Vanja Pirc

 |  Mladina 32  |  Politika

Novi celodnevni Žurnal

Bo novi dnevni časopis Žurnal24, ki se nam obeta jeseni, brezplačen ali ne?

Tanja Starič, nekdanja urednica informativnega programa na RTVSLO

Tanja Starič, nekdanja urednica informativnega programa na RTVSLO
© Denis Sarkić

Jeseni naj bi na slovenski medijski trg vstopil še en dnevni časopis. Čeprav je izid tik pred vrati, je o njem pravzaprav znanega zelo malo. Novi dnevnik nastaja pod pokroviteljstvom avstrijskega medijskega koncerna Styria Media International AG, ki ima za zdaj med svojimi najpomembnejšimi projekti štiri dnevnike, dunajskega Presse, koroškega Kleine Zeitung ter hrvaška Večernji list in 24sata. V Sloveniji ima v lasti tedenski brezplačnik Žurnal in 25,7-odstotni lastniški delež v časopisni hiši Dnevnik, hkrati pa je lastnik podjetja Megaklik. Nedavno se je Styria omenjala še v dveh zgodbah. V prvi se je pojavila kot morebitni kupec portala Najdi.si, a ga je pozneje kupil Telekom Slovenije. Styria se je povezovala tudi s pismom, ki ga je premieru Janši poslala Andrijana Starina Kosem. V njem je trdila, da naj bi bil Janša zahteval, da se časopisna hiša Večer proda Avstrijcem, sama pa naj bi bila temu nasprotovala, ker naj Avstrijci ne bi bili zagotovilo za to, „da Večer v prihodnje ne bi propagiral komunistične kontinuitete“. Čeprav ni jasno, od kod Kosmovi, ki je brez podobnih zadržkov sodelovala pri „uravnoteženju“ Dela, ideje o avstrijskih komunistih, so nekateri domnevali, da govori o Styrii. Tam pa so zanikali, da bi se kdaj zanimali za nakup Večera.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Vanja Pirc

 |  Mladina 32  |  Politika

Tanja Starič, nekdanja urednica informativnega programa na RTVSLO

Tanja Starič, nekdanja urednica informativnega programa na RTVSLO
© Denis Sarkić

Jeseni naj bi na slovenski medijski trg vstopil še en dnevni časopis. Čeprav je izid tik pred vrati, je o njem pravzaprav znanega zelo malo. Novi dnevnik nastaja pod pokroviteljstvom avstrijskega medijskega koncerna Styria Media International AG, ki ima za zdaj med svojimi najpomembnejšimi projekti štiri dnevnike, dunajskega Presse, koroškega Kleine Zeitung ter hrvaška Večernji list in 24sata. V Sloveniji ima v lasti tedenski brezplačnik Žurnal in 25,7-odstotni lastniški delež v časopisni hiši Dnevnik, hkrati pa je lastnik podjetja Megaklik. Nedavno se je Styria omenjala še v dveh zgodbah. V prvi se je pojavila kot morebitni kupec portala Najdi.si, a ga je pozneje kupil Telekom Slovenije. Styria se je povezovala tudi s pismom, ki ga je premieru Janši poslala Andrijana Starina Kosem. V njem je trdila, da naj bi bil Janša zahteval, da se časopisna hiša Večer proda Avstrijcem, sama pa naj bi bila temu nasprotovala, ker naj Avstrijci ne bi bili zagotovilo za to, „da Večer v prihodnje ne bi propagiral komunistične kontinuitete“. Čeprav ni jasno, od kod Kosmovi, ki je brez podobnih zadržkov sodelovala pri „uravnoteženju“ Dela, ideje o avstrijskih komunistih, so nekateri domnevali, da govori o Styrii. Tam pa so zanikali, da bi se kdaj zanimali za nakup Večera.

Styria tokrat slovenskega dnevnika ne načrtuje prvič. Pred časom je sodelovala z Markom Crnkovičem, a je projekt še pred izidom prve številke padel v vodo. Tokrat se ji je, kot kaže, izšlo bolje. Že recimo čas za sestavo uredništva je bil primernejši, saj so v zadnjih mesecih številni novinarji zamenjali delodajalca, Styria pa je gotovo tudi zato lažje prišla do delovne sile. Novi časopis bo vodil odgovorni urednik Goran Novković, sicer nekdanji novinar Gospodarskega vestnika in namestnik odgovornega urednika Financ. Njegov namestnik bo Luka Dekleva, ki je pred tem delal pri Delu in Financah, izvršni urednik pa Matej Košir, nekdanji Delov dopisnik iz Posavja. Menda naj bi k novemu dnevniku prestopila tudi Tanja Starič s TV Slovenija, a sta oba, Staričeva in odgovorni urednik Novković, povedala, da se o tem še pogovarjajo, o dokončni odločitvi pa naj bi bilo več znanega jeseni. Z nacionalne televizije se jim je doslej pridružil športni novinar Anže Bašelj, iz Financ denimo Suzana Kos in Andreja Vasle, iz Direkta Gordana Stojilkovič in Vitomir Petrovič, iz Dnevnika Janja Zalaznik in Samo Trtnik ... Izid novega dnevnika bo spremljal spletni portal, ki ga bo vodila Milena Kalacun, pred tem operativna urednica v multimedijskem centru RTV SLO.

Novi dnevnik se bo imenoval Žurnal24. Kot pravi Novković, so se za to odločili tudi, da bi ohranili blagovno znamko, ki je že precej prepoznavna zaradi brezplačnega tednika Žurnal. Ta naj bi še naprej izhajal ob petkih.

Kdaj torej lahko pričakujemo prvo številko novega dnevnika? Novković tega še ni želel razkriti. Skrivnosten je tudi glede vsebine in formata časopisa: "Lahko pa povem, da bo časopis splošni dnevnik in da ne bo niti po celostni podobi niti po vsebini podoben niti enemu od štirih najpomembnejših časopisov iz skupine Styria." Zelo verjetno je, da bo novi dnevnik brezplačen, je pa še vedno mogoče, da se bo našla tudi kakšna druga kombinacija. Glede na to, da je izid časopisa tik pred vrati, se zdi to sicer nekoliko nenavadno, sproža pa tudi vprašanja, ali gre zgolj za marketinško potezo ali z dogovori res še niso pri koncu.

Ključno vprašanje je seveda, ali lahko na slovenskem medijskem trgu preživi še en dnevnik. In prihodnje leto menda na trg prihaja še eden, saj so pred časom dnevnik manjšega formata napovedali v časopisni hiši Delo. Glede na izkušnje dnevnikov Slovenec, Republika in Jutranjik, ki so propadli kmalu po izidu, se razmere ne zdijo ravno rožnate. Novković pa je vseeno optimist, saj naj bi se Styrijin projekt bistveno razlikoval od vseh dosedanjih: "Naš časopis ima močnega investitorja, kar prinaša know-how oziroma najsodobnejše znanje na trgu medijev, ki ga je bistveno lažje prenesti v nov medij iz takšne korporacije kot pa ga šele ustvarjati. Zato bomo imeli vsaj v začetnem obdobju tudi večjo varnost, kot če bi s projektom startali sami. Najpomembneje pa je, da imamo za zdaj vsa jamstva, da bomo delali dnevnik, ki bo povsem neodvisen od ekonomskih in političnih pritiskov, če ti že bodo, pa verjamem, da se jih bomo branili. Ne gre torej za politični projekt, kakršni so bili tisti v preteklosti, temveč za komercialni medijski projekt, ki bo temeljil na neodvisnosti medijev."

S tem, da projekt Žurnal24 res izpolnjuje nekatere pogoje, ki jih prejšnji projekti niso, se strinja tudi profesorica s Fakultete za družbene vede dr. Sandra Bašić Hrvatin. Pomembno se ji zdi, da tokrat za projektom stoji močan založnik, katerega primarna dejavnost so mediji. "Vse to daje vtis, da gre za dolgoročen projekt. Ker je toliko neznank, sicer ne vem, koliko možnosti ima projekt, je pa verjetnost, da uspe." Kot kaže, bo veliko odvisno tudi od tega, ali bo časopis brezplačen ali ne. Po podatkih svetovnega združenja založnikov so brezplačniki edini, ki trenutno prosperirajo, čeprav je v zadnjem času recimo v Avstriji zaradi prevelikega števila brezplačnikov izbruhnila že prava vojna med njimi. Dosedanje izkušnje z brezplačniki v Sloveniji kažejo, da ti niso najbolj priljubljeni. Njihov doseg, kar zadeva število bralcev, je le malce večji od števila izvodov, ki končajo v poštnih nabiralnikih. Res pa je, da doslej na trgu še nismo imeli brezplačnega dnevnika. In kot meni Bašić Hrvatinova, bi ta lahko speljal del bralcev drugim dnevnikom: "Zgodovina slovenskega medijskega trga kaže, da pri nas obstaja zelo velika odvisnost časopisov od naročnikov oziroma da imamo lojalne bralce, ki časopisov ne zamenjajo kar tako. Če bi bralci že menjali dnevni časopis, pa je povsem možno, da bi se morda prej odločili za brezplačnega."

Izkušnje z medijskim založnikom Styrio so različne. V Avstriji velja za sicer politično konservativnega založnika, ki pa spoštuje novinarske standarde, na Hrvaškem pa je v novinarski skupnosti in pri novinarjih, ki delajo v Styrijinih medijih, slišati nemalo kritik glede ravnanja z zaposlenimi in tudi glede političnih pritiskov.