Urša Marn

 |  Mladina 31  |  Politika

Recepti za zmago

Kdo so marketinški strokovnjaki, ki bodo Peterletu, Türku in Gaspariju režirali predvolilno kampanjo

Igor Arih, agencija Arih: 'Strategija predvolilne kampanje mora biti varovana, kot če bi šlo za vojaško skrivnost.'

Igor Arih, agencija Arih: 'Strategija predvolilne kampanje mora biti varovana, kot če bi šlo za vojaško skrivnost.'
© Borut Krajnc

Čeprav nas od predsedniških volitev ločita še dva meseca in pol, so priprave nanje v polnem teku. Trije glavni favoriti za zmago - Lojze Peterle, Danilo Türk in Mitja Gaspari - so že ustanovili volilne štabe in odprli pisarne, najeli pa so tudi oglaševalske agencije, ki jim bodo pripravile predvolilno kampanjo. Koliko denarja bodo kandidati porabili za kampanjo, si za zdaj ne upa napovedati nihče, ker je to odvisno od dveh neznank: koliko jim ga bo uspelo zbrati in koliko ga bodo sploh smeli porabiti. Zgornja meja dovoljenih sredstev za volilno kampanjo bo uradno znana 20. avgusta, ko bo znano število volivcev. Po zakonu stroški tokratne volilne kampanje ne smejo preseči 0,25 evra na posameznega volilnega upravičenca v državi. V morebitnem drugem krogu pa se ti stroški lahko povečajo še za 0,15 evra na volilnega upravičenca.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Urša Marn

 |  Mladina 31  |  Politika

Igor Arih, agencija Arih: 'Strategija predvolilne kampanje mora biti varovana, kot če bi šlo za vojaško skrivnost.'

Igor Arih, agencija Arih: 'Strategija predvolilne kampanje mora biti varovana, kot če bi šlo za vojaško skrivnost.'
© Borut Krajnc

Čeprav nas od predsedniških volitev ločita še dva meseca in pol, so priprave nanje v polnem teku. Trije glavni favoriti za zmago - Lojze Peterle, Danilo Türk in Mitja Gaspari - so že ustanovili volilne štabe in odprli pisarne, najeli pa so tudi oglaševalske agencije, ki jim bodo pripravile predvolilno kampanjo. Koliko denarja bodo kandidati porabili za kampanjo, si za zdaj ne upa napovedati nihče, ker je to odvisno od dveh neznank: koliko jim ga bo uspelo zbrati in koliko ga bodo sploh smeli porabiti. Zgornja meja dovoljenih sredstev za volilno kampanjo bo uradno znana 20. avgusta, ko bo znano število volivcev. Po zakonu stroški tokratne volilne kampanje ne smejo preseči 0,25 evra na posameznega volilnega upravičenca v državi. V morebitnem drugem krogu pa se ti stroški lahko povečajo še za 0,15 evra na volilnega upravičenca.

Arih za Peterleta

Peterletov štab, ki ima pisarno na Cankarjevi 11 v središču Ljubljane, v organizacijskem smislu vodi nekdanji prvi policist v državi, zdaj pa šef varnosti pri Mobitelu Marko Pogorevc. Za potrebe političnega marketinga je štab že pred časom najel agencijo Arih. Njen ustanovitelj in lastnik je Igor Arih. V agenciji Arih je zaposlenih trideset ljudi. Arih izkušenj s političnim marketingom sicer nima veliko, ta, ki jo ima, pa je referenčna. V sodelovanju s Stojanom Pelkom iz agencije Korpus je vodil uspešno kampanjo Zorana Jankovića na volitvah za ljubljanskega župana. Arih pravi, da s Peterletom resneje sodelujejo mesec dni. O strategiji kampanje seveda ne govori. "Strategija kampanje mora biti strogo varovana, kot če bi šlo za vojaško skrivnost, zato da lahko ob pravem času udariš tam, kjer najmanj pričakujejo. Že pri Jankoviću smo klasične strategije političnega marketinga obrnili na glavo in uporabljali gverilske taktike; te so se izkazale za učinkovite pri doseganju komunikacijskih ciljev." V oglaševalskem poslu osebne politične preference seveda ne igrajo vloge, saj sicer Arih, ki je deklariran liberalec, ne bi nikoli vodil kampanje konservativnega Peterleta. "Kot agencija delamo za tistega, za katerega vemo, da bo zmagovalec tudi brez naše pomoči, pri čemer ni toliko pomembna kandidatova politična orientacija. Pomembno je, da ni skrajnež, da ima jasna stališča. Ne zdi se mi niti potrebno niti fer, da bi delali za luzerje. Že na začetku jih zavrnem zato, ker je treba postaviti realne cilje. Ne razumem kandidatov, njihovih štabov, svetovalcev, agencij in vseh drugih, ki sodelujejo pri projektu kandidata, ki je že na začetku obsojen na poraz. Če grem na zmago, moram vanjo verjeti brezpogojno. Ne morem zavajati sebe, svojih ljudi in nazadnje volivcev, da slepo verjamem v zmago nekoga, ki lahko zmaga le po čudežu!" pravi Arih. Pravi, da noben glas ni stoodstoten, niti glas tistega, za katerega se po anketah domneva, da je že opredeljen.

Pelko za Gasparija

Pisarno je na Ciril-Metodovem trgu 1 v središču Ljubljane pred nekaj dnevi odprl tudi Gaspari. Vodja njegovega volilnega štaba je publicistka in poslanka v Evropskem parlamentu Mojca Drčar Murko, volilno pisarno vodi Mateja Poljanšek, za odnose z mediji pa skrbi Lara Ham, nekdanja piarovka pri Mobitelu. Gaspari se je za pripravo predvolilne kampanje povezal z oglaševalsko agencijo Korpus, ki je v lasti že omenjenega Stojana Pelka. Gre za kreativca z bogatimi izkušnjami s predvolilnimi kampanjami, saj je prek agencije Luna za LDS pripravljal parlamentarne volitve leta 1996 in 2000 ter lokalne volitve leta 1998, po ustanovitvi Korpusa pa je sodeloval še pri zmagoviti predsedniški kampanji dr. Janeza Drnovška leta 2002 ter pri dveh porazih LDS - najprej leta 2002, ko je bila na županskih volitvah v Ljubljani poražena Vika Potočnik, nato pa še na parlamentarnih volitvah leta 2004, ko se je LDS po dvanajstih letih morala posloviti od oblasti. Poleg tega je pripravil komunikacijski proces pred vstopom v EU, lani pa je kot svetovalec sodeloval pri kampanji Zorana Jankovića. Pri pripravi dveh kampanj za LDS je sodeloval s francoskim strokovnjakom za politični marketing Jacquesom Séguélajem. Naloge, za katere bo v kampanji odgovorna agencija Korpus, še niso natančno določene. "Vem pa, kaj lahko Korpus ponudi: analizo konkurence in političnega konteksta, strateško svetovanje, piljenje vsebinskih poudarkov, snovanje konkretnih oglaševalskih rešitev, kar nekaj praktičnih izkušenj s terena in pogled iz druge perspektive," pravi Pelko. Eden prvih rezultatov sodelovanja je kandidatova spletna stran, ki jo nameravajo še dopolniti. Pelko na vprašanje, zakaj je sprejel ponudbo, odgovarja: "Takšne stvari nikoli niso samo posel. Verjamem, da Gaspari lahko zmaga, še natančneje, da lahko v prvem krogu premaga Türka in v drugem Peterleta."

Pomena morebitne javne podpore, ki bi jo kandidatu izrekla nekdanji in sedanji predsednik države Milan Kučan in Janez Drnovšek, Pelko ne podcenjuje. "Po naših internih raziskavah je za približno tretjino opredeljenih volivcev morebitna podpora katerega od predsednikov lahko eden od dejavnikov pri odločanju, kar ni zanemarljivo. Vendar sem sam prepričan, da je stopnja demokratične kulture med volivci v Sloveniji tako visoka, da se nazadnje, tik pred volilno skrinjico, odločajo čisto sami, po svoji vesti - in da je tedaj najpomembnejše od vsega, kaj si sami mislijo o svojem kandidatu. Do tega pa pridejo z množico drobnih impulzov, vse do zadnjega dne. Najboljši način, da preveriš moč svoje podpore, je, da sam kandidiraš. Podobno velja za domnevne prenose glasov v drugi krog: poražencev ne poslušajo, ljudje volijo zmagovalce. Lep primer so bili Bayroujevi glasovi v drugem krogu francoskih predsedniških volitev: če bi veljala le matematika, bi zmagala Royalova. Pa je zmagal zmagovalec."

Pelko se ne strinja z mnenjem, da bo predsedniška tekma podobna francoski. "Prvič zato, ker pri nas ne kandidirajo Sarkozy, Royalova in Bayrou, temveč Gaspari, Peterle in Türk. Drugič zato, ker je koncentracija moči v francoski predsedniški demokraciji neprimerljiva s funkcijo slovenskega predsednika. In končno, ker ne volijo milijoni Francozov in Francozinj, ampak dober milijon državljank in državljanov Slovenije. V resnici so vsake volitve nekaj posebnega, primerjave pa dela vsak po svoje. Mene recimo zanima, kako se z zanimivima kandidatoma (Obamo in Clintonovo) na ameriških volitvah krepi moč enega pola, da postaja skoraj samoumevno, da bo prihodnji predsednik oziroma predsednica demokrat."

Snoj za Türka

Kot zadnji med tremi glavnimi favoriti za zmago je pisarno odprl Türk, pa še to za Bežigradom, natančneje na Dunajski 119. Vodja volilnega štaba in nekdanji veleposlanik v Rusiji dr. Dušan Snoj pravi, da nameravajo pisarno v mestnem središču odpreti šele septembra. V zamudi so pri pripravi spletne strani, saj naj bi jo vzpostavili šele prihodnji teden, ko naj bi pripravili Türkovo prvo on-line konferenco - javljal se bo z Bleda, kjer bo na dopustu. Hkrati bo Türk začel pisati blog.

Poleg Snoja volilni štab sestavljajo še asistentka Lea Iskra in organizatorka Tamara Berger, za vizualno podobo kampanje pa je odgovoren Matjaž Volker iz agencije Studio 37. Lastnik agencije Jurij Korenc je javnosti bolj znan kot uvoznik italijanskih jaht Cranchi in organizator navtičnega sejma Internautica. S političnim marketingom Studio 37 nima izkušenj, saj doslej ni organiziral nobene kampanje. Türkov štab se zadnje dni za svetovanje pri kampanji dogovarja še s Francijem Perčičem, nekdanjim oglaševalcem v Studiu Marketing in nekdanjim piarovcem Petrola, ki se je kalil v obeh Kučanovih kampanjah. Perčič pravi, da je treba na volitve gledati kot na podjetje, v katerem je najmočnejši marketinški oddelek. "Kandidat je izdelek, ki ga prodajaš, tako kot bi prodajal mleko ali pašteto. Poudariti moraš njegove prednosti." Prepričan je, da bo kampanja usmerjena predvsem na mlade volivce, ker so drugi že opredeljeni. "Ponovil se bo upor mladih, kakršnemu smo bili priča v prvem krogu francoskih predsedniških volitev." Türkovo prednost vidi v njegovi mednarodni karieri. "Türk je dokaz, da je s trdim delom in z vztrajnostjo mogoče priti daleč." Se pa strinja, da imata nekatere prednosti tudi druga favorita. Peterletova je v zgodnjem začetku kampanje, Gasparijeva pa v tem, da zaradi zgodbe o guvernerskem položaju velja za žrtev. "Pri Slovencih princip žrtve vedno deluje." Perčič pravi, da pri kampanji sodeluje iz altruizma, na vprašanje, koliko oglaševalci zaslužijo s kampanjo, pa odgovarja: "Za oglaševalca je klientova zmaga na volitvah najboljša poslovna referenca."