12. 4. 2007 | Mladina 14 | Politika
Energetsko učinkovita vozila za vlado
Umanotera poziva vlado, naj 19 milijonov evrov porabi ekološko ozaveščeno
340 g CO2/km: Janez Janša, Mercedes-Benz S 600, letnik 2001
© Borut Krajnc
Umanotera, Slovenska fundacija za trajnostni razvoj, je predsednika vlade Janeza Janšo pozvala, naj pri letošnjem nakupu vozil v skupni vrednosti skoraj 19 milijonov evrov za odločilno merilo določi energetsko učinkovitost vozil. To naročilo vlada lahko izkoristi kot zgled zelenega javnega naročila, s katerim bi pokazala, da nedavno sprejeto zavezo EU o zmanjševanju emisij CO2 Slovenija jemlje resno.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
12. 4. 2007 | Mladina 14 | Politika
340 g CO2/km: Janez Janša, Mercedes-Benz S 600, letnik 2001
© Borut Krajnc
Umanotera, Slovenska fundacija za trajnostni razvoj, je predsednika vlade Janeza Janšo pozvala, naj pri letošnjem nakupu vozil v skupni vrednosti skoraj 19 milijonov evrov za odločilno merilo določi energetsko učinkovitost vozil. To naročilo vlada lahko izkoristi kot zgled zelenega javnega naročila, s katerim bi pokazala, da nedavno sprejeto zavezo EU o zmanjševanju emisij CO2 Slovenija jemlje resno.
Podobno akcijo je sprožil evropski komisar za okolje Stavros Dimas in govoričenje o prijaznejšem ravnanju z okoljem spremenil v dejanja. Razočaran in jezen, ker razkošne nemške limuzine porabijo toliko goriva, je napovedal, da bo z mercedesa presedlal na službeno vozilo japonske izdelave. Dimas se menda v prihodnje želi prevažati v do okolja najprijaznejšem avtomobilu svojega razreda. V okoljskih prizadevanjih ni povsem osamljen. Komisar za energetiko Andris Piebalgs je renaulta megana nedavno zamenjal za saaba, ki ga poganja biogorivo, komisar za administrativne zadeve Siim Kallas pa je zaprisežen kolesar. A niso vsi evropski šefi tako navdušeni nad Dimasovo zamislijo, saj za zdaj ekološko najčistejše avtomobile proizvajajo Japonci. Tudi zato ni prevelikega navdušenja nad sprejetjem Dimasovih zahtev, da bi bile omejitve obvezujoče za vse proizvajalce avtomobilov in bi lahko novi osebni avtomobili od leta 2012 v nasprotju z današnjimi 160 grami v zrak spustili v povprečju največ 120 gramov ogljikovega dioksida (CO2) na kilometer vožnje. Tudi tisti, ki se zavzemajo za zmanjševanje emisij CO2, tako kot predsedujoča EU, nemška kanclerka Angela Merkel, se vseeno zavzemajo za to, da bi emisije CO2 v avtomobilskih izpustih zmanjšali z omejitvami po posameznih segmentih in ne s splošnimi omejitvami za celotno avtomobilsko industrijo. Po mnenju Merklove bo tako upoštevana raznolikost avtomobilske panoge. Seveda s tem pred skrb za okolje postavlja skrb za tradicionalno najmočnejše dele nemške avtomobilske industrije, saj bi morali ob sprejetju Dimasovih zahtev celo ustaviti proizvodnjo nekaterih športnih modelov in modelov višjega razreda.
Kljub vsemu je Slovenija sprejela zavezo Sveta EU za 20- do 30-odstotno zmanjšanje emisij CO2 do leta 2020. Pri takšni zavezi pa je nujno ukrepanje. Ker je promet v Sloveniji vir kar 21 odstotkov emisij toplogrednih plinov, je ena od rešitev za občutno zmanjšanje emisij v prometu nakup energetsko učinkovitih vozil. Promet povzroča vsako leto več težav, saj emisije toplogrednih plinov naraščajo kar za 3 odstotke na leto, od leta 1986 do 2004 pa so izpusti narasli za 112 odstotkov. Nove tehnologije, uporabljene v avtomobilih, omogočajo občutno manjše emisije CO2, pa tudi drugih škodljivih plinov, ki onesnažujejo okolje v urbanih središčih. Zato so pri Umanoteri v pismu premieru navedli primer, "da npr. avtomobil s hibridnim pogonom, katerega emisije so 104 g CO2/km, ponuja udobje in moč primerljivih avtomobilov, katerih emisije so 200 -218 g/km, torej gre za kar 50-odstotno zmanjšanje emisij. V luksuznem razredu je npr. hibridni avto z emisijami 186 g/km primerljiv z avtomobilom s standardnim pogonom z emisijami 300-317 g/km." Vlada bi lahko recimo izbirala med lexusom RX400H, ki v zrak izpusti 192 g CO2/km, lexusom GS450H s 186 g/km, hondo civic 1.4IMAES s 109 g/km ali toyoto prius z izpustom 104 g/km. Za primerjavo povejmo, da z lexusom primerljivi avtomobili izpustijo: mercedes S Class 317 g CO2/km, VW touareg 270-300 g/km, land rover 250-300 g/km.
Upoštevanje Umanoterinega predloga, naj vlada kupi energetsko varčne avtomobile, bi bilo predvsem dober zgled drugim javnim ustanovam, podjetjem in državljanom, saj bi vlada tako pokazala, da zavezo o zmanjševanju emisij CO2 jemlje resno. Hkrati bi bila takšna poteza ugodno sprejeta v evropskem in širšem mednarodnem prostoru, še posebej v luči slovenskega predsedovanja EU prihodnje leto. "Takšna poteza bi bila pravzaprav logično dejanje glede na zavezo EU, ki jo je podprl tudi naš premier, glede na zakonodajo, ki to omogoča, in tudi glede na "zeleni" image, ki bi ga Slovenija želela prikazati v času predsedovanja EU. O tem se je nekaj govorilo. Navsezadnje bodo podnebne spremembe ena od osrednjih tem tega predsedovanja," je o razlogih za pobudo ravno zdaj dejala Vida Ogorelec Wagner, direktorica Umanotere, Slovenske fundacije za trajnostni razvoj.
Takšne javne razpise vlada zdaj lahko izpelje, saj novi zakon o javnem naročanju uvaja možnost, da se vključi "navedbe storilnostnih ali funkcionalnih zahtev, ki lahko vključujejo tudi elemente, ki se nanašajo na varovanje okolja". Umanotera še predlaga, da bi vlada določila kvote minimalnega deleža naročil za avtomobile, ki bi bili izdelani v skladu z najvišjimi možnimi okoljskimi standardi. Naslednji korak bi lahko bila celovita vladna politika "zelenega javnega naročanja", ki bi bila usmerjena v doseganje zastavljenih podnebnih ciljev.
O pobudi Umanotere je tiskovni predstavnik vlade Valentin Hajdinjak dejal: "Pobudo Slovenske fundacije za trajnostni razvoj Umanotera smo prejeli in jo bomo še podrobno preučili v luči novega zakona o javnem naročanju. Razmišljamo pa, da bi Ministrstvo za javno upravo, ki bo pripravilo in izvajalo razpis za nabavo avtomobilov na ravni Vlade RS, pozvalo ministrstva in vladne službe, naj pri pripravi izhodišč za skupno javno naročilo in posamezna naročila ocenijo tudi možnost nabave tovrstnih vozil, oziroma bi jim priporočili nabavo tudi "zelenih" avtomobilov. Sicer pa je znano, da je bilo v preteklosti že kupljenih nekaj "hibridnih oziroma zelenih vozil". Prav tako je pri dosedanjih javnih razpisih za nakup vozil kot enega izmed pomembnih kriterijev Ministrstvo za javno upravo uveljavljajo pogoj Euro 4."
Splošen odgovor vlade so pri Umanoteri pričakovali: "Pravi odgovor bodo "zeleno" napisana merila za nakup vozil za vladni vozni park. Če vlada tega ne bo storila, bo to predvsem zamujena priložnost zanjo, za nas pa bo le še dodaten kamenček v mozaiku ignorance naše vlade na temo podnebnih sprememb: na parketu mednarodne diplomacije znajo o podnebnih spremembah govoriti zelo suvereno, v Sloveniji pa naredijo občutno premalo."
Čeprav bi bilo sporočilo naše vlade z nakupom energetsko varčnih vozil več kot očitno, lahko povemo, da ne bi bila prva, ki bi se odločila za kaj takega, saj so se za takšne prijeme odločili že v zvezni državi Oregon (v voznem parku imajo 113 hibridov), v mestu New York (skoraj 900 hibridov), osem ministrov britanske vlade je menda svoje jaguarje leta 2005 zamenjalo za hibride, že prej omenjeni evropski komisarji ...