblil jih je srh. "A misliste, da je možno, da RAZVELJAVIJO MATURO????!!!" Bili so jezni. "Ma kaj jezna ... BESNA BESNA!!!!!!" Forumi na spletni strani www.dijaski.net so se vztrajno polnili. "Jezna, besna ... RAZKURJENA!" Razloga za jezo sta bila dva. Ukradene pole iz psihologije in nemščine, ki so poskrbele za pravo afero. In predčasno razkrite teme iz biologije, ki so veliko manj odmevale. Dijaki pa so bili najbolj v skrbeh prav zaradi teh: "Mene bolj skrbi kršitev pri biologiji, saj je iz tega možno sklepati, da so dijaki teh šol ...bili v boljšem izhodiščnem položaju že kdovelkoliko generacij. In potem se človek vpraša ... zakaj je na nekaterih šolah toliko zlatih maturantov???"

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Vanja Pirc

 |  Mladina 25  |  Politika

Minister Zver z marturitetnimi polami iz biologije

Minister Zver z marturitetnimi polami iz biologije
© Matej Leskovšek

Najprej so bili šokirani. "Ojoj!?!?" Oblil jih je srh. "A misliste, da je možno, da RAZVELJAVIJO MATURO????!!!" Bili so jezni. "Ma kaj jezna ... BESNA BESNA!!!!!!" Forumi na spletni strani www.dijaski.net so se vztrajno polnili. "Jezna, besna ... RAZKURJENA!" Razloga za jezo sta bila dva. Ukradene pole iz psihologije in nemščine, ki so poskrbele za pravo afero. In predčasno razkrite teme iz biologije, ki so veliko manj odmevale. Dijaki pa so bili najbolj v skrbeh prav zaradi teh: "Mene bolj skrbi kršitev pri biologiji, saj je iz tega možno sklepati, da so dijaki teh šol ...bili v boljšem izhodiščnem položaju že kdovelkoliko generacij. In potem se človek vpraša ... zakaj je na nekaterih šolah toliko zlatih maturantov???"

Medtem je že potekala preiskava o predčasno razkritih polah iz psihologije in nemščine. Ko je Dnevnik prejel ukradeni poli, sta Državni izpitni center (DIC) in šolsko ministrstvo pač morala odreagirati, policija pa je začela iskati krivca za razkritje državne tajnosti. V primeru biologije pa se državni organi niso odzvali tako hitro. Direktor DIC-a Darko Zupanc in šolski minister Milan Zver sta medijem pojasnjevala, da gre za povsem drugačen primer kot pri ukradenih polah. Zdelo se je, kot da nas prepričujeta, da je primer manj problematičen. A dijaki so medtem zadevo že vzeli v svoje roke. Petnajst bodočih študentov naravoslovja s kranjske gimnazije se je obrnilo na odvetnika Antona Šubica in skupaj so na Državno komisijo za splošno maturo poslali pritožbo zoper izpit iz biologije. "Predlagali smo, da se jim zaradi grobe kršitve uradne tajnosti razveljavijo ocene iz biologije, ker med opravljanjem izpita niso bili vsi dijaki v enakopravnem položaju. Poudarjam pa, da to ni bil nikakršen napad na ministra ali na DIC, temveč želimo le, da se spoštujejo predpisi," pravi Šubic. Komisija se je strinjala, da je pritožba utemeljena. Odločili so, da bodo počakali na maturitetne rezultate, medtem pa bo minister predlagal, kako rešiti zmešnjavo. Vprašanje je sicer, kako bi se končalo, če se kranjski maturanti ne bi pritožili. Ali bi uradne institucije sploh odreagirale? Ali pa bi pustile, da bi nerazčiščen primer prav na hitro potonil v pozabo?

Biološka afera se sicer začela povsem nedolžno. "Alo ljudi!!!! Tukej so teme, ki bodo pr BIO," je na osrednji dijaški spletni strani dan pred maturitetnim izpitom iz biologije napisala maturantka z vzdevkom Mucamaca. In je naštela teme: "HEMOGLOBIN, DELITEV CELICE, PRESNOVA, BAKTERIJE, GLIVE, DIHALA, TERMOREGULATORJI, ŠKODLJIVCI, KRVNE SKUPINE, PREBAVA. OG. HIDR." Sledil je še pozdrav: "UŽIVAJTE OB UČENJU. JA NE ZNAM KJE ZAČET !!!!!!!!!!" Obiskovalci foruma so bili presrečni. Kaj lepšega se lahko zgodi živčnemu maturantu? Nekateri so bili sicer skeptični, a Mucamaca je vztrajala: "Kokr čte, ja si že cel popoldan sm to učim i ne mislim si nč drugega." Podatke je namreč dobila v šoli: "Obesijo prvo stran na stenčas, da znaš kolk časa se piše pa kaj maš lahko s sabo, pa te fore. No mi mamo pr BIO srečo, da te teme pišejo na prvi strani." Mucamaca je imela prav. Na prvi strani maturitetnega izpita so bile vse "njene" teme, celo v istem zaporedju.

Na forumu se je seveda usul plaz odzivov. Prvi so bili Mucamaci globoko hvaležni, drugi so se jezili, "zakaj hudiča si nism mogla mal bol pogledat". Hvaležnost pa se je kmalu spremenila v zgražanje nad šolo, ki je objavila teme iz biologije. Maturanti se niso mogli sprijaziti s tem, da "par tisoč dijakov trepeta in se uči k neumi vso bajlo, eni pa zvejo teme in imajo stvar 100 % olajšano". Začeli so se spraševati, ali ni bilo z razkritjem seznama kršenih kar nekaj predpisov. "Upam samo, da lahko te teme objavijo tako, kot si ti napisala, ker drugače bo po domače povedano štala ..." In res je bila. A veliko manjša, kot so pričakovali dijaki. V ospredju sta ostali ukradeni poli iz psihologije in nemščine. Pa še ti sta začeli počasi izginjati iz večine medijev.

Razkritje maturitetnih tem za biologijo je veliko resnejši incident, kot se je zdelo na prvi pogled. Resnejši od ukradenih pol za psihologijo in nemščino. Uhajanje informacij se je sicer, kot kaže, začelo že v prvem maturitetnem letu 1995/96. Takratni dijak ene od celjskih šol nam je povedal, da mu je prijatelj dan pred izpitom po faksu poslal vprašanja iz ustnega izpita iz slovenščine. Šele z razkritjem bioloških tem pa se je pokazalo, da maturitetnega sistema ne ogrožajo le tatovi, ampak tudi najožji maturitetni sodelavci. Vsaj na črnomeljski srednji šoli, morda pa še kje, je tajnik maturitetne komisije že leta na stenčasu izobešal prve strani maturitetnih izpitov. Na njih so sicer napisana le splošna navodila za maturante. A na prvi strani biološke pole so naštete tudi maturitetne teme. Tajniku zdaj grozi kazen zaradi izdaje državne tajnosti. V Črnomlju se branijo s tem, da ne obstaja nikakršen predpis, ki bi prepovedoval objavo naslovnic maturitetnih pol. Gre za očiten sistemski problem, za katerega bi nekdo nedvomno moral odgovarjati. Ne le črnomeljski tajnik ali ravnatelj, tudi direktor DIC-a in minister Zver, ki sta nadrejena vsem, ki sodelujejo pri izpeljavi mature.

Maturantov sicer ne zanima toliko, kdo bo odgovarjal. Skrbi jih predvsem zase. Afera jih je vznemirila sredi maturitetnih izpitov in vprašanje je, kako bo vplivala na njihov uspeh. Objavljene biološke teme pa so nedvomno že vplivale na njihove rezultate. Tisti, ki so poznali teme, so imeli veliko prednost. Dan pred izpitom so lahko ponavljali le snov iz izbranih tem, ki so bile dokaj kratke, in ne celotne snovi iz šestih učbenikov. "Torej, tisti, ki je vedel teme dan prej, je lahko hitro predelal okoli 23 strani, drugi pa smo se mogli učiti čez 1000 strani ... Torej so se tisti, ki so za teme vedeli, učili približno tri odstotke celotne snovi!" nam je izračunala maturantka, ki še vedno ne more verjeti, da so nekateri vedeli za teme pri biologiji. Zaradi tega je še dodatno na slabšem. Ocene maturantov se namreč računajo po Gaussovi krivulji. Če je biološke teme pred izpitom videlo toliko dijakov, da se bo zaradi njih zvišala povprečna ocena pri biologiji, se bodo ocene ostalih avtomatično nekoliko znižale. Posledice tega pa so lahko usodne. Nekaj dijakov, ki so se učili le razkrite teme, je na forumu priznalo, da ciljajo na medicino. Čisto možno je, da bo kak dijak, ki je videl seznam, za las sprejet na študij medicine, kdo, ki seznama ni poznal, pa bo vpis minimalno zgrešil. "Če bi se to zgodilo meni, bi tožil vse po spisku, zahteval bi odškodnino od šole, DIC-a, ministrstva, od vseh. Izbira študija je namreč ena najpomembnejših življenjskih odločitev," je z maturanti solidaren študent, ki je maturo opravljal že pred leti.

Tako pri kraji pol iz psihologije in nemščine kot tudi pri razkritju bioloških tem je nemogoče ugotoviti, koliko dijakov jih je videlo pred izpiti. A ker so bile izpitne pole iz psihologije in nemščine ukradene in prefotokopirane, je možno, da jih je videlo bistveno manj dijakov kot teme iz biologije. Te so bile namreč objavljene na internetu. In kar je na internetu, se lahko pač nenadzorovano širi. Ne le po Črnomlju, ampak po vsej državi. Dijaki so bili zato povsem zgroženi, ko je minister izjavil, da podatki predčasno niso prišli do velikega kroga uporabnikov. Morda pri psihologiji. Kako pa bi lahko biološke teme objavili še bolj "javno"?

Dijaki si zdaj želijo le, da na koncu ne bi bili še enkrat oškodovani. Zdi pa se, da je to nemogoče ... Že zaradi izjav, ki jih je v teh dneh dajal minister. Izjavil je denimo, da bodo preverili vse ocene in poskušali ugotoviti, ali je na kakšni šoli prišlo do odstopanj. Ideja se zdi v primeru biologije povsem nelogična: "Ne vem, kako bi lahko prišlo na določeni šoli do odstopanj pri ocenah iz biologije, saj so bile teme javno objavljene na internetu in je do njih imel dostop katerikoli dijak ne glede na pripadnost določeni šoli," se sprašuje maturantka, ki zdaj budno preži na vse ministrove izjave. Najbolj objektivno se ji zdi, da bi biologijo pisali še enkrat. "Čeprav ga ni maturanta, ki bi si želel stvar ponavljati in se znova učiti celotno snov, medtem ko bi srečneži, ki so si izbrali kakšen drug predmet, že uživali počitnice". Pa še dijaki bi nedvomno znoreli. Njihovi starši pa terjali ministrovo glavo. Minister je sicer predlagal še eno možnost: da bi namesto maturitetnih rezultatov upoštevali povprečje ocen pri biologiji v 3. in 4. letniku. A tudi ta predlog ni pravičen. Nekateri profesorji so pač strožji od drugih. Med maturanti smo slišali še en predlog: "Vsakemu 10 % plusa, pa je!" Vendar drugi ugovarjajo: "10 % je premalo za psihične travme, ki jih doživljamo." Svoj predlog ima tudi odvetnik kranjskih gimnazijcev. Prepričan je, da bi bila pravična samo ena rešitev: "Da minister vsem dijakom pri biologiji podeli najvišje ocene. Le tako noben dijak ne bo dvakrat oškodovan." A kako bi se na to odzvali dijaki, ki biologije niso pisali?

Zdi se, da je še najbolj pravično rešitev našla ena izmed maturantk: "Najbolje bi bilo pač preprosto imeti izbiro - ali se namesto 2. pole, katere teme so bile objavljene, šteje uspeh iz 3. in 4. letnika, ali pa polo pišeš se enkrat. Mogoče bi bilo pametno tudi dati večji poudarek na 1. polo, ki ni prišla v javnost."