2. 10. 2000 | Mladina 40 | Družba
Cyber squatterji
Le še sanje o mastnih zaslužkih
Po elektronski pošti je v uredništvo minuli teden prišlo sporočilo našega bralca, da na neki slovenski dražbeni strani nekdo prodaja spletno domeno MLADINA.COM. Domena Mladina.com je bila registrirana že pred časom, toda očitno je prejšnjemu lastniku potekla licenca za ta naslov. Novi lastnik se je v želji po hitrem zaslužku dokopal do domene in jo sedaj ponuja po izklicni ceni 200.000 tolarjev. Čeprav dražba za domeno poteka že nekaj časa, zanimanja ni, saj ni bilo še nobene ponudbe. Internet je pač kolo sreče. Z majhno naložbo se lahko mastno zasluži ali pa se kolo ustavi na mestu, kjer je izpisano geslo bankrot.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
2. 10. 2000 | Mladina 40 | Družba
Po elektronski pošti je v uredništvo minuli teden prišlo sporočilo našega bralca, da na neki slovenski dražbeni strani nekdo prodaja spletno domeno MLADINA.COM. Domena Mladina.com je bila registrirana že pred časom, toda očitno je prejšnjemu lastniku potekla licenca za ta naslov. Novi lastnik se je v želji po hitrem zaslužku dokopal do domene in jo sedaj ponuja po izklicni ceni 200.000 tolarjev. Čeprav dražba za domeno poteka že nekaj časa, zanimanja ni, saj ni bilo še nobene ponudbe. Internet je pač kolo sreče. Z majhno naložbo se lahko mastno zasluži ali pa se kolo ustavi na mestu, kjer je izpisano geslo bankrot.
Prodaja domen je bila v preteklosti velik posel. Gre seveda za domene .com, .net in .org, ki jih je bilo prek različnih posrednikov mogoče registrirati sprva za 70 dolarjev za dve leti (cena registracije se že nekaj časa nenehno znižuje). Vsak je lahko registriral, kar mu je padlo na pamet, najiznajdljivejši pa so registrirali domene, ki so bile imensko povezane z elektronskim poslovanjem ali s kakšno multinacionalko. Vse dokler je vrednost delnic internetnih podjetij vrtoglavo rasla, so rasle tudi cene domen. Nekateri so mastno zaslužili, saj so domene, denimo bussines.com, prodali celo za nekaj milijonov dolarjev.
S propadom številnih internetnih podjetij je usahnilo tudi povpraševanje po domenah, poleg tega so se zganili v ameriškem kongresu. Konec lanskega leta so zakonu o blagovni znamki dodali Domain Name Piracy Prevention Act, ki zagotavlja varstvo blagovne znamke v svetovnem spletu. Toda velja le v ZDA. Številna podjetja so se seveda takoj odločila za tožbe, na podlagi razsodb pa so bili internetni naslovi odvzeti "lastnikom". Regulacija naj bi uredila popolno zmedo, saj je marsikateri naslov zavajal uporabnike. Kaos, ki je nastal, želijo regulatorji interneta urediti tudi z novimi končnicami. Te naj bi bile povezane z dejavnostjo, ki jo predstavljajo, .biz za podjetja, .geo za geografske koordinate, .ebiz za internetna podjetja, svoje končnice pa naj bi dobili še pornografi in hate pagerji; njihove strani naj bi po novem imele končnico .sucks.
Top Level Domain Names, kot so poimenovali nove univerzalne domene, naj ne bi bile tako poceni kot končnice .com, saj naj bi stale kar 50.000 dolarjev. Medtem pa bo še nekaj časa potekal boj za vrnitev domen lastnikom blagovnih imen. Eno od internetnih podjetij, ki so najbolj na udaru, je celebSites.com, baza dostopov do uradnih strani glasbenih in filmskih zvezd. Pri celebSites.com so pred časom registrirali domene z imeni številnih hollywoodskih zvezd, nato pa so jim ponudili izdelavo spletnih strani. Po sprejetju odloka o preprečevanju tako imenovanega cyber ali domain squattinga so se znašli v velikih težavah. Samo za registracijo domen so porabili več kot milijonov dolarjev, sedaj pa morajo domene vračati. Toda tudi pri tem nastajajo težave. Domeno Madonna.com si je seveda zaželela največja pop zvezda zadnjih desetletij, toda zahtevo po njej je poslala tudi neka katoliška bolnišnica s takšnim imenom.
Druge države so že na začetku poskrbele za skrbno reguliranje internetnih naslovov in domen s končnicami držav niso podarjale kar vsevprek. Surferji večinoma vedo, kaj se skriva za imeni z domenami .de, .co, .uk ali .si. No, nekatere države so jih vseeno prodale. Pacifiška otoška država Tuvalu je svojo končnico .tv prodala nekemu kanadskemu podjetju za 50 milijonov dolarjev, vendar so si otočani izborili mesto v upravnem odboru podjetja. Računajo namreč, da se bodo za domeno .tv ob poplavi novih domen zanimale številne televizije.
In v Sloveniji? Domena Mladina.com je bila registrirana prek spletne strani domenca.com, ki v Sloveniji posreduje pri registraciji domen .com, .org in .net. Za 5000 tolarjev lahko registrirate ime za eno leto, svoje stranke pa spodbujajo, da registrirano domeno poskušajo drago prodati, in so v ta namen napravili tudi dražbeno stran. Na njej se ponujajo imena kot Adria-airways.com, borzapoletov.com, abanka.net, slovenijavino.com ... Najvišjo izklicno ceno je postavil lastnik borzepoletov, in sicer kar 5 milijonov tolarjev, sledita mu Goldhorn.com in picerija.com z milijonom tolarjev. Toda pretiranega zanimanja ni, saj se je za vse ponujene domene oglasilo le nekaj več kot deset interesentov, pa še ti prihajajo (po naslovih elektronske pošte sodeč) iz vrst šaljivcev.