10. 4. 2001 | Mladina 14 | Družba
Namesto vozovnice mobilec
Kupovanje letalskih vozovnic prek interneta
Za naše motorne zmaje še ne prodajajo vozovnic na netu
© Marko Jamnik
V glavah potrošnikov je od nekdaj zapisano pravilo, da je treba najti najcenejšo možnost, in to jim omogočajo ravno ažurni podatki, ki jih dobijo na internetu, ta pa je precej olajšal posel tudi letalskim družbam. Potniki lahko rezervirajo polet in plačajo vozovnico prek interneta, letalski družbi pa s tem napravijo veliko uslugo, saj se tako zmanjšajo ogromni stroški trženja in distribucije, ki znašajo skoraj četrtino vrednosti vozovnice. Samo prodajalci letalskih vozovnic dobijo približno petodstotno provizijo, potem so tu še stroški tiskanja vozovnic, pošiljanja teh, plačevanje za posredovanje računalniških rezervacij ... Swissair denimo že omogoča izbiro sedeža po internetu, pa tudi bookiranje in plačevanje za polet.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
10. 4. 2001 | Mladina 14 | Družba
Za naše motorne zmaje še ne prodajajo vozovnic na netu
© Marko Jamnik
V glavah potrošnikov je od nekdaj zapisano pravilo, da je treba najti najcenejšo možnost, in to jim omogočajo ravno ažurni podatki, ki jih dobijo na internetu, ta pa je precej olajšal posel tudi letalskim družbam. Potniki lahko rezervirajo polet in plačajo vozovnico prek interneta, letalski družbi pa s tem napravijo veliko uslugo, saj se tako zmanjšajo ogromni stroški trženja in distribucije, ki znašajo skoraj četrtino vrednosti vozovnice. Samo prodajalci letalskih vozovnic dobijo približno petodstotno provizijo, potem so tu še stroški tiskanja vozovnic, pošiljanja teh, plačevanje za posredovanje računalniških rezervacij ... Swissair denimo že omogoča izbiro sedeža po internetu, pa tudi bookiranje in plačevanje za polet.
Letalske družbe so bile sprva zelo toge v odnosu do interneta, izkazalo pa se je, da so potovanja so postala največji hit medmrežja, saj na letno prinesejo več kot spletna prodaja oblek, igrač, knjig in programske opreme skupaj. Po predvidevanjih podjetja za trženje PhoCus Wright se bo samo v Evropi turistična prodaja po internetu z 1,1 milijarde evrov dvignila na 9 milijard v letu 2003. Toda letalske rezervacije prek interneta so še vedno v povojih, saj v ZDA, zdaj prek interneta opravijo le štiri odstotke rezervacij, Evropa pa je pristala pri borem odstotku. Kljub vsemu imajo v ZDA rezervacije letalskih vozovnic največji delež med turističnimi rezervacijami po internetu, kar 69 odstotkov. Hoteli imajo 17-odstotni delež, najemi vozil pa le 9-odstotnega. Večina iskalcev najugodnejših letov na internetu zbira zgolj podatke, vozovnice kasneje rezervirajo po klasični poti.
Internet agencije
Večino letalskih vozovnic in turističnih aranžmajev po ugotovitvah PhoCus Wrighta prodajo ponudniki storitev in turistične organizacije. Na internetu že nekaj časa poteka poskus nekakšnih globalnih turističnih ponudnikov, a so večinoma še vedno v rdečih številkah. Travelocity, ki je v lasti Sabra, enega izmed treh najbolj znanih računalniških rezervacijskih sistemov, je lani kljub 20 milijonom registriranih uporabnikov prodal zgolj 6 milijonov letalskih vozovnic, to pa je še vedno pod komercialno ravnjo, in podobno kot drugi dot.comi je moral skrčiti stroške in delovno silo. Podoben poskus kot Travelocity sta Travelprice in Microsoftova Expedia. Toda glavni problem teh baz podatkov je, da so v njih samo globalno objavljene cene in le redko posebne ponudbe iz posameznih državah.
Drug takšen poskus pomenita Hotwire.com, ki je v lasti nekaj ameriških letalskih družb, in Priceline.com. Pri njiju gre za nekakšno on-line različico prodaje praznih mest v letalih, ki so jih poceni odkupile agencije in jih v oglasih ponujale kot nekakšen last minute, zadeva pa se je izplačala tudi letalskim prevoznikom, saj so imeli navsezadnje polna letala, drugi potniki pa tudi niso vedeli, da z njimi letijo nekateri, ki so vozovnice kupili za nekajkrat nižjo ceno. Priceline denimo prodaja še druge storitve, deluje pa po nekakšnem načelu povpraševanja. Stranka ponudi najnižjo ceno, ki jo je pripravljena plačati za vozovnico, in Pricelinovi agenti ji jo skušajo najti po takšni ceni. Seveda, če vozovnico dobijo ceneje, gre dobiček v njihov žep. Toda za takšno prodajo je potrebno veliko delovne sile, to pa je tudi eden izmed vzrokov, da Priceline še vedno ni donosen. Zakaj se letalske družbe odločajo za svoje agencije? Navsezadnje imajo tako takojšen pregled nad prodajo vozovnic in nad tem, za koliko so jih prodale. Zaradi vedno večjega zanimanja in vse močnejše konkurence so potrebni čedalje močnejši akterji. Novi veliki naj bi bil Orbitz, skupina ameriških letalskih družb, ki so si zamislile zelo zmogljiv iskalnik. Razvili so ga na bostonskem MIT-u, v nekaj sekundah pa lahko procesira pol milijarde različnih kombinacij. To za uporabnika pomeni pisano paleto najrazličnejših možnosti. Za omenjeno tehnologijo se zanimata tudi Microsoftova Expedia in Orbitzov evropski dvojček T3.
Tradicionalne letalske družbe iščejo svoj prostor tudi pod internetnim nebom. Zdaj jim nekaj kruha odjejo letalske družbe, ki prek interneta ponujajo letalske vozovnice po precej nižjih cenah, Southwest, EasyJet in Ryanair. Omenjene letalske družbe prodajo skoraj 90 odstotkov letalskih vozovnic prek interneta ali po telefonu, poleg tega prodajajo zgolj prevoze od točke do točke in se ne ukvarjajo s poleti na velike razdalje, za katere je potrebno sodelovanje več letalskih družb in seveda temu primerno prilagajanje cen letalskih vozovnic. Glede tega, ali bo internet revolucioniral letalske prevoze, se analitiki še vedno ne strinjajo. Najbolj črnogledi pravijo, da bodo rezervacije po internetu pomenile zgolj tretjino celotnega posla, nekateri pa vidijo prihodnost prav tam.
Slovenija in rezervacije po internetu
V Sloveniji najbrž ni uglednejše turistične agencije, ki ne bi ponujala aranžmajev tudi prek interneta, zraven pa priloži seveda še kakšno ugodno letalsko vozovnico. Rezervacije po internetu opravljata pri nas zgolj Kompas Holidays in Adria Airways, vendar so zanemarljive v primerjavi s klasičnimi. Slovenija je pač, kar zadeva elektronsko poslovanje, še vedno korak ali dva za preostalo Evropo. Drugi ponudniki letalskih vozovnic, kakršen je denimo Airpass, sicer ponujajo iskalnik cen za posamezne lokacije, toda kaj ko pridemo do naravnost nemogočih kombinacij, saj so cene vozovnic po višini zunaj dosega navadnega smrtnika. Vseeno je najbrž bolje, da se ta pri njih oglasi osebno. Eden zanimivih poskusov iskanja najugodnejših letalskih vozovnic je zadnjaminutka.com, ki deluje v okviru portal.si. Tam so zbrane ponudbe najugodnejših letalskih vozovnic ali potovanj, vendar pri zadnji minutki ne gre za kakšno agencijo, temveč je to zbirka ponudb slovenskih agencij. Drugega zanimivega poskusa so se lotili pri Exotic toursu. Razvijajo iskalni stroj Best Travel Store Global Distribution System, globalni iskalnik najugodnejših ponudb. Tržiti ga nameravajo prek svojih partnerjev najprej v Severni Ameriki. Od klasičnih iskalnikov najugodnejših ponudb naj bi se razlikoval po tem, da so pri večini objavljene uradne cene, niso pa objavljene posebne ponudbe, ki veljajo za posamezno državo ali regijo oziroma za nekatere polete. Večina letalskih družb namreč cene prilagaja posameznemu trgu glede na kupno moč, iskalniki letalskih vozovnic pa večinoma združijo cene vozovnic od ene točke do druge. A letalske družbe imajo medsebojne pogodbe, zaradi katerih se v skupnem paketu z dovoznim letom cene vozovnic precej znižajo, poleg tega so tu še časovno omejene akcijske ponudbe.